Ik heb deze zelfgemaakte pc nu 2dagen en alles werkte perfect tot ik een keertje in de bios ging kijken, en tot mijn verbazing haalde de cpu 90 graden! ik heb een asrock p67 pro9, met de stock cooler van de intel i5 2500... alle fans staan aan etc, in durf mn pc nu eens niet meer aan te zetten
Zit de cpu koeler er goed op gemonteerd?
Hoe is de airflow in de kast?
Hoe is de airflow in de kast?
[Voor 27% gewijzigd door Brutes op 08-06-2011 21:54]
Koeler zit erop, met thermal paste etc, en met de koeling in de kast zit et wel goed...
zit de koeler inderdaad wel goed (niet scheef oid zover mogelijk). geen te dikke laag pasta (al is 90 graden dan nog heel extreem in bios).
open de kast eens en voel aan het blok. bij 90 graden moet dit wel flink warm worden. ook als de warmte overdracht niet optimaal is
open de kast eens en voel aan het blok. bij 90 graden moet dit wel flink warm worden. ook als de warmte overdracht niet optimaal is
Dat kan ik mij niet echt voorstellen..Anoniem: 409438 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:53:
Word je PC niet veel gebruikt in BIOS?

Toevallig al is met Core-temp geprobeerd ofzo?
Misschien leest je bios het wel verkeerd uit en is er niets aan de hand..

[Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 08-06-2011 22:08]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
Je CPU krijgt de volle voltage over zich heen, IIG kunnen de temps flink oplopen.. De temps in de bios hier lopen op tot zo'n 45c, terwijl de CPU in Windows zelf amper boven de 35c uitkomt in idle.
Voelt het koelblok ook gloeiend heet?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Zoals SmiGueL al zegt, het lijkt me sterk dat alles in orde is en dat je 2500 toch 90 graden wordt. Waarschijnlijk heb je een lamme sensor o.i.d. Probeer het niet met SpeedFan (geeft vaak verkeerde waardes) maar zoals aangegeven met Core Temp.SmiGueL schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:07:
[...]
Dat kan ik mij niet echt voorstellen..
Toevallig al is met Core-temp geprobeerd ofzo?
Misschien leest je bios het wel verkeerd uit en is er niets aan de hand..(BIOS update?)
Gewoon de standaard koelpasta die erbij zat... in heb net de heatsink gevoeld en die is nog gewoon koud...SytseHartvelt schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:10:
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
Vindt het altijd wel grappig dat mensen zich afvragen dat de koeler ook zo heet wordt....
Hoge CPU temp met een standaard koeler kan altijd drie dingen betekenen. De temp wordt verkeerd uitgelezen, de fan draait niet (maar dan is de temp altijd nog laag bij start) of de koeler zit er niet goed op.
Hoge CPU temp met een standaard koeler kan altijd drie dingen betekenen. De temp wordt verkeerd uitgelezen, de fan draait niet (maar dan is de temp altijd nog laag bij start) of de koeler zit er niet goed op.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
ja maar hoeveel.
het moet echt maar een flinterdun laagje zijn. het hoeft alleen maar de oneffenheden in het koeloppervlakte op te vullen (en die lijkt al spiegelglad)
het moet echt maar een flinterdun laagje zijn. het hoeft alleen maar de oneffenheden in het koeloppervlakte op te vullen (en die lijkt al spiegelglad)
Sorry maar ben echt nog een noob met dit soort gevallen..
en ja, het is een flinter dun laagje
en ja, het is een flinter dun laagje
en dat met 90 graden. als ik jou was zou ik kijken of je koeler wel goed contact maakt.in heb net de heatsink gevoeld en die is nog gewoon koud...
knip een stuk kranten papier, haal je koeler eraf (pc MOET uit zijn de hele tijd), doe het papier ertussen, zet je koeler vast en kijk of je papier vast zit. zo niet, zit je koeler niet goed.
*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08
Oke, nu voel ik me echt dom, ik was vergeten 2 klemmetjes om te draaien, nu loopt ie gewoon op 45 graden. sorry voor het verspillen van jullie tijd, en nog bedankt!
Bas_De_Beer schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:33:
Oke, nu voel ik me echt dom, ik was vergeten 2 klemmetjes om te draaien, nu loopt ie gewoon op 45 graden. sorry voor het verspillen van jullie tijd, en nog bedankt!

Mwoah, ik heb een tijd een uitvallend computer gehad (Athlon 1400 met de Cooler Master Jet9 vliegtuig motor ding).
Kwam erachter dat ik deze omgekeerd (180 graden gedraaid) erop had gezet. Dus een deel van de CPU werd niet gekoeld en een deel van het socket werd verwarmd door de koeler.
Dus, het kan altijd erger.
Kwam erachter dat ik deze omgekeerd (180 graden gedraaid) erop had gezet. Dus een deel van de CPU werd niet gekoeld en een deel van het socket werd verwarmd door de koeler.
Dus, het kan altijd erger.
Pagina: 1