Toon posts:

Hostingprovider die zijn backup niet op orde heeft. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• StegemanIA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-02-2021
Een van mijn klanten begon eind vorige week te klagen dat hij niet meer in kon loggen op zijn website. Dus ik op onderzoek uit en mijn hostingprovider gebeld die het probleem gingen uitzoeken. Afgelopen donderdag kreeg ik antwoord dat ze een storing hadden gehad in hun dbms waardoor (een aantal) innodb tabellen corrupt zijn geraakt. Geen probleem dacht ik, zetten ze toch een backup terug. Nu blijkt het niet mogelijk om de database terug te zetten. Als reden geven ze op dat het om innodb tabellen gaat en dat die niet goed te backuppen zijn.

Bij het kiezen voor een hostingprovider heb ik o.a. voor de hostingprovider gekozen omdat zij dagelijks een backup maken zodat (hun eigen woorden) Al uw waardevolle data bewaard blijft. Nu puntje bij paaltje komt kunnen ze niets doen en mag ik aan 4 klanten van mij gaan vertellen dat ze hun data kwijt zijn. De hostingprovider zegt dat dat het risico is van een shared hosting en dat innodb tabellen er helaas niet altijd zonder kleerscheuren vanaf komen. Punt!

Het kan aan mij liggen, maar dit is toch niet normaal? :(

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

BoAC

Memento mori

Is het contractueel vastgelegd bij de dienst die je afneemt dat backups op de beschreven wijze worden uitgevoerd en dat ze die binnen bepaalde tijd kunnen restoren? En heb je dit dan ook op papier staan?

Je kunt daar dan op terug vallen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

InnoDB is prima te backuppen. Waarschijnlijk weten ze gewoon niet hoe dat moet (want inderdaad, je moet daar wat moeite voor doen) en komen ze daar nu achter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BoAC
  • Laatst online: 22:56

BoAC

Memento mori

Ongeacht of het moeilijk is of niet.. afspraak is afspraak naar mijn idee.

• coyote1980
  • Laatst online: 23:03
Wat is er vastgelegd als compensatie voor wanneer de hostingprovider niet aan zijn afspraken voldoet?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• StegemanIA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-02-2021
Uiteraard is er opde website geen uitgebreide informatie beschikbaar over de SLA, dat moet ik thuis nog eens opzoeken. Bij het product staat in ieder geval expliciet vermeld dat het inclusief uitgebreide SLA is.

Ze zeggen er zelf bij dat het probleem is ontstaan door een andere gebruiker op de server en dat daardoor de dbms is vastgelopen. Daarom kunnen ze er niets aan doen. Maken ze nu niet van hun probleem mijn probleem?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 03:12

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> IH

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Stegeman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:22:
Uiteraard is er opde website geen uitgebreide informatie beschikbaar over de SLA, dat moet ik thuis nog eens opzoeken. Bij het product staat in ieder geval expliciet vermeld dat het inclusief uitgebreide SLA is.

Ze zeggen er zelf bij dat het probleem is ontstaan door een andere gebruiker op de server en dat daardoor de dbms is vastgelopen. Daarom kunnen ze er niets aan doen. Maken ze nu niet van hun probleem mijn probleem?
Hmm, klinkt ook nog als een security issue, waar een 'gebruiker' zodanig veel rechten op de server heeft dat hij de andere databases ook kan corrumperen. Scary.

'Kunnen we niks aan doen' lijkt me sowieso niet aan de orde. Ze leveren de dienst & beheren die servers, dus ze hebben zeker een bepaalde verantwoordelijkheid.

Maar hoe het ook uitpakt, weg=weg. Dat probleem gaat niet weg, ook niet als de hoster verantwoordelijk/nalatig blijkt te zijn.
Zit jij als reseller tussen je klanten en de hoster, of hebben de klanten zelf een overeenkomst met de hoster? Interssant ivm aansprakelijkheid.

/edit
In je stukje staat dat het jouw klanten zijn, en dat je jouw hoster benaderd hebt. De klanten hebben dus enkel met jou contact? Dan lijkt het me idd zaak jouw SLA naar je klanten eens naast de SLA tussen jou en de hoster te leggen ivm eventuele aansprakelijkheid.

Maar vervelend is het zeker.

[Voor 30% gewijzigd door J2pc op 10-06-2011 16:10]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee