Toon posts:

[Linux Fedora 15] Exorbitant en onbekend schijfgebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NickyVermeersch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 01:23
Ik heb sinds enkele maanden een root server gehuurd voor wat bij te leren in het algemeen en wat gameservers op te kunnen draaien. Nu stoot ik echter op een gigantisch probleem: De box genereert weinig HDD ruimte, maar op een of andere manier is mijn hardeschijf volgelopen (die is ongeveer 3Tb, ik zou niet weten hoe dit kan) en dit leid natuurlijk tot een onwerkbaar systeem.
df -h geeft:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs 50G 7.9G 39G 17% /
udev 3.9G 0 3.9G 0% /dev
tmpfs 4.0G 964K 4.0G 1% /dev/shm
tmpfs 4.0G 644K 4.0G 1% /run
/dev/mapper/vg_thesia-lv_root
50G 7.9G 39G 17% /
tmpfs 4.0G 0 4.0G 0% /sys/fs/cgroup
tmpfs 4.0G 644K 4.0G 1% /var/run
tmpfs 4.0G 644K 4.0G 1% /var/lock
tmpfs 4.0G 0 4.0G 0% /media
/dev/sda1 485M 68M 392M 15% /boot
/dev/mapper/vg_thesia-lv_home
1.3T 1.3T 20K 100% /home
Ikzelf ben zeker niet ervaren met Linux, maar zie met deze tabel ook niet in hoe /dev/mapper_vg_thesia-lv-
_home ongeveer 65% van de HDD voor zich kan nemen? Er zijn maar 3 folders in die home folder, dat zijn 2 useraccounts die samen nog geen 80Gb voor zich nemen, en lost+found waarvan ik niet binnenkan met du als root :/

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
Hmm, is dat niet je LVM volume dat 50GB is, of kijk ik er zo enorm overheen?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:31

DizzyWeb

Ondertiteld

/dev/mapper/vg_thesia-lv_home 1.3T 1.3T 20K 100% /home
De laatste regel. /home is 1.3T groot en zit helemaal vol.

• gertvdijk
  • Laatst online: 07-06 01:41
Tja die zit goed vol.
Er kan van alles aan de hand zijn. Kan je eens de output geven van du? Run je hem op /home of op de subdirs daaronder?

Check voor de zekerheid traffic graphs van je hoster; wellicht staat je server nou allemaal warez te verspreiden na een hack. :P

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 07:43
Ik heb ook wel eens gehad dat df oude data teruggeeft maar waarom dat gebeurd ben ik nooit achtergekomen. Wat du aangeeft is correct en is de data zoals ie op dat moment op de disk staat.

Bij mij hielp een reboot - je kan nog proberen om je partitie te remounten als je niet kan / wil rebooten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
silentsnake schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:35:
Ik heb ook wel eens gehad dat df oude data teruggeeft maar waarom dat gebeurd ben ik nooit achtergekomen. Wat du aangeeft is correct en is de data zoals ie op dat moment op de disk staat.

Bij mij hielp een reboot - je kan nog proberen om je partitie te remounten als je niet kan / wil rebooten.
Was er nog een filedescriptor open naar een (groot) verwijderd bestand? Dan laat df geen oude data zien, maar kloppende data, die echter niet overeenkomt met de rapportage van du.

• gertvdijk
  • Laatst online: 07-06 01:41
Je zou inderdaad even kunnen kijken naar een nog open file die al verwijderd is.
lsof -n | grep "/home" | grep deleted

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• NickyVermeersch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 01:23
Het grote probleem was echter dat ik helemaal de box niet meer binnenkon na een restart, heb zeker wel 3 keer moeten proberen opstarten in emergencymode, en daar kreeg ik constant fouten van het checkdisk programma. Nadat ik eens de drive mounte was het opeens beter en kon ik terug normaal opstarten. Nogal wiedes daar ik niets heb proberen verwijderen, kan dit iets geweest zijn gelijk een log of tijdelijke bestanden?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan, maar is niet heel waarschijnlijk aangezien je fouten kreeg bij het checken van je disk. Dat zou niet het gevolg moeten zijn van een volle disk.
Ik vrees dat het erg moeilijk gaat zijn om achteraf nog te herhalen wat er mis is gegaan.
Krijg je nog steeds fouten bij het checken van je disk?
Hoe veel ruimte is er nu vrij?

PS. Probeer altijd de foutmelding in je post te zetten, en niet alleen te melden dat je een fout kreeg, daar kunnen wij ook niks mee.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 00:17

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Je kan natuurlijk ook je /home unmounten en dan de disk checken zonder in emergency mode te duiken.
Dan moet natuurlijk de /home partitie niet in gebruik zijn. Geen andere gebruikers dan root mogen ingelogd zijn. En geen enkel ander proces mag van de home af draaien.

Je moet daar voor als direct als root inloggen. Anders ben je altijd ook als gebruiker ingelogd.
dus heel even "PermitRootLogin Yes" aan zetten in sshd_config
ssh herstarten (Dit houdt je bestaande ssh connecties open)
en direct als root inloggen. Iedereen van de home af en dan proberen je /home te unmounten.

Daarna je disk checken. en weer mounten. Beetje trail en error. Maar zo leer je wel wat.
En copy/past de eventuele meldingen van fsck.

off-solution:
Heel officieel moeten dit soort dingen in runlevel 1 (single user mode) worden gefixed maar dat heeft geen ssh. Maar nu ik toch hard op denk, De kans is groot dat jou server virtueel is. en een Server "tot en met" Single user laten opstarten is "emergency mode". Heb je niet een virtuele console buiten ssh om waar je de server terug in runlevel 1 kan zetten? dan kan je in alle rust je /home fixen.

[Voor 3% gewijzigd door daft_dutch op 14-06-2011 22:41]

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee