Toon posts:

Cat6 kabel, vreemde kleuren...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 209666

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb gisteren een cat6 kabel gekocht om een wandcontactdoos mee aan te sluiten.

Tot zover niks vreemds lijkt me.

Maar bij thuiskomst (en na behoorlijke tijd zoeken op internet) blijkt dat ik wel een hele aparte kabel heb meegenomen van de Hornbach.

De kleurencode verschilt namelijk van de rest van de cat6 kabels die ik op internet kan vinden en heb geen idee welke kabel in welk wandcontactdoos moet. Snap er helemaal niets van.

De aders zat in 4 omhulsels met daarin ieder 2 aders.
Hieronder hoe het verdeelt zat:
wit bij oranje
grijs bij blauw
bruin bij zwart
roze bij groen

Iedere kleur is dus een ader. Er zijn er geen gemengd zoals je dat wel eens ziet (b.v. cat5e).

Het zijn dus 8 verschillende kleuren waar ik geen weet van heb. En ook op internet is niks te vinden tot zover.

De beschrijving op de kabel is: S/FTP (PIMF) CAT6 CABLE 4X2XAWG27/7 PATCH TYPE---LSZH

Alvast ontzettend bedankt en hoop dat er iemand mij uit de brand kan helpen,

Mvg Roy
(verder nog een prettige pinksterdagen)!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt de vier standaardkleuren: oranje, blauw, bruin en groen. Doe alsof de ader die daaromheen getwist is de bijbehorende gestreepte ader is en je kunt gewoon de normale aansluitschema's volgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 17:58

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Normaal schema opzoeken en de 8aderen aan beide kanten het zelfde aansluiten?

Standaard schema en daar even bij zetten dat je bijvoorbeeld roze gebruikt :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Als ik dus de volgorde aanhoudt van de connector zijde dan is het altijd goed toch?
Dan kom ik uit op
1: wit
2: oranje
3: roze
4: blauw
5: grijs
6: groen
7: zwart
8: bruin

Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 209666 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 17:58:
Als ik dus de volgorde aanhoudt van de connector zijde dan is het altijd goed toch?
Dan kom ik uit op
1: wit
2: oranje
3: roze
4: blauw
5: grijs
6: groen
7: zwart
8: bruin

Kan dat kloppen?
Yep, klinkt goed. Echter: als je een WCD of patchpanel gebruikt moet je meestal de paren bij elkaar houden. Die paren worden meestal aangegeven met de kleuren die ik eerder noemde.

[Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2011 17:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Hoe zou jouw volgorde zijn? Want ik kan je verhaal maar moeilijk volgen :$

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 209666 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:07:
Hoe zou jouw volgorde zijn? Want ik kan je verhaal maar moeilijk volgen :$
:P

Er zit een verschil in het aansluiten van WCD's en 8P8C plugjes. In die laatste moet je namelijk zelf de splitsing van het 2e paar (groen-wit/groen normaal) doen over pinnen 3 en 6. Bij een WCD (of patchpanel) wordt dat door de wcd gedaan en moet jij dus gewoon de aders per paar aansluiten (meestal oranje, groen, blauw, bruin, met de bijbehorende gestreepte ader er direct naast.)

Dus als jij nu een wcd aan het aansluiten bent, moet je gewoon doen alsof die vreemd gekleurde aders de wit-gestreepte versie zijn van de bijbehorende normaal gekleurde ader. De meeste wcd's geven aan waar je die moet verbinden.

Bijvoorbeeld hier:

Je houdt hier de kleuren aan zoals ze aangegeven zijn op de blokjes. De rest wordt geregeld door het wcd'tje. Zie hoe groen hier gewoon naast elkaar zit, terwijl in een plug daar nog blauw tussen zit. En jij zou dus op de plek van groen-gestreept roze hebben.

[Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2011 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ok er vanuit gaande dat ik T568B gebruik (zover ik weet de standaard). Staat er in de handleiding van de wcd:
1: White/Orange (in mijn geval dan wit)
2 Orange
3 White/Green (in mijn geval dan grijs)
4 Blue
5 White/Blue (in mijn geval dan roze)
6 Green
7 White/Brown (in mijn geval dan zwart)
8 Brown

Die kleuren op dat plaatje staan er dus tot mijn eigen verbazing niet op...

EDIT: grijs nog verwisselen met roze dus?

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 209666 op 12-06-2011 18:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 209666 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:19:
Ok er vanuit gaande dat ik T568B gebruik (zover ik weet de standaard). Staat er in de handleiding van de wcd:
1: White/Orange (in mijn geval dan wit)
2 Orange
3 White/Green (in mijn geval dan grijs)
4 Blue
5 White/Blue (in mijn geval dan roze)
6 Green
7 White/Brown (in mijn geval dan zwart)
8 Brown

Die kleuren op dat plaatje staan er dus tot mijn eigen verbazing niet op...

EDIT: grijs nog verwisselen met roze dus?
Ja. Jouw WCD wil dus dat je die splitsing zelf doet. Dat kan. Dan houd je de volgorde hierboven aan (met idd grijs/roze gewisseld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Heb het net aangesloten zoals beschreven maar het werkt niet :(

Zal er wel eens een foto van maken, 1 moment!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bij deze de beloofde foto's (niet van super kwaliteit excuus en voor het grote formaat) :$

1 is overigens rechts en 8 is op deze foto links. Dit staat op de wcd (wat je niet op de foto ziet).
En oranje en bruin is zeker op deze foto best moeilijk om van elkaar te onderscheiden. Maar ik heb het goed gedaan.

[Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 209666 op 12-06-2011 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kun je voor de gein groen en blauw eens wisselen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Je bent een held :D het werkt!!!

Dit lijstje ga ik boven mijn bed hangen.

Ontzettend bedankt en nog een fijne pinksterdagen!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dan doet de WCD de splitsing dus toch zelf uiteindelijk.

Ik moet overigens zeggen dat ik kabels met afwijkende kleuren allemaal niet heel handig vind, het werkt natuurlijk hetzelfde alleen het wordt er allemaal niet duidelijker op. Vooral als je over een paar jaar weer wat wilt aanpassen kun je weer gaan zoeken zo terwijl je anders in een oogopslag ziet hoe het is aangesloten.

Topicstarter
Ha daar ben ik weer :$

Eergisteren opnieuw een CAT6 kabel gaan halen van de Hornbach.

Maar dit keer heb ik opnieuw een andere kleurensamenstelling van de aders. Ik snap er dus opnieuw helemaal niks van.

Dit zijn de pairs:
Groen - Roze
Oranje - Wit
Blauw - Wit
Bruin - Wit

Zoals je ziet 3x een witte ader...

En nog een vraagje:
In de wandcontactdoos daar staat de volgende volgorde van aders:
1 2 3 6 7 8 5 4

Kan iemand me uitleggen waarom dit zo is? En of ik hier ook daadwerkelijk rekening mee moet houden.
Overigens (zie ik op de handleiding) heb ik een duitse wandcontactdoos... Had natuurlijk nooit naar de hornbach moeten gaan maja.

Gr Roy

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die wandcontactdoos is gewoon een doos die de splitsing niet zelf doet. Daar moet je dus gewoon de kabels aansluiten in de volgorde zoals je het ook in een RJ45 connector zou doen.

Wat betreft de kabel zijn de basiskleuren gewoon volgens de standaard dus als je zelf even de de 3 witte aders kan merken naar oranje-wit, blauw-wit en bruin-wit, en je bedenkt dat roze groen-wit voorstelt. Dan kan je het daarna gewoon volgens de standaard volgorde aansluiten en werkt het.

De verklaring hiervoor kan alleen zijn dat hornbach rare kabels verkoopt :P Serieus ik zou heel die kabel terugbrengen met de boodschap dat dit geen fatsoenlijke UTP is. Andere kleurcoderingen is al niet handig maar 3 x wit in een kabel is echt belachelijk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:03:
Die wandcontactdoos is gewoon een doos die de splitsing niet zelf doet. Daar moet je dus gewoon de kabels aansluiten in de volgorde zoals je het ook in een RJ45 connector zou doen.

Wat betreft de kabel zijn de basiskleuren gewoon volgens de standaard dus als je zelf even de de 3 witte aders kan merken naar oranje-wit, blauw-wit en bruin-wit, en je bedenkt dat roze groen-wit voorstelt. Dan kan je het daarna gewoon volgens de standaard volgorde aansluiten en werkt het.
Ik denk eigenlijk dat 'ie gewoon hetzelfde aangesloten moet worden als die andere. Die getallen zijn volgens mij gewoon de adernummers.
De verklaring hiervoor kan alleen zijn dat hornbach rare kabels verkoopt :P Serieus ik zou heel die kabel terugbrengen met de boodschap dat dit geen fatsoenlijke UTP is. Andere kleurcoderingen is al niet handig maar 3 x wit in een kabel is echt belachelijk.
meerdere witte aders komt op zich wel vaker voor; je ziet welke waarbij hoort aan de twisting.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee