Toon posts:

Hoe zetten jullie je website in concept?

Pagina: 1
Acties:

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 14:42
Nu zit ik al een poosje met een idee voor een nieuw project (een browsergame) in m'n hoofd, maar op dit moment hebben we niet de resources om het project op poten te zetten. Mijn idee is om het eens volledig uit te werken in concept, dus gewoon op papier.

Al denkend hoe ik dat zou gaan doen, leek het mij wel intressant om mede-tweakers eens te vragen hoe zij concepten in elkaar zetten. Opzoek naar ervaringen van jullie dus!

Kortom; hoe maken jullie een concept en hoever ga je voordat je begint met de volgende stap.

Wijzelf maken meestal een uitgeklede versie van het idee en schrijven vervolgens wat key-punten uit. Daarbij moet ik zeggen dat er vaak al te veel gebeurt en het concept al teveel dient als basis voor wat er daadwerkelijk ontwikkeld gaat worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor veel dingen bouw ik een mockup, waarbij interface, layout en wat simpele functies al zichtbaar zijn, om het grote beeld duidelijk te krijgen, met name voor mensen die wat minder abstract denken is dat best praktisch om te laten zien welke kant je met iets opwil.
Zo'n dingetje bouwen kost je een aantal uurtjes, maar je hebt wel alles in 1 keer helder, en dat kan soms de investering van tijd best waard zijn

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:31
Ik ga altijd eerst even brainstormen, gewoon alle ideeën op papier zetten (en, belangrijk, zonder te oordelen!) en organiseren.

...Verder kom ik meestal niet, :+. Een logische vervolgstap zou het uitwerken van een paar schermen zijn oid.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Voor een browsergame lijkt het me ook wel redelijk dat je het achtergrondverhaal, de gameplay, wat unique selling points en styling/art direction oid neerzet.
In principe moet je het document aan een willekeurig iemand kunnen geven en dat hij/zij voor zich kan zien hoe het project/browsergame eruit gaat zien, zonder dat je hem/haar iets hebt verteld.

[Voor 38% gewijzigd door Caelorum op 08-06-2011 11:57]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Een goed concept bestaat eigenlijk niet echt uit uitwerkingen imho. Maar een en ander is afhankelijk van je definitie van concept. Een concept is voor mij meer een visie, een idee dus een document met tekst en simpele schema's en flows. (bijv. het concept is dat we beter presteren als we een manier vinden om users te betrekken zodat we wel kunnen voldoen aan onze bedrijfsdoelstellingen. We hebben nu als idee om de betrokkenheid te gaan begroten met een systeem waarmee we users simpele opdrachten en beloningen gaan geven en daarmee spelen we in op de doelstellingen en de behoeften).

Een concept kun je eventueel uitbreiden met wat schetsen over een mogelijke oplossing maar eigenlijk komt dat imho pas in de fase daarna.

Een mooie tool voor mockups maken is trouwens Axure (gebruiken we hier bij t.net ook) met een 30dagen trial

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Even heel kort omdat ik in de bus zit: als er code komt kijken bij een concept ben je IMO niet goed bezig, daar heb je een proof of concept voor. Als je een concept optekent moet je altijd vanuit de eindgebruiker denken en nooit vanuit de programmeur. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 14:42
Aha, een mock-up dus! Zelf vind het altijd fijn om dingen te visualiseren. Een concept is nooit ineens bedacht, je vult altijd dingen aan. Je hebt een basis en door die te maken in een mock-up kun je kijken wat er mist en dergelijke, tenminste zo vat ik het op! :P

Goeie tip, ben nu Axure aan het installeren en zal eens kijken wat dat oplevert. Leuk dat je ons een kijkje geeft in de tweakers.net keuken :o

Mijn doel is een volledig uitgewerkt concept maken, voordat ik ook maar ergens mee begin. Moeilijk voor mij, want ik kan erg bevlogen zijn als ik eenmaal een idee heb. Het nadeel is dat ik later tegen problemen aanloop, waar ik natuurlijk eerder over na had moeten denken.

Denken vanuit de programmeur, ja ik ken het. Er van uit gaan dat dingen mensen snappen, maar dat blijkt dan toch anders. Maar het valt niet mee om als gebruiker te denken, je gaat zo snel over dingen heen!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat je eigenlijk meer een Functioneel Ontwerp/Interactie ontwerp aan het maken bent dan een concept :) Maar goed, dat is wel heel verstandig. Probeer je vooral te focussen op processen, teken nog eventueel even flowcharts uit (die helpen je alle requirements boven wat te krijgen) en zorg dat je in axure lopende story's kan maken.

Maak eventueel mocht je er niet uitkomen een lijst van user story's (dus eigenlijk zoiets als ' de gebruiker kan een nieuwsbericht aanmaken' en 'de bezoeker kan reageren op een artikel' en ' de gebruiker kan zijn reactie verwijderen' , etc etc)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
offtopic:
Ik heb ook even naar Axure gekeken, maar ik ben toch even geschrokken van de prijs. Nu weet ik dat je hiervoor een behoorlijk uitgebreidde tool in huis krijgt. Maar je hebt ook veel webbased, goedkopere die misschien alle functionaliteit bieden maar dan ook maar een fractie van de prijs zijn.

• Shrimp O Vis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-04-2019

Shrimp O Vis

Battle.net: SkyDiDeLY.628

Userstories/Mockups/flowcharts/requirements

Check ook Pencil voor mockups (echt aan te raden: http://pencil.evolus.vn/en-US/Home.aspx) of soms Adobe fireworks

[Voor 20% gewijzigd door Shrimp O Vis op 14-06-2011 14:38]

Core 2 Duo E8400; 2x2gb OCZ; Sapphire Radeon HD4850; Gigabyte EX38-DS4; NZXT Apollo;
If I asked "Is an electron a wave OR a particle?", my question would be wrong before you even answered.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voornamelijk pen en papier.. schetsen (evt. al in de bestaande huisstijl) en daarna pas digitaal uitwerken.
Meestal laat ik ze zelf eerst met voorbeelden komen wat ze ongeveer willen maar vooral wat ze niet willen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Priet

To boldly do what no one has..

Mockups voor websites zijn ook prima te maken met Balsamiq.

Ideaal om even snel iets te tonen of om complete concepten neer te zetten :)

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• Weyland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05-2021
Ik gebruik voor dit soort dingen Axure RP. Rapid prototyping zodat ik de indeling en interface kan testen. Als dit goed werkt dan komt er een mooie skin over heen en kan het worden vertaald naar HTML en CSS.

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
- FO, fuctioneel ontwerp, waarin je het gedrag en de verantwoordelijkheden van de applicatie vast stelt...

- TO, Technisch ontwerp, waarin je de technieken bespreekt, aangevuld met eventuele proof of concepts, over de haalbaarheid van het FO.

- Op basis van de FO en TO worden er mockups gemaakt.

- Op basis van de Mockups worden de FO en TO aangepast.

- Alles wordt reviewed en de FO en TO worden bevroren.

- Programmers doen hun ding..
- Designers doen hun ding...

- Applicatie wordt opgeleverd
- riedeltje begint opnieuw...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee