Toon posts:

eenvoudig tien graden minder

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel leuk om te zien/maken. Het concept kenden we al natuurlijk, maar toch maar even. Vooral voor de beginnende tweaker (zoals ik) interessant dat het kan.
Afbeeldingslocatie: http://klop.yi.org/~michiel/tweak/tweak01.jpg
Ik heb heel simpel een luchtgeleider gemaakt voor mijn Athlon 500 naar de achterliggende fan. De Athlon begon 48 a 49 graden te worden nadat ik RC5 en Webcam32 een tijd aan had staan. Nu dus niet meer :).
Afbeeldingslocatie: http://klop.yi.org/~michiel/tweak/tweak04.jpg

Verwijderd

Zelf verzonnen? ;)

Verwijderd

Het is inderdaad een mooie techniek, vooral als je hem van karton maakt. Officiele benaming van deze constructie is de CEAT: Cardboard Enchanced Airflow Tube.

Verwijderd

het kan nog een stukje radicaler,
moet je een fles samengeperste stikstof kopen met een goed recuceerventiel. En deze heel langzaam laten leeg lopen over de processor heen. Is nog regelbaar ook. Wordt ie toch nog te heet, laat je hem wat harder lopen.

Verwijderd

Basr, wat zijn je resultaten dan tot nu toe?

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 19:56
Laat je die fan blazen of zuigen?
Ziet wel erg cool uit. Wat voor speciaal plastic heb je gebruikt. Ik ga het denk ik zelf ook even in elkaar knutselen.
Als je even precies zou kunnen zeggen het precies moet zou ik erg blij zijn.

Alvast bedankt

Jeroen

Verwijderd

Is inderdaad wel leuk, ik denk dat ik het ook es ga proberen. Alleen die fan bij mij achter in het midden dus, die zuigt lucht weg, is dat dan ook goed. Of moet ie blazen
???

Verwijderd

Zuigen of blazen? Ik zou zeggen probeer het zelf ff. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om te kijken op welke manier je CPU het koelst blijft. Maar ik moet altijd denken aan de warme zomerdag met de tafelventilator naast je muismat. Laat je die frisse lucht naar je toe blazen of laat je hem de warme lucht om je weg zuigen?

Verwijderd

En moet het elemaal luchtdicht tegen je proc aanzitten?

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Aahhh, dat heb ik ook allang. En idd het scheelt zeker zo'n 10 graden. Ik heb die fan de kast in laten blazen (anders blazen ze tegen elkaar in). En zelfs als die achterste fan niet aanstaat wordt de proc een stuk koeler doordat de fan erop buitenlucht aanzuigt.
Mijn temp eerst was:
40 / 46 (case / CPU)
Nu:
35 / 36

Dit is zonder dat die xtra fan aanstaat en met volle belasting (koetjes die aan het grazen zijn).

Mijn CEAT is gewoon van papier (eigenlijk dus geen CEAT) en zit dus helemaal niet luchtdicht op beide fans ofzo.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:31
Dit is inderdaad een oud idee van femme die heeft ook de naam CEAT bedacht :)

.

Verwijderd

Er was laatst al een thread over de plaatsing van de CPU Temp sensor, maar die thread kan ik niet meer opvragen. Waar kan ik het beste de temp sensor plaatsen?

Ik heb hem nu middenin de koelribben gestoken, maar daar zit ie precies onder de ventilator, dus heb ik het idee dat ie veel te laag aangeeft?
Wie weet de beste plaats?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Beste tweakers ik heb de hele avond besteed zon dingetje te maken van karton, beetje knippen en plakken, en eindelijk had ik er dan 1tje.. ik had hem bovenop mijn alpha cooler gezet, en aan de andere kant een grote 220v ventilator.. heb geprobeerd met zuigen en blazen..

maareh.. precies het tegenover gestelde van wat ik wilde.. mijn cpu werdt alleen maar warmer !!!!

zou ik iets verkeerd hebben gedaan ofzow ?
heb trouwens een athlon500@750.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Wat voor inlaat heb gemaakt? Ik neem aan dat de diameter van de kamerventilator iets groter is als een standaard fannetje. Probeer anders eens een 80mm fannetje uit een oude voeding en sluit die eens aan op 12 Volt. Meestal wordt de koeling dan veel beter als met zo`n klein CPU-fannetje.

• tbusquet
Eh sorry frits.. ik heb er een grote voeding ventilator in zitten, van een oude IBM voeding.. en die loopt op 220v. kan de verwarring begrijpen ;)
maar dat biedt dus ook geen oplossing helaas :(

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• SJR

SJR

tbusquet:

Als je tijd hebt kan je het rooster uit je compu zagen, dit scheelt heel erg in lucht aanvoer. Je moet wel ALLES uit je compu halen anders komen er ijzer snippers overal in. Ennuh, frits, ik heb mijn resultaten behaalt met een twee gewone 50 mm CPU fanntjes, dus dat kan ook.
Aangezien je al een goede fan (Alpha) fan hebt zal JIJ denk ik minder verschil merken. Maar ik denk dat zeker als je hebt gezorgd voor een goede lucht aanvoer je het verschil zeker moet merken (ik heb in middels 4 gaten in m'n kast gezaagd).
Zorg er ook vaak dat je zo min mogelijk (90 graden) hoeken hebt in je CEAT. De luchtstroming wordt hierdoor een stuk slechter.
Ik hoop binnenkort foto's te hebben!

• tbusquet
SJR:
Ik had allang alle roosters uit mijn kast gesloopt..

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 19:56
Ik heb het ook gebouwd maar bij mij wordt de proc. 6 graden warmer als ik hem laat blazen.
Als ik hem laat zuigen scheelt het wel. Geen tien graden maar zeker wel 4 of 5. Zal wel iets verkeerd gedaan hebben of zo.
Dat rosster ga ik er vandaag uit slopen.
Kun je niet gewoon de stofzuiger er op zetten als je gaat zagen? Is zo veel werk om alles eruit te halen.

Jeroen

• SJR

SJR

Jeroen:

Bij mij was er een vrij grote ijzersnipper in m'n ps gevallen. Als ik deze er niet uit had gehaald of het niet had gezien, was er zeker kortsluiting geweest.
Wat vreemd dat jullie allemaal van die slechte resultaten halen. Ik heb met gewoon wat A4'tjes lopen knippen en plakken en het werd gelijk een stuk beter. Ik heb ook nog 3 (binnenkort 4) andere ps fans in m'n systeem zitten dus die zorgen ook nog wel voor een betere luchtstroom door heel m'n kast heen.

Verwijderd

uhmm kan iemand niet ff een paginaatje maken , hoe dat (op z'n makkelijkst) te maken is.. .. of een beschrijving? ..

• SJR

SJR

Check dit voor een plaatje wat Femme heeft.
Dit heeft Femme erover geschreven.

Verwijderd

Zo zag ie van mij eruit:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~f_b/LUCHTKOELING1.JPG

Voor meer plaatjes kun je terecht op mijn homepage.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nog effe wat antwoorden op de vragen:
Mijn ventilators blazen NAAR de proc toe, dus langs de vinnen van het koelblok (ik zal eens kijken of het kouder wordt als ik het omdraai). Dus ook de chassis-fan. Hij blaast naar buiten.

Het is dus geen CEAT. Dat haalt namelijk lucht van buiten. Mijn constructie is gemaakt om de lucht van de proc snel uit de kast te krijgen.

Het hele geval is heel simpel te maken, check inderdaad Femme's guide hierover (zie boven) gewoon plastic of papier vastmaken aan je fan - in een bocht naar het koelblok - en de zijkanten in die bocht knippen. Ik had het in een uurtje klaar. (En dan had ik niet eens Femme's guide gelezen.)
Pagina: 1