Toon posts:

zwarte kader rond scherm met ATI HD kaart

Pagina: 1
Acties:

• super27
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:41
Net een HTPC samengesteld via het BBG forum.
Beschik over een asus M4A88TD-M mobo met onboard GPU (ATI HD4250)
Gebruik windows 7 ultimate 64 met XBMC als mediaplayer.
Nu is het zo dat wanneer HTPC opstart het beeld niet full screen wordt uitgezonden door de TV (Panasonic Plasma p50g20). Er verschijnt een zwarte kader rondom het beeld van circa 3cm...
Bij de Tv instellingen kan je 16:9beeldscan inschakelen waardoor de kader halveert in grootte, maar niet verdwijnt...
Wanneer ik de laatste versie van catalyst control center download en installeer, de over/underscan instelling aanpas, dan verdwijnt de kader. Maar krijg ik een schokkend beeld bij het afspelen van zowel .mkv als .vob files.
Het lijkt alsof de gpu/cpu de aanpassingen van CCC niet kunnen verwerken ...
De cpu is een athlon II X2 245E

Heeft iemand dezelfde problemen hiermee?

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC10-E€ 89,93€ 89,93
1Scythe Big Shuriken€ 26,75€ 26,75
1AMD Athlon II X2 245e€ 51,10€ 51,10
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 45,40€ 45,40
1Corsair V32 32GB€ 62,-€ 62,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 15,61€ 31,22
1Asus M4A88TD-M/USB3€ 76,24€ 76,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,63

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Frequentie aanpassen aan 75 hz?

• super27
Is dat mogelijk op de TV? Die zend toch gewoon uit op 60Hz...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
Zoek eerst eens uit of je in xbmc dxva wel hebt aangevinkt, en of dat dxva ook daadwerkelijk gebruikt wordt (zie de cpu load).

Dat zwarte kader is overigens normaal met de ati drivers. Bij elke nieuwe driverinstallatie moet je eerst het overscan gebeuren uitzetten. Het lijkt me sterk dat dat de oorzaak van je probleem is.

[Voor 44% gewijzigd door job op 09-06-2011 22:32]

• super27
DXVA staat aan.... Maar dat is een instelling in XBMC, en het probleem treedt ook op in Win7, dus ik betwijfel of daar de oorzaak ligt.

[Voor 0% gewijzigd door super27 op 09-06-2011 22:41. Reden: typo]

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 11:37
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Had dit ook al gemeld in een ander topic, maar vermeld het hier nogmaals voor alle zekerheid. Als ik in XBMC de DXVA optie uitzet wordt m'n CPU tot zo'n 50% belast, maar loopt alles wel als een trein.. zet ik DXVA aan is de belasting op m'n CPU aanzienlijk minder (tussen 4 - 9%), maar het beeld stottert enorm.
In de CCC heb ik ook de overscan op max in moeten stellen om van de zwarte kader af te komen, maar betwijfel dat dit de boosdoener is.
Ik heb het prolbeem met meerdere containers.. het gaat in alle gevallen wel om een h.264 codec.

Ik heb het helaas nog niet geprobeerd buiten XBMC om.. maar denk eerlijk gezegd niet dat het aan XMBC lig.

De drivers zijn in ieder geval up-to-date (v11.5).

Hierbij mijn opstelling

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN851N 300M€ 16,-€ 16,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 87,99€ 87,99
1Logitech diNovo Mini€ 69,90€ 69,90
1AMD Athlon II X2 255€ 47,70€ 47,70
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 28,08€ 28,08
1Asus M4A78LT-M LE€ 38,62€ 38,62
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 40,45€ 40,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,24

@ts;
Is het misschien niet verstandiger om de titel aan te passen.. het stotteren lijkt me meer het probleem dan de zwarte kader... tis maar een idee :)..

Rookworst zonder 'r' is ookworst

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Ik zou het toch eens testen buiten XBMC om, als je het probleem op wil lossen zal je toch echt zaken moeten gaan uitsluiten en hiermee kom je een heel eind nl. uitsluiten dat het aan de graka/drivers ligt of dat het aan (de) XBMC (DXVA decoder) ligt.

Sowieso vind ik het behoorlijk raar dat je de scaling options aan kan passen in CCC, ik heb op mijn beide HTPC's met ATI graka's (een integrated 6310 en een losse 5870) de scaling options in CCC op Overscan staan maar de balken zijn op beide systemen greyed out, volgens mij is de reden hiervan dat ze in de native resolutie van het gedetecteerde LCD/Plasma scherm draaien. Dat zou er misschien op kunnen wijzen dat jullie monitoren/schermen niet worden herkend (plug and play monitor misschien) of dat je in de verkeerde resolutie draait. Bovendien kan ik niet uit je verhaal opmaken @Ralf wat voor TV je hebt, is het een HDReady of een Full HD tv? En indien HDReady wat is de max supported resolutie voor PC connectie(staat in het boekje van de TV).

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 15:35

Ch3cker

Testlab Teamlead
Misschien een obvious question, maar kan je in die zwarte gedeeltes rondom je 'scherm' (wallpaper, neem ik aan), ook daadwerkelijk met je muis niet komen? Anders is t natuurlijk gewoon een te lage reso wallpaper.. :+

Overigens klinkt het mij ook een beetje vreemd in de oren. Probeer je wellicht je scherm te clonen?

Dan is de 'oplossing' misschien gewoon heel simpel je scherm uitbreiden. Dan zend de videokaart gewoon netjes in de native resolutie van de TV uit naar de TV, en als je de TV dan op 'passthrough' (je hebt er een naam voor.. Gewoon de pixels weergeven zoals t binnenkomt, en that's it) instelt, zou je wat dat betreft geen problemen moeten hebben met zwarte balken oid, lijkt me.

[Voor 53% gewijzigd door Ch3cker op 10-06-2011 00:47]

• Ralf Bimbo
Ik heb m'n HTPC via HDMI aangesloten op m'n Marantz NR1501.. deze stuurt het beeld weer via HDMI door naar de Sony KDL-40v4000.. is inderdaad een fullhd lcd.
Over de zwarte rand.. hier kan ik inderdaad niet met m'n muis komen.. dus het zit em niet in de wallpaper. Daarnaast heeft XBMC met het afspelen ook last van die zwarte kader..
Ook heb ik de tv op full range gezet, dus hij toont de resolutie zoals het eigenlijk hoort.

De monitor staat inderdaad op 'plug n play'.. Ik zal daar wel eens op gaan zoeken voordat ik eventueel met mediaportal / powerdvd aan de slag ga. Dacht eerlijk gezegd dat dit misschien wel zou kloppen, mar als ik het bovenstaande lees is dat dus niet het geval..

• Ralf Bimbo
Over dat 'plug n play'.. Als ik m'n HTPC aansluit op m'n tv komt er bij de resolutie-eigenschappen 'SONY TV' te staan.. sluit ik em aan op mn receiver staat er NR1501. Beide met de standaard plug n play drivers. Ik zou niet weten hoe ik deze toch bij moet werken en of dit uberhaupt kan..

In beide gevallen moet ik overscalen om een volledig beeld te krijgen, wat toch vreemd blijft. Heb overigens m'n tv ingesteld op 'WIDE'. Dit werkt voor m'n PS3 prima, en gaf voorheen voor m'n DuneD1 ook geen problemen.

Vanavond ga ik VLC installeren om te kijken of dit wel naar behoren werkt.

• Ralf Bimbo
correctie op de overscan; Deze staat standaard in het midden, en heb ik moeten zetten naar 0% (beschouwde dit dus als max), maar is een stomme denkfout. Blijbkaar staat hij standaard dus wat lager.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al in het andere topic gezegd: heb je deze functie in XBMC uit staan?

Adjust display refresh rate to match video
Activate to automatically set the refresh rate which is best matched with the video that is playing (default off).

Ik heb ook een ATI kaart en een Sony TV en dat haperde ook, totdat ik deze functie uit zette. Of het aan de content of aan de Sony TV ligt weet ik niet, maar nu die refresh rate niet meer wordt gewijzigd draait het als een trein (op een veel ouder systeem dan jij hebt ;) ).

• Ralf Bimbo
Die optie staat inderdaad uit.. dus daar zit t em helaas niet in. Heb t ook geprobeerd om de optie aan te zetten, werd t ook niet echt beter op nee ;).
Ik ga toch maar eens m'n drivers opnieuw installeren en voor alle zekerheid met VLC proberen.

Twijfel eerlijk gezegd ook niet aan de kaart.. moet t gewoon makkelijk aankunnen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20
Dit riekt naar een software probleem... In het geval dat de nieuwste drivers (van de AMD site) niet werken zou je kunnen overwegen om windows opnieuw te installeren... Is redelijk radicaal, maar het traceren van een onduidelijk probleem kost ook veel tijd...

• XeNeRgY
  • Niet online
Je kunt ook nog MPCHC proberen (mediaplayer classic home cinema), die heeft alle codecs en instellingen standaard optimaal staan. Neemt niet weg dat XBMC ook moet werken. Bij mij heeft het ook 2 weken geduurd voordat alles lekker liep.

Video Post Processing staat bij mij overigens uit.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De zwarte randen langs de zijkant heb ik ook, dit is aan te passen met de overscan functie. Het schokken heb ik wel eens gezien als de resolutie staat ingesteld op 1080i (30Hz). Staat de resolutie wel op 1080P (60Hz)?

• Ralf Bimbo
Resolutie staat inderdaad op 1080p 60hz.
Video post processing heb ik ook uit staan.

Windows opnieuw installeren klinkt inderdaad vrij radicaal.. zal dit ook beschouwen als 'last-resort', maar verwacht dat dit in mijn geval weinig zal helpen, alles staat er nog maar een korte week.

Zal vanavond eens aan de slag gaan met drivers / vlc / mpchc

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 12:41
Wat een berg posts hierboven, je moet overscan op xx% zetten (whatever nodig is om bij jou de zwarte randen weg te krijgen) in de control center en zorgen dat wanneer je mkv afspeelt, in bijvoorbeeld mediaplayer classic, er duidelijk komt te staan dat DXVA wordt gebruikt.

Ik heb nagenoeg eenzelfde systeem en ook een panasonic plasma, weliswaar de g10 maar toch. werkt perfect bij mij. ohh en xbmc is niet zo goed met mkv als bijvoorbeeld MPCHC.

[Voor 16% gewijzigd door TMon op 10-06-2011 10:10]

• super27
Zal bovengenoemde instellingen nogmaals proberen :

Laatste nieuwe drivers van AMD site
Catalyst Control Center
Overscan op 0
DXVA activeren in XBMC
Autorefresh rate off

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Probeer anders ook eens de mkv's af te spelen met Arcsoft TotalMedia Theater 5.
(instellingen van je TV en receiver nagelopen? x00Hz functie e.d.)

[Voor 30% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-06-2011 10:17]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
De resolutie moet gewoon op 1080p24 (24Hz) staan dan is je probleem opgelost......

[Voor 6% gewijzigd door Ramon op 10-06-2011 10:41]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• super27
Probleem opgelost!

Laatste nieuwe drivers + CCC downloaden en installeren.
Open CCC en overscan tot 0% brengen (standaard staat hij op 7).
Open XBMC
Systeeminstellingen - Video - Playback
DXVA instellen
Autorefresh rate off
Done!

Bedankt voor alle tips jongens(en/of meisjes :P )

[Voor 10% gewijzigd door super27 op 10-06-2011 11:25]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik had hetzelfde toen ik mijn pc via m'n nieuwe versterker aansloot op m'n monitor via hdmi. Overscan stond aan op iets van 10% (of iets in die geest) en dan krijg je exact hetzelfde

blup

• super27
Inderdaad....
HTPC staat via HDMI in verbinding met ONKYO R538 en dan via HDMI naar TV...
Maar opgelost dus :-)

• Ralf Bimbo
super27 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:37:
Inderdaad....
HTPC staat via HDMI in verbinding met ONKYO R538 en dan via HDMI naar TV...
Maar opgelost dus :-)
Heb je ook de AMD Media codec geinstalleerd?
En welke resolutie gebruik je bij je tv? 1080p60 of 1080p24?

Als ik jouw eerdere post lees heb ik namelijk momenteel exact hetzelfde ingesteld..

• super27
Neen, geen AMD media codec.
Resolutie op TV is 1080p met 60Hz

• XeNeRgY
  • Niet online
Volgens mij is het punt ook meer dat content niet continu 24p is, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, tenzij het echt schommelt tussen 20-27 fps. Mijn TV is daar niet blij mee en daardoor schokt het beeld. Door de automatisch refresh rate aanpassing uit te zetten blijft de TV op 24p en gaat het wel goed.

Edit: nvm, probleem opgelost! Eigenlijk zou je voor de grap die refresh rate functie eens aan moeten zetten om te kijken of dat effect heeft gehad nu je de goede drivers hebt.

[Voor 31% gewijzigd door XeNeRgY op 10-06-2011 12:43]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
@Ralf : Heb je in CCC gecheckt of automatic deinterlacing en pulldown-detectie enabled zijn? anders werkt DXVA niet goed.

[Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 10-06-2011 12:59]

• Ralf Bimbo
Lord_Dain schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:58:
@Ralf : Heb je in CCC gecheckt of automatic deinterlacing en pulldown-detectie enabled zijn? anders werkt DXVA niet goed.
Jep, staan beide goed. Ik denk dat ik eerst vanavond m'n kans ga wagen op het deïnstalleren van de AMD Media Codec.. Als ik de posts van Super27 lees is dat tot nu toe nog het enige verschil.

• super27
XeNeRgY schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:42:

Edit: nvm, probleem opgelost! Eigenlijk zou je voor de grap die refresh rate functie eens aan moeten zetten om te kijken of dat effect heeft gehad nu je de goede drivers hebt.
Gedaan :)
Resultaat : zwarte kader is terug :(

Bij settings autorefresh terug uitzetten dus ;)

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 00:39
under of over over scan staat denk ik op 10% daar zit het probleem vermoed ik.
die opties kun je vinden in het CCC panel van ati

bij mij stond die namelijk ook standaard op 10% en bij nog een aantal andere tweakers met ati producten en TV's :P

[Voor 55% gewijzigd door Proxx op 10-06-2011 13:36]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• super27
Proxx schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:35:
under of over over scan staat denk ik op 10% daar zit het probleem vermoed ik.
die opties kun je vinden in het CCC panel van ati

bij mij stond die namelijk ook standaard op 10% en bij nog een aantal andere tweakers met ati producten en TV's :P
Klopt.... Maar je moet dan ook wel bij XBMC (als je dit gebruikt) DXVA activeren en AutoRefeshRate uitschakelen. Anders hapert het beeld bij het afspelen van videofiles.

• Ralf Bimbo
super27 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:42:
Neen, geen AMD media codec.
Resolutie op TV is 1080p met 60Hz
Bij mij wil het maar niet werken. Had alles van AMD gedeïnstalleerd.. vervolgens alleen de CCC met alle opties (onderdelen) geinstalleerd, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Heb de AMD Media Codec bewust niet opnieuw geinstalleerd.. Of zit dit ook standaard tussen de CCC opties? heb deze overigens ook niet afzonderlijk kunnen verwijderen, mits dit gebeurd met t deinstalleren van CCC.
Had ook de WMV9 en VC-1 optie (volgens mij heet deze zo) afzonderlijk verwijderd na installatie van de CCC, maar ook dat hielp niet.

Zie ik hier iets over het hoofd? Of wat heb jij precies gedaan.. ben toch wel heel benieuwd.

// Edit:
Heb nog wat lopen switchen tussen de Hz desktop-instellingen van de CCC. Zet ik deze op 24hz loopt de film wel naar behoren, zet ik em op 60 / 50 niet meer.
Als ik em vervolgens op 60Hz laat staan en in XBMC zet ik de 'auto refresh optie' aan loopt het wel. Met het starten van de film en tijdens het skippe hapert hij héél kort, maar daarna loopt hij prima. Weet niet of dat nog te omzeilen is..
Zal het dan toch aan de tv liggen?

[Voor 33% gewijzigd door Ralf Bimbo op 10-06-2011 20:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee