Toon posts:

MS-tech kast hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 801 views

• KevinSimons
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08-2022
hallo,

ik heb een probleem (denk ik) met mijn nieuwe computer, hij wordt namelijk vrij heet. ik heb een AMD Athlon II X3 450 met een Scythe BIGshuriken koeler erop, maar als deze op 50% draait, idle, wordt de computer vrij heet naar mijn mening.

als ik de fan op maximaal zet in de AMD Vision Engine control center, dan is de temp rond. de 35 graden idle, en hij wordt echt zeer heet onder druk, nog niet gekeken hoeveel precies, zal ik naderhand nog even doen.

Nu heb ik ook een zijplaat van mijn kast afgehaald (MS-tech LC-05B) en dan daalt de temp. naar 30 graden met fan op 100%.

Maar het blijkt nu dus dat ik aan de achterkant van de kast twee plaatsen heb om extra fans te plaatsen, is dit aan te raden of kan ik beter iets anders doen?
Alvast bedankt :)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Het is wel interessant om te weten wat hoog is. 35 graden idle is geen probleem.

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:31
Heb je alleen maar een CPU-fan?
Hoofdregel (van Alternate's PC-builder ;));
< 1 GHz: CPU-fan is alleen goed genoeg
< 2 Ghz: CPU-fan + één casefan
< 3 Ghz: CPU-fan + twee casefan's

Voor overclocken kun je het beste nog een casefan toevoegen. Daarnaast telt de fan in je voeding NIET als een casefan.

• KevinSimons
Huismus schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:51:

Voor overclocken kun je het beste nog een casefan toevoegen. Daarnaast telt de fan in je voeding NIET als een casefan.
De medewerkers van Salland hebben dat niet gezegd :{
ik heb nog 2 vakjes aan de achterkant over van 7 bij 7 cm, en daar wil ik dan eigenlijk wel wat casefans op zetten.
Tips voor bepaalde fans die goed zijn en daarop passen? :)

[Voor 2% gewijzigd door FeaR op 09-06-2011 18:11. Reden: Letten we wel een beetje op het taalgebruik?]

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 15:49
Huismus schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:51:

Die ''hoofdregel'' slaat gewoon helemaal nergens op, het aantal Ghz zegt namelijk niet meteen hoeveel warmte een processor genereert..

35 graden idle is gewoon een nette temperatuur en zolang de processor onder load onder de 60 graden blijft is het allemaal goed :)
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:56:
[...]

De medewerkers van Salland hebben dat niet gezegd :{
ik heb nog 2 vakjes aan de achterkant over van 7 bij 7 cm, en daar wil ik dan eigenlijk wel wat casefans op zetten.
Tips voor bepaalde fans die goed zijn en daarop passen? :)
Hoe warm wordt de CPU nou onder load want dit is gewoon een goede idle temperatuur en de Alternate PC-builder is ook vrij achterlijk dus daar moet je zeker niet van uit gaan.

[Voor 28% gewijzigd door FeaR op 09-06-2011 18:12]

• KevinSimons

tijdens een spelletje, fan op 100% :{

ik wil dan denk ik toch een casefan erbij hebben hoor, want die Scythe op 100% geeft toch een hoop geluid :P

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
Dat het veel geluid maakt kan ik begrijpen maar het zijn redelijk normale temperaturen die je hier laat zien. Alleen de system is wat aan de warme kant misschien maar ook dat valt reuze mee.

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

• KevinSimons
dedicated1 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:54:
Dat het veel geluid maakt kan ik begrijpen maar het zijn redelijk normale temperaturen die je hier laat zien. Alleen de system is wat aan de warme kant misschien maar ook dat valt reuze mee.
ik dacht dat het vrij heet was maar dat valt dus wel mee. Maar ik wil er toch een casefan bij :P
welke raden jullie aan? 7 bij 7 cm is trouwens maximaal :)

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08-2022
Misschien een beetje modden een 120mm erin zetten. Want als je 80mm neemt die zijn meestal luidruchtiger dan de 120mm terwijl ze dan misschien meer lucht verplaatsen en stiller zijn.

• KevinSimons
MrWouter schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:11:
Misschien een beetje modden een 120mm erin zetten. Want als je 80mm neemt die zijn meestal luidruchtiger dan de 120mm terwijl ze dan misschien meer lucht verplaatsen en stiller zijn.
dan moet ik zelf gaten gaan boren :{
doe ik liever niet eerlijk gezegd.
er kan wel een 80mm fan in trouwens :)

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 08:31

Trygve

Redacteur
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:15:
[...]

dan moet ik zelf gaten gaan boren :{
doe ik liever niet eerlijk gezegd.
Gaten boren is niet nodig. Stille 80mm fans bestaan ook maar 120mm's verplaatsen gewoon veel meer lucht.
Met wat knutselen past het wel. Je kunt ook een fan adapter gebruiken.

• karstnl
  • Laatst online: 30-04 21:58
Wel vreemd dat de temperaturen zo oplopen, zelf een soort gelijk systeem samengesteld. Maar dan voor iemand anders, geen last van hoge(onverwachte) temperaturen. Maar een extra fan zou het moeten oplossen, zoals r100 zegt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
Ja dus, 57 graden is nog steeds prima binnen de grenzen.

• karstnl
  • Laatst online: 30-04 21:58
job schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:28:
[...]

Ja dus, 57 graden is nog steeds prima binnen de grenzen.
Maar extra frisse lucht is nooit weg :>

• job
Nooit weg, maar niet noodzakelijk.
Extra fan is natuurlijk ook extra geluid.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
job schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:31:
Nooit weg, maar niet noodzakelijk.
Extra fan is natuurlijk ook extra geluid.
Niet als het de lawaaiige fans langzamer doet draaien ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KevinSimons
D4NG3R schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:33:
[...]

Niet als het de lawaaiige fans langzamer doet draaien ;) .
Dit dus. Als ik de processorkoeler op 50% kan zetten hoor je al bijna niks meer, alleen resoneert de kast nog wel hinderlijk, moet ik ook nog ff wat aan doen. Maar ik zet er gewoon een casefannetje op, loopt ie weer wat koeler :)

• Redblader
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:51:
[...]

Dit dus. Als ik de processorkoeler op 50% kan zetten hoor je al bijna niks meer, alleen resoneert de kast nog wel hinderlijk, moet ik ook nog ff wat aan doen. Maar ik zet er gewoon een casefannetje op, loopt ie weer wat koeler :)
Had gewoon 2 tientjes meer uitgegeven aan een fatsoenlijke kast O-)

Maar voor de systeem temperatuur kunnen wat extra fans wel helpen, met 1 intake en 1 outtake zal de case temp al flink dalen waarschijnlijk.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kijk eens bij highflow.nl, die hebben fans in veel verschillende soorten en maten en zijn netjes qua prijs. Waarschijnlijk ben je het meest geholpen met 2 fans van 7CM aan de achterzijde, die ofwel langzaam draaien, ofwel via een fancontrollertje worden aangesloten. Zo wordt er meer dan voldoende warme lucht de kast uit getrokken, maar zal de herrie niet toenemen.

Ook kan je via een PWM splittertje op alle drie de fans PWM toepassen, dan worden alle drie de fans afhankelijk van de temperatuur ingeregeld. Let dan wel op dat je 70MM fans PWM mogelijkheid hebben.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• KevinSimons
trouwens, als ik in en outtake wil hebben, dan moet je een fan gewoon omdraaien toch? :$

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:39
Inderdaad, bij Scythe (en vast ook anderen) staat er zelfs een pijltje op de behuizing van de fan waarmee de luchtstroom aangegeven wordt.

Als je alleen twee punten aan de achterkant hebt en je hebt een rooster voor of aan de zijkant (ik ken de kast niet) kan het handiger zijn om ze allebei naar binnen òf buiten te laten blazen. Als ze naast/boven elkaar een tegenovergestelde kant opblazen kan dat veel lawaai geven en hoeft dat niet noodzakelijkerwijs beter te koelen dan 1 fan extra in zijn eentje. Idealiter wil je een luchtstroom door de kast heen over de "warme structuren" heen genereren (bijvoorbeeld van voor naar achteren).

[Voor 64% gewijzigd door Masterlans op 09-06-2011 16:57]

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:32
Maar je wil geen 2 fans naast elkaar als in en outtake hebben dan gaat de lucht daar circuleren. Als de plaats van die gaten hoog is: outtake. en als de gaten laag zitten: intake

Stadia was beter....

• KevinSimons
Masterlans schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:53:
Inderdaad, bij Scythe (en vast ook anderen) staat er zelfs een pijltje op de behuizing van de fan waarmee de luchtstroom aangegeven wordt.
oké weet ik dat ook weer. Nog een vraagje he, als ik mn hand voor de CPUkoeler houd, dan voel ik geen luchtstromen, of heel erg zwakjes maar :{ kan die fan er ook verkeerd om op zitten of niet?

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 11:17

Yintha

We'll stay gold forever

voel je hem ook niet zuigen?

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:39
Hou er eens een stukje papier voor, die wordt vanzelf weggeblazen of "opgezogen".

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:32
Hij moet trouwens naar het moederbord toe blazen

Stadia was beter....

• KevinSimons
hij zuigt het papiertje erin dus dan is het goed. Best wel logisch eigenlijk maar goed :P ik dacht, de CPU produceert warmte, de fan moet het wegzuigen maar andersom is logischer natuurlijk :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:08:
[...]

ik dacht dat het vrij heet was maar dat valt dus wel mee. Maar ik wil er toch een casefan bij :P
welke raden jullie aan? 7 bij 7 cm is trouwens maximaal :)
Weet je dat zeker?
Cooling System:		4
Front:			2 x 80 mm fan (optional)
Rear:			2 x 80 mm fan (optional) 

• KevinSimons
Nielson schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:18:
[...]
Weet je dat zeker?
Cooling System:		4
Front:			2 x 80 mm fan (optional)
Rear:			2 x 80 mm fan (optional) 
ik heb het nogmaals nagemeten en van schroefgat naar schroefgat is toch echt 70 mm :{

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Mensen, ijn laatste vraag is advies voor een goeie 80 mm fan, hij heeft al gezegd dat hij niet gaat boren. Beantwoord zijn vraag, dan kan dit topic zijn plaatsje in de vergetelheid van het GoT-topic verdwijnen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:35:
[...]

ik heb het nogmaals nagemeten en van schroefgat naar schroefgat is toch echt 70 mm :{
Het gaat om de buitenafmetingen van de fan, niet de schroef tot schroef afstand.

• KevinSimons
naarden 4ever schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:37:
Mensen, ijn laatste vraag is advies voor een goeie 80 mm fan, hij heeft al gezegd dat hij niet gaat boren. Beantwoord zijn vraag, dan kan dit topic zijn plaatsje in de vergetelheid van het GoT-topic verdwijnen.
ja 80mm past dus niet he vriend :{ je kan ook het topic doorlezen voordat je nutteloze reacties achter gaat laten, kwalitatief goede fans kan ik zelf wel zoeken.

Tevens zijn dit de plaatsen waar ik ze kwijtkan:

[Voor 9% gewijzigd door KevinSimons op 09-06-2011 17:40]

• Redblader
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:39:
[...]

ja 80mm past dus niet he vriend :{ je kan ook het topic doorlezen voordat je nutteloze reacties achter gaat laten, kwalitatief goede fans kan ik zelf wel zoeken.

Tevens zijn dit de plaatsen waar ik ze kwijtkan:

[afbeelding]
Je kan ook eerst zelf is wat beter zoeken voordat je dingen begint te roepen want 80mm fans passen dus wel

Dit is gewoon de productpagina van MS-tech zelf en dit had je dus makkelijk zelf kunnen vinden.
Je kan op die product pagina ook zien dat je in totaal 4 plekken hebt voor fans, 2 voorin en 2 achterin.

[Voor 14% gewijzigd door Redblader op 09-06-2011 19:03]

• KevinSimons
Redblader schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:01:
[...]

Je kan ook eerst zelf is wat beter zoeken voordat je dingen begint te roepen want 80mm fans passen dus wel

Dit is gewoon de productpagina van MS-tech zelf en dit had je dus makkelijk zelf kunnen vinden.
Je kan op die product pagina ook zien dat je in totaal 4 plekken hebt voor fans, 2 voorin en 2 achterin.
zou jij mij dan kunnen vertellen waarom ik 7 cm meet in de kast? :{ ik vind het maar raar.

• Redblader
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:06:
[...]

zou jij mij dan kunnen vertellen waarom ik 7 cm meet in de kast? :{ ik vind het maar raar.
Simpel antwoord, je meet verkeerd.

• KevinSimons
Redblader schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:07:
[...]

Simpel antwoord, je meet verkeerd.
hoe moet ik het dan meten? Ik meet van de binnenkant van de schroefgaten, en ik heb het al een paar keer nagemeten, en het is toch echt 7 cm... Zitten die schroefgaten van 80 mm fans dan niet gewoon 7 cm van elkaar af, dat zou wel logisch zijn iig.

• Redblader
Je hoeft het zelf toch niet te meten?
De fabrikant zegt zelf dat er 80mm fans in gaan en aangezien er bijna geen 70mm fans op de markt zijn en dit ook op bijna geen enkele kast zit kan je er wel van uit gaan dat 80mm gewoon gaat passen.

• KevinSimons
Redblader schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:17:
Je hoeft het zelf toch niet te meten?
De fabrikant zegt zelf dat er 80mm fans in gaan en aangezien er bijna geen 70mm fans op de markt zijn en dit ook op bijna geen enkele kast zit kan je er wel van uit gaan dat 80mm gewoon gaat passen.
Ach daar heb je wel een punt ja.. K bestel gewoon twee setjes fans, lukt het wel hopelijk.

• naarden 4ever
[...]

ja 80mm past dus niet he vriend :{

[...]
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:15:
[...]

:X :? 8)7
KevinSimons schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:08:
[...]

Maar ik wil er toch een casefan bij :P
welke raden jullie aan?
[...]
[...]
kwalitatief goede fans kan ik zelf wel zoeken.
:O

[Voor 45% gewijzigd door naarden 4ever op 09-06-2011 20:17]

• KevinSimons
vraag me niet hoe ik daar op ben gekomen :')
het komt erop neer dat ik 70 mm heb gemeten, maar dat iedereen incl. de fabrikant 80mm zegt. Dus ik ga er vanuit dat een 80mm fan past.

• naarden 4ever
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:17:
[...]

het komt erop neer dat ik 70 mm heb gemeten, maar dat iedereen incl. de fabrikant 80mm zegt. Dus ik ga er vanuit dat een 80mm fan past.
Ik houd mijn mond wel. Ik breng mensen weer ontopic, ik laat ze je vraag beantwoorden, en ik krijg een sneer terug, terwijl je jezelf tegenspreekt.

• KevinSimons
naarden 4ever schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:19:
[...]

Ik houd mijn mond wel. Ik breng mensen weer ontopic, ik laat ze je vraag beantwoorden, en ik krijg een sneer terug, terwijl je jezelf tegenspreekt.
klopt, en dat spijt me, ik ben een beetje chagrijnig vandaag, erg druk enzo. Zo was het niet bedoeld :>

en toch ga ik het vragen, Be Quiet is een betrouwbaar merk toch? Of toch liever een Coolermaster?

• job
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:17:
[...]

Je moet ook niet meten van gat naar gat, maar iets breder.

• KevinSimons
job schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:39:
[...]

Je moet ook niet meten van gat naar gat, maar iets breder.
opgelost slotje dan.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Met alle plezier, want als onderstaande de "normale" toon wordt in je topics dan is de lol er ook snel van af.
KevinSimons schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:39:[...]ja 80mm past dus niet he vriend :{ je kan ook het topic doorlezen voordat je nutteloze reacties achter gaat laten, kwalitatief goede fans kan ik zelf wel zoeken.
Met alle respect doe je lang niet altijd zelf even veel moeite om wat uit te zoeken. Dat is dan tot daar aan toe, maar ga dan niet zo reageren als andere mensen je de helpende hand bieden...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee