Toon posts:

Externe hardschijf niet herkend, maar draait wel nog

Pagina: 1
Acties:

• geusie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 14:08
Hallo,

Ik heb al twee jaar een externe harde schijf van lacie. Alles werkte goed, tot op een bepaald moment hij niet meer herkend werd door mijn computer wanneer ik hem instak (ik gebruik mac, normaal verschijnt er vanzelf een icoontje op mijn bureaublad). En bij mijn weten is hij niet gevallen ofzo, het gebeurde gewoon van de ene dag op de andere. Om zeker te zijn dat het niet aan mijn mac lag, heb ik hem eens aan een windows pc gehangen en ook daar werd hij niet herkend (niet in "deze computer" alleszins).

Het rare is dat hij wel nog altijd hetzelfde geluid maakt als vroeger. (Als ik de voeding insteek, dan hoor je hem "opstarten" tot hij zijn toerental bereikt heeft, en dan blijft hij zoemen, geen hoorbaar verschil met vroeger).

Dus volgens mij werkt de harde schijf zelf wel nog, maar loopt er iets mis met de communicatie.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan checken/fixen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Haal de HDD uit de behuizing en sluit deze dan aan. Waarschijnlijk is het stukje electronica van de behuizing kapot. Dit zie ik wel vaker bij Lacie schijven, de kwaliteit van dit merk is niet heel geweldig.

Als er dan nog niets gebeurt kan het zijn dat de printplaat van de HDD defect is. Als je deze vervangt door exact hetzelfde type kan het zijn dat het dan weer werkt.

• geusie
Ik heb net het volgende geprobeerd. Ik heb de behuizing eraf gehaald en vanbinnen zat een seagate hard disk.

Toevallig ik had hier nog een oude medion harde schijf liggen, die ik vroeger heb laten vallen terwijl hij was aan het draaien (i know :) stupid). En waar ook een seagate in zat. Ik weet heel zeker dat die kapot is, maar de elektronica vd behuizing werkt misschien wel nog. Ik kon heel gemakkelijk de kapotte (medion-seagate) harde schijf eruithalen en de lacie-seagate erin pluggen. Dit heb ik dan aan mijn computer gehangen, maar hij werd spijtig genoeg nog altijd niet herkend. (Hij begon wel weer te draaien en het controle lampje van de medion-logica brandde)
Als er dan nog niets gebeurt kan het zijn dat de printplaat van de HDD defect is. Als je deze vervangt door exact hetzelfde type kan het zijn dat het dan weer werkt.
De twee seagate schijven lijken heel erg op elkaar langs de bovenkant. Maar hun printplaten zijn niet evengroot. Ik weet niet zoveel van printplaten, dus hier zijn enkele foto's:

(links: medion 500 GB; rechts: lacie 750 GB)

Lacie:

Medion:

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De printplaten moet _exact_ hetzelfde zijn. Alle printplaten van HDD's lijken op elkaar maar zijn zeker niet uitwisselbaar. Als de data die op de HDD staat niet belangrijk is zou ik het laten zitten. Mocht het wel belangrijk zijn zoek dan een schijf die precies hetzelfde is. Dus zelfde aantal GB's, merk, cache geheugen, typenummer en zelfs firmware versie maakt uit. Soms heb je voor 2 precies dezelfde schijven 2 iets verschillende printplaten, ook dan zal het niet werken, het moet echt exact dezelfde zijn.

• geusie
Ok, bedankt voor uw uitleg. De data die er op stond was gelukkig niet zo belangrijk. Spijtig, maarja. Ik wilde gewoon weten of er enkele makkelijke dingen waren die ik kon doen om hem te fixen.

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Maar heb je nu al eens geprobeerd de schijf direct aan te sluiten op het mobo middels een sata data en powerkabel?

• geusie
Neen want ik heb geen sata kabel denk ik (of kan je dat makkelijk uit een ander toestel halen). Ik heb mijn schijf in het circuitje van de medion gestoken en zo aangesloten op een pc. En waar moet die power kabel dan in?

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Je denkt dat je geen Sata kabel hebt? Die kan je rustig uit een ander apparaat halen, het liefst een dvd brander ofzo, maar niet uit je bootschijf (lijkt me ook wel logisch, maar zeg het toch maar even).
Waar moet die power kabel in? Heb jij wel enig idee welke aansluitingen er op een harddisk zitten? Want dit is toch wel een vraag die mij heel verbaasd doet kijken.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het is niet gegarandeerd dat de ene behuizing de andere schijf laat werken. Wat vaker het probleem is bij usb schijven, is dat de voeding niet optimaal is.

Als je sata (data) aansluitingen op je moederbord hebt en sata (stroom) aansluitingen op je voeding hebt, kan je de schijf gewoon aansluiten op je pc (naast je c: schijf uiteraard) Als de schijf dan nog niet herkent word kan het zijn dat deze inderdaad ergens een defect heeft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee