Toon posts:

Dom geweest met kabel doorknippen. Kroonsteentjes gezocht..

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 10:35
Hallo mensen,

zoals in de topicstart vermeld staat; ik ben een beetje dom geweest..

Ik ben een nieuw bureau aan het timmeren.. Is inmiddels zogoed als klaar, maar op het laatst dacht ik ineens; "SHIT!" Alle kabels zijn heel netjes weg gewerkt, en er zijn overal uitsparingen gemaakt voor de betreffende kabels.. Alleen ben ik er één vergeten!

Ik heb namelijk een Logitech x-540 speakerset, en hier zit een bedrade afstandsbediening bij.. Probleem is alleen dat deze er vast aanzit, en dus niet is los te koppelen.. Verder zat het bureau al tegen de muur, en was er dus geen optie meer om de kabel achter langs te laten lopen..

Wat heb ik gedaan; ik dacht, ik knip hem door, boor een gaatje, kabel er doorheen, kroonsteentje ertussen, en klaar..

Wat blijkt?! Zitten er welgeteld 11 kabeltjes in het snoer!! Dat had ik dus niet verwacht.. Achteraf logisch verklaarbaar trouwens, maar ik wilde ff snel, en had er niet aan gedacht.. Dacht aan een + en een -, en that's it..

Het probleem is dat het hele dunne kabeltjes zijn. Ik heb de boel weer aan elkaar nu met kroonsteentjes, maar erg soliede is het niet.. Als het snoer beweegt hoor ik soms allerlei plopjes, en soms stopt het geluid helemaal.. Dan is het even een kwestie van wat vriemelen aan de snoertjes, en dan werkt het weer..

MIJN VRAAG is of er dunne, langwerpige kroonsteentjes zijn.. Soort van dunne buisjes aan elkaar, die met een schroefje aan de bovenkant vast te zetten zijn.. Zo kunnen de snoertjes er wat verder in, en word het geheel iets minder storingsgevoelig..

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:20

QinX

Shai-Hulud

Is solderen en een krimpkous eromheen niet een nettere oplossing? Deze zou je misschien ergens kunnen lenen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 12:36
Wordt wel erg dik dan. Als je handig bent met de soldeerbout kun je ze weer aan elkaar solderen met een krimpkousje erover bijvoorbeeld. Of tape.

Ryzen 3950x | Taichi x470 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled 2080 Ti | Seasonic X-1250W

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:59
Ik zou eerste eens kijken of die ab's niet gewoon na te bestellen zijn.

...

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 00:49
Ik zou het indd gewoon solderen en dan met krimpkous afdichten :)

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 12:36
Hivemind? o_0

Ryzen 3950x | Taichi x470 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled 2080 Ti | Seasonic X-1250W

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57
Nee, die zijn er niet.
Het beste is solderen.
Als je dat niet kan kan met een las de kabels aan elkaar maken. (Dus de twee draden inelkaar draaien.)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 22:16
Voor dit soort doeleinden is solderen de beste optie!

Je zou natuurlijk een poging kunnen wagen om het te reparen met kroonsteentjes, bij de hema hebben ze wel doorlopende kroonsteentjes. En anders bij de hornbach, die niet doorlopen.

Ik zou in elk geval gaan solderen, daarmee wordt het weer z.g.a.n. ;)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Gezien het hier om een speakerset gaat, zou ik kroonsteentjes vermijden. De verbindingen gaan uiteindelijk minder goed geleiden waardoor er verlies optreedt, of erger nog, het contact valt helemaal weg.

Zoals hierboven al aangegeven, solderen is de beste optie. Krimpkous erom en klaar is kees. (of hoe je ook genoemd wordt) :)

Mocht je niet de beschikking hebben over een soldeerbout en de nodige kennis, vraag eens rond of iemand je daar mee kan helpen. Er zal vast wel iemand in je kenniskring wezen die een soldeerbout heeft en dat voor je kan solderen.

Mn 3D printer blogje..

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties mensen!!

Het is me duidelijk geworden.. Solderen is de beste optie..

Ik heb n tijdje terug een soldeerbout gekocht voor een printje waar ik iets op moest fixen.. Komt dat ding dus mooi weer eens van pas;) Heb alleen geen krimpkousjes, dus die moet ik ff halen.. Hebben ze die bij de praxis? Dan fiets ik zo misschien nog wel ff heen.. Is het beste om rond elke van de 11 draadjes een krimpkous te doen, en dan later ook nog een om het geheel bij elkaar te houden? zijn die krimpkouzen elastisch trouwens? Anders blijven ze er immers niet strak omheen zitten..

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:18
powermarcel10 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 17:39:
Bedankt voor de reacties mensen!!

Het is me duidelijk geworden.. Solderen is de beste optie..

Ik heb n tijdje terug een soldeerbout gekocht voor een printje waar ik iets op moest fixen.. Komt dat ding dus mooi weer eens van pas;) Heb alleen geen krimpkousjes, dus die moet ik ff halen.. Hebben ze die bij de praxis? Dan fiets ik zo misschien nog wel ff heen.. Is het beste om rond elke van de 11 draadjes een krimpkous te doen, en dan later ook nog een om het geheel bij elkaar te houden? zijn die krimpkouzen elastisch trouwens? Anders blijven ze er immers niet strak omheen zitten..
Krimpkousjes moet je warm maken met bijvoorbeeld een aansteker, dan krimt hij er strak omheen.

• powermarcel10
boers706 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 17:42:
[...]

Krimpkousjes moet je warm maken met bijvoorbeeld een aansteker, dan krimt hij er strak omheen.
Aha, zit dat zo.. Bedankt.. Hebben ze die bij praxis? Lijkt me wel toch..?

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik heb krimpkous nog nooit gezien bij de Praxis, waarschijnlijk zul je daarvoor naar een elektronicazaak moeten.

Neem een kleine diameter voor om de individuele adertjes, en een grotere om uiteindelijk om het geheel heen te kunnen schuiven. Een vuistregel is dat de diameter van krimpkous bij verhitting 50% afneemt. Voor dat laatste zou je ook tape kunnen gebruiken, maar das minder netjes.

In plaats van een aansteker kan ik een verfafbrander aanbevelen, hou die op een afstandje en de krimpkousjes trekken perfect samen. Met een aansteker worden dingen al snel zwart of te heet (smeltend plastic enzo).

[Voor 6% gewijzigd door real[B]art op 11-06-2011 17:55]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• powermarcel10
real[B]art schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 17:54:
Ik heb krimpkous nog nooit gezien bij de Praxis, waarschijnlijk zul je daarvoor naar een elektronicazaak moeten.

Neem een kleine diameter voor om de individuele adertjes, en een grotere om uiteindelijk om het geheel heen te kunnen schuiven. Een vuistregel is dat de diameter van krimpkous bij verhitting 50% afneemt. Voor dat laatste zou je ook tape kunnen gebruiken, maar das minder netjes.

In plaats van een aansteker kan ik een verfafbrander aanbevelen, hou die op een afstandje en de krimpkousjes trekken perfect samen. Met een aansteker worden dingen al snel zwart of te heet (smeltend plastic enzo).
Bedankt voor de tip.. Gaat vast goed komen.. Neem aan dat het met een phöne ook wel gaat lukken? Heb namelijk zo gauw geen verfbrander voor handen.. En wat betreft die snoertjes aan elkaar solderen.. Gewoon samen draaien en dan n beetje tin eroverheen? Of is daar nog een techniek voor die deze amateur ter harte kan nemen..

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

in elkaar draaien, tin vloeien, scherpe punt draad afknippen, krimpkous er omheen(die je al van tevoren om de draad deed ;)), soldeerbout er tegenaan en wachten totdat het strak gekrompen is.

Appeltaart is lekker!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-03 19:22
De krimpkous kan je het beste met hete lucht vastzetten, soldeerbout wordt veel te heet.
Edit: ik weet niet of een föhn warm genoeg wordt. Waarschijnlijk niet zodat de dames hun handen niet branden ;)

[Voor 40% gewijzigd door jbtbnl op 11-06-2011 18:13]

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

- Stukje krimpkous om draad schuiven
- Eindjes draad in elkaar draaien (wel eerst strippen, doh :))
- Beetje tin op je soldeerbout
- Met de bout de draden verhitten en soldeertin op de draad laten vloeien (niet direct op de bout, dan gebruik je snel teveel, door het op de draad te doen gaat het pas vloeien als de draad heet genoeg is en zul je zien dat de draad het tin mooi opzuigt)
- Soldering af laten koelen en dan krimpkous eroverheen schuiven (als de soldering nog heet is krimpt de krimpkous meteen vast, voordat het over de hele soldering heen geschoven is)
- Krimpkous krimpen met verfafbrander of föhn, met de laatste zul je waarschijnlijk een beetje geduld moeten hebben. Aansteker zou ook nog kunnen maar is zoals ik al eerder postte niet aan te raden. Soldeerbout er tegenaan is waardeloos, dat zou ik sowieso niet doen.

Vergeet niet om een groter stuk krimpkous om de gehele kabel heen te schuiven voordat je begint... je zal niet de eerste zijn die zijn mooie werk weer los moet knippen omdat de krimpkous er nog niet omheen zat ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12
real[B]art schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:14:
Vergeet niet om een groter stuk krimpkous om de gehele kabel heen te schuiven voordat je begint... je zal niet de eerste zijn die zijn mooie werk weer los moet knippen omdat de krimpkous er nog niet omheen zat ;)
Het eerste waar ik aan dacht. Hoevaak het mij in het verleden is voorgekomen, dan leer je het wel af 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Of je neemt 4 outlets/ keystones en je werkte daar je aders in af (je heb dan nog zelfs ruimte voor 5 extra aders en je doet er 2x een patchkabel tussen.
Zeker met toolless outlets is het heel snel opgelost. Maar het is niet de goedkoopste optie ;)
De koppeling is in ieder geval wel goed want normaliter zou je door die stekkers ook 1Gbit kunnen jagen ...

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 21:25
Zo'n ding is ook handig: Wikipedia: Helping hand (tool)
Als je al een aantal aders aan elkaar hebt gesoldeerd wordt het steeds lastiger om de nog de solderen aders netjes bij elkaar te krijgen.

Wat misschien ook een idee is is om een 11 of meer polige stekker (d-sub bijvoorbeeld) tussen de kabel te solderen, dat spaart je een bak werk als je het nog eens los wilt halen.

[Voor 25% gewijzigd door bobo1on1 op 12-06-2011 14:55]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
real[B]art schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:14:
- Stukje krimpkous om draad schuiven
- Eindjes draad in elkaar draaien (wel eerst strippen, doh :))
- Beetje tin op je soldeerbout
- Met de bout de draden verhitten en soldeertin op de draad laten vloeien (niet direct op de bout, dan gebruik je snel teveel, door het op de draad te doen gaat het pas vloeien als de draad heet genoeg is en zul je zien dat de draad het tin mooi opzuigt)
- Soldering af laten koelen en dan krimpkous eroverheen schuiven (als de soldering nog heet is krimpt de krimpkous meteen vast, voordat het over de hele soldering heen geschoven is)
- Krimpkous krimpen met verfafbrander of föhn, met de laatste zul je waarschijnlijk een beetje geduld moeten hebben. Aansteker zou ook nog kunnen maar is zoals ik al eerder postte niet aan te raden. Soldeerbout er tegenaan is waardeloos, dat zou ik sowieso niet doen.

Bedankt voor de uitleg.. Moet goed gaan komen denk ik..
Frank__B schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:37:
[...]

Het eerste waar ik aan dacht. Hoevaak het mij in het verleden is voorgekomen, dan leer je het wel af 8)7
haha, als ik er niet voor was gewaarschuwd weet ik zeker dat het mij ook was overkomen!;)
bobo1on1 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:54:
Zo'n ding is ook handig: Wikipedia: Helping hand (tool)
Als je al een aantal aders aan elkaar hebt gesoldeerd wordt het steeds lastiger om de nog de solderen aders netjes bij elkaar te krijgen.

Wat misschien ook een idee is is om een 11 of meer polige stekker (d-sub bijvoorbeeld) tussen de kabel te solderen, dat spaart je een bak werk als je het nog eens los wilt halen.
Dat is inderdaad een goede optie! Gewoon 2 stekkers er aan maken.. Maar een 11-polige d-sub connector? Ik kon zo op conrad.nl niks vinden.. Zou je misschien een linkje kunnen sturen van wat voor stekker je bedoeld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

powermarcel10 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:18:
[...]

Bedankt voor de uitleg.. Moet goed gaan komen denk ik..

[...]

haha, als ik er niet voor was gewaarschuwd weet ik zeker dat het mij ook was overkomen!;)

[...]

Dat is inderdaad een goede optie! Gewoon 2 stekkers er aan maken.. Maar een 11-polige d-sub connector? Ik kon zo op conrad.nl niks vinden.. Zou je misschien een linkje kunnen sturen van wat voor stekker je bedoeld?
De meest gangbare sub-d in PC land zijn 9, 15 of 25 polig. Da's respectievelijk serieel, VGA en serieel aansluiting.

Met een VGA en een VGA contra aansluiting ben je er ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
owja, dat kan ook gewoon inderdaad.. Ik ben al even aan het zoeken naar een ander soort connector.. Een D-Sub stekker is niet de meest mooie hiervoor.. Dan heb ik leiver een soort van ronde stekkers zodat het lijkt alsof het er voor bedoeld is.. ;) Anders zag ik ook nog dit:

Enig idee of dit makkelijk in elkaar te zetten is? Anders nog andere alternatieven misschien qua stekkers?

EDIT: Dit plaatje stond er trouwens bij, maar het betreft een stekkerset voor 12 polen..

[Voor 9% gewijzigd door powermarcel10 op 12-06-2011 22:36]

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ja hoor, die stekkers zijn makkelijk zat. Pinnetje met een geschikte tang aan gestript draadje knijpen, pinnetje in stekker duwen, *klik*, doe dit nog 21x en je bent klaar. Wel even opletten dat de pinnetjes ook daadwerkelijk bedoeld zijn om aan een draad te knijpen, er zijn ook varianten die bedoeld zijn om te solderen.

Zorg trouwens dat het gat waar de kabel doorheen loopt groot genoeg is voor het stekkertje als je het ooit nog los wilt kunnen halen zonder weer je kabeltje door te moeten knippen :P

• powermarcel10
real[B]art schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:19:
Ja hoor, die stekkers zijn makkelijk zat. Pinnetje met een geschikte tang aan gestript draadje knijpen, pinnetje in stekker duwen, *klik*, doe dit nog 21x en je bent klaar. Wel even opletten dat de pinnetjes ook daadwerkelijk bedoeld zijn om aan een draad te knijpen, er zijn ook varianten die bedoeld zijn om te solderen.

Zorg trouwens dat het gat waar de kabel doorheen loopt groot genoeg is voor het stekkertje als je het ooit nog los wilt kunnen halen zonder weer je kabeltje door te moeten knippen :P
Oké, mooi.. Hier hoeft dus helemaal niks aan gesoldeerd te worden.. Is dit ook wel geschikt voor hele dunne draadjes?

• powermarcel10
Zo, ik heb vandaag bovengenoemde stekkers gekocht.. De man in de zaak raadde me aan de snoertjes toch even aan de stekker te solderen, dus daar ben ik nu mee bezig.. Gaat hartstikke goed! De ene kant is al klaar.. Alleen hier één vraag over.. Er zitten 10 kleine gekleurde draadjes in het snoer, welke ik nu allemaal aan de stekker eb gesoldeerd.. Alleen zit er ook nog één dikkere koperen draad in het snoer.. Mijn vraag is of deze ook verbonden moet worden, of dat deze kabel alleen ter afscherming dient.. Er zitten in het snoer 7 gekleurde draadjes: bruin, grijs, paars, geel, zwart/rood, wit en blauw, en dan zit er nog een zwarte kabel in het snoer waar de kleuren groen, zwart en rood uitkomen, plus die koperen kabel, die er om heen zit gewikkeld, met tussen de draadjes en dit snoer een soort van aluminium folie...

Hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Anoniem: 100588

afscherming ook verbinden... anders werkt de afscherming maar tot aan de onderbreking.
Liefst zelfs de afgeschermde aders zo ver mogelijk van de andere aansluiten met de afscherming er tussen in.
(voor zover dit mogelijk is)

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 100588 op 14-06-2011 17:34]

• powermarcel10
Heren, bedankt..

Alles werkt weer naar wens! Solderen was een fluitje van een cent, en nu heb ik een mooie solide stekkerverbinding..

Bedankt voor het meedenken..

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Bij de fietsenmaker heb ik weleens van die dunne buisjes gezien. Draadjes erin, vastdrukken met de hand en daarna knapt er ook iets van hars waardoor het geheel goed vastzit en waterdicht is.

Zelf zal ik het gewoon solderen en afwerken met krimpkous. (zelf vaak genoeg gedaan voor familie, vrienden, kennissen)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee