Toon posts:

[PHP] Query in loop zetten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Anoniem: 401339
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Met enige regelmaat besteed ik een verloren uurtje aan php. Het is meer een knutselprojecte als dat ik er echt intensief mee bezig ben.

Nu zit ik met een probleem waarvan ik eigenlijk niet precies weet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Hier komt hij:

Ik heb een kolom met getallen (laten we zeggen 1 tot 20) die door de gebruiker in willekeurige volgorde ingevuld wordt.
Vervolgens moet deze kolom met gegevens opgeslagen worden in een tabel in de database. De gegevens worden in een bestaande tabel opgeslagen in de 2e kolom (de 1e kolom is referentie).

Ik had zelf bedacht dat dit het gemakkelijkst te bereiken zou zijn met behulp van een "for" of "while" loop. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik een php-query nou gemakkelijk in een loop kan schrijven.

Ik hoop dat het probleem duidelijk is en dat iemand mij hier bij kan helpen.

== EDIT==

Ik zie dat ik vergeten was aan te geven dat er met de server gecommuniceerd wordt via SQL.

[Voor 5% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:45]

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 08:56
PHP heeft een fantastische documentatie:
http://php.net/manual/en/control-structures.while.php
http://php.net/manual/en/control-structures.for.php

Ik neem aan dat je met een database wilt gaan praten. Voor de hand liggend is MySQL, klopt dat?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En kijk ook nogmaals naar de syntax van een insert query, want wellicht kan je met 1 query af. ;)

{signature}

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je kunt natuurlijk je query opbouwen in een loopje, en die vervolgens naar MySQL sturen. Dus zoiets, in psuedo-
code:
1
2
3
4
5
6
7
query = "insert into tabel (kolom) values"
foreach getal in getallenarray
  query += " (" + getal + "),"

query.removeLastChar

mysql_query(query)

;)

[Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 08-06-2011 19:55]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08-2021

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En als je meer dan één lijst aan elkaar wil plakken? Bijvoorbeeld als je de key èn de value van de getallenarray in je query wil verwerken? :)

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Niet online
Stephan4kant schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:34:
PHP heeft een fantastische documentatie:
http://php.net/manual/en/control-structures.while.php
http://php.net/manual/en/control-structures.for.php

Ik neem aan dat je met een database wilt gaan praten. Voor de hand liggend is MySQL, klopt dat?
Ik heb er naar gekeken, maar ik snap er nog bar weinig van.
Allereerst zal ik mijn gegevens in een array moeten zetten neem ik aan?

PHP:
1
2
$positie = array('1','2','3');
$invoer = array($_POST['pos1'],$_POST['pos2'],$_POST['pos3']);

Waarbij het volgens mij voor zich spreekt dat pos1, pos2 en pos3 de input van de gebruiker voor posities 1, 2 en 3 is.

Vervolgens probeer ik dit in een for-loop te zetten:

PHP:
1
2
3
foreach($invoer as $nummer) {
mysql_query("UPDATE uitslag$seizoen$circuit$racetype SET coureurnummer='$nummer' WHERE positie='$positie'") or die(mysql_error());
}

Waarbij ik mij tevens afvraag of de manier waarop ik de tabelnaam in de query heb opgenomen uberhaupt wel programmeertechnisch verantwoord is (noot: het werkt wel met die manier van naamgeven!).

Graag zou ik op dit stukje code commentaar krijgen.

.

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:44]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 401339 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:34:
[...]

Ik heb er naar gekeken, maar ik snap er nog bar weinig van.
Allereerst zal ik mijn gegevens in een array moeten zetten neem ik aan?

PHP:
1
2
$positie = array('1','2','3');
$invoer = array($_POST['pos1'],$_POST['pos2'],$_POST['pos3']);
Of je zorgt dat je textboxen al in een array staan.
Waarbij het volgens mij voor zich spreekt dat pos1, pos2 en pos3 de input van de gebruiker voor posities 1, 2 en 3 is.
Beginnen de posities altijd bij 1, en hogen ze telkens 1 op? Waarom zou je er dan een array van maken?
Vervolgens probeer ik dit in een for-loop te zetten:

PHP:
1
2
3
foreach($invoer as $nummer) {
mysql_query("UPDATE uitslag$seizoen$circuit$racetype SET coureurnummer='$nummer' WHERE positie='$positie'") or die(mysql_error());
}
En wat lukt daar niet aan dan? En welke waarde heeft $positie op een willekeurig moment in je foreach-loop? Heb je die al eens bekeken? Je zegt steeds niet wat er mis gaat, en wat je geprobeerd hebt. Ga eens debuggen. ;)

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:44]

• Niet online
Je zegt steeds niet wat er mis gaat, en wat je geprobeerd hebt. Ga eens debuggen. ;)
Punt is dat ik zelf niet zie wat er fout gaat ....

Ik snap ook niet helemaal hoe ik de loop moet opbouwen, een beetje hulp daarbij zou welkom zijn.

En ja, de posities 1 tot en met 20 zijn vast, vervolgens vult de gebruiker zijn verwachtte uitslag in (ook de nummers 1-20 maar in een andere volgorde) en dat moet in de tweede kolom (coureurnummer) in de tabel komen.

• Niet online
Misschien kan ik in plaats van een foreach-loop een for-loop gebruiken?
Omdat de posities 1-26 vast zijn zou ik die kunnen ophogen met $i++ misschien?

Als ik de hierboven gepostte code uitvoer op de website, dan wordt de tabel wel geupdate, maar worden er alleen nullen ingevuld in plaats van de opgegeven waardes voor pos1, pos2 en pos3 :(

[Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 401339 op 08-06-2011 20:52]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 401339 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:51:
Misschien kan ik in plaats van een foreach-loop een for-loop gebruiken?
Omdat de posities 1-26 vast zijn zou ik die kunnen ophogen met $i++ misschien?
Jup.
Als ik de hierboven gepostte code uitvoer op de website, dan wordt de tabel wel geupdate, maar worden er alleen nullen ingevuld in plaats van de opgegeven waardes voor pos1, pos2 en pos3 :(
Dan zijn de opgegeven waardes niet wat MySQL verwacht. Maak eens een var_dump van je hele $_POST-array en kijk welke waardes die bevat. Echo vervolgens je query in de for(each)-loop in plaats van hem uit te voeren, en kijk wat daar uit komt rollen.

[Voor 1% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:44]

• Niet online
ben er achter dat de code die ik op dit moment uitgewerkt heb in orde is, het enige wat niet werkt is het invoeren van mijn array.

als ik statische waardes voor mijn array gebruik werkt de code.

ik zal zometeen mijn huidige loop even posten.

.

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:43]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 22:46

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Lees Programming FAQ - Debuggen: hoe doe ik dat? eens door, ga dan aan de slag met je code debuggen. Op deze manier zijn we je bij het handje aan het houden, dat schiet niet op en gaat ook niet al te lang meer duren.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Niet online
Sorry voor het hele gedoe. Ik ben er inmiddels uit. Met een paar goede tips had ik het veel sneller kunnen vinden.

Ik zal dadelijk mijn oplossingen posten, wie weet zijn ze voor iemand anders van belang.

.

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:43]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08-2021
Anoniem: 401339 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:32:
Met een paar goede tips had ik het veel sneller kunnen vinden.
No offence hoor, maar ik vind de tips die hier genoemd worden aardig goed. Vond jij van niet? wat miste je?

wie weet leren wij van jouw wat we fout deden..

[Voor 2% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:43]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Niet online
BasieP schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:56:
[...]

No offence hoor, maar ik vind de tips die hier genoemd worden aardig goed. Vond jij van niet? wat miste je?

wie weet leren wij van jouw wat we fout deden..
Sorry, dat was nogal bot. Ik bedoelde eigenlijk dat een paar basistips over het schrijven van een array en het gebruiken van een loop mij misschien sneller op weg hadden kunnen helpen in plaats van de basislinks naar php.net die ik al 3x gelezen had. Deze pagina's zijn soms voor mij erg abstract en dan is een simpel voorbeeld soms genoeg om in te zien waar je de fout in gaat.

Ik probeerde direct variabelen in mijn array te zetten, dat gaat echter niet.
De regel code die mij mijn fouten bij het invoeren van gegevens in de array deed inzien was de volgende:

PHP:
1
2
$array[0]=$number1
$array[1]=$number2

Met behulp van die twee regels wist ik de volgende loop voor het instellen van mijn array op te maken:
Daar zat echter ook nog een typfoutje in, want $i+1 typen op de plaats waar nu $j staat werkt ook niet. In plaats daarvan $i+1 toewijzen aan $j en die achter de $_POST zetten werkt wel:

PHP:
1
2
3
4
5
6
$invoercoureurnummer = array();

for ($i=0; $i < 26; $i++) {
    $j=$i+1;
    $invoercoureurnummer[$i]=$_POST['pos'.$j];
}

Nadat ik mijn array voorbereid had kon ik met behulp van een query in een for-loop mijn gegevens in de database updaten:

PHP:
1
2
3
4
for ($i = 0; $i < 27; $i++) {
    $j=$i+1;
    mysql_query("UPDATE uitslag$seizoen$circuit$racetype SET coureurnummer='".$invoercoureurnummer[$i]."' WHERE positie='".$j."' ");
}

Allemaal toch bedankt, maar soms is het wel eens frustrerend om altijd de standaard links voorgeschoteld te krijgen terwijl je die vaak al een keer gelezen hebt.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mooi dat 't is gelukt! Maar verwacht alsjeblieft niet dat we een for-loopje gaan voorkauwen, want als je dat niet kunt vinden op internet kun je je toetsenbord beter direct in de wilgen hangen. ;)

Ik zie trouwens nu pas wat je met je database doet. Doe dat alsjeblieft niet. Je maakt per seizoen, per circuit en per racetype een tabel aan. Wat nou als er nog een variabele bij moet? Ga je alle oude tabellen hernoemen?

Lees je eens in over normalisatie. :) Die drie variabelen kunnen prima kolommen zijn in één tabel "uitslagen".

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 401339 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:12:
Ik bedoelde eigenlijk dat een paar basistips over het schrijven van een array en het gebruiken van een loop mij misschien sneller op weg hadden kunnen helpen in plaats van de basislinks naar php.net die ik al 3x gelezen had.
Basistip: lees basislinks. Op die basislinks staan namelijk zat basistips (als je tenminste naar beneden scrollt). Ook over hoe je een array vult. En als dat niet het geval is, dan kun je toch altijd zoiets proberen?

[Voor 1% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:43]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:30

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CodeCaster schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:22:
Ik zie trouwens nu pas wat je met je database doet. Doe dat alsjeblieft niet. Je maakt per seizoen, per circuit en per racetype een tabel aan. Wat nou als er nog een variabele bij moet? Ga je alle oude tabellen hernoemen?

Lees je eens in over normalisatie. :) Die drie variabelen kunnen prima kolommen zijn in één tabel "uitslagen".
Ik wil dit even benadrukken. Als je je ook maar enigszins bezig wil houden met development dan is dit niet zomaar een tip maar noodzakelijke ballast. Lees je in over wat een relationele database is en kan en vooral ook wat het niet is. Daar ga je meer plezier van hebben dan je nu waarschijnlijk denkt. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Niet online
Beste allen,

Alvast bedankt voor de nuttige tips. Ik zal me nogmaals inlezen in de 'noodzakelijke ballast'.
Verder zit ik nogal te twijfelen over of ik verschillende tabellen moet maken, of 1 tabel 'uitslagen'.
Ik vind het namelijk lastig om vooraf te bepalen wat later het gemakkelijkst zal werken :S

.

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:42]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1 tabel uitslagen, en gezien het aantal bronnen dat dat antwoord zou staven is dat eerder een feit dan een mening. ;)

Een gratis voorbeeldje erbij, speciaal voor jouw data: Stel je voor dat je de gemiddelde rang van een getal wilt weten. Dat is in geval van 1 tabel 1 minuut werk (of 5 als je nog even de docs voor AVG()/GROUP BY moet lezen :> ), maar het wordt al bijna rocket science als je aparte tabellen hebt. :)

Overigens zou ik er nog een schepje bovenop willen doen: Die 3 variabelen definieren tezamen 1 race, dus je hebt eigenlijk een Races en een Uitslagen tabel nodig. :Y) Dan wordt het voordeel helemaal duidelijk: Als je bijvoorbeeld de naam vd race op wilt slaan, komt dat in enkel in de Races.naam kolom van 1 Race, ipv bij $aantalDenemers rows qua uitslagen. :)

[Voor 30% gewijzigd door Voutloos op 09-06-2011 22:45]

{signature}

• Niet online
@Voutloos:

Ik denk dat ik je begrijp. Ik vind het alleen moeilijk om te bepalen wat een handige indeling van mijn tabel 'uitslagen' dan zou zijn.
Om gemakkelijk een record terug te vinden moet ik een handige primaire sleutel bedenken. Een nummer is te willekeurig. Bovendien zijn er per code (plaats+seizoen+land+type+etc) ook nog 24 tot 26 posities. Je kunt niet 26 keer dezelfde primaire sleutel invoeren.

Enig voorstel of misschien tutorials of voorbeelden waar ik ideeen zou kunnen opdoen?

Alvast bedankt!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoek eens op de term "Normaliseren"

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat bedoel je?
Bovendien zijn er per code (plaats+seizoen+land+type+etc) ook nog 24 tot 26 posities. Je kunt niet 26 keer dezelfde primaire sleutel invoeren.
Je zet nu een probleem neer ("Je kunt niet 26 keer dezelfde primaire sleutel invoeren."), maar je verzuimt de noodzaak van de oorzaak van dat probleem te vermelden.

Waarom zou je dat willen kunnen? Of: waar ben je bang voor?
Enig voorstel of misschien tutorials of voorbeelden waar ik ideeen zou kunnen opdoen?
Normalisatie. Veel over lezen, veel oefenen.

[Voor 1% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:42]

• Niet online
Dank voor de snelle replies!

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in normalisatie. Ik begrijp wat er bedoeld wordt met het begrip, maar de uitvoering is nogal abstract, daar heb ik wel een dag voor nodig denk ik.
Ik had al wel bedacht dat het handiger was om vaste gegevens (zoals coureurnamen en gevens en teamgegevens) in een referentietabel op te slaan.

@Codemaster
De reden dat ik een nummer als primaire sleutel te willekeurig vind, is dat zodra de tabel langer en langer wordt, het steeds moeilijker wordt om de juiste regel te vinden aan de hand van alleen een nummer. Het zou dus makkelijker zijn een code met een beetje structuur te hebben (bijv race+seizoen+type of iets dergelijks).

@Codemaster (2):
De reden voor die 26 posities is dat er gemiddeld 24 coureurs per race meedoen, en er per seizoen per race per coureur een positie vervuld wordt. Deze moeten worden opgeslagen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:23
Anoniem: 401339 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:26:
@Codemaster
De reden dat ik een nummer als primaire sleutel te willekeurig vind, is dat zodra de tabel langer en langer wordt, het steeds moeilijker wordt om de juiste regel te vinden aan de hand van alleen een nummer. Het zou dus makkelijker zijn een code met een beetje structuur te hebben (bijv race+seizoen+type of iets dergelijks).
Daar hebben ze toch where voor uitgevonden?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 401339 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:26:
@Codemaster
Nogmaals: waarom zou je dat willen? Als je dit doet:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
select 
  coureur, positie
from
  uitslagen
where
  seizoen = 1
  and circuit = 2
  and racetype = 3

Krijg je toch gewoon alle uitslagen voor de opgevraagde race? Met verder normaliseren (want je hebt nu telkens voor iedere coureur in één race het seizoen, circuit en racetype "dubbel" staan) krijg je dan zoals Voutloos al aangaf een extra tabel races.

Dan krijg je dus een dergelijke constructie:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
select 
  uitslagen.coureur, uitslagen.positie
from
  uitslagen
left join
  races
on
  races.raceID = uitslagen.raceID
where
  races.seizoen = 1
  and races.circuit = 2
  and races.racetype = 3
@Codemaster (2):
De reden voor die 26 posities is dat er gemiddeld 24 coureurs per race meedoen, en er per seizoen per race per coureur een positie vervuld wordt. Deze moeten worden opgeslagen.
Dat maakt toch niks uit met bovenstaande constructie? Als er drie coureurs zijn ingevuld krijg je er drie terug, als er honderd zijn ingevuld krijg je er honderd.

offtopic:
En het is CodeCaster. :*

• Niet online
@ CodeMasters

Heel hartelijk dank voor dat voorbeeld! Je helpt me hier ontzettend mee op weg!
Nu begrijp ik tenminste welke richting ik op moet denken en hoe ik het min of meer aan kan pakken.

Ik was al wel een beetje op de goede weg, maar het kan dus nog veel simpeler.
Dit weekend zal ik er naar kijken, voor zover ik tijd heb, en als ik iets concreets heb laat ik het jullie weten.

Wat mij betreft kan het topic op zich gesloten worden, aangezien het niet meer over een Query Loop gaat.

Als ik nieuwe vragen over normaliseren en joins krijg kan ik wel een nieuw topic met bijbehorende titelnaam openen denk ik.

.

[Voor 0% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 09:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee