Toon posts:

12V temperatuurschakeling met 12V fan... eh?!

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-01 17:27
Ik heb een 12V temperatuurschakeling gekocht bij Conrad (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=194883), het ding in elkaar gesoldeerd en volgens de LED lijkt 'ie te werken (bij een bepaalde temperatuur gaat de LED aan.

Nu dacht ik in al mijn onschuld en gebrek aan kennis over schakelingen dat ik hiermee een 12V fannetje zou kunnen aanschakelen op het moment dat de temperatuur de ingestelde waarde bereikt.

Maar... er zit een 12V 'ingang' op (de voeding voor de schakeling zelf) en er zit een 3-polige 'uitgang' op, maar ik meet met m'n multimeter geen spanning daarop. Mijn idee dat er dus ook 12V uitgangsspanning is, zal wel verkeerd zijn. Is het een een min geschakelde uitgang ofzo? Maar dan... 3 polig?!

Wat moet ik doen om de schakeling te gebruiken icm een fan?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij is het puur een relaisuitgang die schakelt. De 3 pinnen zal wel 1 pin voor het schakelcontact zijn, en 1 pin voor NO (Normally Open, in rust geopend) en 1 pin voor NC (Normally Closed, in rust gesloten).

De minpool van de fan hang je gewoon aan de min van de voeding. De plus van de voeding hang je op 1 van de 3 pinnen, en de plus van de fan op 1 andere van de 3 pinnen.

En omdat ik in een aardige bui ben, en een plaatje meer zegt dan 1000 woorden :z :

Dan is aan jou alleen de taak nog om uit te vinden welk pinnetje wat is, maar dat staat of in de handleiding beschreven, of je moet zelf even aan het meten gaan (heb je een multimeter?)

[Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2011 00:25]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• marksanne
Thanks Thinkpad! (tikkende vanaf mijn Thinkpad :)).

Ik heb een multimeter, maar ik meet op geen van de 3 pinnen spanning ook niet als het relais schakelt.
De handleiding is in het duits. Er staat natuurlijk wel beschreven wat de 3 pinnen zouden doen, maar wat dat is... Ik zal vanavond even die handleiding erbij pakken en de duitse woorden in google translate doen, kijken of het dan logisch wordt, hoewel ik nog blijf worstelen met hoe zo'n ding dan uberhaupt schakelt. Toch via een 'min'?

• ThinkPad

ThinkPad

Je hoort ook geen spanning te meten, wat het relais doet is 2 pinnen met elkaar verbinden zodra hij word ingeschakeld.

Als je je multimeter op de Ohm stand zet, dan zou je op een gegeven moment als hij schakelt ergens 0 Ω moeten meten, omdat hij dan het contact heeft gemaakt. Die 2 pinnen kun je dan gebruiken om de plus draad naar je fan mee te schakelen.

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2011 10:58]

• marksanne
Ahhhh! Hehe... ik snap 'm!
Thanks!!!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.produktinfo.co...01-sk-Teplotny_spinac.pdf

Hierin staat het schema en de aansluiting van het relais.
Als je alleen een fan gaat gebruiken zou ik het relais weg laten en de fan direct op de soldeer-eilanden van het relais plaatsen, een fan is ook maar een 150mA.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ThinkPad

ThinkPad

memphis schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:23:
http://www.produktinfo.co...01-sk-Teplotny_spinac.pdf

Hierin staat het schema en de aansluiting van het relais.
Als je alleen een fan gaat gebruiken zou ik het relais weg laten en de fan direct op de soldeer-eilanden van het relais plaatsen, een fan is ook maar een 150mA.
Precies wat ik dacht dus :P

Hij moet de 2 buitenste pinnen van de 3 hebben.

• marksanne
Dat is 'm inderdaad! Ware het niet dat mijn handleiding in het duits nog iets meer leesbaar is dan deze poolse variant! Maar voor jullie echte techneuten is natuurlijk alleen het schema voldoende :)

Anyway: ik ik heb deze fan erbij gekocht (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=975045) en deze verbruikt max 0.45A dus misschien toch maar 'gewoon' aansluiten?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad via het relais laten lopen want de transistor kan dan die stroom niet hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• marksanne
Vanavond even bezig geweest en de boel in mijn garage gemonteerd hoog tegen het schuine dak. Werkt nu perfect! Bedankt voor de hulp allemaal!

[Voor 10% gewijzigd door marksanne op 10-06-2011 22:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee