Toon posts:

Compleet systeem bouwen - met of zonder handschoenen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10-2022

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ik had zojuist een discussie met een vriend. Ik ga vandaag vanuit alle losse onderdelen een systeem bouwen voor mezelf. Normaal heb ik bij computer werkzaamheden handschoenen aan. Deze zijn superdun en worden normaal door goochelaars gebruikt:

Dit voorkomt dat ik rechtstreeks met m'n vette klauwen de apparatuur aanraak. Maar hij zegt dat deze handschoenen statisch kunnen worden. Zelf merk ik dat het stof van de handschoen wel eens achter een haakje blijft hangen. Maar dat kan geen kwaad lijkt me, dan blijft een klein stukje viber achter (wat ik wel weer los probeer te peuteren).

Nu vroeg ik me af: is het wel verstandig om met die handschoenen aan het werk te gaan om een systeem te bouwen? Ik raak overigens voordat ik begin altijd even de leiding van de CV aan trouwens om m'n eigen statischiteit kwijt te raken.

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 325463
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Rubberen handschoenen statisch?, zou ik een wonder vinden!
Die handschoenen zullen niet zoveel kwaad kunnen, pc`s zitten toch na een tijdje onder de stof :)
Zelf bouw ik mijn pc`s met blote handen })

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
Voor statische elektriciteit maakt handschoenen niets uit.
Je hoeft alleen handschoenen te gebruiken als je geen (vette) vingerafdrukken wilt achterlaten, of ergens allergisch voor bent.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als je je handen wast is het vet er ook af en tegen statische elektriciteit heb je polsbandjes.
ook kan je jezelf eerst ontladen voordat je de elektronica aanraakt door bijv. de radiator beet te pakken op een kale plek.

~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Het zijn geen rubberen handschoenen, maar stoffen handschoenen. Goed om te weten dat het qua statische elektriciteit niet uitmaakt, dan doe ik ze gewoon aan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou het niet doen. en gewoon even je handen wassen (je geeft zelf aan vette vingers te hebben)

Er bestaan niet voor niets antistatische handschoenen.

[Voor 52% gewijzigd door Fish op 12-06-2011 11:14]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 325463
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als het stoffen handschoenen zijn zullen ze niet beschermen tegen statische schokken.
Het geeft geen extra bescherming dus ik zou gewoon met je blote handen de radiator aanraken en dan in de pc prutsen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daar gaan we weer, de radiator is geen fatsoenlijke aarde. Hoe weet je of de ts geen kunstof leidingen heeft ?

Alles gaat om ladingsvershillen. Die moeten worden opgeheven. dus je moet niet de verwarming vastpakken maar juist een geleidend metalen deel van de kast van je pc, en het esd zakje ook. dan zijn er praktisch geen verschillen meer.

Denk maar eens na wanneer de elektronica een ladingsverschil heeft tov aarde. heeft aarde geen nut ;)
Moraal, alles moet hetzelfde potentiaal krijgen, en inderdaad aarde is dan de beste keuze. maar dan moet je het wel consequent toepassen anders maakt het geen ene ruk uit

Stoffen handschoenen beschermen idd nul komma nul. en kunnen het potentieel alleen maar erger maken.

[Voor 23% gewijzigd door Fish op 12-06-2011 11:22]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Maar het gaat niet alleen om het ladingsverschil tussen mij en de kast, maar ook tussen mij en de HDD, de grafische kaart, het geheugen, mobo, etc.

Hoezo zouden de handschoenen het potentieel erger kunnen maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ze werken isolerend, dus je heeft geen ladingsverschillen op. wanneer je een esd zak pakt (deze is normaliter hoogohmig (de zwart/alu/grijzige) en zal door de zak naar je vingers het ladingsverschil geleidelijk opgeheven worden.

Bepaalde stoffen hebben zelfs sterke statische eigenschappen, je hand niet

In de praktijk kun je thuis gewoon zonder extra maatregelen lekker knutselen. in de een produktieomgeving gaat het risico omhoog omdat je de handling vaker uitvoert en dan zijn esd maatregelen echt noodzakelijk.
Thuis, is de kans gewoon klein en moet je gewoon knutselen

[Voor 31% gewijzigd door Fish op 12-06-2011 11:30]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

J4s0n schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:23:
Maar het gaat niet alleen om het ladingsverschil tussen mij en de kast, maar ook tussen mij en de HDD, de grafische kaart, het geheugen, mobo, etc.

Hoezo zouden de handschoenen het potentieel erger kunnen maken?
De makkelijkste manier om thuis 1000'en volten aan statische electrictier op te wekken, is door met een pvc pijp tegen een stuk wol aan te wrijven. Geen idee waar die handschoentjes van jouw mee zijn gemaakt :)

(Of waarom je ze zou willen gebruiken)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heuveltje schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:28:
[...]

De makkelijkste manier om thuis 1000'en volten aan statische electrictier op te wekken, is door met een pvc pijp tegen een stuk wol aan te wrijven. Geen idee waar die handschoentjes van jouw mee zijn gemaakt :)

(Of waarom je ze zou willen gebruiken)
Naast een pallet piepschuim staan kan al meerdere kilovolts opleveren. zonder enige handeling
binnen de esd beschouwen probeer je de spaningsverschillen onder de 100v te houden
(en daar ben je gauw hoor)

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

fish schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:33:
[...]

Naast een pallet piepschuim staan kan al meerdere kilovolts opleveren. zonder enige handeling
binnen de esd beschouwen probeer je de spaningsverschillen onder de 100v te houden
(en daar ben je gauw hoor)
Een wandelingetje over een vloerkleed kan ook al genoeg zijn.
Ging er mij over waarom stoffen handschoenen niet automatisch een strak plan is kwa bescherming tegen statische elektriciteit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

fish schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:27:
In de praktijk kun je thuis gewoon zonder extra maatregelen lekker knutselen. in de een produktieomgeving gaat het risico omhoog omdat je de handling vaker uitvoert en dan zijn esd maatregelen echt noodzakelijk.
Thuis, is de kans gewoon klein en moet je gewoon knutselen
In productieomgeving heb je ook een hogere werkdruk terwijl je thuis rustig de tijd kan nemen en zo voorzichtig mogelijk kan zijn, het spreekt voor zich dat dat altijd handig is. Pak PCB's gewoon aan de zijkant vast en het maakt helemaal niet uit als het een héél ietsiepietsie beetje vettig wordt (want je hebt natuurlijk je handen goed gewassen voordat je ging klussen).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heuveltje schreef op zondag 12 juni 2011 @ 12:02:
[...]

Een wandelingetje over een vloerkleed kan ook al genoeg zijn.
Ging er mij over waarom stoffen handschoenen niet automatisch een strak plan is kwa bescherming tegen statische elektriciteit.
snap het

We hadden vroeger op school ook bepaalde stoelen, daar ging je even goed met je kont/spijker broek over heen en weer. en dan raakte je buurman aan .... *kats* ... *vonk* .. buurman wakker. :P

(beter hield je zelf even over een groot overvlak een stuk ijzer vast, dan voelde je het zelf niet. )

[Voor 9% gewijzigd door Fish op 12-06-2011 12:09]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 10:54
of met die vonkertjes uit aanstekers, ook leuk :P. Ik weet niet of het meerwaarde heeft. Ik ben zelf gezegend met een paar grote maar zeer ranke handen wat met sleutelen erg fijn is :). Ik heb ooit wel eens met handschoenen gewerkt maar vind het eigenlijk maar onpraktisch. Hoewel dat uiteraard persoonlijk is.

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-05 09:42
Kan je niet als je gaat werken eerst de kast openmaken en daar de voeding inbouwen en deze dan aansluiten aan een geaard stopcontact. Zou je dan als je de kast aanraakt geaard worden? en zou dit werken als de schakelaar van je voeding op 'uit' staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hou die handschoenen alsjeblieft uit, daarmee sloop je de boel alleen maar.
Gewoon zorgen dat al je onderdelen op een antistatisch zakje liggen, die in verbinding met je kast leggen en de kast aanraken voordat je iets oppakt. Dan ben je veilig :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee