Anoniem: 409618

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik een poging gewaagd aan het overclocken van mijn Q6600.

Echter was ik benieuwd of je met het aanpassen van je FSB gelimiteerd bent aan de snelheid van je RAM..

Ik heb namelijk 667Mhz geheugen en om te zorgen dat je FSB-RAM 1 op 1 blijft lopen zou je toch kunnen zeggen dat je je FSB niet mag verhogen boven de 333Mhz.. Klopt dit of maakt dit niet uit?

Mijn setup:

- Intel Q6600 (kentsfield) 2,4 Ghz
- P6N SLI-F V2 moederboard van MSI
- 2048 Mb DDR2 geheugen 667 Mhz

Extra info:

Het systeem draait nu met 1,3 Volt op de Vcore en een FSB van 333 prima, de temperaturen blijven goed.
Ik zou hem alleen nog iets sneller willen hebben, rond de 3,4 a 3,6 (vaker gehoord dat het goed te doen is met een Q6600)

Voor mij gevoel is het geheugen inderdaad de bottleneck als je je FSB /RAM verhouding goed wil houden in dit geval

Ik hoor graag wat jullie hier over weten/ vinden

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:39
Is officieel de bottleneck ja, maar je kunt met je ram waarschijnlijk ook wel rond 700/720 mhz. Het is geen vast limiet. Dan kun je je q6600 weer wat verder overclocken.

Topicstarter
He t0mmiiii,
Ik had mijn geheugen ookal hoger gezet 1 op 1 bij een overclock van 3,2 maar toen bleef mijn PC error's geven in Windows zelf en viel die soms uit. Ik denk dat het niet gaat lukken met dit geheugen dus.

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
Heb je je DRAM voltage al omhoog gegooid bijvoorbeeld dan?

Je zou inderdaad je geheugen wel een stuk moeten kunnen overclocken boven de aangegeven 667.

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
Met dit geheugen kom je zonder het te overklokken op 3 ghz als je 1:1 aanhoudt..

Wil je hoger, zul je je timings moeten verhogen en/of voltage verhogen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Topicstarter
En sneller geheugen? Is dat niet beter als ik het veilig wil doen? Of kan dat niet icm met dit moederboard?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:45

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je mobo heeft vast multipliers voor het geheugen waardoor het langzamer gaat lopen en je met OCen weer in de buurt komt van je standaard snelheid, hiermee kun je de max oc van je cpu bepalen en kun je uitrekenen of sneller ram ook met die OC interessant is. Vaak merk je in real life situations weinig van sneller ram, en kan je beter je cpu tot de max ocen en je ramspeed daarbij zo hoog mogelijk laten uitkomen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 13:11
Anoniem: 409618 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 10:37:
En sneller geheugen? Is dat niet beter als ik het veilig wil doen? Of kan dat niet icm met dit moederboard?
Natuurlijk kan dat, en je geheugenbandbreedte neemt dan nog toe ook+je kan je fsb dan lekker omhoog gooien zonder dat je RAM het limiteerd. Een snel 4 gb setje kost je ook niet veel meer.

Topicstarter
peugeot106xsi schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:34:
[...]
Natuurlijk kan dat, en je geheugenbandbreedte neemt dan nog toe ook+je kan je fsb dan lekker omhoog gooien zonder dat je RAM het limiteerd. Een snel 4 gb setje kost je ook niet veel meer.
Dat dacht ik dus ook, mijn moederboard kan de 6400 RAM's aan, dus dan zou je met 800 Mhz je FSB op 400 Mhz kunnen later draaien zodat de verhouding nog 1 op 1 is toch?
De totale kloksnelheid zou dan 9 x 400 zijn = 3,2 Ghz.

Wil ik hoger gaan zal ik of het geheugen moeten overclocken/aanpassen of de FSB/RAM verhouding niet meer 1 op 1 moeten laten lopen toch?

Als ik het niet goed heb hoor ik het graag! :P

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
9*400 is 3600...

En lager dan 1:1 is er niet,, dus als je 333 mhz fsb + wilt draaien, moet je de gok nemen of ander mem kopen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:56:
9*400 is 3600...

En lager dan 1:1 is er niet,, dus als je 333 mhz fsb + wilt draaien, moet je de gok nemen of ander mem kopen
Owja.. rekenfoutje :9

Ik was ook al van plan om anders geheugen te kopen ipv risico's nemen met het huidige geheugen, aangezien ik al een aantal blauwe schermen vooorbij heb zien komen.

Hopen dan mijn aftermarket koeling goed genoeg is om de temperatuur laag genoeg te houden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag nog eens getest op 3,0 Ghz, met een Vcore van 1,25 V (stock dus) alleen de NB naar 1,3 V.
Nu draait hij super stabiel en krijg ik in Prime geen foutmeldingen (dat was wel zo toen ik het voltage van de Vcore ging verhogen en de NB op standaard had..

Iemand een verklaring hiervoor? (ben nog een beetje een noob)

Over twee weken de andere geheugenreepjes halen en dan kijken of ik hem stabiel op 3,6 Ghz kan krijgen (daar streef ik naar).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:23
Ik lees dat je al een aantal blauwe schermen hebt gekregen. Is dit op stockspeeds? 1 van de basisregels van overklokken is dat je machine eerst stabiel moet zijn op stockspeeds, anders kun je niet achterhalen waar het fout loopt.

http://specs.tweak.to/16567

Topicstarter
He niels,

Nee dit was toen ik ipv de NB de Vcore had verhoogd, maar vanochtend probeerde ik het weer met de NB voltage omhoog (precies dezelfde waarden als voorheen) maar toen knalde hij er ook weer uit.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:23
De vcore verhogen zal zeker niet zorgen voor instabiliteit. Het verhogen van de VCore zorgt er zelfs voor dat het stabieler wordt(tenzij je voeding dat niet aankan), maar zorgt ook voor meer warmte.

http://specs.tweak.to/16567

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
Je instabiliteit op hogere fsb speeds kan ook aan je bord liggen natuurlijk.

Zet je fsb weer eens op stock (267) speed en zet je geheugen dan sneller. als je geheugen dan stabiel draait op ddr2-800 (dat is dezelfde snelheid als 1:1 met een 400mhz fsb) is je geheugen niet de schuldige met de mislukte overclock.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee