• SheepShifter
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 15:14
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan een pc te gaan kopen met een i5 2500k.

Alleen mijn vraag is nu, Ik heb ooit gehoord dat als je speedstep uit zet met c1e,c3,c6 dat turbo boost niet meer zal werken. Maar nu heb ik laats een pc van mijn maat inelkaar gezet die heeft ook i5 2500k, en daar heb speedstep,c1e,c3,c6 uitgezet en turbo aan, maar nu blijft de cpu continu op 3,4 ghz lopen in plaats van dat onder load turbo boost aanslaat.

Hoe zit dat nu precies?

Alvast Bedankt.

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
Misschien beetje onnodige vraag , maar heb je je bios gecheckt?

If it ain't broke, don't fix it

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
dat is toch logisch... je zet de turbo aan maar c-states uit.. de cstates zorgen voor terugklokken, als jij de turbo aanzet gaat hij op de 4 core turbo stand dus +100 MHz.. 3300 MHz + 100 MHz = 3400 MHz

maar waarom zou je c states uitzetten? het hele doel van deze chips is juist zuinig in idle krachtig onder load..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SheepShifter
ja, dit is op een maat zijn pc gebeurd maar nu weet ik heb in ieder geval voor mijn pc.

@berreber jah bios gecheckt zelfs nog geupdate.

@nedernakker moet speedstep met turbo wel of niet aan staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
gewoon de boel op auto laten staan.. dan klokt hij in idle lekekr terug en onder load geeft hij de turbo, wil je nog overklokkne kun je ook de turbo multi aanpassen en wat extra turbo voltage geven zodat hij op hogere snelheid in turbo stabiel is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
Oke, maar dat is gewoon een standaard vraag vooraf, en probeer eens wat nedernakker zegt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SheepShifter
Ok, alleen zal het dan niet voorkomen bijvoorbeeld: Ik ga straks een spel doen en het spel vraagt redelijke systeem eisen zal het dan niet zo zijn dat als je pc ff wat minder werkt hoeft te doen terug schakelt naar 1,6 Ghz tijdens een spel?

En nog Bedankt voor advies en snelle reacties :D

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
Hij klokt denk ik niet terug naar 1.6GHz, maar naar de "basis" clock setting die de cpu heeft (3.3GHz). Buiten dat zal je er ook niet veel van merken als hij weer opschakelt zodra je meer power nodig hebt.
Vergeet ook niet dat een groot voordeel (in mijn optiek) van de 2nd gen core i cpu's is dat de idle power usage erg (ERG) laag is, met onder de 5W.

• Berreber
nee hij clockt hem niet terug zoals sndbastard ook zegt hij clockt hem omhoog zodra je het nodig hebt.

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05-2021

notsonewbie

...---...---...---

Berreber schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:10:
nee hij clockt hem niet terug zoals sndbastard ook zegt hij clockt hem omhoog zodra je het nodig hebt.
Daar ik ook aan een i5 2500 zit te denken, kwam ik bij zoeken o.a. hier uit.
Hij kan dus wel turbo, maar niet zoals mijn huidige q9950 terug klokken naar (in mijn geval) bijv. 2000 mhz. ?
En bij de standaard 3,3 ghz verbruikt ie dan maar 5 watt zoals 2 reacties hoger staat?

[Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 13-06-2011 17:21]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 22:06
notsonewbie schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:20:
[...]

Daar ik ook aan een i5 2500 zit te denken, kwam ik bij zoeken o.a. hier uit.
Hij kan dus wel turbo, maar niet zoals mijn huidige q9950 terug klokken naar (in mijn geval) bijv. 2000 mhz. ?
En bij de standaard 3,3 ghz verbruikt ie dan maar 5 watt zoals 2 reacties hoger staat?
Idle zal de CPU op 1600Mhz draaien. Wanneer je applicaties/games gebruikt die meer van de CPU vragen, gaat de CPU automagisch in Turbo modus(3700Mhz)

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05-2021

notsonewbie

...---...---...---

Black_Adder schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:24:
[...]

Idle zal de CPU op 1600Mhz draaien. Wanneer je applicaties/games gebruikt die meer van de CPU vragen, gaat de CPU automagisch in Turbo modus(3700Mhz)
Ok dank je.
@ anderen, het laagste dat ik kan vinden is 75 / 37 watt idle afhankelijk of men er een videokaart los bij gebruikt of niet.
http://www.legionhardware...600k_sandy_bridge,14.html

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Dat is voor een compleet systeem uit het stopcontact. Dus niet alleen de cpu, maar ook verliezen in de voeding, mobo, hdd's etc.

• SheepShifter
Is het trouwens ook niet zo hoe minder voltage/watt hij gebruikt des te langer is de levensduur?

Want als ik de pc ga kopen heb ik groot vordeel dat de cpu dan langer meegaat.

Maar tijdens het spelen van games zal hij niet terugklokken naar 1,6 ghz ?

Alvast bedankt:D

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:04
Ctown666 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:24:
Is het trouwens ook niet zo hoe minder voltage/watt hij gebruikt des te langer is de levensduur?

Want als ik de pc ga kopen heb ik groot vordeel dat de cpu dan langer meegaat.

Maar tijdens het spelen van games zal hij niet terugklokken naar 1,6 ghz ?

Alvast bedankt:D
Dan zou hij 20 jaar mee gaan in plaats van 19 jaar, maar niemand heeft zo lang een computer in gebruik ;) Dan nog is dit niet te testen, want een voeding, moederbord of hardeschijf zal er al eerder mee ophouden

Dat is echt te verwaarlozen, maak je daar maar niet druk om.

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-08-2022

Streepje

noem me maar Streepje

tijdens het spelen van games zal hij niet snel terug klokken (mijn 2600K doet dat in ieder geval niet)

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• Berreber
Klopt, maakt dus niks uit,

Kortom : Onder idle toestand : Teruggeclocked, onder load: Overgeclocked.(of tenminste GHz omhoog gegooid)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee