Toon posts:

Ineens geen 5.1 meer bij Xbox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ondervind problemen met het krijgen van surround geluid wanneer ik mijn xbox360 gebruik. Dit heeft tot gisteren perfect gewerkt en ik heb geen instelling gewijzigd of hardwarematig iets aangepast. Vandaar mijn verbazing.
Setup:
Sony Bravia EX402 LCD TV
Onkyo Receiver (geen audio via HDMI)
Xbox 360
HTPC

Aansluitingen:
HTPC beeld via HDMI op TV en geluid via SPDIF op receiver
Xbox 360 beeld via HDMI op TV en geluid via SPDIF op TV
Sony Bravia geluid via SPDIF op receiver

EDIT: probleem 'opgelost' door alle systemen 10 minuten uit te zetten en daarna weer te starten. Toen werkte het weer. Volgens mij zit het probleem in mijn TV want ik heb meer van dit soort problemen (HDMI handshake waardeloos).

[Voor 62% gewijzigd door XeNeRgY op 12-06-2011 21:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
Geluid via S/PDIF heeft niks van doen met een hdmi handshake lijkt me? Waarom doe je overigens geen geluid over hdmi? En waarom sluit je de apparaten niet via de receiver aan op je TV? Is dat niet veel makkelijker?

[Voor 112% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-06-2011 21:37]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 14:53

amas

Law of Nature: Chaos

Welk type is je Onkyo? De recente apparaten hebben bijna allemaal een HDMI in/output. Dan heb je geen S/PDIF meer nodig idd.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Type is volgens mij HTS-3200 (typenaam van de set) en inderdaad geen audio over HDMI.

Ik weet niet hoe een HDMI-handshake werkt, maar weet wel dat er daarom vaak video problemen (geen beeld) optreden, dus sluit ik niet uit dat dit voor audio mogelijk ook geldt.

[Voor 77% gewijzigd door XeNeRgY op 12-06-2011 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb nog nooit gehoord van een S/PDIF handshake. Volgens mij is dat gewoon verzenden en de ontvanger moet maar zien wat ermee gebeurt. En als die wel bestaat heeft hdmi daar natuurlijk niks mee van doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:38:
Ik heb nog nooit gehoord van een S/PDIF handshake. Volgens mij is dat gewoon verzenden en de ontvanger moet maar zien wat ermee gebeurt. En als die wel bestaat heeft hdmi daar natuurlijk niks mee van doen.
Het geluid komt dus eerst via HDMI vanuit XBOX naar TV en gaat dan van TV via SPDIF naar receiver. Stel nu dat de HDMI handshake problemen niet alleen voor beeld, maar ook voor geluid gelden, dan komt er dus al geen 5.1 geluid vanuit de XBOX naar de TV en (ook al werkt SPDIF vervolgens goed) kan de TV dus ook niks doorsturen naar de receiver.

Ik weet dat het een vreemde gedachte is, maar dat mijn setup 9/10 keer goed werkt en af en toe niet vind ik ook vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nou ja dat had je zo niet verteld. Ik las tenminste dat je een hdmi-kabel had lopen tussen je xbox en je TV en een S/PDIF-kabel tussen de Xbox en de TV.

Ik heb juist het idee dat de TV's van Sony dit vrij goed aanpakken, omdat Sony voor zover ik weet het enige merk is wat geluid kan ontvangen via hdmi en dit kan doorsturen over zijn eigen S/PDIF out. Volgens mij doet bijna geen een andere TV dat. Althans niet in surround.

Maar goed, als er dan iets misgaat met de hdmi handshake kan het inderdaad zijn dat je geluid kapot gaat. Firmware al eens geupdate?

[Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-06-2011 22:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Heb net de TV firmware geupdate ja, al stond er in de fixes niet wat invloed zou hebben op dit probleem, maar kan het altijd proberen. Het doorsturen van surround via de TV is inderdaad een goede oplossing en het werkt normaliter ook goed. Ik kijk het wel even aan en anders toch maar een keer een nieuwe receiver met audio via HDMI :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

HarmoniousVibe schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:58:
Ik heb juist het idee dat de TV's van Sony dit vrij goed aanpakken, omdat Sony voor zover ik weet het enige merk is wat geluid kan ontvangen via hdmi en dit kan doorsturen over zijn eigen S/PDIF out. Volgens mij doet bijna geen een andere TV dat. Althans niet in surround.
Volgens mij doet elke TV gewoon uitvoer via de S/PDIF, alleen zijn het er maar een hand vol welke inderdaad surround ondersteunen. Ander merk waar ik zeker van weet waarbij het kan is Philips. Althans, mijn Philips doet het ook en stuurt gewoon Dolby Digital 5.1 door. Zelfs DTS is mogelijk, maar dat werkt alleen - heel typisch - via de HDMI ingang aan de zijkant. Samsung heeft volgens mij ook een paar modellen die 5.1 door kunnen sturen, wel allemaal Dolby Digital want DTS is echt zeldzaam.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee