Toon posts:

fan met beste airflow - dB verhouding

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 410208

Topicstarter
Ik ben van plan een hele hoop nieuwe fans aan te schaffen.
Voor ik hieraan begin zou ik dus ook wel even graag zeker weten of ik de goede keuze van fan maak.

De vereisten zijn de volgende:

- Transparant. Ik weet dat hierdoor een heleboel goede fans uit de boot vallen, maar ik schaf de fans juist aan omdat ik een plexiglazen zijpaneel voor mijn case ga maken. Ik zou het dus graag ook even mooi willen houden.
Led's zijn trouwens overbodig, maar ze mogen erin zitten. Het is niet veel moeite om ze te verwijderen.

- Meest optimale airflow-dB verhouding.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Nexus 120mm PWM Real Silent fans.
Die zijn transparant en trekken max 76 cfm, max 2000 toeren aan een max geluid van 26,9 dB.
Deze specificaties komen van de site van Nexus zelf, maar ik zou graag even zeker zijn of dit allemaal klopt.

Daarnaast heb ik ook nog een 200mm fan nodig. Momenteel denk ik aan de Coolermaster Megaflow met 110 cfm. Dit lijkt me nogal veel, dus klopt dit cijfer wel?

Heeft iemand ervaring met deze fans? Of heeft er iemand een beter alternatief?

Grtz

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 17:32
Nexus fans zijn idd goed. Wat betreft die 200mm fan, die luchtverplaatsing kan best kloppen. Hoe groter de fan, hoe meer lucht hij kan verplaatsen. Qua transparante fans heb je helaas niet veel keuze, en veel led fans hebben vaak een sleeve bearing inplaats van een kogellager of fluid bearing. Sleeved bearing betekend gewoon een bronzen lager, dus die zullen na verloop van tijd herrie gaan maken. Kogel gelagerde fans gaan op den duur ook herrie maken, omdat ook dit lager slijt.

Andere goede fans zijn naast Nexus: Pabst, en Noctua. Die zijn wel een stuk duurder. Ik heb zelf ervaring met Pabst en Noctua, en helaas zijn deze niet in een transparante kleur leverbaar, en de Noctua fans hebben een afschuwelijke kleur... Maar ze zijn erg stil, al heb ik nog geen ervaring met hoe dat is als ze een paar jaar gedraaid hebben.

Je kan als optie er voor kiezen om gewoon sleeved bearing fans te nemen, maar die zul je vaker moeten vervangen. Om nog wat stilte te winnen is een fan controller echt aan te bevelen, ik gok dat je dat al van plan was, maar er staat niks over in je startpost. ;)

Mn 3D printer blogje..

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:32

Deathchant

Don't intend. Do!

@TS: hehe grappig dat je die exacte vraag stelt. De fan met de allerbeste CFM/dB ratio is de silverstone FM123. Maakt wel behoorlijke herrie op 2600RPM, maar heeft een zeer hoge static pressure vergeleken met andere fans. Iets wat wel goed is bij heatsinks en dikke roosters die veel weerstand geven.

bron:
http://nl.hardware.info/r...-mm-cfm-per-db-high-speed

http://nl.hardware.info/r...-mm-cfm--per-db-low-speed

EDIT: ik zie net dat je transparante fans wilt. Als je blauwe leds wilt, die niet sleeved-bearing zijn, dan moet je zeker weten voor de Gelid Wing 12PL gaan. 76CFM@26dB@1800RPM en hebben nanoflux bearings. Hele stevige en goeie fans als je het mij vraagt. Let op: deze zijn niet transparant, maar hebben een zwart frame en blauwe fans. Leds kun je eruit slopen. Ik heb 3 van deze gelid wings en 2 silverstones en bevallen erg goed.

Als je die gelids niet goed genoeg vindt, dan heb je nog de zalman zm-f3BL, die 75CFM verplaatst op 1800RPM, maar met een dB van 32. Dan kun je beter bij de nexus blijven.

Tweaker naaitsab heeft ook de nexus die jij in je ts noemt. Goeie fans ja, maar wel sleeved bearing (dus gaat sneller aanlopen en maakt dan meer kabaal).

[Voor 50% gewijzigd door Deathchant op 10-06-2011 13:36]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Topicstarter
Om nog wat stilte te winnen is een fan controller echt aan te bevelen, ik gok dat je dat al van plan was, maar er staat niks over in je startpost. ;)
Er zit een fan controller in mijn case geïntegreerd (NZXT Phantom). Ik weet echter niet of die fans erop gaan passen aangezien die een 4-pin connector hebben. Maar aangezien het PWM fans zijn zou ik ze toch eerder op het moederbord hangen om ze zo te laten regelen.
De fan met de allerbeste CFM/dB ratio is de silverstone FM123. Maakt wel behoorlijke herrie op 2600RPM, maar heeft een zeer hoge static pressure vergeleken met andere fans. Iets wat wel goed is bij heatsinks en dikke roosters die veel weerstand geven.

Als je blauwe leds wilt, die niet sleeved-bearing zijn, dan moet je zeker weten voor de Gelid Wing 12PL gaan. 76CFM@26dB@1800RPM en hebben nanoflux bearings. Hele stevige en goeie fans als je het mij vraagt. Let op: deze zijn niet transparant, maar hebben een zwart frame en blauwe fans. Leds kun je eruit slopen. Ik heb 3 van deze gelid wings en 2 silverstones en bevallen erg goed.
Die specs van die silverstone fm123 zijn inderdaad wel mooi. Maar in mijn huidige setup zo lelijk als maar kan zijn met dat wit. Dan kan ik mijn side panel beter origineel houden zodat je niets ziet.
Maar wel interessant voor eventueel een latere build. Bedankt.

Die Gelid's had ik ook al bekeken en heb er al serieus over getwijfeld. Die hebben ongeveer dezelfde specs als de Nexus fans, maar hebben inderdaad nanoflux bearings. Hierdoor maken ze minder lawaai op hoge toeren en gaan ze langer mee. Ze moeten voor eenzelfde airflow ook maar 1800 toeren halen ipv 2000 zoals de Nexus. Maar ze kosten dan ook dubbel zoveel als de Nexus fans.
Langs de andere kant heb ik ook al gelezen dat de Nexus fans een hoop lawaai maken bij hoge toeren en ook na verloop van tijd. Dus mss moet ik de Gelid's toch maar overwegen.
Desnoods Nexus fans in het transparante zijpaneel en voor de rest Gelid Wing 12 PL's.

Blijven die Gelid's ook op 1800rpm stil?
En zijn ze trouwens ook geschikt zijn als cpu fans? 76 cfm en een static pressure van 2,66 mmH2O lijkt me wel voldoende. Of vergis ik me daar in?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

als je kijkt naar de rest (zalman, nexus e.d.), heeft de gelid de hoogste static pressure van alle 120mm LED fans die niet sleeved bearing zijn (indien iemand dit tegenspreekt, laat maar zien dan, dan ruil ik mijn gelids meteen in :)), dus ook ideaal voor koelblokken.

Je hebt gelijk wat betreft de silverstones. Wit is lelijk :P maar ja, de noctua's ook. Er zijn maar weinig transparante (blue led) fans te vinden die niet sleeved bearing zijn, en veel staticpressure hebben en veel airflow.
De Gelids zijn PWM fans trouwens ;)

Ok, de gelids kosten 13 euro per stuk, maar ja, je koopt er hooguit 4 ofzo, dus dan zit je nog onder de 50 euro. Uiteraard geldt: ik kan niet in je beurs kijken ;)

EDIT: oh by the way.....waarom wil je IN je zijpaneel fans hebben? Verstoort dat je luchtstroom van voor naar achter niet?

[Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 10-06-2011 16:56]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Topicstarter
Het worden dan wrs 4 Gelid Wing 12 PL's en 3 Nexus PWM Real Silent's.

Topicstarter
Ik heb nog even rondgekeken en die Shark Fan's van Aerocool zien er ook niet slecht uit.
Ze hebben glijlagers en dit zijn de specs:
1500 RPM - 800 RPM
82.6 CMF - 32.5 CMF
1.273 mm-H2O - 0.305 mm-H2O
26.5dBA - 12.6 dBA

Meer airflow dan de Gelid en Nexus fans en even stil. Enige nadeel is dat ze de helft static pressure hebben.
EDIT: oh by the way.....waarom wil je IN je zijpaneel fans hebben? Verstoort dat je luchtstroom van voor naar achter niet?
Ik heb vanvoor enkel een 140mm fan. Dus ik moet ze wel in het zijpaneel plaatsen. Onder in de case ga ik ook nog een fan zetten die naar boven blaast.
Op die manier blaast de 140mm fan die vanvoor staat de airflow van de fans in het zijpaneel naar achter in de case. De fan in de onderkant van de case zal de airflow dan naar boven blazen richting de intake fan van de cpu koeler. Deze sluist in push-pull dan normaal alles mooi door naar achteren waar dan een 120mm fan voor outtake staat.
Bovenaan staan overigens nog twee 200mm outtake fans ook.

Ik ga hier nog een aparte thread over maken met een afbeelding om het idee beter naar voor te brengen zodat het voor discussie vatbaar wordt. Want ben benieuwd naar de mening van andere mensen hier. Weet alleen niet of het dan bij Cooling of Modding.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 410208 op 10-06-2011 18:20]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zou het toch nog eens goed overwegen. Het gaat zich erom dat, hoe jij het wilt, je toch botsende luchtstromen krijgt. Dit resulteert in lucht die langer blijft hangen en dus tijd heeft om op te warmen.
Het beste is als je echt een goeie stroom creeert die constant is. Van voor naar achter schijnt toch het effectiefst te zijn. Top exhaust fans zorgen voor de afvoer van restwarmte.

Ik heb zelf een oude thermaltake armor kast waarbij ik 1x120mm front en 1x120mm&1x92mm back heb. Toen ik in het zijpaneel een fan deed, bleef de temperatuur gelijk en soms warmer. Botsende luchtstromen dus. Ik heb em eruit gehaald en mijn achterste casefan vervangen door de silverstone. Temps 3 graden lager zelfs.
Volgens mij kun je dat gewoon in het Cooling-subsectie neerzetten.

Topicstarter
was het vorige dus vergeten zetten nog:

Ik heb nog even rondgekeken en die Shark Fan's van Aerocool zien er ook niet slecht uit.
1500 RPM - 800 RPM
82.6 CMF - 32.5 CMF
26.5dBA - 12.6 dBA

Meer airflow dan de Gelid en Nexus fans en even stil. Enige nadeel is dat ze de helft static pressure hebben.

Topicstarter
Het originele zijpaneel heeft een 200mm fan recht op het moederbord en twee 120mm fan vanvoor beneden.
Dus erger kan ik het alvast niet maken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:04
eerst eens met een oude fan even kijken of de fan in zijkant helpt of niet , anders heb je er een aantal dB erbij voor niets...

ja, daag.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 23:51
Als je kijkt naar de ratio airflow/dB, hou er rekening mee dat decibel een logaritmische eenheid is - als je een fan 2x zo hard laat ronddraaien zal 'ie maar 6 dB meer herrie produceren, terwijl de airflow bijv. van 10 CFM naar 20 CFM gaat, waardoor dezelfde fan opeens betere specs lijkt te hebben.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 410208 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:21:
was het vorige dus vergeten zetten nog:

1500 RPM - 800 RPM
82.6 CMF - 32.5 CMF
26.5dBA - 12.6 dBA

83CFM @ 1500RPM? en dan maar 1,27 mm-h2o static pressure en maar 26,5dBA.......ruikt naar uit de duim gezogen specs. Hetzelfde als die iXtrema fans. Ook zo'n extreem lage RPM met zo'n hoog CFM. Daar moet je denk ik niet teveel van geloven.

EDIT: hier nog een vergelijkingstabel tussen wat fans:

[Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 11-06-2011 18:53]

Topicstarter
Lijkt mij niet geheel onmogelijk.
Die fans hebben 15 fan-bladen, dus er is een lager toerenaantal nodig om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen als bijvoorbeeld een fan met 9 bladen aan 1800 rpm.

En die specs zullen wrs wel lichtjes overdreven zijn, maar dat doet uiteindelijk elke fabrikant wel.

EDIT: De Scythe Slipstream aan 1600rpm haalt volgens die tabel ook 88 cfm met een static pressure van 1,46 mmH20 aan 33 dB. Dus zo onrealistisch lijken de specs van die Aerocool Shark fan me dan ook niet.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 410208 op 11-06-2011 19:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 410208 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:57:
Lijkt mij niet geheel onmogelijk.
Die fans hebben 15 fan-bladen, dus er is een lager toerenaantal nodig om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen als bijvoorbeeld een fan met 9 bladen aan 1800 rpm.

En die specs zullen wrs wel lichtjes overdreven zijn, maar dat doet uiteindelijk elke fabrikant wel.

EDIT: De Scythe Slipstream aan 1600rpm haalt volgens die tabel ook 88 cfm met een static pressure van 1,46 mmH20 aan 33 dB. Dus zo onrealistisch lijken de specs van die Aerocool Shark fan me dan ook niet.
15 bladen = minder oppervlak per blad = minder static pressure per blad. Dan ben je echt overgeleverd aan RPM's om dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing te krijgen. Meer bladen wilt niet zeggen meer CFM ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb je mss een punt.
Nuja, ze zien er ook niet echt stevig uit hoor.

Ik heb besloten om die Gelid Wing 12 PL's over de hele lijn te gebruiken.
Met die sleeve bearing van Nexus ga ik toch problemen krijgen en naar het schijnt zijn ze op hoog toerental helemaal niet stil.
Die Gelid's mogen dan wel dubbel zo duur zijn, die specs zijn het echt wel waard.
En ja, helaas niet transparant dan, maar dat heb ik ondertussen uit mijn hoofd gezet.

Binnenkort dan wrs topic maken over de caseflow.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Deathchant schreef op zondag 12 juni 2011 @ 12:02:
[...]

15 bladen = minder oppervlak per blad = minder static pressure per blad. Dan ben je echt overgeleverd aan RPM's om dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing te krijgen. Meer bladen wilt niet zeggen meer CFM ;)
Hmm, lijkt erop dat je er wat vanaf weet... PS: de search in de PW filtert er niet op, maar hier heb je een fan waarmee je toch wel 150 cfm haalt en met niet eens zo belachelijk veel bladen. Oh, daar wil je je vinger niet tussen krijgen btw ;)

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:42:
PS: de search in de PW filtert er niet op, maar hier heb je een fan waarmee je toch wel 150 cfm haalt en met niet eens zo belachelijk veel bladen. Oh, daar wil je je vinger niet tussen krijgen btw ;)
Maar wel met belachelijk veel lawaai ;)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Blue-Tiger schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:42:
[...]

Hmm, lijkt erop dat je er wat vanaf weet...
Jee thanks :/ . Als ik ernaast zit, mag je dat best zeggen. Leg me dan alleen even uit waarom, dan leer ik nog wat ;)
tja 150CFM......op 5400RPM! Als ik mijn silverstones zou kunnen laten draaien op dat toerental, dan zou die 200+CFM hebben, en beide zijn 120mm fans....

[Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 13-06-2011 16:33]

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-10-2021
Deathchant schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:32:
[...]

Jee thanks :/ . Als ik ernaast zit, mag je dat best zeggen. Leg me dan alleen even uit waarom, dan leer ik nog wat ;)
tja 150CFM......op 5400RPM! Als ik mijn silverstones zou kunnen laten draaien op dat toerental, dan zou die 200+CFM hebben, en beide zijn 120mm fans....
Volgens mij stijgt het aantal CFM niet lineair aan het aantal RPM.
Daarnaast hebben sommige fans veel lucht verplaatsing op lage RPM maar stijgt dat aantal RPM dat stijgt de lucht verplaatsing bijna niet. Het hangt allemaal af van het aantal bladen+de vorm van de bladen.

• Fid3lity
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Deathchant schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:32:
[...]

Het was niet sarcastisch bedoeld, ik kan echt niet oordelen of je ernaast zit of niet ;) Ik zoek gewoon 120 mm fans met zoveel mogelijk luchtverplaatsing, thats all :Y

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ow hehe. Dan kom je toch bij de Scythe Ultra Kaze 3000 (is wel 38mm dik, en niet 25mm, maar dit betekent wel een zeer hoge static pressure). Maar het geluid is echt om te ;(
De silverstone hier maakt best kabaal al moet ik zeggen, en nou ben ik al niet iemand die het absoluut stil moet hebben....

Of idd de typhoons die je al aandroeg. De silverstone fm123 is nog steeds de allerbeste fan wat betreft CFM/dB-verhouding. Je krijgt er een fancontroller bij en hij heeft doubleball bearings.

[Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 13-06-2011 17:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee