• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zoals velen zoek ik ook een beamer.
Ik heb een tijd een beamer in mijn woning getest (de bekende Panasonic PT-AX100U)

Projecteren heb en wil ik blijven doen op mijn behang. Beige achtige vrije wand. Voordeel is dat de zwarttinten, dieper zijn, maar je wel meer moeite moet doen om de kleuren goed te krijgen. Dit lukte op deze Panasonic niet altijd.

De afstand waarvan geprojecteerd wordt, is ongeveer 7 meter met een max breedte van 5 meter te gebruiken voor het "scherm"

Wat ik een groot nadeel vond met dit diameter was de 720P en ook soms de helderheid bij donkere films. Nu is de max lichtopbrengst van die Pana geloof ik tegen de 2000Lumen. Dus het liefste zou ik een beamer nemen met meer lichtopbrengst en in ieder geval 1080P.
Een afstandsbediening is een must en ingebouwde speakers maakt mij dus niets uit.

Mijn oog is tot nu toe gevallen op de volgende beamers (ook vanwege de prijs) en weet dat die Acer qua beeldkwaliteit het goed doet.

Optoma HD20-LV
Acer H7531D

Het enige wat ik dus wel jammer vind, is dat als je nu zo een beamer koopt, deze niet futureproof is. 3D is natuurlijk fantastisch met een beamer, maar geen idee of in dit prijssegment zoiets beschikbaar gaat komen dit jaar?

Ook snap ik niet zo goed hoe de 3D Beamer werken, omdat de meesten zover ik snap zonder brillen geleverd worden en een extern apparaat of actieve NVidia shutters nodig hebben (beamer wordt aangesloten op een Ati 6850)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Dat 3D zou ik gewoon voor lief nemen. De huidige thuisbioscoop projectoren werken nog steeds op basis van hoofdpijngevende shutterbrillen (dus beelden voor linker en rechter oog om en om projecteren). Die leveren ze niet bij om de prijs te drukken. En dan mag je vervolgens zelf opzoek of je iets kunt vinden.

Voor passieve technieken (polarisatie) heb je een speciaal doek nodig om op te projecteren. Die kosten erg veel geld (meer dan de beamer), en je wilde sowieso gewoon op behang projecteren.

Zelf zou ik voor een Epson beamer gaan (ik heb de EH-TW2900) omdat deze vrij onkritisch zijn qua plaatsing (horizontale lensshift, dat heb je bij DLP beamers niet vaak), en geen last hebben van het regenboog effect (want LCD beamers, geen DLP). Ook komen ze in tests vaak goed naar voren. Voor meer beamer opties kun je eens kijken op projectorcentral of zo.

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 16:35

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Toevallig ben ik zelf ook hiermee bezig.

en ik kwam laatst het volgende filmpje tegen: YouTube: ‪Hardware.Info TV #230 deel 1/3: Home Cinema projectoren van 1000 euro‬‏

Hierin word de Acer H7531D/Epson TW3200/BenQ vergeleken.

Al twijfel ik vaak over de objectiviteit van Hardware.info maar toch een leuk filmpje waar in 3 beamers getest worden.

Vanwaar wil je eigenlijk op behang projecteren?

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:36
Kan je niet beter een oprolbaar scherm gebruiken? Tweedehands zijn ze vaak erg goedkoop (zeker handmatig) en als je ze hoog ophangt merk je ze bijna niet op aan de muur. Voordeel is dat je dan ook nog aan de muur een tv of schilderij kan hangen zodat je niet met een kale muur zit.

De Optoma is bij Correct in elk geval gunstig geprijsd: http://www.correct.nl/zoe...AAM=videobeamer&MODE=Zoek

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Het behang is gewoon erg strak, evenals mijn inrichting :D dat wil ik niet verpesten door een scherm van 4-5 meter breed :D

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik ben nog in overweging, misschien is het dan verstandiger voorlopig een instapmodel aan te schaffen. Full HD vanwege beperkte lichtopbrengt nog niet te nemen en 3D ook nog niet. Dan kan ik over 3 jaar bv daar eens naar kijken als de Full HD 3D passive beamers waarschijnlijk rond de 1000 te koop zijn.

Heb nu in overweging het goedkope Acer model: V700

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:36
n00bs schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:43:
Het behang is gewoon erg strak, evenals mijn inrichting :D dat wil ik niet verpesten door een scherm van 4-5 meter breed :D
Ah okee :P

Nuja, als ik jou was zou ik gewoon voor een fullhd beamer gaan. Zoveel scheelt dat niet in prijs en hoewel ik erg tevreden ben met mijn 720p beamer (Benq PE7700) heb ik laatst een full-hd beamer aan het werk gezien (Epson TW3200) en mijn volgende aanschaf is toch echt een FHD. Zeker op een groot scherm is dat een meerwaarde :)

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:45
n00bs schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:43:
Waarom zou je in hemelsnaam zo breed willen projecteren??
Dat gaat alleen maar ten koste van de lichtopbrengst en je kan de pixels dan gewoon zo tellen...
Of je moet op 10 meter van het scherm zitten, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
SpongeRob schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:47:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam zo breed willen projecteren??
Dat gaat alleen maar ten koste van de lichtopbrengst en je kan de pixels dan gewoon zo tellen...
Of je moet op 10 meter van het scherm zitten, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Ik zit ongeveer op 4 meter van het "scherm" maar zoals ik al eerder zei met een LCD 720P beamer op 1600-2000 Lumen ging dat ook perfect.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is toch niet meer comfortabel kijken? Op 4m van een 5m breed scherm zitten? :X Om de film dan te volgen moet je je hoofd >90 graden draaien van links naar rechts. Zeker met een relatief donkere muur zoals jij hebt zul je een erg krachtige lamp in je projector moeten hebben om nog een beetje lichtopbrengst te hebben.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:50:
Dat is toch niet meer comfortabel kijken? Op 4m van een 5m breed scherm zitten? :X Om de film dan te volgen moet je je hoofd >90 graden draaien van links naar rechts. Zeker met een relatief donkere muur zoals jij hebt zul je een erg krachtige lamp in je projector moeten hebben om nog een beetje lichtopbrengst te hebben.
Hahah ik kan zeggen dat het echt geniaal is :D volledig beeldvullend en ging perfect met die Panasonic beamer. Maar idd op 5m breedte, is het echt groot. Maar dat was vooral prettig bij astronomische docu's.

Voor films op die afstand is ongeveer 350cm-400cm genoeg.

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 16:35

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Zou eens verder kijken naar de Epson TW3200, deze heb ik net binnen en moet zeggen dat hij erg strak beeld weergeeft

Heb hem nog niet echt kunnen testen heb hem alleen even kort ingesteld op de muur aangezien ik nog geen scherm heb. alleen omdat hij relatief laag aantal lumen heeft had hij een beetje last van de zon.

Maar dat zullen de meeste beamers hebben in dit prijs segment

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Klein kickje, mijn oog is gevallen op de nieuwe epson tw5900. Full HD 3D beamer met een behoorlijke kwaliteit en lichtopbrengst. Ook een fatsoenlijke zoomlens, alleen geen lensshift mogelijkheden.

Brillen worden er niet standaard bijgeleverd en kosten rond de 75 Euro ps. Kan ook nergens vinden hoe deze brillen werken (ir, bt?). Ook staat er nergens iets over het syncen. Het enige wat ik wel kan vinden is dat de shutter op 240Hz per glas werkt, waardoor de lichtopbrengst in 3D een stuk hoger is.

Handleiding gevonden
De projector heeft een interne 3D-zender die wordt gesynchroniseerd met uw 3D-bril om een 3D-ervaring
mogelijk te maken. U kunt 3D kijken in het gebied dat in de figuur hieronder wordt getoond.
Gebruik de optionele externe 3D IR-zender als u het 3D-beeld niet normaal kunt zien of als u in een erg groter uimte zit.

c Afstand van projector tot scherm
Kijkafstand bij gebruik van de ingebouwde 3D-zender van de projector
5 m
d Kijkbreedte 4 m
e Kijkhoek 60°
f Afstand tot het scherm (kijken niet mogelijk) 0,3 m
c• Als er AV-apparaten, zoals Blu-ray-spelers, in de buurt van het scherm zijn opgesteld, kunnen de
signalen van de 3D-zender van de projector de werking van de AV-apparaten negatief beïnvloeden.
Plaats het AV-apparaat verder weg van het scherm.
• Plak niets voor op de 3D-bril dat het signaal kan hinderen.
• Sluit de optionele externe 3D IR-zender met een netwerkkabel aan op de poort External 3D IR achter op de projector en zet de zender onderaan het scherm, ongeveer in het midden. (ELPIE01)
• De kijkafstand voor de optionele externe 3D IR-zender is 10 m.
• De 3D-bril voor deze projector maakt gebruik van 3D Active Shutter Eyewear Technology die is ontwikkeld door Panasonic Corporation en X6D Ltd. (ELPGS01)

[Voor 105% gewijzigd door n00bs op 16-12-2011 09:45]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kewl. Mocht je `m aanschaffen, horen we natuurlijk graag je bevindingen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Blijft lastig toch... exact zitten meten. Maar de minimale schermbreedte met de TW5900 zou 314cm zijn, wat niet altijd optimaal is... Betekent in feite dat de zoom het eigenlijk niet haalt voor mijn ruimte. De TW3200 redt dit wel makkelijk en heeft wel lens shift, maar minder lichtopbrengst (hoeveel in realiteit geen idee) en ook geen 3D. Zucht...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee