Echte tweakers: zelf chip programeren

Pagina: 1
Acties:

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
ik zou dit lijstje graag hardwarmatig willen uitvoeren zonder PC onderdelen. Bijvoorbeeld door een nieuwe chip te ontwerpen of en bestaande opnieuw te programeren. En het mag natuurlijk niets kosten :) en erg klein zijn dus geen complete PC met LINUX ofzo

En weet iemand de iemand de kosten van z'n ding als je er 10000 van zou maken

is dat miljoenen of eerder duizenden guldens

*EPROM uitlezen

*EPROM beschrijven

*ASCI reeks vergelijken met reeks in database die zich in EPROM bevind

*Tijd en datum kunnen uitlezen of genereren

*Modem aansturen of zelf die functie kunnen vervullen

*LCD scherm kunnen aansturen

THX

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:02
Je zou eens kunnen beginnen om een PIC processor te programmeren ofzo. Of de Z80 >:)

Bij conrad (en locale onderdelen boer) hebben wel speciale rom-programmers enzo.

Kun je lekker in HEX codes gaan programmeren (of in assembly zoals DIV AX, ADD BX, etc)

Maar ik zou dus persoonlijk eerst eens bij conrad kijken (catalogus dus)

• Belial_666
en die modem zoveel hoef ik niet te verzenden
Max 5kb per keer een paar keer per maand
hoe doe ik dat ?? Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Gewoon een 8 bit microcontrollertje nemen lijkt me hiervoor wel voldoende. (Atmel, STM, etc.)

alhoewel... 10000 stuks? Dan zou ik toch op de FPGA toer gaan. Dat zijn chips die je kunt programmeren. (Xilinx, Cypress, Altera, etc.)

Moet je even een oude Elektuur opzoeken (bibliotheek?) die hadden vorig jaar een soort doe-het-zelf serie over deze dingen. Voor zover ik me kan herinneren stond er ook een prijsindicatie bij.

Of je met 10000 stuks al goedkoper bent met een ASIC design weet ik eigenlijk niet. Dit ligt ook aan de technologie die je dan wil gebruiken.

Als je nog meer wil weten laat je het maar weten.

Suc6. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Wat ben jij nou weer van plan???
En als je iets groots van plan ben (10.000+ stuks) dan kan je er maar beter goed weten waar je mee bezig ben...
anyway, ik gebruik atmelletjes.
de 89S8252 heeft 8K flash rom, 256 bytes RAM, 2K EEprom en een seriele poort. En die kost niet meer als 17,50 oid Bovendien is hij In System programmable.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Belial_666
en weet iemand hoe ik dat modem gedeelte goedkoop en effectief kan regelen, ik denk aan 4800 baud genoeg te hebben

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48

Exirion

Gadgetfetisjist

8032, 8051 en 8052 (die laatste heeft ingebouwde basic rom, voor die andere zijn er assemblers en compilers) bordjes zijn vrij goedkoop te koop, en kunnen alles wat je opnoemt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

JEZUS wat een loze actie!!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45

schizofreen

ik & jij

ga bij ASML werken en steel een chipmachine >:)

[sorry, meer zinnigs komt er vanavond niet meet uit]

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Elektuur heeft hier veel boeken over. Het is alleen verstandig om een "bekende" microcontroller famillie te kiezen: bv
- 8051 (Oorspronkelijk Intel)
- PIC (Microchip)
- 6800 (Motorola)

Een Z80 of 80x86 processor raad ik niet zo snel aan, omdat je daar veel periferie (chips om de processor heen) nodig hebt. Elektrotechnisch is het niet zo moeilijk, maar een multilayer thuis maken is niet te doen ;).

Ik ben zelf begonnen met de 8051, daar is ook veel info over te vinden (zeker bij Philips). Veel application notes en duidelijke info. Mocht je ooit dan wat speciaals willen waarvoor je een snellere controller nodig hebt (bv HD aansturen) dan kan je altijd nog overstappen naar een snellere.

Het enige echt dure aan deze hobby is je programmer. Er zijn weliswaar programmers te bouwen voor een paar tientjes, maar dan zit je toch wel vast aan 1 serie processors of geheugen IC's. Ik heb zelf een paar jaar geleden een universele programmer gekocht, en ben daar zeer blij mee. Heeft wel veel geld gekost... Nu is echter de fabrikant failliet: geen S/W updates |:(.
Helaas heeft Lattice er een handje van om hun GALs bij een nieuwe serie weer een nieuw programmeer algo te geven :(:(

Oja een LCD aansturen is opzich niet zo moeilijk, zorg wel dat je een standaard LCD koop gebaseerd op de HD44700 (dacht ik). Er zit echter wel een addertje onder het gras. Dat IC'tje is niet zo snel en kan daardoor timing problemen geven, dus als je processor een kristal > 10 MHz heeft moet je timingroutines inbouwen. Maar ook hier is genoeg over te vinden:

Succes in de wondere wereld die embedded systems heet :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Pagina: 1