Toon posts:

Realistic STA-225: Kanalen vallen uit

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 410265

Topicstarter
Hallo iedereen,
ik heb een Realistic STA-225 receiver uit 1975. Ik heb het ding in slechte staat voor een prikje op een rommelmarkt meegenomen. In het begin werkte hij vrij goed, maar nu vallen de kanalen af en toe uit. Soms valt het linkerkanaal weg, soms het rechter, maar niet altijd tegelijkertijd. Ik kan het dan oplossen door het ingangssignaal wat hoger te zetten, dan schiet het kanaal opnieuw aan. Maar even later valt er terug wel een kanaal uit.
Het is een oud bakbeest, maar hij klinkt erg goed, en hij heeft handige zaken als "Auto Magic" (automatisch afstellen op een radiozender), en Q-Vox (een soort van virtuele 4-kanaals beleving), dus ik zou hem niet graag zomaar afschrijven. Heeft iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Slechte contacten op de loper van de potmeters of schakelaars. Schoonmaken dus, en een busje contactspray (eentje die voor potmeters is en geen residu achterlaat!) erover.
Voor een complete beurt kun je nu trouwens ook alle elco's vervangen, kost weinig aan materiaal en wat verloren uurtjes.

Specs

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17

Xanax959

relax...

Ook de speakerrelais kunnen een schoonmaakbeurt gebruiken. (als die erin zitten)

Atari portfolio Dos 2.11

Topicstarter
DeBolle schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 17:23:
Slechte contacten op de loper van de potmeters of schakelaars. Schoonmaken dus, en een busje contactspray (eentje die voor potmeters is en geen residu achterlaat!) erover.
Voor een complete beurt kun je nu trouwens ook alle elco's vervangen, kost weinig aan materiaal en wat verloren uurtjes.
Dat zou ik eens moeten doen ja. Maar wat raar is: de pots/schuifknoppen kraken totaal NIET als je ze bedient, dus ik weet niet zozeker of het daar aan kan liggen.
Dat van de speakerrelais ga ik eens nakijken, ik weet niet zozeker of er inzitten. Ik zou hem nog eens moeten openmaken, maar dat duurt heel lang, het lijkt erop alsof het ding gebouwd is om een oorlog mee te maken.

Even een aanvulling: Ik kan er ook nog bij zeggen dat ik het probleem heb op alle ingangskanalen. De kanalen vallen niet volledig uit, maar enkel sterke signalen komen door dus een krakende bas af en toe.
Met het ingangssignaal verhogen doelde ik op de fader op m'n mengpaneel hoger schuiven. Als ik de volume pots op de receiver hoger schuif, keren de kanalen niet terug, maar worden die krakende bassen gewoon luider.

Ik heb ook ooit enkele foto's met mijn gsm genomen, misschien dat jullie er iets mee zijn:

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Een versterker/receiver van deze leeftijd heeft gewoon een onderoudsbeurt nodig. Je kan niet verwachten dat na 35 jaar alle contactjes en elco's nog goed zijn.

Topicstarter
De examens zijn gedaan, dus ik heb de receiver even kunnen openschroeven.
Alle contactjes schoongemaakt met contactspray, de elco's heb ik nog niet vervangen, maar ik zie niet goed in hoe die het probleem zouden kunnen veroorzaken.
Het probleem blijft bestaan. de contactjes maken helemaal geen geluid meer als je er aan draait, dus ik denk dat de contactjes mooi proper zijn.
Er moet dus iets anders aan de basis van het probleem liggen. Ik heb naar relais gezocht, maar er geen gevonden. Volgens mij zitten er geen in, maar ik kan het niet goed zien omdat er een gigantisch koelblok voor de eindversterker zit.
Waar ik nu aan denk is een slecht contactje, een van de solderingen die niet meer helemaal oke is. Ik zou alles kunnen hersolderen maar ik zou graag eerst nog wat meningen hebben.
Ik heb nu betere foto's, als iemand een relais ziet laat het me weten.
http://imageshack.us/g/801/p1050317z.jpg/

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Anoniem: 410265 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:39:
Alle contactjes schoongemaakt met contactspray, de elco's heb ik nog niet vervangen, maar ik zie niet goed in hoe die het probleem zouden kunnen veroorzaken.
Elco's verouderen nu eenmaal, waardoor de capaciteit sterk kan wijzigen. Omdat ze zowel in de signaalweg zitten als in de voedingslijnen, kunnen er willekeurige loopjes ontstaan van elkaar beinvloedende piep- knor- en stoorgeluiden. In mijn ervaringen met oudere versterkers, varierend van lijnversterkers in tapedecks tot eindtrappen in actieve luidsprekers, wordt het geluid meetbaar (en hoorbaar) beter met de volgende maatregelen:
- schoonmaken van alle contacten, ook de contactstekers en schakelaars
- vervangen van verouderende onderdelen als elco's, buizen, relais of p/ntc's
- opsporen van slechte soldeercontacten en bekabeling
en bij eindtrappen:
- opnieuw afregelen van de ruststroom.

Ik ben in deze volgorde nog geen uitzonderingen tegengekomen eigenlijk, op ééntje na: de DIN-aansluitingen op Philips MFB luidsprekers (de aansluitvorkjes worden lam en oxideren na jaren volledig).
Zo te zien op de foto's zijn de interne aansluitingen in jouw versterker een mengeling van soldeerogen en wire-wrap. Die laatsten zouden geoxideerd kunnen zijn op de cruciale plekken (de vier hoeken van elk pinnetje) wat je zou kunnen verhelpen door het geheel te vertinnen of door een nieuwe kabel te gebruiken.
Zitten er in de signaalweg nog een aantal connectoren, dan kun je die natuurlijk het beste eerst onder handen nemen.

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee