Toon posts:

desolderen blok utp connectors

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:43
ik heb hier een aantal oude defecte routers liggen.
nu zou ik graag de utp poorten recuperen om te herbruiken in een one-wire projectje.
ik heb reeds een aantal keer componenten losgesoldeerd, maar met componenten met meerdere pinnen kom ik dikwijls in de problemen (er blijven altijd een aantal pootjes plakken)
Via google komen er een aantal mogelijkheden (hersolderen, verhitten met aansteker,...) maar die werken precies niet zo goed.

kan er me iemand de beste (als die er is) methode geven om componenten te desolderen.
Het component wil ik graag recuperenen, het bordje is voor de vuilbak.

PS, ik heb een gewoon soldeerstation en een zo'n desoldeerzuigpen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verhitten met een aansteker schiet niet op. Beter kun je een verfbrander pakken.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Veruit het beste (en minste kans op het volledig molesteren van je bord en luchtwegen) is om het hele bord te verhitten. Als je een niet-heteluchtoven hebt kun je je bord daarin leggen en verhitten tot 220 graden, dan vallen de connectoren er vanzelf af. Anders is een verfafbrander ook een mogelijkheid, maar bescherm dan wel het plastic van de connectoren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• darkzep
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-02-2019
Brander inderdaad. Tin laten vloeien, en je klopt de componenten zo van je print af.

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:43
mux schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:02:
Veruit het beste (en minste kans op het volledig molesteren van je bord en luchtwegen) is om het hele bord te verhitten. Als je een niet-heteluchtoven hebt kun je je bord daarin leggen en verhitten tot 220 graden, dan vallen de connectoren er vanzelf af. Anders is een verfafbrander ook een mogelijkheid, maar bescherm dan wel het plastic van de connectoren.
Hoe bescherm je dan het plastic van de connectoren? door er een stukje karton/metaal/oude printplaat voor te houden?
in het geval van de oven, smelt het plastic dan niet?

[Voor 4% gewijzigd door Promy op 09-06-2011 15:31]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vroeger op de lts, onderdelen verzamelen, neem 20 oude tv's, repareer er 10 met onderdelen van elkaar

pak de verfafbrander om de printplaten heet te stoken. een paar flinke butsen met een hamer op de printplaat en het regende componenten.

Iperf

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Beste methode, zonder overige zooi te beschadigen:
Desoldeerlint
Dit spul houd je tegen het tin aan, en daarna zet je je soldeerbout er op.
Doordat dit een gevlochten lint koper is, zal deze volzuigen, en het tin dus niet meer op je component hangen.

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
Dit probleem heb ik ook altijd als ik moederborden repareer. Ik zal volgende keer de "verfbrander + hamer"proberen :D

Maar dat desoldeerlint blijkt goed te werken.

Wat ook kan is wat trekkracht op de componenten zetten (stiekje oid) dan staan ze altijd onder spanning. Als je dan het tin laat smelten worden de componenten eruit getrokken

Stadia was beter....

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Een desoldeerbout, heteluchtbout of verfafbrander wordt ongeveer 450 graden, terwijl de oven maar 220 wordt. Het plastic is gemaakt voor soldeertemperaturen (220-250 graden), maar niet voor 450.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ondersteboven in de oven zetten werkt ook prima trouwens hoor.
Zet je je printplaat op een paar blokjes hout oid, zodra het tin warm word vallen je componenten er wel af.
Het nadeel is dat je plastic onderdelen nogal eens willen smelten :P

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:38

M2M

medicijnman

Componenten van een plank afhalen is toch niet zo moeilijk? Gewoon de soldeerbout erop zetten en zo'n ding erop drukken.

-_-

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Desolderen met een desoldeerpompje en / of litzedraad werkt in principe goed, maar kan wel eens lastig zijn bij meerlaagse / dubbelzijdige printplaten. Daarnaast is het nog wel eens lastig als je iets los moet krijgen wat in een groot kopervlak zit (meestal ground).

Wat in zo een geval vaak werkt is met een hele grote klodder tin alle pennetjes tegelijk proberen te verhitten en dat het onderdeel eruit trekken. Het kan nog wel eens handig zijn om dit met zijn tweeën te doen, de een verhit en de ander grijpt het onderdeel met een tangetje wanneer alle tin vloeibaar is.

En een heteluchtbout (bedoeld voor reflowen van smd onderdelen) werkt vaak ook erg goed, maar dat is iets wat de meeste mensen niet hebben staan thuis ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 23:03

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verfstripper doet wonderen als de pcb niet meer hergebruikt hoeft te worden, want die zal hoogstwaarschijnlijk sneuvelen. En uiteraard alleen verhitten aan de onderkant, connectors vallen er dan gewoon uit, sommige moet je even helpen door tikje te geven.

Edit/
Maak je niet druk om de temperatuur, 450garden haal je echt niet zo snel, allene als je midden in de luchtstroom gaat meten helemaal vooraan hij de uitstroom van de stripper, ga je paar centimeter naar links of rechts kan het goed nog maar 100 graden zijn. Beetje afstand houden en bewegen en komt helemaal goed. Mits je pcb niet meer nodig heb is dit een snelle manier die prima werkt, binnen aantal seconden heb je alle connectors van oud moederbord(of andere printje) af. :)

[Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2011 18:31]

-Andere hobby- -

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
mad_max234 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:26:
Verfstripper doet wonderen als de pcb niet meer hergebruikt hoeft te worden, want die zal hoogstwaarschijnlijk sneuvelen. En uiteraard alleen verhitten aan de onderkant, connectors vallen er dan gewoon uit, sommige moet je even helpen door tikje te geven.

Edit/
Maak je niet druk om de temperatuur, 450garden haal je echt niet zo snel, allene als je midden in de luchtstroom gaat meten helemaal vooraan hij de uitstroom van de stripper, ga je paar centimeter naar links of rechts kan het goed nog maar 100 graden zijn. Beetje afstand houden en bewegen en komt helemaal goed. Mits je pcb niet meer nodig heb is dit een snelle manier die prima werkt, binnen aantal seconden heb je alle connectors van oud moederbord(of andere printje) af. :)
Gasbrander werkt ook... zo'n ding wat je ook gebruikt voor het solderen van waterleidingen.

Je vern*kt je complete print, maar met een beetje taktisch richten en doseren klop je zo het onderdeel eraf. Niet binnen doen, want je hebt kans dat je printplaat gaat smeulen.
Voor gevoeligere onderdelen zou ik t ook niet doen, maar een plug gaat er op die manier prima af... (hell, ik heb zelfs PCI sloten op die manier van een printplaat gekregen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 23:03

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja pci sloten en geheugen sloten kan je er allemaal af krijgen met stripper of brander, geen enkel probleem. Ook IC kan je eraf krijgen met verfstripper, zou dan weer niet zo snel doen met brander, maar wellicht dat dat ook nog lukt. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

verfstrippers zijn wel massive ESD kanonnen,

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29
als je een oude stofzuiger over hebt kun je ook het volgende proberen:

sloop een stift of pen, en maak daar een adapter van voor op de stofzuiger zodat je lucht door een klein pijpje zuigt. Zie daar, de turbo tin zuiger is geboren! Werkt een stuk lekkerder als zon pompje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is dat blok nou nog niet los ?

Iperf

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee