Toon posts:

H67 of Z68 mogelijk om Dual DVI te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord (+ volledige PC) en wil eigenlijk in eerste instantie de kosten en energieverbruik laag houden.
Nu zie ik dat er ondertussen een aantal heel interessante moederborden met DVI, HDMI en DisplayPort aansluitingen is.
Aangezien ik twee Dell 2209WA monitoren gebruik wil ik graag weten of ik bij een (liefst) Z68 moederbord zoals de Asrock Z68 Pro3 mogelijk is om de HDMI of de DP port met een adapter naar DVI te converteren en zodoende dual screen te gebruiken. Mijn monitoren zijn 1680x1050, mocht dat nog enige gevolgen hebben...
Ik ga er absoluut niet op gamen, alleen photoshop (= opengl) en standaard desktop werk.

Alvast bedankt voor jullie expertise. Mocht dit een optie zijn, dan ben ik namelijk eerder geneigd om een betere CPU (K-model met bijv Intel graphics 3000) aan te schaffen.

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 18:03

Marando

Muziekje?

SndBastard schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:28:
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord (+ volledige PC) en wil eigenlijk in eerste instantie de kosten en energieverbruik laag houden.
Nu zie ik dat er ondertussen een aantal heel interessante moederborden met DVI, HDMI en DisplayPort aansluitingen is.
Aangezien ik twee Dell 2209WA monitoren gebruik wil ik graag weten of ik bij een (liefst) Z68 moederbord zoals de Asrock Z68 Pro3 mogelijk is om de HDMI of de DP port met een adapter naar DVI te converteren en zodoende dual screen te gebruiken. Mijn monitoren zijn 1680x1050, mocht dat nog enige gevolgen hebben...
Ik ga er absoluut niet op gamen, alleen photoshop (= opengl) en standaard desktop werk.

Alvast bedankt voor jullie expertise. Mocht dit een optie zijn, dan ben ik namelijk eerder geneigd om een betere CPU (K-model met bijv Intel graphics 3000) aan te schaffen.
HDMI naar DVI zou moeten werken, zo hebben we 't ook op mijn werk opgelost met de nieuwste computers die we vorige week binnen gekregen hebben. (Eindelijk snelle computers op het werk! :9~ ) Het probleem is echter dat ik niet weet of dit voor alle moederborden gaat werken.. ik zou de gok wel wagen, maar dat ben ik.

Houd er rekening mee dat de OpenGL ondersteuning van Intel HD3000 niet optimaal is. Ik heb hier wat spookverhalen over gehoord. Maar ook hier geldt: je kan het altijd proberen. Werkt het niet, kan je alsnog een kaartje in je computer prikken.

• TweakMDS
Dat laatste was precies mijn idee. Mijn huidige kast heeft een 450W voeding, wat op zich ruim voldoende is voor een basis systeem, maar niet met een dikke videokaart erin. Het is alleen lastig in te schatten hoeveel toegevoegde waarde een bloedsnelle GPU heeft voor Photoshop CS5 boven de HD3000 of zelfs 2000. Hij hoeft immers niet echt in de 3D rendering te gaan.
Zou er nog een voorkeur zijn voor DisplayPort vs HDMI naar DVI?

Tegelijk zit ik ook nog heel sterk te denken aan een ITX systeem met een Zotac Z68 itx bordje. Die hebben er één zonder GPU en één met GTS 430 ingebouwd (niet denderend, maar goed genoeg).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb op m'n z68 bordje 2 DVI monitoren gehangen (1 met HDMI verloopje) en dat werkt in elk geval pria, en gewoon als dualmonitor setup met extended desktop.
Via displayport heb ik niet kunnen testen (bij gebrek aan een verloopje ervan).

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 18:43
SndBastard schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:00:
Dat laatste was precies mijn idee. Mijn huidige kast heeft een 450W voeding, wat op zich ruim voldoende is voor een basis systeem, maar niet met een dikke videokaart erin. Het is alleen lastig in te schatten hoeveel toegevoegde waarde een bloedsnelle GPU heeft voor Photoshop CS5 boven de HD3000 of zelfs 2000. Hij hoeft immers niet echt in de 3D rendering te gaan.
Zou er nog een voorkeur zijn voor DisplayPort vs HDMI naar DVI?

Tegelijk zit ik ook nog heel sterk te denken aan een ITX systeem met een Zotac Z68 itx bordje. Die hebben er één zonder GPU en één met GTS 430 ingebouwd (niet denderend, maar goed genoeg).
Photoshop CS5 heeft hardware acceleration waar je van gebruik kan maken, en dedicated videogeheugen kan toch wel handig zijn als je op hoge resolutie bezig bent.

• TweakMDS
Kosty schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:11:
[...]
Photoshop CS5 heeft hardware acceleration waar je van gebruik kan maken, en dedicated videogeheugen kan toch wel handig zijn als je op hoge resolutie bezig bent.
Thanks, de hardware acceleration is inderdaad de reden dat ik zorgvuldig af probeer te wegen wat nodig zou zijn voor CS5. Qua geheugen en CPU bij zware bewerkingen is CS5 redelijk lineair: meer geheugen en snellere CPU resulteerd vrijwel altijd in een snellere verwerking van complexe bestanden, maar voor de algemene look & feel (en preview van layers) gebruikt hij inderdaad de GPU.
Wat ik me afvraag is hoe zwaar deze bewerkingen zijn. De GPU's van nu zijn vooral gericht op zware 3d bewerkingen en gaming, waarbij ik me kan voorstellen dan CS5 een redelijk licht klusje voor zelfs een middenklasser als de HD5770 of de GTX460 kan zijn.

Ik denk dat de beste optie is om het maar gewoon te proberen. Het enige waar ik nu nog mee stoei is dat ik niet kan kiezen tussen energiezuinig of power.
Aan de ene kant is een i5-2500K erg goed in prijs per performance, maar tegelijk denk ik erover om te wachten op de 2500S of zelfs de 2500T en een lean&mean ITX systeempje te maken.
Als ik voor Intel HD Graphics ga zal het wel de K-versie worden, aangezien daar de HD3000 in zit in plaats van de 2000.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe zuinig wil je het hebben? De i5 2500K doet hier rond de 45W idle op een Z68 moederbord met 2 hdds, een SSD. Als ik er een 6870 bijprik komt dat ergens op 77W te liggen.
Nog steeds vrij zuinig imho.

• TweakMDS
Terw_Dan schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:29:
Hoe zuinig wil je het hebben? De i5 2500K doet hier rond de 45W idle op een Z68 moederbord met 2 hdds, een SSD. Als ik er een 6870 bijprik komt dat ergens op 77W te liggen.
Nog steeds vrij zuinig imho.
Dat zijn hele nette cijfers, ik vraag me af hoeveel impact een mobo hier nog op heeft. In de review van de Gigabyte H55 vs Zotac H55 zat er nog vrij veel verschil in het voordeel van de zotac (zowel idle als load - in mindere mate).
Ik zag op de site van zotac dat er ook een Z68 itx bordje aan zit te komen. Toch vraag ik me af hoeveel je nog van die 45 of 77 watt af kan schaven met een 2500S of 2500T. Wel vreemd dat die dingen er nog niet zijn aangezien ze zo goed als tegelijk uit zijn gekomen.

UPDATE: scratch that. Idle gebruiken ze allemaal zo goed als hetzelfde (misschien een paar watt puntjes verschil). Een i5-2500K gebruikt dus idle ongeveer evenveel als een i7-2600k of een i5-2300/2400. Met als vrij groot voordeel dat je de 2500K icm een Z68 in principe ook zou kunnen over en onderklokken voor wat meer performance vs. energieverbruik / hitte flexibiliteit.

On topic:
Het zat dus toch wel gewoon een Zotac Z68 met losse videokaart worden, ook al heeft dit mobo een dual HDMI uitgang en bestaan er fijne HDMI naar dvi kabels (in plaats van adapter pluggen, die toch niet zo fijn zijn...)

[Voor 27% gewijzigd door TweakMDS op 09-06-2011 11:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee