Toon posts:

[Testcase] Foto-opdracht "Zomer" door PowerUp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Mijn toevoeging aan de \[Foto-opdracht] week 21+22+23 "Testcase Zomer". Ik ben voor de landschappen te gaan. In de zomer zijn de wolkenluchten vaak interessanter dan in de winter. Ook is de natuur dan wat minder kaal. In eerste instantie heb ik geprobeerd om de sfeer van de vijf foto's ongeveer hetzelfde te houden, maar daar had ik te weinig materiaal voor.

Alle foto's zijn gemaakt met de Sigma 8-16 mm en zijn klikbaar voor een grotere versie.

1. Bij zomer hoort graan. Nu begin juni is het nog groen, later in juli wordt het mooi goudgeel.

2. Zonsondergang waarbij de zon nog net tussen twee lagen bewolking door kon schijnen. Het gaf een mooie zonnestraal, maar dat is altijd lastig om mooi op de sensor te krijgen.

3. De zon was hier net onder, maar scheen nog wel op de wolken die een oranje gloed kregen.

4. De Telefoonweg tussen Renkum en Wolfheze. Het is een lange rechte weg, en met wind tegen en vals plat omhoog is hij soms net te lang :P

5. In dezelfde buurt genomen als 4, de laagstaande zon over het veld. HDR van -2, 0 en +2 stops (geloof ik).

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 10:48
Wauw, vooral dat eerste shot geeft mij echt een opgewekt en zomers gevoel.

Op groot formaat had ik wel wat meer scherpte verwacht. Blijkbaar was 1/200 niet voldoende om de bewegingsonscherpte weg te halen? Dat had ik niet verwacht.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:21

MagicTempest

Fly pig!

Eigenlijk alleen de eerste geeft mij een zomers gevoel. De rest zou net zo goed in de winter kunnen zijn genomen als je het mij vraagt. (los van de bladeren op de bomen bij 4 :) )

Haalt niet weg dat ik het best aardige foto's vind. Alleen foto 4 zou ik er uit laten. Voegt naar mijn mening niets toe.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• Neron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Ik ben het met MagicTempest eens dat de sfeer niet in alle foto's is terug te vinden. Ik vind het thema "voorjaar" gepaster dan zomer. Omdat de zomer vaak dorrer is, en minder groen heeft dan het voorjaar. In al je foto's is groen te zien (m.u.v. de laatste foto)

• PowerUp
mjtdevries schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:31:
Wauw, vooral dat eerste shot geeft mij echt een opgewekt en zomers gevoel.

Op groot formaat had ik wel wat meer scherpte verwacht. Blijkbaar was 1/200 niet voldoende om de bewegingsonscherpte weg te halen? Dat had ik niet verwacht.
Het waaide behoorlijk die avond, misschien dat 1/200 net te lang is geweest.
MagicTempest schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:39:
Eigenlijk alleen de eerste geeft mij een zomers gevoel. De rest zou net zo goed in de winter kunnen zijn genomen als je het mij vraagt. (los van de bladeren op de bomen bij 4 :) )

Haalt niet weg dat ik het best aardige foto's vind. Alleen foto 4 zou ik er uit laten. Voegt naar mijn mening niets toe.
Neron schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:26:
Ik ben het met MagicTempest eens dat de sfeer niet in alle foto's is terug te vinden. Ik vind het thema "voorjaar" gepaster dan zomer. Omdat de zomer vaak dorrer is, en minder groen heeft dan het voorjaar. In al je foto's is groen te zien (m.u.v. de laatste foto)
Het is nu begin juni, dus nog niet echt op en top zomer nee. De droogte heeft zijn best gedaan, maar een dorre boel is het zeker nog niet. Het roodbruine van foto 5 is trouwens geen dor gras maar zuring, denk ik. Dat het net zo goed in de winter had kunnen zijn is dan weer wat overdreven, ik heb nog nooit maïs en graan in de winter gezien ;)
Ik kan me trouwens wel vinden in de kritiek dat het er niet overdreven zomers uit ziet :)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 06:21

Milo.

klik

Hmm de 1e is wel erg sterk, de 3e heeft ook erg mooie wolken!
2 is in mijn ogen toch iets té donker.
Of het echt zomers is? in zn totaal niet echt maar dat komt eigenlijk door foto 2 en 5.. voor mij dan. De andere doen zeker zomers aan. Misschien was het leuker geweest als je bij foto 3 fietsers oid had, dat doet ook aardig zomers aan denk ik.
Maar al bij al een leuke testcase!

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Anoniem: 199803

Vind ook 1 en 3 de mooiste. :)

2: Het landschap lijkt scheef af te lopen, en vind 'm ook wat aan de donkere kant.
4: Had persoonlijk een lager standpunt beter gevonden, zodat er meer detail van het asfalt op de onderste helft van de foto te zien zou zijn.
5: Vliegtuigstrepen :X . Maar die oranje gloed over de grond is wel mooi.

Anoniem: 289407

Hele mooie sfeervolle platen. Vind alleen n4 er niet tussen passen kwa onderwerp. En winter? geef mij maar zo'n winter dan ;)

• PowerUp
Bedankt voor het commentaar :)

Over foto 2: ik heb hem bewust een beetje donker gelaten om het contrast in de lucht te behouden. Te veel fill light werd het ook niet realistischer op. De horizon was ook een lastig verhaal, het is er niet vlak en de barrel distortion en perspectief-vevorming komen er ook nog bij. Ik heb er lang mee zitten prutsen iig :P
Hieronder trouwens het origineel van 2, ik vraag mij altijd af wat beter is: belichting concentreren op de lucht de donkere voorgrond flink omhoog trekken, gemiddeld belichten en dus een lucht die te licht is? HDR heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ik in dit geval minder...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee