Toon posts:

MSI H61M-E33 met 4 GB RAM, XP ziet 2?

Pagina: 1
Acties:

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 12:53
Hoi! :)

Ik heb vandaag mijn upgradesetje binnen gekregen, met daarin een MSI H61M-E33, een Core i5-2300 en 2x Kingston 2 GB 1333MHz. De bios ziet alles netjes, 4096 MB Ram, maar Windows XP SP3 die ik zojuist geïnstalleerd heb ziet 1,91 GB (waarbij er nog een stukje afging vanwege de onboard graphics). Ben ik iets vergeten aan te zetten? Of is er een bug mbt XP en een Sandy Bridge chipset?

Het is geen optie om Windows 7 te installeren, mijn geluidskaart wordt hier niet door ondersteund...

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X |Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Fujinon 16-80mm F/4 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
ligt eraan, je draait wel 32 neem ik aan?
en (persoonlijke ervaring) om windows xp 64 bit te draaien is een hel voordat je alles juist aan het werk hebt.

If it ain't broke, don't fix it

• Benedykt
Jups, het is inderdaad 32 bits. Alles draait verder 100%, lekker vlot ook (komend van een Athlon64 4000+ :P), alleen XP 'ziet' maar 2 GB. Andere programma's als SIW en CPU-Z zien overigens wel 4096 MB, en kunnen ook beide DIMM's succesvol uitlezen. Alleen XP doet moeilijk...

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X |Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Fujinon 16-80mm F/4 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 14:46
Welke geluidskaart gebruik je trouwens, die niet ondersteund zou worden?

Daarnaast kan XP 32 bits 'maar' 4096MB geheugen adresseren, waar dan geheugen voor PCI(-e) componenten vanaf gaat.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Upgraden naar een 64bit OS. XP 32bit kan maar maximaal 4GB geheugen adresseren, dat is AL het geheugen in je systeem, inclusief videokaart en andere bitjes die je her en der in je machine hebt zitten (behalve harddisks).

https://discord.com/invite/tweakers

• Benedykt
@ Alex3305: Een EMU 0404PCI. De geluidskaart zelf wordt wel ondersteund, maar het ASIO beheerpakket werkt voor geen meter (heb ik al ervaring mee ;)).

Upgraden naar een XP 64 heeft niet mijn voorkeur, de nodige ellende met drivers en vooral ASIO gehad. Daarnaast moet XP wél meer dan 2 GB kunnen addresseren toch? Er zit 4 GB op het moederbord, een nVidia 7800GT met 256 MB en verder niets. En al zou ik maar 3,5 GB kunnen adresseren, dan ben ik nog blij. Als het maar meer dan die 1,91 GB is die het nu is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Misschien nog Memory Remap in de BIOS, maar anders wordt het denk ik een moeilijk verhaal...

• Benedykt
Had ik ook al gekeken, kan niets soortgelijks vinden. Kan ook op Google niet echt niets nuttigs vinden, de meeste mensen hebben problemen met de 4 GB cap, niet met een 2 GB cap...

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:22
@redofxert

Nee, je videokaartgeheugen en alle andere bitjes rondom in je systeem worden daar niet in meegenomen.
Alleen wordt er een GB gebruikt voor alle aansluitingen van PCI-E, PCI, onboard etc. wat ervoor zorgt dat je van je 4 GB maar maximaal 3 ziet en kan gebruiken. Bij 64-bit is dit weer anders.

Heb je geprobeerd de banks leeg te halen en opnieuw te plaatsen? Misschien dat dat helpt. Heb wel eens gehad in een laptop dat, toen ik hem eruit haalde en daarna weer erin deed, hij hem opeens wel zag.
Verder zou het misschien kunnen liggen aan Sandy Bridge inderdaad, of een driverprobleem van je moederbord? Ik zou het verder niet weten.

Succes en ik hoor graag wat de oplossing was ;)

• Benedykt
Ik heb intussen de IGP maar even uitgezet vanwege een of ander vaag conflict waardoor ik mijn primary scherm bij elke reboot verlies (secundair en tertiair schermen geven wel gewoon beeld, maar het primaire scherm blijft zwart). Omdat op de onboard \het tertiaire scherm zit wat toch vrijwel niet gebruikt wordt heb ik besloten om deze maar even uit te zetten. Misschien dat er nog wel eens een oplossing voor komt, maar het is nu eerst niet anders.

Het viel me op dat sinds ik de IGP uit heb gezet ik nu 2,99 GB beschikbaar heb in Windows.. Terwijl het geheugen van de IGP in de BIOS toch echt op 64 MB heb gezet. Blijkbaar heeft XP er toch moeite mee.. Nou ja, 3 GB is ook leuk :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 16:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Overstappen op Windows 7 64-bits is mijn advies. Met een tien jaar oud besturingssysteem op hardware van vandaag ga je er niet uithalen wat er in zit. Of is er een speciale reden dat je aan XP vast zou zitten?
De reden dat je maar 2GB hebt met de IGP aan kan best eens te maken hebben met vormen van memory remapping.

Als je wilt weten of je 4GB wel geheel beschikbaar is kun je gebruik maken van een Linux x86-64 LiveCD/DVD. Dan kun je daarvan opstarten en controleren of alle RAM dan wel beschikbaar is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Zijn geluidskaart is niet compatitble met Windows 7. En die is even wat meer dan een simpel onboard ding. Maar (heb hem ff gezocht) zie dat ie Vista x64 wel support. Vreemd dat Windows 7 dan fouten geeft, want die zou Windows Vista drivers probleemloos moeten pakken...

• Benedykt
Het zijn dan ook niet de drivers, maar juist de control panel die problemen geeft. En hier routeer je alle virtuele ASIO kanalen. En daar heb ik die geluidskaart nou net voor ;)

Ik laat het eerst zo, misschien dat ik nog wel een Windows 7 op een andere harde schijf installeer voor dagelijks gebruik, en de XP installatie dan puur voor audiobewerking. :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee