Toon posts:

[W2k8] Probleem met softraid 5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yagami
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 16:25
Beste,

Zit met een probleempje en ik vind geen soortgelijke gevallen op het internet, vandaar deze topic.
Gisteren heb ik mijn bureau opgekuist en de dradennest gereorganiseerd.
Toen heb ik mijn desktop (die de softraid draait) verplaatst en opnieuw aangesloten, niks speciaal dus.
Vanmiddag start ik het systeem op en is de ganse partitie leeg.
In de event viewer is geen error of warning over terug te vinden.
Alle kabels en dergelijke zitten vast, alle schijven starten op.
Heb koude reboot geprobeerd (je weet nooit :)) en een last known good configuration uitgeprobeerd, zonder succes.

Als er iemand raad of de oorzaak kan geven?

Dit zit in de desktop:
Gigabyte GA-MA74GM-S2H met Amd 7750 BE
2 * 1GB ddr2 Ram
4 * 1TB WD Green die raid5 bevat
1 * 500GB WD als boot disk
1 * 1TB WD green spare disk
Corsair 400W psu
Msi Radeon 5750
Intel 100pt network adapter

Draai al een jaar of 2 met deze hardware in softraid en tot hiertoe geen problemen mee gehad.

Het belangrijkste deel van de data heb ik wel op andere schijven staan (foto's ed), maar zoals altijd mankeert er wel iets aan de backup.
Ik ben dan ook vooral geïnteresseerd in de oorzaak van dit probleem, om soortgelijke problemen in de toekomst te vermijden en om de huidige setup nog te vertrouwen.

Alvast hartelijk bedankt.
Mvg,
Eli

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de status van de disken en de raid-set binnen diskmanager?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 377886

en was dit de eerste keer in een lange tijd dat de server werd uitgezet, misschien pas na 2 jaar :P Misschien updates geinstalleerd?
Softraid, niet om aan te raden eerlijk gezegd. En dan ook nog RAID 5, ik raad je voor in de (nabije) toekomst hardwarematige RAID 10 aan, wel iets minder ruimte maar sneller en betrouwbaarder.

Verder adviseer ik je om de vraag van Question Mark te beantwoorden zodat we je verder kunnen helpen, succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yagami
@ Q Mark
Disken staan als healthy en online vermeld,de raid-set duidt 100% free aan :)

@ pcsi
Nee, pc wordt meerdere x per week uitgeschakeld.
En had deze week geen updates geïnstalleerd.

U heeft alleszins wel gelijk over de softraid.
Had vroeger promise sx4000lite kaartje, was niet denderend :)
Daarna even hostraid (met slechte afloop), vervolgens softraid onder w2k3 en daarna w2k8.
Ben al lange tijd naar areca aan het kijken, de aankoop is helaas nog niet gebeurd (dacht dat het zo nog wel even verder kon).
Bedankt voor de tip over raid10, ik dacht dat eventueel raid6 al een verbetering ging zijn.
Dit ga ik zeker eens bekijken.

Misschien iemand nog een tip voor automatische backup jobs?

Dank u.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lekker een nasje kopen , en daar je data op zetten.
Loop je nooit meer te prullen met softwareraids. En hoeft je desktopje ook niet zo veel meer te werken.
Je hoeft alleen maar een frame te kopen als je die 1 TB disken wilt gebruiken
En als je dat wil backuppen koop je er een 2e bij en deel je de schijven op (2x 1TB in beide nassen) en die zet je dan weer in Raid 1, meestal zit er wel een (r)sync functie in die apparaten zodat je ze met elkaar kan synchroniseren.

[Voor 27% gewijzigd door degroot op 13-06-2011 00:45]

www.degroot-it.nl

• KerberosX
  • Laatst online: 29-06-2020
degroot schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:44:
Lekker een nasje kopen , en daar je data op zetten.
Loop je nooit meer te prullen met softwareraids. En hoeft je desktopje ook niet zo veel meer te werken.
Je hoeft alleen maar een frame te kopen als je die 1 TB disken wilt gebruiken
En als je dat wil backuppen koop je er een 2e bij en deel je de schijven op (2x 1TB in beide nassen) en die zet je dan weer in Raid 1, meestal zit er wel een (r)sync functie in die apparaten zodat je ze met elkaar kan synchroniseren.
De meeste huis- tuin- en keukenNASjes draaien toch ook meestal software RAID? |:(

• degroot
  • Niet online
KerberosX schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:00:
[...]

De meeste huis- tuin- en keukenNASjes draaien toch ook meestal software RAID? |:(
Klopt , maar een synology is dan nog steeds stabieler dan Software raid in windows + als je mijn bovenstaande oplossing inclusief die 2e nas gebruikt is je kans op data verlies minimaal

www.degroot-it.nl

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05 20:44
Kan het misschien zijn dat je BIOS batterijtje op is & dat dit aan het licht kwam toen de computer een tijdje uitstond tijdens je schoonmaak?

Misschien dat je de schijven had ingesteld op AHCI en dat ze nu in SATA-modus draaien? Als dit het geval is dan kan ik mijzelf voorstellen dat dit een effect heeft op Windows, al kan ik dit niet al te technisch onderbouwen :)

• yagami
@ brederodekater
Nee, batterij is nog in orde. Had bios ook direct nagekeken.
Alle settings daar stonden zoals voordien, inclusief de ahci mode van alle sata schijven.

Ik heb dit weekend eens gekeken met een recuva, getdataback, diskdigger, of er nog een spoor van data op het logisch volume staat. (niet dat ik er iets van verwachtte :)) Maar buiten enkele descriptors is er weinig te zien.

Ondertussen ben ik me wat in zfs aan het verdiepen.
Zeer interessant.
Maar in hoeverre is deze huidige setup daar bruikbaar voor?
Hiermee bedoel ik; maar 2GB ram, maar 6 sata poorten, en zijn de huidige sata hdd's nog betrouwbaar?

Vorig weekend wilde ik nexentastor installeren (eerst met vm eens getest), maar blijkbaar werkt dit niet via een usb-cdrom. Grub wilt dan niet doorstarten.
Heb hier nog geen oplossing voor gevonden. En heb helaas geen interne dvd unit meer liggen.

Sowieso iedereen al bedankt voor zijn vorige posts.
Mvg,
Eli
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee