Toon posts:

Native size recoveren zonder data-verlies?

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
In een poging een keer een grondige harde schijf controle te doen, heb ik op het systeem van mijn vader de Samsung HD642JJ (een 640gb schijf) met ES-Tool v3 gechecked via de Ultimate Boot-CD.

Nu kom ik erachter dat om de een of andere reden de drive op 137gb is gelimiteerd na deze controle. In ES-Tool kan ik recoveren, maar dan krijg ik de melding dat ik alle data verlies. Hetgeen eigenlijk geen optie is, omdat er e-mail op staat van de afgelopen week die belangrijk is en helaas nog niet was gebackupped (ja, dom, had ik vantevoren moeten doen, ik weet het).

Weet iemand een manier om de drive weer te recoveren naar zijn echte omvang zonder dat ik alle data kwijt raak?

[Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 11-06-2011 15:10]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Gewoon proberen, met een beetje mazzel gaat het goed. Ook als je een ander tooltje kan vinden die dezelfde instelling verandert zal het effect ws hetzelfde zijn als bij die van Samsung. De schijf wordt in de bios trouwens ook als 137GB gezien?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb nu toch maar aangepast via ES-Tool en gelukkig werkte het goed... *pffft*

* Wildfire gaat meteen full backup doen en daarna een automatische e-mail backup inplannen

Maar wel raar... 48-bit LBA modus stond gewoon aan, alleen het aantal LBA was aangepast (iets in die geest). Dat had ik niet gedaan, dus wel vreemd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Je hebt er wel een recent os op staan, geen xp zonder servicepack oid?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Het is een Windows 7 x64 systeem met Service Pack 1. Alles was voorheen goed, wou alleen een keertje een volledige disktest doen. Ultimate Boot CD heeft ES-Tool van Samsung aan boord dus die gedaan. Maar om de een of andere reden is daardoor iets aangepast geraakt waardoor de schijf nog maar 137 gigabyte was, maar de 48-bit LBA modus stond nog gewoon aan. Vreemd.

Het is nu iig weer OK, en heb nu Acronis TrueImage draaien voor een volledige schijfbackup. Als dat klaar is maak ik ook meteen een klein scriptje dat elke keer bij het opstarten even draait om een volledige kopie naar de tweede HD te maken van de map waarin Thunderbird alle mail opslaat.

Ik weet iig wel dat ik voortaan eerst een full backup maak voordat ik ook maar iets doe met schijftooltjes...

[Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 11-06-2011 15:17]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Volgens mij is dit een bug, heb ik ook gehad met een HD502HJ zonder dat ik ook maar ergens heb ingesteld dat ik die grootte wilde, en hiervoor was het 500GB.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Lekker handige bug zeg, je schrikt nogal als na zo'n test blijkt dat je niet meer kunt booten. Kreeg nog wel het eerste stukje opstarten van Windows, maar vervolgens een BSOD. En opstartherstel kon ook niets voor me betekenen.

Vervolgens bleek dus toen ik Parted Magic startte om met TestDisk proberen te recoveren, dat de schijf als 137gb werd herkend. En dat ik 48-bit LBA-modus moest aanzetten. Vervolgens dus terug naar ES-Tool gegaan en daar zag ik dat het aantal LBA's flink omlaag was geschroefd waardoor de schijf als 137gb was gelimiteerd Maar 48-bit LBA stond dus gewoon nog aan).

Maar goed, eind goed al goed. Voortaan eerst maar eens full backup doen voordat ik dus aan de slag ga met schijftooltjes...

[Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2011 21:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee