Toon posts:

MBP Trackpad-click werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Mr. Hayes
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het gaat om een MacBook Pro 13" Mid 2009, aanschaf juli 2009.

Het probleem: de click van de trackpad doet het qua gevoel van indrukken en geluid prima, er volgt alleen geen enkele softwarematige respons. Dit heb ik enkele maanden geleden met tap-to-click 'opgelost' maar op den duur verlang je meer en meer naar de efficiency van een fysieke click dus ik ben op zoek naar een werkende oplossing.

Wat daarbij helpt is dat de trackpad op willekeurige momenten uit zichzelf input gaat geven in zowel clicks als beweging, onwerkbaar als dat gebeurt. Wat dan helpt is de laptop dicht en weer open te klappen, dan doet hij het vaak minimaal een paar minuten zonder ongewenste input. Ik heb van laatstgenoemde probleem niet altijd last, het gebeurt op redelijk willekeurige momenten.

De oplossing die ik niet nastreef: wegbrengen naar een Apple reseller, die vragen standaard 75 euro onderzoekskosten zonder dat er nog maar iets verholpen is.

De oplossing die ik al geprobeerd heb: een vervangende trackpad (inclusief de kabel richting moederbord die aan de achterkant van de trackpad vastzit) geinstalleerd die uit eenzelfde soort MBP komt (via eBay vanuit de VS). Deze geeft vooralsnog geen random input maar ook bij de eigenlijke trackpad hoefde dit een dag niet voor te komen en ik heb 'm er nu een ruim uur inzitten. De click komt nog steeds niet door binnen het OS.

Is het plausibel dat ik wederom een defecte trackpad in mijn MBP heb zitten of ga ik bij het opnieuw bestellen van een trackpad nog steeds hetzelfde probleem hebben omdat het ergens anders zit dan de trackpad of de kabel? Wat zou ik kunnen uitproberen? Ik heb hier niemand met een MacBook Pro in de buurt die ik open kan schroeven om de trackpad te testen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28

breinonline

Are you afraid to be known?

refused schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 00:18:
De oplossing die ik al geprobeerd heb: een vervangende trackpad (inclusief de kabel richting moederbord die aan de achterkant van de trackpad vastzit) geinstalleerd die uit eenzelfde soort MBP komt (via eBay vanuit de VS). Deze geeft vooralsnog geen random input maar ook bij de eigenlijke trackpad hoefde dit een dag niet voor te komen en ik heb 'm er nu een ruim uur inzitten.
Als je dat nou eens afwacht voordat je hier verder vraagt? Als het werkt dan weet je genoeg toch?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56

Prulleman

a.k.a Nilz

wat voor softwarematige oplossingen heb je al geprobeerd? (als je hardware gaat vervangen dan lijkt het me ook de moeite om een herinstall van OSX te doen en reset SMC en PRAM en dat soort dingen)

[Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 09-06-2011 10:17]

Strava

• Mr. Hayes
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 06:56:
Als je dat nou eens afwacht voordat je hier verder vraagt? Als het werkt dan weet je genoeg toch?
Als ik wat afwacht, die random input? Het eigenlijke probleem, het niet werken van de click, is nog steeds aanwezig hoor. Dat bij de andere trackpad af en toe nog wat bijverschijnselen voorkomen doet niets af aan het nog niet opgeloste probleem van klikken wat ik wil zonder dat die input doorkomt bij het operating system, en dat is mijn belangrijkste zorg. Die random input kwam soms ook dagen niet voor dus om daar op te wachten...
Prulleman schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:00:
wat voor softwarematige oplossingen heb je al geprobeerd? (als je hardware gaat vervangen dan lijkt het me ook de moeite om een herinstall van OSX te doen en reset SMC en PRAM en dat soort dingen)
Herinstall van OSX hielp niets (gedaan op een niet-SSD toen ik mijn MBP weg wou brengen), reset van PRAM heeft geen effect, SMC niet geprobeerd dus doe ik nog even.

Edit: Reset van SMC sorteert ook geen effect.

[Voor 36% gewijzigd door Mr. Hayes op 09-06-2011 13:12]

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 19:55
Ik begin bij mijn 8 maanden oude MBP (13") het omgekeerde probleem te hebben: klikken met trackpad gaat prima, alleen de fysische klik wordt steeds zwakker. Ik heb hetzelfde probleem al eerder bij andere MBP's gezien; fysische klik wordt steeds zwakker totdat het niet meer werkt en je inderdaad moet overstappen op de 'tap-to-click' oplossing.

Zijn er meer mensen die dit soort problemen hebben gehad met zijn/haar MBP? Iemand dit succesvol laten repareren door Apple (onder garantie)?

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-03-2020
Ja, IK! Mijn MacBook pro 13" van Juli 2010 had hetzelfde probleem, de fysieke klik was verdwenen (leek wel of de trackpad vast zat ofzo) en de software matige klik was ook weg.
Terug naar iFactors gegaan, die hebben hem onder garantie opgestuurd, en het probleem was daarna dus kosteloos opgelost :-)

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 16:56
Trackpads met klik problemen komen vrij vaak voor, dit wordt altijd netjes opgelost zonder kosten binnen het eerste jaar, tenzij je er natuurlijk iets over heen hebt gegoten ;)

Klik problemen vallen niet in de termen die Apple stelt voor beroep op de europese consumentenwet omdat het een vorm van slijtage is (dus buiten het eerste jaar maar niet ouder dan 2 jaar).

[Voor 8% gewijzigd door joon op 07-07-2011 18:29]

• julby
rbrouwers123 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:59:
Terug naar iFactors gegaan, die hebben hem onder garantie opgestuurd, en het probleem was daarna dus kosteloos opgelost :-)
Hoelang was je je MBP hierbij kwijt?

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-03-2020
julby schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:44:
[...]

Hoelang was je je MBP hierbij kwijt?
bijna 2 weken (zo'n 8 werkdagen)

• julby
Ok, bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Bij mij werkt de de click al tijden niet meer, ben maar gewend geraakt aan de "tap to click".

• Mr. Hayes
  • Niet online
Via eBay heb ik inmiddels 2x een trackpad over laten komen, beide gedeeltelijk DOA.

De 1e doet de klik het nog steeds niet van maar geeft geen bewegingsfouten dus die zit er momenteel in, de 2e deed helemaal niets vanwege kabelbreuk. De 3e is inmiddels onderweg.

edit:
De laatste trackpad heeft het euvel verholpen, alles werkt weer zoals het hoort.

[Voor 15% gewijzigd door Mr. Hayes op 14-08-2011 20:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee