Zullen we ten eerste met zijn alle even afspreken alleen nog maar te praten over brutoloon er ook niet meer te vragen of het daar over gaat? Hoeveel belasting je afdraagd is je eigen pakkie aan!
Verder zou ik je ook niet teveel baseren op de verhouding met het minimumloon. Je kunt ook kijken naar:
- Wat verdienen andere mensen die precies hetzelfde werk doen?
- Hoeveel zou het kosten om iemand anders te vinden om dit werk te doen?
Nu is het logisch dat je niet hetzelfde salaris kan verwachten als een 40 jarige vaste werknemer, maar een stuk meer verdienen dan het minimum is heus wel mogelijk als je goed functioneerd en je de onderhandeling aanpakt.
Ik werkte vanaf mijn 15e bij een bedrijfje waar ik allerlei werkzaamheden deed zoals timmeren, schilderen, glas zetten, leidingen fitten etc. etc.
Ik verdiende daar altijd net een beetje boven het minimumloon dus op mijn 17e ongeveer 3,60. Ik ben toen met mijn baas gaan praten en vertelde hem dat ik vond dat ik meer waard was en dat ik meer wilde verdienen. Na een goed gesprek heb ik er 7 euro per uur van weten te maken. Mijn baas heeft hier gewoon een rekensommetje gemaakt en waarschijnlijk bedacht dat ik nog steeds een stuk goedkoper was dan de vaste krachten maar hetzelfde kon en deed.
Toen ik op mijn 19e nog steeds bij dat bedrijfje werkte en eigenlijk meer kon en wist dan de meeste vaste krachten (ondertussen de meeste al weer andere dan vroeger) heb ik een verhoging naar 12 euro per uur gevraagd, en gekregen. Dat was dan gewoon voor een simpel baantje als manusje van alles..
Kortom, je kan vragen wat je wilt zolang het voor je baas maar niet voordeliger wordt een nieuw iemand in te werken. Het helpt ook erg als jij altijd klaarstaat om een uurtje extra te blijven, extra moeite te doen etc.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]