Toon posts:

Subnetting van een klasse B ip-adres voor 4subs en 500host

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 297981

Topicstarter
Stel een B klasse ip-adres (bv. 172.12.0.0) moet ge-subnet worden om 4 subnets te bekomen. Elk subnet bevat minimum 500 hosts.

Wat is dan de meest logische oplossing?

- verdelen in 4 subnets (samen met het subnet zero en all-ones subnet), dan bekom je 16384 mogelijke hosts. Die kan je dan beperken door de range aan te passen op bv. de router.
OF
-verdelen in 128 subnets, waardoor er maar 512 hosts mogelijk zijn. Maar je dus met een overschot van subnets zit.

Beetje een noob-vraag misschien. Maar veel documentatie over subnetting dat ik online vind, spreekt elkaar tegen. Vandaar een post op dit forum.

Thx

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:38
Tja, echt goed of fout is er niet.

Als je nu uitgaat van 500 hosts max, en je kiest een subnet van 512, dan voel je al aankomen wat er in de nabije toekomst kan gebeuren ;)

Aan de andere kant moet je ook geen 10000 IP's willen reserveren voor een dergelijk subnet. Plan dus zeg een jaar of 2 vooruit, gooi er een 'marge' overheen en kijk dan eens wat er gebeurt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Speciaal voor dit soort vraagstukken kan je het beste googlen op "subnet cheat sheet". Dan kom je een aantal zeer mooien tegen! Ik zou /22 kiezen denk ik. Daar passen 1024 hosts in. Een groei van 100% maximum lijkt me wel aardig :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 297981 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:02:
Stel een B klasse ip-adres (bv. 172.12.0.0) moet ge-subnet worden om 4 subnets te bekomen. Elk subnet bevat minimum 500 hosts.

Wat is dan de meest logische oplossing?

- verdelen in 4 subnets (samen met het subnet zero en all-ones subnet), dan bekom je 16384 mogelijke hosts. Die kan je dan beperken door de range aan te passen op bv. de router.
Dat minimum is toch wel de truuk in de vraag stelling, maar alles tussen /23 en /18 lijkt me aan de voorwaarden te voldoen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WhizzCat schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:43:
Speciaal voor dit soort vraagstukken kan je het beste googlen op "subnet cheat sheet". Dan kom je een aantal zeer mooien tegen! Ik zou /22 kiezen denk ik. Daar passen 1024 hosts in. Een groei van 100% maximum lijkt me wel aardig :)
De vraag is denk ik vooral hoe moeilijk het zou zijn om bijv twee subnets samen te voegen als ruimte op is. Als dat doodsimpel zou zijn (DHCP in kantoorsituatie, geen incoming verbindingen) kun je prima nu /23 doen en op moment dat een van de 4 subnets vol raakt er een tweede /23 aan koppelen om een /22 te maken. Mocht het lastiger zijn (statische addressering), dan wil je een ruime veiligheidsmarge inbouwen en zou je goed moeten kijken hoe "ruim" die moet zijn.

Maar goed, dit klinkt als een CCNA-oefenopgave CIDR oid, en dan zijn ze niet in de bedrijfskundige kant geinteresseerd en willen ze hoogstwaarschijnijk /23 horen :z

Soittakaa Paranoid!

Anoniem: 297981

Topicstarter
Is inderdaad een "school"-opdracht. Maar het is omwille van oprechte interesse, want het examen is al voorbij. :) Dus het is niet om makkelijk een antwoord te vinden.

Vroeg mij inderdaad af wat het best zou zijn in een bedrijfsomgeving. EN Of het best is om een overschot op subnets of een overschot op ip's te hebben.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nou, dan zullen we dat maar aannemen ;)

In theorie /23 natuurlijk. Dat zijn 512 hosts dus dat past. Het ligt er denk ik ook een beetje aan wat voor soort omgeving je hebt, hoeveel beheerders je hebt etc. Dat zijn allemaal ook factoren die in echte bedrijfsleven meetellen. Wij doen het hier namelijk wel omdat we simpel weg te veel hosts hebben om maar eens wat te noemen. Wij hebben iets van 5x een /22 subnet voor clients :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies.

Wij doen het exact andersom: wij hebben ook zeer veel hosts op verschillende locaties, met de complicatie dat het aantal hosts per locatie niet hetzelfde is en ook niet geheel constant. In het verleden is geprobeerd om zo passend mogelijk /25, /24, /23 en /22 te gebruiken. In theorie was dat het meest efficient, maar in praktijk was het een drama qua beheer - de beheerders (zoals altijd te weinig en overwerkt) zagen in alle haast soms over het hoofd hoe groot een subnet was en vergaten zo soms de helft van een grote subnet te whitelisten, of deelden IPs dubbel uit omdat ze niet doorhadden dat iets een /23 was en geen /24. Dit leverde uitval en frustratie op, waardoor uiteindelijk besloten is om alles op /24 te standaardiseren. Gaat veel beter, al is het marignaal minder efficient qua adressering.

Let wel: communicatie tussen gebruikers onderling was geen requirement voor dit netwerk. Een fysieke locatie in meerdere subnets opsplitsen is in zo'n geval prima te doen. Als communicatie tussen gebruikers onderling wel noodzakelijk is, kun je dit niet doen, of je moet de subnets zodanig groot kiezen dat iedere locatie altijd één subnet is, wat op kleinere locaties veel minder efficient is.

Bottom line: business requirements zijn uiteindelijk bepalend. 3/4 van het werk is genoeg duidelijkheid krijgen over wat exact nodig is, als je dat goed doet is implementatie in vergelijking een makkie ;)

Soittakaa Paranoid!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klein aandachtspunt is verder nog hoeveel host je maximaal in 1 broadcast domain wilt hebben. Het kan hierdoor verstandiger zijn om toch gebruik te gaan maken van vlan's (en dus verschillende subnetten) per site.

Ik kan even geen best practice of white paper hierover meer vinden...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee