Anoniem: 366266

Topicstarter
Hey

Ik ben nu al 3 maanden de trotse bezitter van een Macbook Pro '13 inch (2011) en ben er over het algemeen erg tevreden over. Alleen kan ik geen games spelen zonder dat mijn MBP echt erg heet wordt! Bij normaal gebruik hoor ik de fans nauwelijks en denk ik niet dat mijn MBP dus een defect heeft, maar alleen als ik een game probeer te spelen (en dan nog geen zware game) begint hij echt als een gek te blazen en moet ik eigenlijk al meteen stoppen, omdat de temperatuur van de CPU in de buurt van 100° komt.

Ik heb al gezocht naar berichten met eventueel hetzelfde probleem, maar ook via Google heb ik niets gevonden of toch niet dat de temperatuur specifiek omhoog gaat bij games.

Weet iemand misschien wat er aan de hand is en of er een oplossing bestaat? Ik ben misschien wel een PS3 gamer, maar ik vind het wel niet kunnen dat ik niet af en toe eens kan gamen op mijn MBP. Hij is tenslotte nieuw en de specificaties zitten toch ook goed?

Alvast bedankt en ik hoop dat iemand kan helpen. :|

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je leest wel meer dat die dingen erg heet worden als je ze druk gebruikt. Op Macrumors staan meerdere verhalen van mensen die erg succesvol de temperaturen omlaag hebben gekregen door het vervangen van de koelpasta.

Bijvoorbeeld: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1105643

offtopic:
De 13" MBP is natuurlijk alles behalve een game-laptop dus veel kan je op dat gebied niet verwachten.

[Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 10-06-2011 23:23]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
Als ik binnenkort wat geheugen erbij duw, ga ik daar ook eens naar kijken. Maar ik denk dat er wel sneller risico aan zit dat je iets beschadigd. Zouden ze dat bij iCentre kunnen doen?

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Topicstarter
Bedankt voor de link. Ik heb het eventjes doorgelezen, maar het ding is dat de temperatuur bij normaal en zelfs redelijk gebruik goed meevalt. De laagste temperatuur bij miniem gebruik is 36° en als ik redelijk wat applicaties en internet gebruik blijft de temperatuur onder de 50°. In vergelijking met het topic van de link valt dat eigenlijk heel goed mee.

Dus ik vraag mij nog altijd af waarom hij per se bij games zo heet moet worden. Ik ben er mij trouwens van bewust dat de MBP 13' sowieso geen gaming laptop is en dat was ook niet de reden waarom ik hem heb aangekocht, maar games zoals Angry Birds of Trine moeten toch vlot kunnen draaien zeker?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Te eerste, draai je games onder Windows of OS X. Onder OS X zou je je nooit druk hoeven maken over temperaturen. Als die 100 graden wordt, dan kan die dat gewoon aan.

Zeker is in ieder geval dat je met een laptop gamen op schoot kunt vergeten. Daar worden ze gewoon te heet voor.
Dus ik vraag mij nog altijd af waarom hij per se bij games zo heet moet worden
Dat lijkt me overigens redelijk logisch. Normale desktop-software gebruikt maar een fractie van je systeem. Games gebruiken over het algemeen iedere cycle die ze kunnen vinden.
games zoals Angry Birds of Trine moeten toch vlot kunnen draaien zeker?
Dat zou natuurlijk geen probleem moeten zijn. Beiden zijn geen veeleisende games en Mac-native.

[Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 11-06-2011 13:57]

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56
Mijn CPU is nu 71 graden bij het open hebben van Mail, Chrome, Trillian, Reeder, Spotify, Universal Control (een app voor Presonus' Firestudio Mobile en de voornaamste reden dat dit ding zo heet is) en Excel.

Ik zal zo rapporteren wat er gebeurt als ik Universal Contorl uit zet.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Topicstarter
Met andere woorden. Het kan dus geen kwaad dat de temperatuur zo oploopt bij games? Dit heeft geen nadelen voor de MBP zelf op korte of lange termijn? Want als het gewoon niet goed is speel ik er gewoon geen games meer op hoor, ook al is het maar af en toe.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Mijn temp van mijn 13 inch loopt ook al gauw op tot de 80 graden. Mijn fans daarentegen deden soms niet goed hun werk waardoor mijn temp boven de 100 kwam en de desbetreffende games gingen stotteren. Wat ik nu altijd doe is mijn fans handmatig op hun hoogste stand zetten en dan mijn games aanzetten. Indien ik normaal gebruik, dus geen games, dan laat ik hem automatisch de juiste stand kiezen.

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56
Update: Zonder de Unviersal Control -en Firewire geluidskaart - is mijn systeem nu 60 graden.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• ADulac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 07:30
Mijn Macbook Pro 13" 2011 wordt ook erg heet als hij wat processorkracht nodig heeft. Bijvoorbeeld wanneer ik een film(pje) aan het converteren ben, dan staat de processor zowaar constant op 90-97% en dan beginnen de fans ook duidelijk hoorbaar te worden. Bij andere activiteiten zoals Photoshop en Illustrator(met meerdere vensters, tegelijkertijd) doet deze het niet, en is de fan niet boven achtergrond geluid uit te horen.

Bij mijn vorige Macbook Pro 13"(uit 2010) heb ik de fans volgens mij nog nooit zó duidelijk gehoord, dus waarschijnlijk ligt het gewoon aan de i5 die meer hitte produceert.

[Voor 0% gewijzigd door ADulac op 11-06-2011 16:55. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 06:53
Het klopt dat bij 2011 MBP modellen koelings problemen kunnen ontstaan, dit door sensors of teveel koelpasta vanuit de fabriek.
Apple heeft hier zelfs een programma voor vrijgegeven (voor AASPs) om dit te testen.
Dus ga even langs bij een reseller om te kijken of ze wat voor je kunnen betekenen

• Corman
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 13:29
Je kan anders ook een laptop cooler gebruiken voor als je wil gamen (http://tweakers.net/pricewatch/cat/684/laptopstandaard.html)

Anoniem: 408641

Een cooler is niet per sé nodig, ik gebruik LazyCouch onderzettertjes om de laptop wat hoger op een bureau te plaatsen. Beter om te typen en er komt meer verse lucht aan. Werkt ook vrij goed en minder geklungel met zo'n cooler..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee