Toon posts:

CL clocked alles terug?

Pagina: 1
Acties:

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
ik heb gister 3 identieke dimms gehaald, alleen ik kwam er vandaag achter dat de cl's verschillen namelijk

5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS) / 23-51-3-6-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
en
6-6-6-18 (CL-RCD-RP-RAS) / 24-51-3-6-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
en
5-5-5-18 (CL-RCD-RP-RAS) / 23-51-3-6-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)

Wat kan ik hieraan doen? want hij clockt ze nu allemaal op een gelijke cl, waardoor hij op 333mhz inplaats van 400mhz draait.

Alvast bedankt!

If it ain't broke, don't fix it

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Handmatig instellen in de bios dat ze draaien op de cas latency die iedere DIMM aankan.

• Berreber
maar zet hij hem dan ook automatisch op 400mhz in dual channel? want ze draaien nu in dual channel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3 DIMMs in dualchannel lijkt me sterk (tenzij je een NF2 hebt), maar de snelheid kun je instellen (op 400MHz, 400mhz zal niet gaan).

• Berreber
dankje voor je reactie, ik had eerst 4 dimms, en hij geeft nog steeds aan in dual channel te staan?
of klopt er iets niet in cpu-z? wat me persoonlijk nogal raar leek.

ik heb nu degene met een cl van 6 eruit gehaald en hij clockt hem wel op 400 mhz.
zou teruggaan naar die winkel wat opleveren denk je?

[Voor 29% gewijzigd door Berreber op 08-06-2011 20:53]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat zijn je specs?
Een oneven aantal modules in dualchannel is vrij onwaarschijnlijk (echter wel mogelijk met sommige configs).

• Berreber
pc specs:

Amd Athlon II X4 620 (2.6GHZ) // 8GB DDR-2 400mhz "dual-channel" // Club3D Ati Radeon HD4870 (OC versie 1GB) // HDD's 250GB intern, 750GB extern // RECOM Power Engine 550TC

ram :

1x patriot PSD22G8002 (400MHz) CL5
1x Adata (400MHz) CL5
1x Adata (400MHz) CL6

normaal zit er nog 1 dimm bij, maar die heb ik naar een andere pc overgeplaatst ben van plan morgen nog een patriot te halen.

over dat dual channel, ik had er 3 dimms in en het werkte nog steeds gewoon, alleen ik moet ze wel in een goede volgorde hebben anders start de pc niet op.

om even duidelijk te maken, die adata van cl6 draait bij een cl5 op 333MHz terwijl de anderen bij een CL5 op 400MHz draaien en hij clockt alles daarop terug.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met 3 DIMMs zal je systeem nog wel gewoon werken, maar als het goed is gewoon in single channel.

• Berreber
met 4 in dual channel?

En tot zover al heel erg bedankt voor je hulp.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

4 kan in dualchannel, maar check je bios, daar kun je het gewoon instellen.

• Berreber
Ik heb nu 4 in dual channel, maar hij clockt hem terug op de langzaamste met een CL van 6,
is het nou ook mogelijk om ze onafhankelijk van elkaar in te stellen?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 14:58
3 bankjes kan in soort Virtual dual chanel op sommige moederborden. Tijdje terug ondervonden. Waren 4 PC3200 bankjes. en deze zette hij dan een tandje trager naar PC2700 en kwa perfomance maakde dit behoorlijk uit tegenover 2 reepjes (dus minder geheugen) in dual chanel. Het haalt natuurlijk niet de volledige snelheid van dual chanel maar slecht vind ik het ook niet.

Als je 4 bankjes hebt pakt hij automatisch de langzaamste voor de snelheid. Je zult dan echt de timings zelf in het bios moeten neerzetten. Maar dat geheugen moet dan wel die snelheid aankunnen enzo anders krijg je fouten.

Het hangt van het bios af of je dit per bank kunt instellen.

[Voor 28% gewijzigd door Cave_Boy op 09-06-2011 18:53]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geen bankjes maar DIMMen!
Banken zijn iets compleet anders namelijk.

En nee, je kunt niet per module, of per slot dingen instellen, iedere DIMM loopt met dezelfde specs.

• Berreber
Dankjewel voor al jullie reacties tot nu toe,

ik snap het bijna, maar het is dus ook niet mogelijk om ze allemaal op 400mhz te laten draaien? (want dat supporten ze allemaal) alleen die ene dimm op een cl van 6 en de rest op cl5?

EDIT: zou het veel helpen als ik terug naar de winkel ga om te ruilen voor een cl5? , ik bedoel qua performance?

[Voor 19% gewijzigd door Berreber op 09-06-2011 20:46]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt niet de ene DIMM op een afwijkende cas latency laten lopen dan een andere. Die moeten allemaal hetzelfde zijn.

En let even op wat je schrijft mhz is niets, het is MHz.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 23:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Let er wel ook op dat sommige moederborden (check even in de handleiding) bij een bezetting van 4 dimm slots de maximale snelheid lager leggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee