Toon posts:

Automate a linux script using a windows server

Pagina: 1
Acties:

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Hallo medetweakers,

Allereerst hoop ik dat ik op de goede pagina dit topic aanmaak ik wist namelijk niet echt goed waar ik deze moest aan maken...

Ik loop nu al een kleine tijd stage en heb de opdracht gekregen om een sync in te stellen die van de NAS op de zaak naar de NAS bij mijn stage baas thuis gaat.
Hij wilde dit doen d.m.v. een VPN link deze LAN to LAN link heb ik aan de praat gekregen en is ook erg stabiel.
Daarna kwam de volgende stap de sync instellen dit had ik gedaan d.m.v. een linux script dat de sync deed, dit werkte goed maar toen ik de cronjob instelde voor dit script leek het net alsof dit script oneindig loopte omdat 3 dagen later het script nog steeds bezig was.
Meerdere mensen hebben gekeken naar mijn cronjob maar zagen hier geen fouten in, ook maakte ik een simpel document aan op de NAS aan en keek of dit toch werd overgezet door die SYNC.

Maar dit deed hij niet wel als ik het script handmatig aanriep werkte dit wel.
Toen heb ik een gesprek gehad met mijn baas hierover deze zei dat hij liever geen cronjob wilde omdat het moeilijk was om dit te controleren en als er zich een probleem voortdeed kon hij dit niet oplossen.

Ik heb toen naar een alternatief lopen zoeken d.m.v. van een windows programma genaamd Always sync en dan de sync via 2 netwerkschijven laten doen.
Maar dit werkte totaal niet.

Daarna heb ik met Plink en putty geprobeerd een manier te vinden om het aan te roepen vanaf windows en laten uitvoeren in een terminal scherm zodat we konden zien wat er gebeurde, Maar dit is niet gelukt.

Zou iemand mij a.u.b. aan een manier kunnen helpen hoe ik het linux script kan aanroepen op een manier dat het goed te beheren is en geautomatiseerd. Of een windows programma dat dit gemakkelijk doet ?

Bij voorbaat dank!

Gr. Bart

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 12:07
Euh.. je kan een cron toch gewoon laten rapporteren? Sterker nog, volgens mij gebeurt dat automagisch naar het ingebouwde mail systeem.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 21:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je het script hier eens laten zien? Als het vanuit PuTTY niet lukt en de cronjob loopt vast, lijkt mij dat er ergens iets niet goed gaat. Dan gaat het aansturen vanuit Windows ook niet helpen.
Aanwijzing daarvoor is dat Allways Sync niet werkt, dat programma heeft veel mogelijkheden aan boord welke absoluut goed werken.
Vanuit een Windows doos kun je overigens het gemakkelijkste inderdaad met PuTTY of een andere ssh client aan de slag om iets op de NAS te doen. Naar mijn mening is de eerste optie - een cronjob - het snelst en eenvoudigst, controle oefen je uit door de logfile te monitoren.

Specs

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CherandarGuard schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:04:
Euh.. je kan een cron toch gewoon laten rapporteren? Sterker nog, volgens mij gebeurt dat automagisch naar het ingebouwde mail systeem.
Of wellicht een eenvoudige html pagina appenden, dan kan de gebruiker de historie via de browser inzien.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• yournamezz
CherandarGuard schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:04:
Aha oke, ja ik heb daar ook al aan bezig geweest maar het probleem is dat de functies op een NAS erg gelimiteerd zijn.
Ik zal dit eens proberen bedankt (:
DeBolle schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:04:
Kun je het script hier eens laten zien? Als het vanuit PuTTY niet lukt en de cronjob loopt vast, lijkt mij dat er ergens iets niet goed gaat. Dan gaat het aansturen vanuit Windows ook niet helpen.
Aanwijzing daarvoor is dat Allways Sync niet werkt, dat programma heeft veel mogelijkheden aan boord welke absoluut goed werken.
Vanuit een Windows doos kun je overigens het gemakkelijkste inderdaad met PuTTY of een andere ssh client aan de slag om iets op de NAS te doen. Naar mijn mening is de eerste optie - een cronjob - het snelst en eenvoudigst, controle oefen je uit door de logfile te monitoren.
Bij Always sync kan hij gewoon de bestanden analyseren maar niet syncen dan timed die out..
Oke danku ik ga indd maar eens die cronjob proberen te verbeteren.

• yournamezz
Het probleem is ook dat ik helemaal niet erg goed kan programmeren wat shell scriptjes schrijven voor linux gaat nog wel maar dan houd het ook wel op....

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-03 18:36
Ik weet niet of dit ook je probleem is, maar scripts die wel handmatig prima draaien maar niet via cron hebben vaak te maken met permissies (kan je makkelijk oplossen door er zeker van te zijn dat je de cronjob configureert als de gebruiker die het ook handmatig kan draaien) en dat de 'current working directory' niet de directory is waar je script draait.

Dit kan je oplossen door een 'cd' naar de goede map te doen in je script of in je cronjob of, absolute paden te gebruiken voor commando's en argumenten met paden in je script.

[Voor 8% gewijzigd door serhat op 10-06-2011 12:11]

• yournamezz
serhat schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:09:
Ik weet niet of dit ook je probleem is, maar scripts die wel handmatig prima draaien maar niet via cron hebben vaak te maken met permissies (kan je makkelijk oplossen door er zeker van te zijn dat je de cronjob configureert als de gebruiker die het ook handmatig kan draaien) en dat de 'current working directory' niet de directory is waar je script draait.

Dit kan je oplossen door een 'cd' naar de goede map te doen in je script of in je cronjob.
Ik heb de cronjob gemaakt met de root user op de nas ook voerde ik het via deze user uit. als ik het commando TOP uitvoerde zag ik ook dat het script aan het draaien was maar er gebeurde gewoon niet veel.

zonder de 'cd' naar de dir van waar het script stond werkte het indd niet dit had ik ook al gehad als probleem.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ondersteunt de nas geen RSYNC?

Wikipedia: rsync

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• yournamezz
Ja ondersteund deze wel, dit kan ik misschien ook wel eens proberen misschien dat dit makkelijker gaat ! (:
Danku

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Rsync draait als daemon en kan je ook constant laten lopen op de achtergrond...daarnaast is het veel geavanceerder dan een file copy aangezien hij alleen de verschillen in een bestand kan kopieren....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

yournamezz schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:57:
Hallo medetweakers,

Allereerst hoop ik dat ik op de goede pagina dit topic aanmaak ik wist namelijk niet echt goed waar ik deze moest aan maken...
Nou, als je in je titel Linux en Windows Server stopt, dan is Windows Clients niet de meest logische plek natuurlijk :P

>> SWS

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• yournamezz
alt-92 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:08:
[...]

Nou, als je in je titel Linux en Windows Server stopt, dan is Windows Clients niet de meest logische plek natuurlijk :P

>> SWS
Indd niet echt logisch (: , maarja ik heb het voor mekaar gekregen hoor.
Heb een shell script gemaakt met daarin het rsync command en dan een cronjob aangemaakt en het werkt ! (: ... Eerst wilde het niet werken bleek ik tabs te moeten gebruiken i.p.v. spaties (: naja een wijze les !

Nu nog even proberen de mail functie in te bouwen en het is klaar!

Bedankt voor alle reacties _/-\o_

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee