Toon posts:

Adsl2+ blijft steken op 10mbit/s maar vdsl beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-03 10:38
Ik heb een vraag met betrekking tot het eventueel upgrande van mijn verbinding. Op dit moment haal ik niet meer dan 10528 kbit/s of te wel ongeveer 10mb. Sinds kort geeft Xs4all aan dat vdsl op mijn adres beschikbaar is (hiervoor was alleen 8mb mogelijk volgens de postcode check). Deze wijziging in de postcodecheck zal niet zonder reden zijn lijkt mij.
Mijn vraag is of het kan dat adsl2+ 10mbit/s als maximum haalt maar vdsl 40mbit/s mogelijk maakt.

Mijn enige verklaring zou zijn dat de vdsl techtniek in de wijkkast zit en de adsl2+ alleen in de centrale. Kan dit?

Lijn gegevens:
Max. DSLAM throughput kBit/s 10528 776
Min. DSLAM throughput kBit/s 4512 32

Signal-to-noise ratio dB 6 7
Line attenuation dB 38 19

Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door trabbit op 10-06-2011 22:33]

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:45
zover ik weet loopt de vdsl gewoon tot de wijkkast en vandaar gaat het met glasvezel tot de centrale.
Dus ik zie geen reden waarom het niet mogelijk is.

• trabbit
Dit wil dus zeggen dat de adsl2+ techniek niet wordt toegepast in een wijkkast die geupgrade is naar vdsl?

Mijn adsl2+ waardes zijn niet echt denderend gezien de SNR waardes

[Voor 24% gewijzigd door trabbit op 10-06-2011 22:18. Reden: zin toegevoegd]

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:45
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er apparte adsl en vdsl traffic is in de wijkkast, en dat ze van daar samengevoegd worden en naar de centrale verstuurd worden. (bij Belgacom in België was dat zo, of heeft de installateur mij toch wijsgemaakt) Maar hoe dan ook, met die SNR ga je natuurlijk geen 40 mbit halen.
Ik zou Xs4all gewoon eens bellen met jou vragen, dan ben je zeker.

• trabbit
Naar mijn idee is het centrale> wijkkast> ISRA punt. Samenvoegen lijkt mij niet echt logisch, van wijkkast naar ISRA, omdat vdsl op een andere frequentie zit. Als het wel is samengevoegd dan zou het naar de wijkkast zijn, dan zou mijn SNR op adsl2+ toch veel beter moeten zijn.

IK kan xs4all wel bellen, maar ik dacht vraag het is op tweakers, volgens mij zijn er hier zat mensen aanwezig die precies weten hoe de infrastructuur in elkaar steekt.

[Voor 20% gewijzigd door trabbit op 10-06-2011 22:35]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 23:49
trabbit schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:10:
Mijn enige verklaring zou zijn dat de vdsl techtniek in de wijkkast zit en de adsl2+ alleen in de centrale. Kan dit?
Ja en nee. Er zijn twee typen straatkasten mogelijk, de één met en de ander zonder ADSL2+. Kan dus zijn dat jij wel VDSL2 hebt vanaf een straatkast maar ADSL2+ altijd vanaf de centrale komt.

Welke stad woon je?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• trabbit
Delft (2614wx)

[Voor 7% gewijzigd door trabbit op 10-06-2011 23:32]

• bjck
Dat zou wel kunnen dat daar VDSL2 vanaf straatkast beschikbaar is (sinds kort dan). En ook ADSL2+, maar of XS4all dat laatste ook levert is een losse vraag.

Waarom laat je je verbinding niet naar VDSL2 omzetten?

[Voor 24% gewijzigd door bjck op 10-06-2011 23:46]

• trabbit
Ik zal hier nog over bellen, eerst moet iptv geleverd worden. Adsl2+ zal niet in de straatkast liggen, dan zouden de waardes beter moeten zijn (6db snr is toch ronduit slecht). Indien vdsl wel in de wijkkast zit, is dit toch wel wat merkwaardig, je legt fiber tot de straatkast maar laat het adsl2+ signaal vanaf de centrale lopen (Delft centraal). Overigens lever xs4all dit volgens de postcodecheck dit een maand op mijn adres.

[Voor 10% gewijzigd door trabbit op 11-06-2011 00:02]

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 07:24
Mijn download is 12Mb. Volgens de Xs4all postcodecheck kan ik max 20/2 VDSL krijgen maar als ik wil upgraden (na inloggen) is 20/1 ADSL maximaal.
Lijkt alsof de postcodecheck alleen de afstand tot de centrale gebruikt en bij upgraden ook een lijnmeting wordt meegenomen.
(Oud huis, loden kabel.)

• trabbit
Postcodecheck geeft bij mij 40/3 aan. De afstand van de centrale kan bij mij niet kloppen, dit is ruim 2 km.

• bjck
Je SNR geeft alleen aan hoeveel ruimte er nog is naast de huidige snelheid (er bovenop). Zit je rond de 6dB dan is er geen ruimte voor meer snelheid.

De demping (attenuation) is een waarde om deze conclusie uit te trekken. De demping komt door de lengte van de draad en met 38dB is dat een ruime 2 of zelfs bijna 3km. (13 is ongeveer 1km).

Die 40/3 is vanaf een straatkast prima haalbaar, dan is je lijn meestal rond de 1000m nog maar of minder.

[Voor 14% gewijzigd door bjck op 11-06-2011 00:09]

• trabbit
Dan ga ik nu upgraden, ik zal het resultaat nog posten als dat wordt gewaardeerd?

• bjck
Altijd, dan is het voor andere waardevolle informatie weer.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 19:41
Ondanks dat er hoog van de toren werd geblazen dat KPN dit zou gaan uitvoeren zijn er maar een handjevol KVD's omgebouwd vooral buiten de randstad. Er zijn ook kasten met glas teruggebouwd (die eind jaren 90 zijn neergezet) naar koper omdat de apparatuur in die kasten niet meer voldeed.

Zolang jij geen brief of een huis aan huis mailing hebt gehad in de afgelopen 2 jaar dat KPN een onderbreking van minimaal 24 uur gaat verzorgen op je verbinding(en) kan je er vanuit gaan dat de KVD niet omgebouwd is. Is namelijk nogal een intensieve klus en vaak wordt de hele fysieke kast vervangen; neemt nogal wat meer ruimte in beslag dan een standaard KVD.

Om je even een idee te geven: Dit is een groot exemplaar (toevallig een in Delft) waar je daadwerkelijk in kan staan met max. 1 persoon. Alle kabels die je hier ziet binnenkomen moeten dan opnieuw worden afgemonteerd, rechts en links van de foto zijn er ook nog een aantal. Bij deze zijn ze zelfs nog gesoldeerd op de stroken. Die dikke rechts heeft alleen al 900 aders. 8)7

[Voor 40% gewijzigd door Uberprutser op 11-06-2011 09:17]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trabbit
Zoals beloofd zou ik de uitkomst melden. De straatkast is klaarblijkelijk omgebouwd (postcode 2614). Modem is verbonden 33 Mbit/s down en 3,4 Mbit Up. Ik ben alleen op het 20 mbit/s abonnement gezet, inplaats 40Mbit/s dus dit wordt nu nog aangepast. Ben er blij mee, het is een hele verbetering.

Signal-to-noise ratio dB 14 23
Line attenuation dB 18

Bedankt voor de reacties.

[Voor 36% gewijzigd door trabbit op 01-07-2011 00:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjck
Je verbinding regelt zich nog bij naar 40/4 toe. Die 33/3 is een start profiel van een automatisch systeem dat de beste snelheid (profiel) bij je verbinding zoekt, DLM heet het.

• trabbit
Ik heb nog een vraag met betrekking tot DLM, ik heb al op internet het 1 en ander gevonden. Wat ik mij afvraag, is hoe werken deze tests. Is het een continu voortgaande test of is het 1 keer 10 dagen en dat is voor altijd je profiel. Ik heb namelijk veel problemen gehad met iptv waardoor mijn modem vaak aan en uit moest. Nu zit ik met het probleem dat de Attainable throughput rond de 50mbit zit maar de Max. DSLAM throughput rond de 33mbit is. Ik heb hierover gebeld, er is daarom een reset van DLM aangevraagd. Nu twee dagen later is de current throughput nog exact hetzelfde (32944 mbit).
Screen van de lijn gegevens:
http://i1100.photobucket..../amohell/Screenshot-1.png

Vragen:
1. Moet ik bang zijn wanneer ik de modem vaker reset dat dit ten kosten gaat van mijn snelheid?
2. Is 17mbit onder de Max niet erg veel, zeker gezien mijn lijn gegevens niet slecht zijn?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
de DLM bewaakt de lijn 24/7 non stop(tenzij deze eruit ligt gebeurt echter bina nooit)
DLM reset duurt over het algemeen 4-6 nachten(DLM schakelt snachts)
Tevens je haalbare is wel 50 Mbit, maar geen enkele ADSL leverancier levert boven de 40.

1. Als je jouw modem te vaak reset dan ja dan ziet de DLM dat als lijn verbrekingen en gaat deze indien nodig naar benende
2. Zoals ik al aangaf een ADSL leverancier levert maar tot 40Mb, er zijn klanten bij KPN(zelf gezien werk namelijk bij KPN) die met VDSL2 makkelijk 60-65 Mb kunnen halen. Tevens ligt het eraan wat voor abbo je hebt.

Wil je zeker weten of de DLM om hoog gaat, zorg dat je binnen bekabeling goed zit, max 2 meter twisted pair telefoon kabel tussen je ISRA en je modem zit, indien het beter is zet er een VDSL splittertje tussen dat kan soms helpen als je dichterbij de centrale zit.

• trabbit
Het gaat bij om een wijkkast die op vdsl zit, vorige week is hier nog de netwerkkaart in kapot gegaan waardoor er een dag geen verbinding was. Mijn modem staat direct op het isra punt verbonden door een kabel van een meter lang. Ik kan deze inkorten tot 10 cm mocht dit effect hebben. Als ik dit dan toch doe welke kabel raad jij me aan, waar kan ik goede twisted kabels kopen of is het ook goed om 4 draden van een utp cat5 kabel te gebruiken? In het isra punt komen er in ieder geval 8 aders binnen waar 4 van in gebruik zijn (aangesloten).

Wat ik alleen nog niet begrijp is, wat valt er te resetten aan dlm als het 24/7 je lijn bewaakt?

Ik zit overigens op Xs4all basic 40/3 mbit al haal ik nu al een hogere upload dan 3.

[Voor 37% gewijzigd door trabbit op 18-08-2011 23:23. Reden: extra info]

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Als je een cat5 of 5e of zelfs een cat 6 kabel gebruikt met daarin 4 aders is dat zelfs nog beter, die zijn namelijk beter shielded dan normale telefoon kabels.

De reset DLM is niks anders als dat ze de DLM opdracht geven om direct te kijken of er een verandering in regelkring moet komen.

• trabbit
Er zit nu een cat6 kabel tussen, de telefoonkabel die er tussen zat had nog een los koper draadje wat op de aarde zat (heeft cat6 kabel niet). De waardes zijn nu nog iets omhoog gegaan snr van 16/23 naar 17/24 en Attainable throughput 49520 naar 50288kbit/s. De Line attenuation is nog steeds 15 dB en de Max. DSLAM throughput is nog steeds 33024/3328kbit/s.

Ik wacht een paar dagen om te kijken of de Max. DSLAM throughput nog oploopt, al heb ik er weinig vertrouwen in. Het lijkt ook wel of de dlm niet is gereset, vorige keer trainde de router dan elke keer in, op een iets andere snelheid, nu staat die continu op exact dezelde waarde.

[Voor 7% gewijzigd door trabbit op 19-08-2011 10:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee