• FranzDJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07-2022
Hallo,

Ik ben een 17 jarige die nu sinds 2 jaar in een computerwinkel werkt ( een half jaar stage + elk vrij moment dat ik heb ) daar verdien ik het minimumloon 3,62. Ik draai daar mee in het gewone werk, reparaties, helpdesk, van alles en nog wat. :P

Alleen het punt is dat ik mijn loon in vergelijking met andere bijbanen wat onder de maat vind gezien mijn werkzaamheden. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Gr.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:54
Ik vind persoonlijk ongeveer 4 euro per uur een net loon voor jouw leeftijd. Ik zou met je baas gaan praten, dat is altijd de beste manier. Onderbouw waarom jij meer moet gaan verdienen.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:02
Ik ben ook op die manier begonnen (en daarna snel richting development ipv. reparatie gegaan) maar ik vind het loon eerlijk gezegd wel wat laag. Ik zat op mijn 19e uiteindelijk een stuk boven de 10 euro per uur, dus ik denk dat een euro of 6 op jouw leeftijd prima moet kunnen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Je moet niet vergeten dat minimumloon redelijk rap omhoog gaat als je ouder gaat worden, maar denk dat je je baas wel zou moeten kunnen overtuigen dat je meer dan het minimum verdient. Je doet immers niet iets wat iedereen zomaar kan, het is geen krantenlopen of vakkenvullen oid.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Ik vind 3,62 eerlijk gezegd heel weinig, op die leeftijd en met die verantwoordelijkheden. Het minimumloon is dat imo niet voor niets; als je meer vraagt van iemand mag die ook meer beloond worden.

Persuader of bytes.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 21:03

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik ga er van uit dat het over 3.62 netto gaat? Dan vind ik het nog aan de zeer lage kant.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

YellowOnline schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:04:
Ik ga er van uit dat het over 3.62 netto gaat? Dan vind ik het nog aan de zeer lage kant.
Tenzij hij ontzettend veel werkt (=verdient) betaalt hij toch geen belasting :)

Persuader of bytes.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 16:34
Ik zit zelf op dit moment op 5 euro per uur(zowel op 17 als 18 jaar), ook voor reparatie (weliswaar niet van computers)

Heb bij verschillende bedrijfjes gewerkt, maar toch altijd meer dan het minimum loon gekregen :)

[Voor 6% gewijzigd door marti-n op 09-06-2011 23:20]

• FranzDJ
goed, dan ga ik in ieder geval overleggen met mijn baas, het leek mij ook al heel flink aan de lage kant.... :P
Wat is redelijk om te vragen? ik dacht aan 5 euro netto?

[Voor 20% gewijzigd door FranzDJ op 10-06-2011 09:12]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 08:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YellowOnline schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:04:
Bruto minimumloon voor een 17-jarige is € 3,25 per uur. Bruto. Maar als je niet te veel verdient hoef je natuurlijk geen belasting te betalen.
En of het te weinig is? Je loopt altijd het risico dat de baas zegt "voor jou 10 anderen".

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• FranzDJ
Ja, in zekere zin kan hij dit zeggen maar een andere baan krijgen is voor mij ook geen probleem, ( event. voor mezelf ) + dat hij een nieuw persoon moet inwerken waar ook wel een jaar over heen gaat, gezien de taken en verantwoordelijkheden die ik nu heb.

Anoniem: 170122

Ik had op mijn 18e tot 20e een vergelijkbare baan maar dan wat meer gericht op B2B inplaats van de consument. Ik zat toen op 7,50 netto per uur met een nuluren-contract. Draaide tussen de 16 en 24 uur per week.

Naar mijn idee verdien je dus best weinig... Ik denk alleen dat je er weinig aan kunt veranderen, naast een andere baan zoeken natuurlijk. Wat is je opleiding en niveau? Heeft dat te maken met de ICT of doe je iets totaal anders?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 16:16

Matis

Rubber Rocket

FranzDJ schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:26:
Ja, in zekere zin kan hij dit zeggen maar een andere baan krijgen is voor mij ook geen probleem, ( event. voor mezelf ) + dat hij een nieuw persoon moet inwerken waar ook wel een jaar over heen gaat, gezien de taken en verantwoordelijkheden die ik nu heb.
Let wel dat je bij het opzetten van een eigen bedrijfje voor computerregistratie tegen de minimumleeftijdsgrens van 18 jaar aanloopt.
Je moet dus volwassen zijn om een eigen KVK-nummer aan te kunnen vragen ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:59
FranzDJ schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:06:
Hallo,

Ik ben een 17 jarige die nu sinds 2 jaar in een computerwinkel werkt ( een half jaar stage + elk vrij moment dat ik heb ) daar verdien ik het minimumloon 3,62. Ik draai daar mee in het gewone werk, reparaties, helpdesk, van alles en nog wat. :P

Alleen het punt is dat ik mijn loon in vergelijking met andere bijbanen wat onder de maat vind gezien mijn werkzaamheden. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Gr.
Hij krijgt dus betaald ala voorwaarden detailhandel en daarom zo weinig.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tja, het is gewoon simpel, minimumloon is minimumloon. En dat stijgt snel naarmate je ouder wordt. Maar het komt er dus op neer dat je het zelf zal moeten vragen aan je baas, en daarbij het risico moet accepteren dat hij dan maar iemand anders aanneemt. Als je dat geen probleem lijkt, dan zou ik zeggen - ga ervoor!
Wat voor bedrag had je zelf eigenlijk in gedachten?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• FranzDJ
@ Matchmuchach, Op dit moment doe ik een mbo niv4 opleiding en ik zit in jaar 3.
@ matis, dat is het probleem niet, ik heb een kvk tot mijn beschikking.
@ Mektheb, Ja dat is de reden maar dan kan ik net zo goed in een snoepwinkel gaan staan en nog meer verdienen. mijn technische bijdrage zou toch ook iets waard moeten zijn.
@MaximusTG, Ja dat snap ik, maar met werkzaamheden die mijn inziens toch wat meer vereisen dan een standaard zaterdagbaantje, in de vakanties manage ik zelf de winkel & werkplaats.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Minimumloon is sowieso laag.. Praat eens goed met je baas, waarom jij dat geld waard zou zijn. En anders, ga net als ik fijn in de horeca werken! verdient stukken beter hoor.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 02:11

Paulus0013

pom pom

ErgoStijn schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:39:
Minimumloon is sowieso laag.. Praat eens goed met je baas, waarom jij dat geld waard zou zijn. En anders, ga net als ik fijn in de horeca werken! verdient stukken beter hoor.
Stukken beter? De cao valt best mee, het is niet dat ts opeens 50% meer zal krijgen.
Ook in de horeca zijn bedrijven die minimum betalen. De fooi is wel meegenomen en in verhouding al snel veel voor ts.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Maasluip schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:21:
[...]

Bruto minimumloon voor een 17-jarige is € 3,25 per uur. Bruto. Maar als je niet te veel verdient hoef je natuurlijk geen belasting te betalen.
En of het te weinig is? Je loopt altijd het risico dat de baas zegt "voor jou 10 anderen".
Niet gevraagd is altijd nee!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:39
Het ligt er een beetje aan hoeveel je werkt per week, is de €3,62 die jij noemt bruto of netto?
Voor 1 juli 2011 zit er weer een kleine verhoging aan te komen, misschien een goed moment om er eens met je baas over te praten. :)

Minimum uurloon per 1 juli 2011 (bruto)*

Leeftijd36 uur38 uur40 uur
18 jaar€ 4,19€ 3,97€ 3,77
17 jaar€ 3,63€ 3,44€ 3,27

*Zie ook Minimumloon & minimumjeugdloon 2011 waar je recht op hebt

My favorite programming language is solder.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Paulus0013 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 21:51:
[...]

Stukken beter? De cao valt best mee, het is niet dat ts opeens 50% meer zal krijgen.
Ook in de horeca zijn bedrijven die minimum betalen. De fooi is wel meegenomen en in verhouding al snel veel voor ts.
Stukken beter als wat hij nu krijgt, die 50% zal er wellicht nu niet inzitten, maar 30% zeker. maarja ts moet gewoon een gesprek met zijn baas aangaan, aangeven waarom hij vind dat hij loonsverhoging krijgt, en waar hij eventueel zelf aan zat te denken (blijf rëel, maar gun jezelf ook niet te weinig)

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Ik heb zelf op m'n 17e bij een computerwinkel met één vestiging gewerkt. Ik had ongeveer 10 collega's(inclusief collega's business2business) totaal. Mijn loon was €6 per uur, maar ik had dan ook een redelijk grote verantwoordelijkheid. Mijn werkzaamheden waren verkopen/adviseren en repareren/assembleren e.d. In vergelijking met mij heb je dus een zeer mager salaris. Je loon zou me echter niets verbazen als je in een grotere winkel(keten) zou gaan werken.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 02:11

Paulus0013

pom pom

ErgoStijn schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 09:40:
[...]

Stukken beter als wat hij nu krijgt, die 50% zal er wellicht nu niet inzitten, maar 30% zeker. maarja ts moet gewoon een gesprek met zijn baas aangaan, aangeven waarom hij vind dat hij loonsverhoging krijgt, en waar hij eventueel zelf aan zat te denken (blijf rëel, maar gun jezelf ook niet te weinig)
Ik zal je even uit je droom helpen en heb de CAO's erbij gepakt: de cao van elektrotechnische detailhandel ligt hoger kwa minimumloon. Waar je je op baseert is mij dan ook een raadsel.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:58
Zullen we ten eerste met zijn alle even afspreken alleen nog maar te praten over brutoloon er ook niet meer te vragen of het daar over gaat? Hoeveel belasting je afdraagd is je eigen pakkie aan!

Verder zou ik je ook niet teveel baseren op de verhouding met het minimumloon. Je kunt ook kijken naar:
- Wat verdienen andere mensen die precies hetzelfde werk doen?
- Hoeveel zou het kosten om iemand anders te vinden om dit werk te doen?

Nu is het logisch dat je niet hetzelfde salaris kan verwachten als een 40 jarige vaste werknemer, maar een stuk meer verdienen dan het minimum is heus wel mogelijk als je goed functioneerd en je de onderhandeling aanpakt.

Ik werkte vanaf mijn 15e bij een bedrijfje waar ik allerlei werkzaamheden deed zoals timmeren, schilderen, glas zetten, leidingen fitten etc. etc.

Ik verdiende daar altijd net een beetje boven het minimumloon dus op mijn 17e ongeveer 3,60. Ik ben toen met mijn baas gaan praten en vertelde hem dat ik vond dat ik meer waard was en dat ik meer wilde verdienen. Na een goed gesprek heb ik er 7 euro per uur van weten te maken. Mijn baas heeft hier gewoon een rekensommetje gemaakt en waarschijnlijk bedacht dat ik nog steeds een stuk goedkoper was dan de vaste krachten maar hetzelfde kon en deed.

Toen ik op mijn 19e nog steeds bij dat bedrijfje werkte en eigenlijk meer kon en wist dan de meeste vaste krachten (ondertussen de meeste al weer andere dan vroeger) heb ik een verhoging naar 12 euro per uur gevraagd, en gekregen. Dat was dan gewoon voor een simpel baantje als manusje van alles..

Kortom, je kan vragen wat je wilt zolang het voor je baas maar niet voordeliger wordt een nieuw iemand in te werken. Het helpt ook erg als jij altijd klaarstaat om een uurtje extra te blijven, extra moeite te doen etc.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
Wait what, of je nu 36 uur per week werkt of 40, je krijgt hetzelfde? 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:57
Ik zelf had als 15 jarige al een loon van 3,90 p/u (netto) Was wel andere branche dat IT.

Nu ben ik 17 en als IT'er aan het werk voor 5,60 p/u maar gaat in september omhoog.

Ik vind het zelf dus behoorlijk laag...

Gewoon zoals meerdere aangeven: gesprek beginnen met je baas over een kleine loonsverhoging.

Anoniem: 395522

Minimumloon is een ondergrens om minderjarigen te beschermen tegen onderbetalling. Dat werkgevers dit gebruiken als een loongrens is wat anders.
Met je baas praten over meer loons, prima. Je baas vertellen dat ie je weinig betaalt, niet handig (doet ie namelijk niet).

En ik betwijfel of iemand inwerken echt een jaar kost. Bij jou wellicht, omdat je begon als stagiair en on the job iets hebt geleerd. Iemand aannemen met bijvoorbeeld een jaar relevante werkervaring, maar die nog steeds onder de 20 is, gaat geen jaar inwerken kosten en zal een paar euro duurder zijn.

Verkoop je huid niet te duur, die positie heb je simpelweg vaak niet als 17 jarige die als stagiair de praktische kneepjes van het vak heeft geleerd binnen het bedrijf en is blijven hangen.

Loonsverhoging bespreekbaar maken, voor jezelf bepalen of je ermee kunt leven en anders zonder al te veel poespas een nieuwe baan zoeken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee