Hahn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:58:
Je berekent het fout. 40% is 1/2.5e van 100%, maar het UZB krijgt niet jouw loon maal 2.5. Want als jij 20 euro verdient en dat vermenigvuldigt met 2.5, dan zouden zij dus 20 x 2.5 = 50 euro krijgen. Maar ze krijgen 30 euro.
Dus de verhouding is 1:1.5 (40:60).
Inderdaad, ik heb 2,5 als verkeerde maat gebruikt. 2,5 maal mijn loon is de totale som waarvan ik ook nog betaald moet worden. Verbeterd, thanks!
Okee okee, misschien is verdienen niet het juiste woord. Ik weet dat hier nog kosten vanaf moeten gaan, dit is geen winst maar omzet. Maar zoals ik al eerder zei, ca. 35 - 45% van de omzet zijn kosten, de rest is pure winst. Dan kom ik nog uit op meer dan 100% winst. Ik vind dat je zo'n winsten mag maken, tuurlijk, maar niet met mensen, dat doe je maar met software o.i.d.
Bezulba schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:02:
[...]
ja maar jij bent noch consument, noch producent. dus jij hebt in deze vrij weinig in te brengen. Als de afnemer hier niet zoveel wil betalen kunnen zij onderhandelen met het uitzendbureau. Maar grote kans dat als zij minder gaan betalen het uitzendbureau jou minder gaat betalen. Zij houden hun marge toch wel instant, als het niet linksom gaat dan maar rechtsom
Misschien moet ik de situatie dan ietwat verduidelijken. Ik werk voor een bedrijf via een UZB. Het bedrijf wil mij hebben voor een bepaald project. Wel op voorwaarde dat het gebeurt via een UZB. Nu kunnen de UZB's mij een aanbod doen. Het beste aanbod kies ik.
Ben ik dan geen consument? Ik kan toch gewoon kiezen?
jazzVL schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:18:
[...]
Onderhandelen met een uitzendbureau kan wel, maar dan is het niet direct over de marge, maar over wat jezelf zou krijgen. De wijziging in marges is volgens mij iets waarvan de TS zelf de link heeft gelegd.
Mijn broertje heeft een tijdje vakantiewerk gedaan voor data entry, grappige was dat zij met 10 vakantiewerk mensen waren van 3 verschillende uitzend bureau's.
Hij zat via randstad samen met nog 4 anderen alle 4 hadden ze een verschillend loon en dat had niet met leeftijd te maken of zo. De jongste had het sterktst onderhandeld en kreeg het meest 1 persoon had niet onderhandeld en kreeg het minst.
Verder hangt het salaris/ marge verhaal volgens mij ook af van de constructie die het uitzendbureau aangaat met de opdrachtgever.
Zelf heb ik ook tijdje via een uitzendbureau gewerkt, maar de salaris onderhandling deed ik rechtstreeks met de opdrachtgever.
Het gaat eigenlijk om onderhandelen inderdaad. Je vertelt natuurlijk niet dat je weet wat er voor je gevraagd wordt, maar je weet ongeveer tot welke cijfertjes je je loon kunt duwen.
Trouwens, er is in mijn geval geen contract tussen UZB en opdrachtgever, geen enkele verplichting.
t_captain schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:32:
[...]
Het is me niet precies duidelijk wat de factor inhoudt: uurtarief / bruto uurloon?
Daar zit nogal wat tussen:
- reservering voor niet-declarebale maar wel betaalde uren (cursus, vakantie, ziekte, i.g.v. detachering ook de idle dagen tussen projecten in)
- vakantiegeld
- eindejaarsuitkering
- werkgeverspremies WW,WIA,WGA
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
- werkgeverskosten secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, zorgverzekering, leaseauto, ...)
- overheadkosten werkgever
- winst
Het hangt sterk af van je type overeenkomst (flexurencontract, projectcontract, termijncontract, vast) en je secundaire arbeidsvoorwaarden wat voor factor men nodig zal hebben om aan je te verdienen. Er is dus geen algemeen antwoord mogelijk.
Ik heb een projectcontract met een onbepaald aantal uren. Maar ik kan rekenen op een paar jaar werk. Dus het contract zal sowieso veranderen in de loop der tijd als ik bij hetzelfde UZB blijf.
De kosten die mijn UZB heeft (die ik weet) zijn:
- wachtdagen (ziekte (70%) en 25 vakantiedagen)
- vakantiegeld (gewoon 8% van het bruto jaarsalaris)
- Werkgeverspremies (geen idee hoeveel dit is)
- ZVW (wat is dit? 4,95 % o.i.d.?)
- 50% pensioenspremie (een klein bedrag tegen 1,5%)
- overheadkosten (wat dit precies inhoudt? huur kantoor en leasewagens van intercedenten?)
Wat een lap tekst...