Toon posts:

PC upgrade (nieuwe graka vs oude CPU/mobo)

Pagina: 1
Acties:

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38
Beste Tweakers,

Mijn huidig systeem is ondertussen een kleine 4 jaar oud, en heeft langzamerhand zijn schoonste (game) tijd gehad.

Probleem:
Ik twijfel tussen de aankoop van enkel een nieuwe graka OF de combinatie van: nieuwe cpu/mobo/graka. Waarom twijfel ik? Enerzijds door het verschil in prijs, anderzijds het feit dat ik geen perfect functionerende (en naar mijn mening vlot werkende) onderdelen zomaar wil wegsmijten. Ik heb al overwogen om met deze onderdelen een htpc of server te bouwen, maar het is me de kost van extra onderdelen als behuizing enzo niet waart. Weggeven, tjah, dat vind ik ook niet eenvoudig (zou niet weten waar) en het zijn uiteindelijk mijn zuurverdiende vakantiejob centjes die dit destijds bekostigd hebben. De videokaart zelf zou ik recupereren als een physix kaard voor games die dit ondersteunen. Misschien kan ik de CPU overclocken ?

Huidige specs:
Asus P5K
Nvidia 8800GTS 320mb
Intel E6750+ CPU koeler (intel): OCZ gxs600 watt
Ram: 4GB Corsair (DDR2)
640GB + 200GB HDD's
Ruime tower
Scherm: LCD 1680*1050 (niet zo veel dus)

Voorgestelde aankopen geïnspireerd op de de laatste BBG:
-Enkel graka: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II (200€) of een Sapphire HD5850 Xtreme (120€)
-Grotere upgrades: MSI N560GTX + Asrock P67 Pro3 + 4GB kingston + I5 2500K + CM hyper 212 (totaal 525€) OF AMD phenon + ASROCK extr 3 + DDR3 SDRAM + Sapph HD5850 Xtr (totaal 300€)
Ik heb ook een SSD overwogen, maar heb besloten dat ik hier best even met wacht tot die van 120GB iets beter prijs/kwantiteit worden.

Wat wil ik er mee doen?
Ik speel wel graag af en toe eens een game, en zou graag Crysis 2, the witcher 2 en BF3 bijvoorbeeld vlotjes kunnen draaien (mijn huidige monitor heeft slechts 1680*1050 resolutie en ik deze zal deze pas bij defect wegdoen).

Budget:
Eigenlijk liever niet ver boven de 500€ (en dus zou het duurdere systeem dat ik voorstelde eigenlijk al de bovenrand pushen). Ben ook een grote prijs/kwaliteits verhoudings voorstander.

Grootste vraag:
Hoe erg zou mijn huidige, ouderwetse CPU+Mobo een bottleneck betekenen voor een gloednieuwe CPU?

Alvast bedankt voor enige hulp!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
Voor die 500 euro zou ik gewoon een heel nieuw systeem halen, en je oude proberen te verkopen (150/200 euro misschien).
want alles wat je er nu nieuw in zou zetten zou vreselijk gebottlenecked worden.
Dit zou trouwens beter thuis zijn in het bbg aanschaf gamesysteem forum.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 18:31

Joostk

Barkrukprofeet

Jah een nieuw systeem zou ik ook kopen en deze verkopen.
De keuze is aan jou of je een AMD systeem koopt of de "nieuwe" Intel Sandy Bridge. Het Sandy Bridge systeem zal wel langer mee gaan in termen van performance en upgrades dan een AMD systeem (want AM3+ is toch nog niet te koop of wel?) maar daar integen kost een Intel Sandy Bridge systeem ook meer.
Het is voor mij niet verstandig om je huidige systeem te gaan upgraden met een videokaart aangezien je CPU dan het volgende is wat je snel zal moeten upgraden en een goede Quad Core voor socket 775 zal niet lang meer mee gaan t.o.v. een nieuwere Quad Core.
Met het budget dat je hebt zal ik een nieuw moederbord + processor + geheugen + videokaart kopen.
De Intel of AMD keuze ligt geheel aan jou zelf.

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-01 11:36
Ik zat met eenzelfde dilemma en ben gegaan voor een Q6600 G0 processor die nu met luchtkoeling op 3.4 spint en een ASUS GeForce ENGTX460 TOP 768MB. Voor 220 EUR draait alles weer perfect op 1680 * 1050.

Deze uitspraak snap ik dan ook niet heel goed
[b][message=36190263,noline]
en een goede Quad Core voor socket 775 zal niet lang meer mee gaan t.o.v. een nieuwere Quad Core.
Ik ben weer klaar voor 2 jaar en ben aan het sparen voor een nieuw systeem.

flickr

• painy
en je oude proberen te verkopen
Waar doe ik dat? Wie wil er nog onderdelen van 4jaar oud (dan mag ik nog niet aan verzendingskosten denken)
Joostk schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:27:
Het is voor mij niet verstandig om je huidige systeem te gaan upgraden met een videokaart aangezien je CPU dan het volgende is wat je snel zal moeten upgraden
Dat lijkt me wel kosten effectiever eigenlijk dan nu alles vernieuwen. Stel dat ik dan nog een jaartje wacht, tot ie echt niet meer mee kan of defect is. Ik weet dat nu mijn graka mijn bottleneck is. Ik vraag me vooral af in hoeverre mijn mobo+cpu een bottleneck zijn met een nieuwere graka
De Intel of AMD keuze ligt geheel aan jou zelf.
Ik heb nog een Intel CPU koeler in mijn huidig systeem, of past dat niet meer op nieuwere modellen?

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

ik sluit me aan bij wat er gezecht is verkoop je oude pc en haal iets leuks ervoor terug zoals deze bv : V&A aangeboden: Krachtige computer in een zeer kleine behuizing.

4 jaar oud is hij nog net niet en dit zijn top onderdelen waarmee menig tweaker graag een mediacenter of nieuwe pc voor zn schoonmoeder mee maakt dus het levert nog wel wat op. Oké, battlefield 3 is nog niet uit maar met deze CPU gaat dat zeker niet lukken welke videokaart je ook gebruikt. Hoelanger je wacht hoe goed koper het word maar vergeet niet dat ook de dagwaarde van je huidige systeem elke dag minder word . intel heeft gister toevallig aangekondigt geen Core Duo E66xx CPU's meer te maken en verkopen.

elke socket heeft zijn eigen koelers en vaak zit er bij een upgrade set wel een voor geinstaleerde koeler

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painy
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde eigenlijk dat ik een freezer 7 pro cooler van vroeger heb.
Moest deze nog werken voor een sandy bridge CPU van intel, dan hoef ik geen nieuwe koeler meer te kopen (wat 30 euro zou schelen). Dat zou keuze tussen sandy bridge intel CPU en AMD cpu makkelijker maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
painy schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:39:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde eigenlijk dat ik een freezer 7 pro cooler van vroeger heb.
Moest deze nog werken voor een sandy bridge CPU van intel, dan hoef ik geen nieuwe koeler meer te kopen (wat 30 euro zou schelen). Dat zou keuze tussen sandy bridge intel CPU en AMD cpu makkelijker maken
Ik heb die Freezer 7 Pro wel geteled 7 uur laten draaien, toen heb ik hem terug gebracht en een mugen gaan halen.
Stock cooler koelt bijna zo goed als die Freezer.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• painy
Hmm, daar ben ik het toch niet mee eens, cpu gaat nooit boven de 30 graden bij mij

[Voor 4% gewijzigd door painy op 13-06-2011 00:19]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je nu niet in 1x veel geld wil uitgeven kun je prima je CPU overklokken en een 560ti of 6850 scoren. Ben je voor <200 euro weer klaar voorlopig, en die videokaart kun je mogelijk weer hergebruiken. Heb hier hetzelfde gedaan, oude HTPC ingeruild voor een zuiniger model, e7400 op 3,4GHz geklokt en een 6850 erin gedrukt. Witcher 2 draait er prima op.
Kom je games tegen waar de CPU toch een probleem wordt dan kun je altijd nog CPU/RAM/mobo upgraden.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Tsja ik zou zeggen, verkoop je CPU. Koop een 8xxx serie. OC hem naar 3.2+.Of een Q6600 :P Verkoop je Graka, en koop in V&A een 5770. Denk dat je dan voor een kleine honderd euro klaar bent, en echt tevreden kan zijn.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• painy
Ik ga m'n oude (cpu/moederbord/onderdelen) verkopen, en in een server transformeren als niemand ze moet.

Verder twijfel ik tussen MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC + Asrock 870 Extreme3 + AMD Phenom II X4 955 Black Edition + Cooler Master Hyper 212 Plus + RAM (totaal= €410)

En

MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC + Intel Core i5 2500K + Freezer 7 pro (huidige koeler, die hopelijk daarop past) + Asrock P67 Pro3 + RAM (=€510)

Wat zou het verschil zijn in prestatie tussen die twee? En zou de tweede optie langer meegaan door de sandy bridge? Tmoet wel flink schelen vooralleer ik voor de duurste optie zou gaan.

[Voor 5% gewijzigd door painy op 13-06-2011 01:10]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
SB zal langer mee gaan.
Maar AMD hun AM3 socket zal snel vervangen worden door AM3+, Ik zou wachten op de bulldozer, of teminste op de Bulldozer benchmarks :P

in die freezer zal met die SB die je daar hebt het moeilijk hebben, believe me had hem wel op een yzxAMD 1075 x6 staan

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
painy schreef op maandag 13 juni 2011 @ 01:08:
Ik ga m'n oude (cpu/moederbord/onderdelen) verkopen, en in een server transformeren als niemand ze moet.

Verder twijfel ik tussen MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC + Asrock 870 Extreme3 + AMD Phenom II X4 955 Black Edition + Cooler Master Hyper 212 Plus + RAM (totaal= €410)

En

MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC + Intel Core i5 2500K + Freezer 7 pro (huidige koeler, die hopelijk daarop past) + Asrock P67 Pro3 + RAM (=€510)

Wat zou het verschil zijn in prestatie tussen die twee? En zou de tweede optie langer meegaan door de sandy bridge? Tmoet wel flink schelen vooralleer ik voor de duurste optie zou gaan.
Voor de verschillen kun je benchmarks zoeken tussen Phenom en i5....Er zit bij de i5 overigens een nieuwe koeler bij lijkt me.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee