Toon posts:

dome van tweeter gescheurd

Pagina: 1
Acties:

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 18:08
Recentelijk hoorde ik dat mijn ene speaker vooral bij hogere tonen geen strak geluid meer gaf.

De tweeter was al ingedeukt toen ik de speakers kreeg, maar nu zag ik dat er scheurtjes in het tweeter kapje (dome) zitten.

Is de tweeter nu afgeschreven of zijn hier raplacement parts voor?

speakers: B&W DM320: http://www.hifi-wiki.com/index.php/B%26W_DM_320

foto van de defecten: http://server.rsstats.nl/gescheurde%20tweeter.png (56k warning)

Ik ben zelf vrij handig, maar is dit zelf te maken, en moet er dan een geheel nieuwe tweeter in of alleen een nieuwe dome?

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als je een nieuwe tweeter haalt (die zijn vast nog wel te krijgen), vervang dan ook de tweeter in de andere speaker om eventuele klankverschillen door leeftijd op te vangen.

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06-2020
Ik verwacht dat je kan de tweeter gewoon door B&W kan laten repareren; waarschijnlijk wordt de dome dan vervangen. Een mailtje/ telefoontje naar B&W Nederland is wellicht verhelderend.

Mochten zij je niet kunnen helpen, dan kan je ook nog bij Speakerland / Speaker & Co informeren; zij kunnen ook reparaties (laten) uitvoeren.

Groet,
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

• ramonlambal
ok bedankt voor de tip, net even naar B&W gemailed.

Hoop dat ze me kunnen helpen want heb op het moment geen geld voor een nieuw stel speakers.

Wat ik met net bedacht toen ik de specificaties las, is dat ding dat gescheurd is wel de dome? is het niet een bescherminskapje in de manual staat namelijk:

one 26MM (lin) high frequency with metal dome, high temerature coice col, magnetic fluid cooling and controlled diffraction mounting plate

[Voor 72% gewijzigd door ramonlambal op 11-06-2011 15:18]

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ramonlambal schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:03:
ok bedankt voor de tip, net even naar B&W gemailed.

Hoop dat ze me kunnen helpen want heb op het moment geen geld voor een nieuw stel speakers.

Wat ik met net bedacht toen ik de specificaties las, is dat ding dat gescheurd is wel de dome? is het niet een bescherminskapje in de manual staat namelijk:

one 26MM (lin) high frequency with metal dome, high temerature coice col, magnetic fluid cooling and controlled diffraction mounting plate
Ja, dat is inderdaad het stofkapje. Maar als jij zegt dat het niet zuiver meer klinkt, is er waarschijnlijk meer mis.

• ramonlambal
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 16:16:
[...]

Ja, dat is inderdaad het stofkapje. Maar als jij zegt dat het niet zuiver meer klinkt, is er waarschijnlijk meer mis.
ik hoor een soort resonantie nu, dat is denk ik het juiste woord, alsof er iets meetrillt bij de tweeter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 15:38

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Het ziet er ook uit alsof die tweeter is ingedrukt? Nogal wiedes dat 'ie gaar klinkt dan..

Je kunt proberen om de deuk eruit te krijgen met een rietje (zuigen!) of met een stofzuiger. Wel voorzichtig zijn :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ramonlambal
mentalmadnizz schreef op zondag 12 juni 2011 @ 01:12:
Het ziet er ook uit alsof die tweeter is ingedrukt? Nogal wiedes dat 'ie gaar klinkt dan..

Je kunt proberen om de deuk eruit te krijgen met een rietje (zuigen!) of met een stofzuiger. Wel voorzichtig zijn :)
ja hij is ook ingedeukt, dit was al een lange tijd, en had geen/ niet waarneembaar effect op het geluid.

maar dat is dus neit meer het grootste probleem er zitten nu letterlijk gaten in ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 328247

Die resonantie, die je nu hoort is wellicht het aanlopen van de spreekspoel tegen de magneet als gevolg van de gaten. De centrering is weg. Dan is het einde verhaal. Jammer. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, dat B&W van een 20 jaar oude speaker nog een tweeter heeft liggen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee