• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-02-2021
Beste Tweakers,

Er waren in het verleden hier ook wat topics over geopend (ongeveer over hetzelfde), maar aangezien de laatste reacties afkomstig zijn uit 2009 wilde ik graag een nieuw topic openen.

Mijn (hypothetische) situatie: Ik ben in loondienst en mijn uitzendbureau vraagt aan het bedrijf waar ik werkzaam in ben € 50,00 per uur. Ik houd daar zelf € 20,00 aan over, de uitzender dus €30,00. De verhouding is hier 60-40, ofwel de uitzender verdient 150% meer dan mij over mijn eigen werk. De factor lag eerst hoger (ca. 33-66) maar heb er met stug onderhandelen dit uit kunnen halen.

Nu weet ik dat een factor van 2,0 normaal is in de uitzendwereld, maar is een factor van 2,5 dan erg teveel of gewoon veel?

Bedankt voor jullie reactie! :-)

[Voor 2% gewijzigd door Len Canoot op 09-06-2011 13:29. Reden: Loondienst of zzp wat is 't nou? Nu is dat duidelijk. ;)]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, what else is new? Als jij in loondienst werkt krijg je misschien 15-20 euro bruto, maar betaalt de klant ook gewoon een veelvoud aan uurtarief. Weet niet wat voor werk je precies doet, maar zo zitten die verdienmodellen gewoon inelkaar.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Die 20 euro is een kleine 3500 bruto per maand, uitgaande van een 40-urige werkweek. Naar mijn idee geen slecht uurloon voor uitzendwerk.

Verder maakt het UZB geen 150% winst, ze hebben heel wat meer kosten dan alleen jouw salaris. Kijk eens wat er in bijv. de ICT-detachering en consultancy aan uurloon wordt betaald. Dit zijn vrij normale marges.

Het is ook niet zo dat als het UZB er tussenuit zou gaan, jij ineens 50 euro per uur gaat krijgen.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:24
Lol. Ik werk via een detacheerder. Ik wou dat ik dat soort percentages haalde! Dan ging ik een dagje minder werken. Tarieven die m'n detacheerder binnenharkt voor mij liggen heel wat hoger dan wat ik maandelijks ontvang. Per saldo komt het er bij mij op neer dat m'n detacheerder in 2 weken tijd mijn loon heeft betaald (en pensioen, etc.) en al behoorlijk wat winst heeft gemaakt. De rest van de maand is éxtra winst voor hen. Heb dan wel een leuke bonusregeling, maar dat lijkt in verhouding dan slechts een druppeltje op een gloeiende plaat.. En ik denk dat dát met iedereen zo is, net wat _JGC_ zegt. Hoe kan een bedrijf anders winst maken? Daarnaast, je bent zelf akkoord gegaan met een bepaald salaris, daar was je op dat moment tevreden mee. Dus no hassle.. toch?

@Lucky-Shirt: Ik ken genoeg freelancers en ZZP'ers die inderdaad gewoon een dik uurtarief ontvangen. Maar dat mag ook wel, met al die onzekerheid. Je kunt zo een half jaar zonder opdracht zitten en dan? Tja.. teren op de centen die je hebt verdiend het half jaar daarvoor. Maar het is geen probleem om als beetje consultant > 100 E per uur binnen te halen. Om over projectmanagement nog maar te zwijgen.

[Voor 20% gewijzigd door Frituurman op 09-06-2011 11:26]

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Frizzz schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:23:
Lol. Ik werk via een detacheerder. Ik wou dat ik dat soort percentages haalde! Dan ging ik een dagje minder werken. Tarieven die m'n detacheerder binnenharkt voor mij liggen heel wat hoger dan wat ik maandelijks ontvang. Per saldo komt het er bij mij op neer dat m'n detacheerder in 2 weken tijd mijn loon heeft betaald (en pensioen, etc.) en al behoorlijk wat winst heeft gemaakt. De rest van de maand is éxtra winst voor hen. Heb dan wel een leuke bonusregeling, maar dat lijkt in verhouding dan slechts een druppeltje op een gloeiende plaat.. En ik denk dat dát met iedereen zo is, net wat _JGC_ zegt. Hoe kan een bedrijf anders winst maken? Daarnaast, je bent zelf akkoord gegaan met een bepaald salaris, daar was je op dat moment tevreden mee. Dus no hassle.. toch?

@Lucky-Shirt: Ik ken genoeg freelancers en ZZP'ers die inderdaad gewoon een dik uurtarief ontvangen. Maar dat mag ook wel, met al die onzekerheid. Je kunt zo een half jaar zonder opdracht zitten en dan? Tja.. teren op de centen die je hebt verdiend het half jaar daarvoor. Maar het is geen probleem om als beetje consultant > 100 E per uur binnen te halen. Om over projectmanagement nog maar te zwijgen.
Wat je al zegt, ZZP is een heel ander verhaal dan gewoon op de loonlijst bij een UZB/detacheerder, dat kan je niet vergelijken. Kijk alleen al eens naar de kosten voor een arbeidsongeschikheidsverzekering voor een ZZP'r.....

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 00:00
Uiteindelijk maakt dat geen reet uit.
Jij hebt je loon en het uitzendkantoor heeft zijn prijs.

Geven ze je 20 euro per uur, maar vragen ze aan hun klanten maar 25 dan is dat hun recht.
Geven ze je 100 euro per uur, maar vragen ze aan hun klanten 200 euro, dan is dat ook hun recht.

Net zoals jij ook meer kunt eisen alvorens de overeenkomst aan te gaan.

Vraag is nu wel of je als zelfstandige werkt of in loondienst.
In loondienst is die 20 euro wel ok, voor zelfstandige is het te laag.(omwille van de extra kosten)

• Len Canoot
Haha al die discussies over de tarieven.. het is hypothetische situatie, dat betekent concreet dat het enige dat niet klopt, zijn de tarieven. :P

Tja, persoonlijk vond ik factor 2,5 wel wat veel. Een ander uitzendbureau dat veel wordt gebruikt binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben vond dat ook veel. Zij hanteerden normaal tot ongeveer 45% marge is kosten, erboven is winst. Dus dat betekent dat mijn uitzender 105% winst maakt op mij.

Ik vind dat deze winst niet correleert voor wat ze voor mij doen.

Enfin, overstappen naar deze UZB is voor mij niet mogelijk i.v.m. een mooi contract met een non-concurrentiebeding erin. Of die rechtsgeldig is valt wel te betwijfelen, maar die kant ga ik liever niet op. :)

[Voor 5% gewijzigd door Len Canoot op 09-06-2011 12:19]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik wist niet dat het kon om met een uitzendbureau te onderhandelen wat hun marge is??? In feite zeg je dus tegen het uitzendbureau "Jij moet minder geld van de opdrachtgever vragen". Volgens mij lachen ze je in je gezicht uit als je daarmee aankomt.
Len Canoot schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:14:

De verhouding is hier dus 40-60, ofwel 2,5,
Dat begrijp ik even niet? Wat betekent die 2,5 en hoe kom je van een 40-60 verdeling op 2,5?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 10:50
Maasluip schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:21:
Ik wist niet dat het kon om met een uitzendbureau te onderhandelen wat hun marge is??? In feite zeg je dus tegen het uitzendbureau "Jij moet minder geld van de opdrachtgever vragen". Volgens mij lachen ze je in je gezicht uit als je daarmee aankomt.

[...]

Dat begrijp ik even niet? Wat betekent die 2,5 en hoe kom je van een 40-60 verdeling op 2,5?
(60+40)/40, zoiets?

• Len Canoot

[...]

De terminologie: :)

40-60 betekent dat ik 40% van het totale uurloon ontvang, het UZB 60%.
2,5 betekent dat het UZB mijn loon vraagt maal 2,5.
150% betekent dat het UZB 150% meer dan mij aan mijzelf verdien.

Natuurlijk moet je het niet zo spelen. Het is alleen erg handig om je onderhandelingspositie te kennen. Normaal zegt een UZB niet wat zij voor je vragen ofwel? ;)

Overigens..laat ze maar lachen. Ik heb het recht om dit te eisen. Als ik de winstmarge van een product o.i.d. teveel vindt mag ik dat toch wel zeggen? Misschien heb ik het mis, maar de consument bepaalt toch de prijs, niet de producent??

[Voor 12% gewijzigd door Len Canoot op 09-06-2011 13:30. Reden: 2,5 klopte ff niet *schaam*]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Je berekent het fout. 40% is 1/2.5e van 100%, maar het UZB krijgt niet jouw loon maal 2.5. Want als jij 20 euro verdient en dat vermenigvuldigt met 2.5, dan zouden zij dus 20 x 2.5 = 50 euro krijgen. Maar ze krijgen 30 euro.

Dus de verhouding is 1:1.5 (40:60).

The devil is in the details.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Beetje kortzichtig ook om te stellen dat het UB 150% meer verdiend, wat denk je van sociale lasten en belasting ?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

Len Canoot schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:55:
[...]

De terminologie: :)

40-60 betekent dat ik 40% van het totale uurloon ontvang, het UZB 60%.
2,5 betekent dat het UZB mijn loon verdient maal 2,5.
150% betekent dat het UZB 150% meer dan mij aan mijzelf verdien.

Natuurlijk moet je het niet zo spelen. Het is alleen erg handig om je onderhandelingspositie te kennen. Normaal zegt een UZB niet wat zij voor je vragen ofwel? ;)

Overigens..laat ze maar lachen. Ik heb het recht om dit te eisen. Als ik de winstmarge van een product o.i.d. teveel vindt mag ik dat toch wel zeggen? Misschien heb ik het mis, maar de consument bepaalt toch de prijs, niet de producent??
ja maar jij bent noch consument, noch producent. dus jij hebt in deze vrij weinig in te brengen. Als de afnemer hier niet zoveel wil betalen kunnen zij onderhandelen met het uitzendbureau. Maar grote kans dat als zij minder gaan betalen het uitzendbureau jou minder gaat betalen. Zij houden hun marge toch wel instant, als het niet linksom gaat dan maar rechtsom

blup

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06-2017

[...]

Onderhandelen met een uitzendbureau kan wel, maar dan is het niet direct over de marge, maar over wat jezelf zou krijgen. De wijziging in marges is volgens mij iets waarvan de TS zelf de link heeft gelegd.
Mijn broertje heeft een tijdje vakantiewerk gedaan voor data entry, grappige was dat zij met 10 vakantiewerk mensen waren van 3 verschillende uitzend bureau's.
Hij zat via randstad samen met nog 4 anderen alle 4 hadden ze een verschillend loon en dat had niet met leeftijd te maken of zo. De jongste had het sterktst onderhandeld en kreeg het meest 1 persoon had niet onderhandeld en kreeg het minst.

Verder hangt het salaris/ marge verhaal volgens mij ook af van de constructie die het uitzendbureau aangaat met de opdrachtgever.
Zelf heb ik ook tijdje via een uitzendbureau gewerkt, maar de salaris onderhandling deed ik rechtstreeks met de opdrachtgever.

"If u do something do it with style, or do it at all."

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:32

t_captain

Moderator General Chat
Len Canoot schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:14:

Nu weet ik dat een factor van 2,0 normaal is in de uitzendwereld, maar is een factor van 2,5 dan erg teveel of gewoon veel?
Het is me niet precies duidelijk wat de factor inhoudt: uurtarief / bruto uurloon?

Daar zit nogal wat tussen:
- reservering voor niet-declarebale maar wel betaalde uren (cursus, vakantie, ziekte, i.g.v. detachering ook de idle dagen tussen projecten in)
- vakantiegeld
- eindejaarsuitkering
- werkgeverspremies WW,WIA,WGA
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
- werkgeverskosten secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, zorgverzekering, leaseauto, ...)
- overheadkosten werkgever
- winst

Het hangt sterk af van je type overeenkomst (flexurencontract, projectcontract, termijncontract, vast) en je secundaire arbeidsvoorwaarden wat voor factor men nodig zal hebben om aan je te verdienen. Er is dus geen algemeen antwoord mogelijk.

• Len Canoot
Hahn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:58:
Je berekent het fout. 40% is 1/2.5e van 100%, maar het UZB krijgt niet jouw loon maal 2.5. Want als jij 20 euro verdient en dat vermenigvuldigt met 2.5, dan zouden zij dus 20 x 2.5 = 50 euro krijgen. Maar ze krijgen 30 euro.

Dus de verhouding is 1:1.5 (40:60).
Inderdaad, ik heb 2,5 als verkeerde maat gebruikt. 2,5 maal mijn loon is de totale som waarvan ik ook nog betaald moet worden. Verbeterd, thanks!
MEN-O schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:58:
Beetje kortzichtig ook om te stellen dat het UB 150% meer verdiend, wat denk je van sociale lasten en belasting ?
Okee okee, misschien is verdienen niet het juiste woord. Ik weet dat hier nog kosten vanaf moeten gaan, dit is geen winst maar omzet. Maar zoals ik al eerder zei, ca. 35 - 45% van de omzet zijn kosten, de rest is pure winst. Dan kom ik nog uit op meer dan 100% winst. Ik vind dat je zo'n winsten mag maken, tuurlijk, maar niet met mensen, dat doe je maar met software o.i.d.
Bezulba schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:02:
[...]

ja maar jij bent noch consument, noch producent. dus jij hebt in deze vrij weinig in te brengen. Als de afnemer hier niet zoveel wil betalen kunnen zij onderhandelen met het uitzendbureau. Maar grote kans dat als zij minder gaan betalen het uitzendbureau jou minder gaat betalen. Zij houden hun marge toch wel instant, als het niet linksom gaat dan maar rechtsom
Misschien moet ik de situatie dan ietwat verduidelijken. Ik werk voor een bedrijf via een UZB. Het bedrijf wil mij hebben voor een bepaald project. Wel op voorwaarde dat het gebeurt via een UZB. Nu kunnen de UZB's mij een aanbod doen. Het beste aanbod kies ik.
Ben ik dan geen consument? Ik kan toch gewoon kiezen?
jazzVL schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:18:
[...]

Onderhandelen met een uitzendbureau kan wel, maar dan is het niet direct over de marge, maar over wat jezelf zou krijgen. De wijziging in marges is volgens mij iets waarvan de TS zelf de link heeft gelegd.
Mijn broertje heeft een tijdje vakantiewerk gedaan voor data entry, grappige was dat zij met 10 vakantiewerk mensen waren van 3 verschillende uitzend bureau's.
Hij zat via randstad samen met nog 4 anderen alle 4 hadden ze een verschillend loon en dat had niet met leeftijd te maken of zo. De jongste had het sterktst onderhandeld en kreeg het meest 1 persoon had niet onderhandeld en kreeg het minst.

Verder hangt het salaris/ marge verhaal volgens mij ook af van de constructie die het uitzendbureau aangaat met de opdrachtgever.
Zelf heb ik ook tijdje via een uitzendbureau gewerkt, maar de salaris onderhandling deed ik rechtstreeks met de opdrachtgever.
Het gaat eigenlijk om onderhandelen inderdaad. Je vertelt natuurlijk niet dat je weet wat er voor je gevraagd wordt, maar je weet ongeveer tot welke cijfertjes je je loon kunt duwen.
Trouwens, er is in mijn geval geen contract tussen UZB en opdrachtgever, geen enkele verplichting.
t_captain schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:32:
[...]

Het is me niet precies duidelijk wat de factor inhoudt: uurtarief / bruto uurloon?

Daar zit nogal wat tussen:
- reservering voor niet-declarebale maar wel betaalde uren (cursus, vakantie, ziekte, i.g.v. detachering ook de idle dagen tussen projecten in)
- vakantiegeld
- eindejaarsuitkering
- werkgeverspremies WW,WIA,WGA
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
- werkgeverskosten secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, zorgverzekering, leaseauto, ...)
- overheadkosten werkgever
- winst

Het hangt sterk af van je type overeenkomst (flexurencontract, projectcontract, termijncontract, vast) en je secundaire arbeidsvoorwaarden wat voor factor men nodig zal hebben om aan je te verdienen. Er is dus geen algemeen antwoord mogelijk.
Ik heb een projectcontract met een onbepaald aantal uren. Maar ik kan rekenen op een paar jaar werk. Dus het contract zal sowieso veranderen in de loop der tijd als ik bij hetzelfde UZB blijf.
De kosten die mijn UZB heeft (die ik weet) zijn:
- wachtdagen (ziekte (70%) en 25 vakantiedagen)
- vakantiegeld (gewoon 8% van het bruto jaarsalaris)
- Werkgeverspremies (geen idee hoeveel dit is)
- ZVW (wat is dit? 4,95 % o.i.d.?)
- 50% pensioenspremie (een klein bedrag tegen 1,5%)
- overheadkosten (wat dit precies inhoudt? huur kantoor en leasewagens van intercedenten?)

Wat een lap tekst... :)

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Je hebt dus zelf je klant gevonden maar deze wil je inlenen i.p.v. aannemen.

Waarom ga je niet gewoon naar een payroll-bureau i.p.v. een uitzendbureau?

Payrollen werkt als volgt:
- klant betaalt 100 euro + 19 euro BTW = 119 euro
- payrollbedrijf betaalt 19 euro BTW aan de belastingdienst
- payrollbedrijf neemt 5 euro (typisch percentage is 5%) uit de overgebleven 100 euro en stopt het in z;n eigen zak.
- van de overgebleven 95 euro worden eerst de werkgeverspremies betaald, daarna de wettelijke arbeidsvoorwaarden apart gezet.
- de rest is brutoloon. na inhouding loonheffing en werknemerspremies krijg je dit uitgekeerd.

Is vaak veel interessanter dan via een uitzendbureau.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Len Canoot schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:47:
[...]

Ik heb een projectcontract met een onbepaald aantal uren. Maar ik kan rekenen op een paar jaar werk. Dus het contract zal sowieso veranderen in de loop der tijd als ik bij hetzelfde UZB blijf.
De kosten die mijn UZB heeft (die ik weet) zijn:
- wachtdagen (ziekte (70%) en 25 vakantiedagen)
- vakantiegeld (gewoon 8% van het bruto jaarsalaris)
- Werkgeverspremies (geen idee hoeveel dit is)
- ZVW (wat is dit? 4,95 % o.i.d.?)
- 50% pensioenspremie (een klein bedrag tegen 1,5%)
- overheadkosten (wat dit precies inhoudt? huur kantoor en leasewagens van intercedenten?)
* Ziekteverzuim 4%. Minus wachtdagen en met betaling a 70% zal men ongeveer 2 a 2.5% van je salaris hiervoor moeten rekenen.
* Vakantiedagen: volledig doorbetaald 25 dagen = 10% van je salaris in deze pot.
* Vakantiegeld: 8% over je salaris.
* Werkgeverspremies: afhankelijk van de sector, maar reken op 17% van je brutoloon incl vakantiegeld.
* ZVW: 7.75% van je brutoloon tot een jaarlijks maximum van €33.427
* Pensioenpremie: hangt volledig van de regeling af. Een goede regeling o.b.v. geindexeerd middenloon met nabestaanden- en invaliditeitsdeking kost 15 a 22% van het pensioengevend salaris (=bruto salaris incl vakantiegeld - AOW franchise). Daarvan een deel door de werkgever en een deel door de werknemer.
* Overheadkosten zijn de kosten van het uitzendbureau.
* Winst is wat ze er uiteindelijk aan overhouden.

Als ik even snel ga rekenen kom ik als volgt uit: 220 dagen declarabel (rekening houdend met ziekte, vakantie, feestdagen etc.. Ze moeten jou 261 dagen betalen (365 * 5 / 7 = alle werkdagen in het jaar). Dat geeft een opslag van 18%

Vakantiegeld 8%

Werkgeverspremies 17%
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW: 8%

Pensioenpremie werkgever 5% (als ze niet zo'n luxe regeling hebben)

Om jou een uurloon van bv 20 euro bruto te betalen moeten ze exclusief BTW tenminste 34 euro per gewerkt uur bij de klant in rekening brengen. Wat ze meer aan de klant vragen (of jou minder betalen) is waarvan ze zelf bestaan en eventueel winst maken.

• Len Canoot
t_captain schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:08:
Je hebt dus zelf je klant gevonden maar deze wil je inlenen i.p.v. aannemen.

Waarom ga je niet gewoon naar een payroll-bureau i.p.v. een uitzendbureau?

Payrollen werkt als volgt:
- klant betaalt 100 euro + 19 euro BTW = 119 euro
- payrollbedrijf betaalt 19 euro BTW aan de belastingdienst
- payrollbedrijf neemt 5 euro (typisch percentage is 5%) uit de overgebleven 100 euro en stopt het in z;n eigen zak.
- van de overgebleven 95 euro worden eerst de werkgeverspremies betaald, daarna de wettelijke arbeidsvoorwaarden apart gezet.
- de rest is brutoloon. na inhouding loonheffing en werknemerspremies krijg je dit uitgekeerd.

Is vaak veel interessanter dan via een uitzendbureau.
Tja, niet helemaal. ;) Hoe het allemaal zit bespaar ik jullie, dat is ook niet zo interessant voor dit topic.

Ik ga/ kan ook niet weg bij het UZB vanwege een contract, ik wilde enkel weten of een 60-40 verhouding normaal was, en volgens mij dus wel. Al is het interessant om het UZB in de toekomst weg te laten en als ZZP'er aan de slag te gaan (of dus een payroller).
t_captain schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:26:
[...]

* Ziekteverzuim 4%. Minus wachtdagen en met betaling a 70% zal men ongeveer 2 a 2.5% van je salaris hiervoor moeten rekenen.
* Vakantiedagen: volledig doorbetaald 25 dagen = 10% van je salaris in deze pot.
* Vakantiegeld: 8% over je salaris.
* Werkgeverspremies: afhankelijk van de sector, maar reken op 17% van je brutoloon incl vakantiegeld.
* ZVW: 7.75% van je brutoloon tot een jaarlijks maximum van €33.427
* Pensioenpremie: hangt volledig van de regeling af. Een goede regeling o.b.v. geindexeerd middenloon met nabestaanden- en invaliditeitsdeking kost 15 a 22% van het pensioengevend salaris (=bruto salaris incl vakantiegeld - AOW franchise). Daarvan een deel door de werkgever en een deel door de werknemer.
* Overheadkosten zijn de kosten van het uitzendbureau.
* Winst is wat ze er uiteindelijk aan overhouden.

Als ik even snel ga rekenen kom ik als volgt uit: 220 dagen declarabel (rekening houdend met ziekte, vakantie, feestdagen etc.. Ze moeten jou 261 dagen betalen (365 * 5 / 7 = alle werkdagen in het jaar). Dat geeft een opslag van 18%

Vakantiegeld 8%

Werkgeverspremies 17%
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW: 8%

Pensioenpremie werkgever 5% (als ze niet zo'n luxe regeling hebben)

Om jou een uurloon van bv 20 euro bruto te betalen moeten ze exclusief BTW tenminste 34 euro per gewerkt uur bij de klant in rekening brengen. Wat ze meer aan de klant vragen (of jou minder betalen) is waarvan ze zelf bestaan en eventueel winst maken.
Weet je ook wat een ZZP'er moet afdragen van zijn bruto (ex btw) loon? Ik weet:
- winst volgens boekhouding: stel: € 44000
- oudedagsreserve (met een max., stel: 4000 voor het gemak)
- winst voor ondernemersaftrek € 40000
- zelfstandigenaftrek €4500 o.i.d. maakt € 35500
- evt. startersaftrek en investeringsaftrek eraf
- belastbare winst voor winstvrijstelling van 12% ( €4260 dus)
- €31240
- evt. hypotheekrente aftrek
- IB (box 1tm4) Stel: € 12000
- Heffingskorting en arbeidskorting (?) eraf
- Belasting te betalen: ca. €10000
- ZVW premie (is dit dan 4,95%?)
- Verzamelinkomen

Klopt dit??

-

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Winst 44.000
- kosten XXX
(je zakelijke uitgaven zijn aftrekbaar. je kunt bijvoorbeeld 19 cent per zakelijke kilometer in je eigen vervoer ten laste van de winst brengen).
- FOR
(je kunt naar keuze pensioen opbouwen in je zaak d.m.v. de FOR, of prive d.m.v. de jaarruimte/reserveringsruimte. ik vind het tweede aantrekkelijker vanwege de MKB-einstvrijstelling a 12%)
--> winst voor ondernemersaftrek: 44.000 - XXX - FOR
--> zelfstandigenaftrek 4500 tot 9200 (afhankelijk van je winst, zie linkje: http://www.belastingdiens...kosten-18.html#P191_17482)
--> startersaftek 3 jaar lang 2100 euro

==> belastbare winst voor MKB-winstvrijstelling: 44.000-XXX-FOR - ongeveer 7200 bij deze winst - 2100
-- MKB-winstvrijstelling: 12%

= belastbaar inkomen van de ondernemingswinst

- premies lijfrentes en bankspaarproducten t.b.v. pensioen binnen de jaarruimte en reserveringsruimte
- premies inkomensvoorzieningen zoals je AOV verzekering
- aftrekposten zoals hypotheekrente
= belastbaar inkomen werk en woning (box 1)

--> overgebleven bedrag volgens tabel IB box 1 om verschuldigde IB te berekenen
--> aftrekken: arbeidskorting, algemene heffingskorting en eventuele andere heffingskortingen waarop je recht hebt (jonggehandicaptenkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, doorwerkkorting)

Inkomensafhankelijke premie ZVW: 5.6% dit jaar met een max grondslag van 33.xxx euro.

Verzamelinkomen hoort niet in dit rijtje thuis. In deze som heb je ergens een regel of vijf hierboven je belastbaar inkomen werk&woning berekend. Tel daarbij op het belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3) en dat is je verzamelinkomen. Tel buitenlands inkomen wat niet onder de NL loonbelasting valt erbij op en dat is je wereldinkomen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 16:05

Mx. Alba

die/hen/zij

jazzVL schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:18:

Check, ik heb dat zelf ook ergens meegemaakt. Een heel team waarbij iedereen het zelfde werk deed, maar het verschil tussen degene die het minst verdiende (een verlegen meid) en degene die het meest verdiende ("toevallig" ik) was een factor 2 :X

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee