Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 09:19
Hallo,

De pc van mijn ouders wordt met de dag trager. Hij loopt ook regelmatig vast bij het afspelen van youtube filmpjes. Onlangs heb ik windows xp opnieuw geinstalleerd maar dit heeft eigenlijk geen verschil gemaakt. Ik heb sterk het vermoeden dat het aan de harde schijf ligt en heb hd tune laten draaien. De resultaten zijn als volgt, http://imageshack.us/phot...tunebenchmarkmaxtor6y.png:
Een klein samenvatting van de dxdiag.txt:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 6/12/2011, 12:11:29
Machine name: MINNEMA
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.101209-1647)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: VIA Technologies, Inc.
System Model: KT400-8235
BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Processor: AMD Athlon(tm) XP 2800+, MMX, 3DNow, ~2.1GHz
Memory: 512MB RAM
Page File: 327MB used, 1690MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce FX 5600
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce FX 5600
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0312&SUBSYS_91231462&REV_A1
Display Memory: 128.0 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor: Plug en Play-monitor
Monitor Max Res: 1600,1200
Driver Name: nv4_disp.dll
Driver Version: 6.14.0011.7516 (English)
DDI Version: 9 (or higher)
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 5/3/2008 06:46:00, 6108160 bytes

Ik besef me dat het een oud beestje is, maar mijn ouders doen niks meer dan wat internetten, tekst verwerken en wat foto's bekijken. Dat zou toch goed moeten kunnen lijkt me.Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn.

Alvast bedankt,

Anman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 09:34
Ik zou toch eens dat ramgeheugen minimum verdubbelen. Tegenwoordig met SP3 is xp niet meer zo licht als in het begin dat hij uitkwam.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 22:37
Ik zou de event viewer (gebeurtenislogboeken) er eens op naslaan en kijken of daar foutmeldingen in voorkomen. Vaak zie je hier al de eerste waarschuwingen dat bijvoorbeeld een harde schijf het waarschijnlijk gaat begeven. (How to view and manage event logs in Event Viewer in Windows XP) Ook andere rare foutmeldingen hier zouden een aanwijzing kunnen zijn.

Kijk in HDtune ook eens naar het tabblad health, staat daar "Health Status: ok"?

Je geeft aan dat het een oude pc is. Misschien zit hij wel vol stof en wordt hij gewoonweg te warm bij intensieve taken, zoals video's afspelen. Maak de pc eens open en ga er voorzichtig met de stofzuiger door. Of neem hem mee naar buiten en blaas de kast uit en dan met name opgehoopt stof in de koelelementen dat de luchtstroom blokkeert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:11
Hmm sowieso ziet die grafiek van de hdd er echt niet goed uit. Check even wat Propheticus zegt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 21:50
Geheugen uitbreiden, of HDD aan het doodgaan (draai de Error Scan eens).

Of de HDD is kapot aan het gaan vanwege het beroerde gemiddelde. Of het geheugen zit vol en Windows gebruikt de HDD als geheugen, terwijl je die benchmark draait waardoor de benchmark resultaten inkakken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Doe anders even een diagnostische test met Seatools (bvk de dos versie) als je de hd verdenkt. Verder is 512MB niet heel ruim met een recente xp met eventueel nog veel extra programma's geinstalleerd/draaiend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anman
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Een tijdje terug heb ik de kast open gehad, toen viel de hoeveelheid stof me erg mee.
HD-tune health status is ok. De (Quick) error scan laat geen fouten zien.

Ik heb naar die logboeken gekeken, maar kan niet echt iets vinden, ook al heb ik hier geen ervaring mee. De logboek toepassingen laat wel veel fouten zien. De overige logboeken geen fouten, een enkele waarschuwing hier en daar.

Met seatools heb ik de smart test en de short self test gedaan, beide gaven geen problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik zou zeggen, doe eens een schone install van windows.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anman
Ik heb windows xp onlangs dus al een keer opnieuw geïnstalleerd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

hebben je ouders niet het ultra cheap-ass internet abbo? Deze kan ook tijdens het spitsuur zeer langzaam zijn en is te langzaam voor YouTube iig werkt dat niet wrom dan niet voor een paar geeltjes een moderner systeem halen ;)

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JE kan uiteraard eens met een andere harde schijf proberen, en natuurlijk je ram verdubbelen, 512MB is echt VEEL te weinig tegenwoordig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anman
Ok, bedankt.

Ik denk dat ik begin met met het bijplaatsen van wat extra intern geheugen. Een reepje van 2 gb kost ook niks meer zie ik wel dus dan maar gelijk goed doen ook. Welk type zal ik bestellen, want daar heb ik geen verstand van, welke past in dit moederbord.

Bedankt,

Anman

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 20531

Je PC zou nooit mogen vastlopen door een gebrek aan geheugen dus alleen dit uitbreiden zal vermoedelijk geen oplossing zijn.

Aangezien je al een schone installatie hebt gedaan:

HD testen met tool fabrikant.
RAM testen met memtest
Temp test/PC schoonmaken
Mobo controleren op bolle condensatoren
Voeding test/uitlezen
Live CD proberen

Het klopt verder wel dat XP SP3 niet meer lekker werkt op 512MB dus uitbreiden is altijd een goed plan.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 12-06-2011 19:03]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Met zo weinig geheugen is het ook wel plausibel dat de HDD veel meer gebruikt wordt (veel swapping) sneller achteruit gaat dan je normaal zou verwachten. Ik zou beginnen met daar minimaal 1GB van te maken, maar liever 2.

Als het goed is moet daar gewoon pc-2700 of pc-3200 in:
pricewatch: Kingston KTM3219/1G
maar ik zou altijd even checken wat er nu precies in zit.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Die grafiek van je HDD is écht heel verkeerd. Vervangen. Extra reepje RAM kan ook

• Anman
Hallo,

Het laatste nieuws is dat mijn ouders rondkijken naar een andere pc. Ze kwamen zelf met het volgende, http://www.computerstore....ml#product_specifications. Deze pc lijkt me wel geschikt voor het tekstverweken/internetten wat mijn ouders doen. Of hebben jullie betere suggesties?

Alvast bedankt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Die zal daarvoor zeker wel voldoen, maar is verder ook vrij karig uitgevoerd. Zo mist bv een dvi/hdmi aansluiting, hoewel niet noodzakelijk wel prettig mocht je in de toekomst je huidige (crt?) monitor ook willen vervangen. Heb je een laptop trouwens ook overwogen? Verder zou ik even in de pricewatch kijken, daar vindt je dit model nog eens € 25,- goedkoper.

• Anman
Ze hebben nog een tft schermpje staan die het nog goed doet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee