Ik heb hier een harman kardon receiver staan (avr 235) en ik wil graag de lichtjes achter de volumeknop vervangen door rode ledjes/lichtjes.. Is dit mogelijk, de volumeknop kan je er zo afschuiven
Dit is best mogelijk mits je over een beetje soldeerskils beschikt.
Hou er wel rekening mee dat je daarvoor het halve front uit elkaar moet halen om bij de print te komen waar de ledjes op gesoldeerd zitten. Als ik zo het plaatje zie lijken het me 3 of 5 mm ledjes te zijn deze zijn makkelijk bij een elektronica zaak of via het net te vinden.
Hou er wel rekening mee dat je daarvoor het halve front uit elkaar moet halen om bij de print te komen waar de ledjes op gesoldeerd zitten. Als ik zo het plaatje zie lijken het me 3 of 5 mm ledjes te zijn deze zijn makkelijk bij een elektronica zaak of via het net te vinden.
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Oke dankjewel! In het linker en het rechter gaatje zitten 2 gaatjes, zit zo'n lampje er niet gewoon ingeklemd ipv gesoldeerd?
Hoe bedoel je 2 gaatjes in een gaatje?
De led zit er niet ingeklemt maar gesoldeerd op de print deze zit achter op het front geschroeft.
De led zit er niet ingeklemt maar gesoldeerd op de print deze zit achter op het front geschroeft.
Gaat je niet lukken, Rode leds gebruiken een andere spanning dan blauwe leds..
Om dit te doen moet je wel beste soldeerskills hebben..
Dus, niet doen.
Dus, niet doen.
ah nu is het duidelijk dank voor de close up
Die 2 gaatjes die je ziet zijn trough hole soldeer verbindingen. Hier steek je de pootjes van de led doorheen en soldeer je ze vast aan de achterzijde

Die 2 gaatjes die je ziet zijn trough hole soldeer verbindingen. Hier steek je de pootjes van de led doorheen en soldeer je ze vast aan de achterzijde
Je hebt een punt even niet aan gedacht rode leds hebben een val van ong 1,5 volt en blauw ong 3 volt. Het is wel mogelijk maar dan moet je ook met weerstanden werken wat het allemaal niet makkelijker maaktpainkill schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:25:
Gaat je niet lukken, Rode leds gebruiken een andere spanning dan blauwe leds..
Dus, niet doen.
Oke, ik zal dus moeten solderen.. Maarja ik lees net dat rode leds niet mogelijk zijn vanwege een andere spanning.. Is het wel mogelijk om er blauwe leds bij te plaatsen?
Dat weet je niet, want de leds zitten er nog steeds inbestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:25:
ah nu is het duidelijk dank voor de close up![]()

Maar ik bedenk mij net wat, zou er op die 3 gaten waar nu niks in zit een andere spanning staan?
Met andere woorden, dit is een generiek bordje voor meerdere apparaten, en zo kunnen ze kiezen tussen 2 kleure leds.. (ik gok zelfs blauw en rood)..
Maar zonder spanningsmeter om zekerheid te hebben; Niks erin steken, want HK is al duur genoeg

Nee, niet zonder eerst te meten of het op te zoeken..zozamis schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:31:
Oke, ik zal dus moeten solderen.. Maarja ik lees net dat rode leds niet mogelijk zijn vanwege een andere spanning.. Is het wel mogelijk om er blauwe leds bij te plaatsen?
[Voor 19% gewijzigd door painkill op 11-06-2011 14:32]
Hoe kom ik daar achter? Ik kan op internet niks vindenpainkill schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:31:
[...]
Dat weet je niet, want de leds zitten er nog steeds in![]()
Maar ik bedenk mij net wat, zou er op die 3 gaten waar nu niks in zit een andere spanning staan?
Met andere woorden, dit is een generiek bordje voor meerdere apparaten, en zo kunnen ze kiezen tussen 2 kleure leds.. (ik gok zelfs blauw en rood)..
Maar zonder spanningsmeter om zekerheid te hebben; Niks erin steken, want HK is al duur genoeg
Jawel kijk maar is goed op de close up daar zie je het tekentje van een led in het gaatjepainkill schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:31:
[...]
Dat weet je niet, want de leds zitten er nog steeds in![]()
[...]
Nee, niet zonder eerst te meten of het op te zoeken..

TS lees je eerst in met betrekking tot leds Dit gaat lastiger worden dan simpel vervangen. Waarom die 2de groep aansluitingen erin zit weet ik ook niet ik kan geen service manual vinden van dit type. Ik denk wel dat je gelijk hebt wellicht als standby led oid
vind t maar een raar project om bij je volumeknop er rode leds in te zetten. Dan zit je nog altijd met een blauwe led bij je volumeknop en een blauwe display letters. dan wordt een beetje een kermisachtige combi. maar over smaak valt niet te twisten.
Ik was eigenlijk van plan die blauwe te vervangen zodat alles rood isFIFO schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:41:
vind t maar een raar project om bij je volumeknop er rode leds in te zetten. Dan zit je nog altijd met een blauwe led bij je volumeknop en een blauwe display letters. dan wordt een beetje een kermisachtige combi. maar over smaak valt niet te twisten.
Of ieder blauw ledje voor 2 in serie geschakelde rode ledjes vervangen. De gaten voor de drie extra ledjes zitten er al, het wordt alleen een beetje een geknoei met draadjes erachter (maar dat is het met weerstandjes ook).bestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:30:
Je hebt een punt even niet aan gedacht rode leds hebben een val van ong 1,5 volt en blauw ong 3 volt. Het is wel mogelijk maar dan moet je ook met weerstanden werken wat het allemaal niet makkelijker maakt
dat lijkt me een stuk beter om dan alles rood te maken.zozamis schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:43:
[...]
Ik was eigenlijk van plan die blauwe te vervangen zodat alles rood is
maar rood valt nog altijd onder actieve kleuren in tegenstelling tot blauw/groen/paars
Eens is maar dan moet je ook baantjes doorkrassen enz. En no flame intended maar ik betwijfel of TS hier voldoende kennis voor heeft om dit goed te doen Het zou zonde zijn om zijn HK te slopen voor een paar ledjesevEndzhar schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:53:
[...]
Of ieder blauw ledje voor 2 in serie geschakelde rode ledjes vervangen. De gaten voor de drie extra ledjes zitten er al, het wordt alleen een beetje een geknoei met draadjes erachter (maar dat is het met weerstandjes ook).
Ik heb inderdaad weinig voorkennis in electronica maar ik ben zeker niet onhandigbestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:00:
[...]
Eens is maar dan moet je ook baantjes doorkrassen enz. En no flame intended maar ik betwijfel of TS hier voldoende kennis voor heeft om dit goed te doen Het zou zonde zijn om zijn HK te slopen voor een paar ledjes
Baantjes doorkrassen? Met alleen een paar draadjes en wat soldeerwerk kan je makkelijk de nieuwe ledjes werkend krijgen. Aanpassingen aan de print zijn daarvoor niet nodig.bestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:00:
Eens is maar dan moet je ook baantjes doorkrassen enz. En no flame intended maar ik betwijfel of TS hier voldoende kennis voor heeft om dit goed te doen Het zou zonde zijn om zijn HK te slopen voor een paar ledjes
Verder ben ik het wel met je eens. Iemand die niet eens weet of de ledjes om te wisselen zijn kan denk ik beter niet zo'n apparaat openschroeven. Ik weet niet wat je allemaal uit elkaar moet halen om erbij te komen, maar het is makkelijk om iets kapot te maken. Terug in elkaar blijkt ook vaak moelijker dan uit elkaar.

Jawel want je weet niet waarvoor die aansluitingen er zitten als je er zomaar ledjes inpropt en deze in serie zet met de andere weet je dus niet of je een vreemde spanning gaat zetten op stukken die het helemaal niet kunnen hebbenevEndzhar schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:11:
[...]
Baantjes doorkrassen? Met alleen een paar draadjes en wat soldeerwerk kan je makkelijk de nieuwe ledjes werkend krijgen. Aanpassingen aan de print zijn daarvoor niet nodig.
Verder ben ik het wel met je eens. Iemand die niet eens weet of de ledjes om te wisselen zijn kan denk ik beter niet zo'n apparaat openschroeven. Ik weet niet wat je allemaal uit elkaar moet halen om erbij te komen, maar het is makkelijk om iets kapot te maken. Terug in elkaar blijkt ook vaak moelijker dan uit elkaar.

Je moet het front verwijderen en de print aan de achterkant demonteren om er bij te kunnen. Dat is aanzich de echte moeite niet, foto's maken van hoe het zit en orderlijk wegleggen scheeld al een hoop.
Personelijk zou ik het lekker zo laten, of zoals ik eerder zei lees je in en zorg ervoor dat je een multimeter hebt zodat je ook daadwerkelijk dingen kunt meten.
Denk dat het aanpassen van de displays nog lastiger wordt. Vind het persoonlijk wel zonde om in zo'n mooie receiver zo te gaan lopen prutsen.zozamis schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:43:
[...]
Ik was eigenlijk van plan die blauwe te vervangen zodat alles rood is
Kun je er geen rode kapjes over plaatsen?
Als de blauwe ledjes 3V per stuk krijgen (niet zo moeilijk om na te meten), kan je zonder problemen twee rode ledjes van 1,5V in serie ervoor in de plaats solderen. Waar zit de vreemde spanning dan?bestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:18:
Jawel want je weet niet waarvoor die aansluitingen er zitten als je er zomaar ledjes inpropt en deze in serie zet met de andere weet je dus niet of je een vreemde spanning gaat zetten op stukken die het helemaal niet kunnen hebben.
even een quote van je bericht :evEndzhar schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:28:
[...]
Als de blauwe ledjes 3V per stuk krijgen (niet zo moeilijk om na te meten), kan je zonder problemen twee rode ledjes van 1,5V in serie ervoor in de plaats solderen. Waar zit de vreemde spanning dan?
Of ieder blauw ledje voor 2 in serie geschakelde rode ledjes vervangen. De gaten voor de drie extra ledjes zitten er al, het wordt alleen een beetje een geknoei met draadjes erachter (maar dat is het met weerstandjes ook).
Aangezien je niet weet waarvoor die 3 plaatsen zijn ga je daar dus die vreemde spanning introduceren. Aangezien je ze soldeerd op een plek waarvan je niet weet wat voor doel het dient zul je dus de baantjes die hier naartoe gaan weg moeten krassen.
Ik zei dat de gaten in het frontje gebruikt konden worden, niet dat de aansluitingen die daar achter op de print gebruikt moesten worden. Waarom zou je ook ledjes in een print solderen en dan vervolgens niet van de bestaande baantjes gebruik maken? Dat kost een stuk meer tijd en eventueel herstel wordt ook lastiger.bestaudio schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:31:
Aangezien je niet weet waarvoor die 3 plaatsen zijn ga je daar dus die vreemde spanning introduceren. Aangezien je ze soldeerd op een plek waarvan je niet weet wat voor doel het dient zul je dus de baantjes die hier naartoe gaan weg moeten krassen.
Dan heb ik je verkeerd begrepen mijn excuses. Ik dacht namelijk dat je ze ook daadwerkelijk wou solderen aan de print.evEndzhar schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:42:
[...]
Ik zei dat de gaten in het frontje gebruikt konden worden, niet dat de aansluitingen die daar achter op de print gebruikt moesten worden. Waarom zou je ook ledjes in een print solderen en dan vervolgens niet van de bestaande baantjes gebruik maken? Dat kost een stuk meer tijd en eventueel herstel wordt ook lastiger.
Verandert niets aan de situatie dat het lastig blijft voor TS om te doen zonder de benodigde kennis.
Dan heb je geen licht meer. Blauwe ledjes zenden licht op één specifieke blauwe golflengte (ergens tussen de 450 en 500 nm) uit. Een rood kapje filtert al het licht weg behalve een stuk rood (600-750nm). Daar zit in het geheel geen overlap tussen, dus heb je ook geen licht meer.BrokenRules schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:21:
Kun je er geen rode kapjes over plaatsen?
Wat je wél zou kunnen overwegen is een witte led plaatsen en dáár een rood kapje overheen zetten. Geeft wel verlies, maar is qua elektronica makkelijker.
Pagina: 1