Toon posts:

Rekenmodel voor spoel in audiofilter

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27
wellicht warrige titel, sorry

Ik wil graag weten welke inductorwaarde (in mH) bij welke frequentie intreedt bij welke impedantie van een transducer.

Wat is nou precies de berekening die je daarop moet loslaten?
probleem is dat ik denk op 14 OF 25 mH uit te komen. Dat is prima, maar dan kom ik kwa formaat niet onder de 9x6mm aan spoelgrootte, en dat is echt veel te groot.
Ik zoek in de regionen van 3x3 mm maximaal (SMD, axiaal of radiaal), maar die lijken helemaal niet te bstaan met die waarde.
M.a.w. zit ik niet op de verkeerde waardes te zoeken, ergo, klopt mijn 14 of 25 mH wel?

edit:
bahahah :') http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter1.html

dussss

edit2:
fuck :(
ik kom dus inderdaad op dergelijke waardes uit

[Voor 10% gewijzigd door paQ op 09-06-2011 14:39]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat wil je precies? Je zit nu te kijken bij passieve subwooferfilters (sprookjesfilters - in de praktijk kloppen die berekeningen niet zomaar).

Wil je een actief low-pass filter maken voor een subwoofer? Dat gaat veel beter met een hogere orde dan 1 en niet met echte spoelen, maar op een andere manier. Sallen-key wordt veel gebruikt en werkt goed. Je kan dan bijv. een 2e orde butterworth maken. Ik heb zelf voor mijn subwoofer een 4e orde Linkwitz-Riley filter.

Of wil je gewoon een spoel in een elektronische schakeling? Dat kan je simuleren met een simpel circuit met een opamp, wat weerstanden en condensatoren.

[Voor 87% gewijzigd door TBTL op 09-06-2011 16:31]

• paQ
Het moet passief worden (moet allemaal in een in-ear passen)
Ik wil inderdaad een low-pass filter ergens tussen de 200 en 300Hz planten op maar 1 receivertje

maar mini mini mini allemaal!
zoals ik al schreef ergens 3 x 3 mm max

• TBTL
  • Niet online
Om een spoel te vervangen kan je ook een spanningsdelertje maken met een weerstand en een condensator, en de in-ear parallel aan de condensator zetten. Maar ik denk dat dat ook te groot wordt.

Maar waar heb je het eigenlijk voor nodig en waarom kan het niet actief gefilterd?

[Voor 81% gewijzigd door TBTL op 09-06-2011 17:21]

• paQ
omdat het IN een in ear moet ;)

Ik heb al een crossovertje met condensator en weerstand.
ik wil een losse receiver gewoon afknijpen boven bepaalde frequentie.

• TBTL
  • Niet online
Let er bij een spoel trouwens ook op dat hij niet een te grote gelijkstroomweerstand heeft, mocht je een kleine spoel vinden met de goede waarde.
paQ schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:29:
omdat het IN een in ear moet ;)
Waarom moet het er per se in die in-ear en mag het niet in de kabel (of een los doosje o.i.d.)?
paQ schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:29:
ik wil een losse receiver gewoon afknijpen boven bepaalde frequentie.
Waarom zou je dat willen?

Ik ben wel benieuwd waar je het voor nodig hebt. :)

[Voor 28% gewijzigd door TBTL op 11-06-2011 20:08]

• paQ
Ik maak inears ;)
En zit nu al een hele poos te pielen met een 3 weg setup. Zodoende een low pass
Ik kan niet anders dan het IN het 'oortje' in te bouwen... Maarja size matters

• TBTL
  • Niet online
Duidelijk! Misschien is een akoestisch laagdoorlaatfilter wat? Zoals je bij bandpass subwoofers hebt.

[Voor 19% gewijzigd door TBTL op 11-06-2011 20:20]

• paQ
gaat helaas niet werken zo.
Ben bij dit soort transducers afhankelijk van tubelengte, keuze in akoestische dempers, plaatsing enz.
de uitlaatpoort van een dergelijke speaker is maar 1 mm

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee