Toon posts:

EAW FR-253 HR, welke benodigheden?

Pagina: 1
Acties:

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Sinds kort heb ik 2x een EAW FR-253 HR gekregen.
Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn studie vereniging, maar heb een probleem.

Het probleem is dat ik alleen de speakers in bezit heb gekregen, dus geen versterker, kabels, etc...
En als 'audioleek' heb ik geen idee wat ik hier bij moet gaan anschaffen qua wattage versterker.
Of misschien zelfs 2 versterkers en wat allemaal al wel niet aan kabels!!
Mijn kennis gaat niet verder dan: Max wattage en continue wattage voor een subwoofer in ene auto 8)7

Ik heb in de handleiding van het boekje gekeken (via EAW hoofdwebsite) en geprobeerd te googlen, maar daar kwam ik totaal niet verder mee :(

Mijn vraag is dus, heeft iemand enig idee wat hiervoor allemaal mijn benodigheden zijn om het werkend te krijgen?

Gegevens Speaker(s):

Frequency Response
±3 dB 45 Hz to 17 kHz
-3 dB 48 Hz
-10 dB 35 Hz

Axial Sensitivity
SPL 1w @ 1m LF 102 dB
SPL 1w @ 1m MF/HF 104.5 dB
1/2 Space Efficiency 7.4%

Impedance
Nominal 4W

Power Handling
LF AES 900 Watts
LF 100 Hour Sine Wave 400 Watts
MF/HF AES 500 Watts
MF/HF 100 Hour Sine Wave 225 Watts

Maximum Output
LF Peak 131.5 dB SPL
LF Long Term 128 dB SPL
MF/HF Peak 131.5 dB SPL
MF/HF Long Term 128 dB SPL

Nominal Coverage Angles (-6 dB)
Horizontal 100 degrees
Vertical 50 degrees

Additional Descriptive Data
LF Subsystem 2 x 15-in Vented
MF Subsystem 2 x 7-in Poly-Laminated Cone
HF Subsystem 1 x 1-in Throat Compression Driver,
Constant Directivity Horn
Crossover Switchable Passive/Biamp, Equalized
Finish Black Catalyzed Polyurethane
Connectors 1/4” Phone Jacks, Banana Test
Points, Neutrik NL4FC
Grill Vinyl Coated Perforated Steel

Dimensions & Weights
Height 41.50 in (1054.1 mm)
Width 24.63 in (625.5 mm)
Depth 19.75 in (501.7 mm)
Net Weight 163 lbs. (73.4 kg)
Shipping Weight 168 lbs. (76.4 kg)

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-04 07:28
Als ik het goed heb begrepen van de foto's kan je kiezen of je 1 versterker of 2 versterkers (met eventueel een crossover) wil aansluiten. Hierbij kan je dan ook nog kiezen of je de ingebouwde cross-over wil gebruiken of een externe cross-over. Maar misschien klinkt dit nog steeds erg onduidelijk.

Waar het op neer komt is dat je een versterker nodig hebt om de speakers aan te sturen. En als ik het zo zie liefst een versterker met flink wat vermogen. Alleen hier kan ik weinig tips over geven aangezien ik niet weet wat het budget is. Je kan nieuw goede versterkers kopen, maar ook tweedehands zijn er prima apparaten te vinden.

Als je een versterker hebt moet je ook nog een mengpaneel hebben waarmee je het volume kan regelen en waarop je de geluidsbronnen aansluit.

• Beukgevaar
Dane86 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:20:
Als ik het goed heb begrepen van de foto's kan je kiezen of je 1 versterker of 2 versterkers (met eventueel een crossover) wil aansluiten. Hierbij kan je dan ook nog kiezen of je de ingebouwde cross-over wil gebruiken of een externe cross-over. Maar misschien klinkt dit nog steeds erg onduidelijk.

Waar het op neer komt is dat je een versterker nodig hebt om de speakers aan te sturen. En als ik het zo zie liefst een versterker met flink wat vermogen. Alleen hier kan ik weinig tips over geven aangezien ik niet weet wat het budget is. Je kan nieuw goede versterkers kopen, maar ook tweedehands zijn er prima apparaten te vinden.

Als je een versterker hebt moet je ook nog een mengpaneel hebben waarmee je het volume kan regelen en waarop je de geluidsbronnen aansluit.
Dat 1e klinkt inderdaad nog onduidelijk :)

Mijn vraag is eigenlijk meer of iemand een voorbeeld kan geven welke versterker ik zal moeten aanschaffen.... en ook welke kabels/panelen allemaal :X Ben zelf gister nog gaan uitvogelen, maar ik voelde me echt hulpeloos :( Had echt nul idee :'(
Het budget is eigenlijk zo min mogelijk, het doel is dat die dingen het gewoon gaan doen ;) (Het hoeft geen top spul te zijn!)

[Voor 5% gewijzigd door Beukgevaar op 09-06-2011 20:20]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Budget 'zo min mogelijk' hebben we eigenlijk niks aan. ;) Het goedkoopste is om een tweedehands hifiversterker te nemen en twee speakonpluggen te kopen, maar dan gaat het lang niet zo hard als kan en de betrouwbaarheid is laag.

Als je het goed wilt aanpakken heb je in ieder geval nodig:
-PA-versterker (met 2 kanalen) - moet tweedehands als je het betaalbaar wilt houden
-twee luidsprekerkabels 2x 2,5mm^2 met speakonpluggen aan beide kanten
-mengpaneel (hoeft geen dure te zijn)
-twee xlr-kabels voor tussen het mengpaneel en de versterker
-kabels voor tussen je mp3/cd-spelerr/computer en het mengpaneel
-een subsonicfilter als die nog niet op je versterker of mengpaneel zit (geen idee waar die dingen normaal zitten)
-Ik vergeet vast nog wel iets.

De schakelaars op de speakers zet je allebei omhoog (full range, passive crossover).

Ik denk eigenlijk dat dit meer iets is voor een PA-forum, je kan het eens vragen bij New-Line.

[Voor 55% gewijzigd door TBTL op 09-06-2011 21:54]

• Beukgevaar
TBTL schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:44:
Budget 'zo min mogelijk' hebben we eigenlijk niks aan. ;) Het goedkoopste is om een tweedehands hifiversterker te nemen en twee speakonpluggen te kopen, maar dan gaat het lang niet zo hard als kan en de betrouwbaarheid is laag.

Als je het goed wilt aanpakken heb je in ieder geval nodig:
-PA-versterker (met 2 kanalen) - moet tweedehands als je het betaalbaar wilt houden
-twee luidsprekerkabels 2x 2,5mm^2 met speakonpluggen aan beide kanten
-mengpaneel (hoeft geen dure te zijn)
-twee xlr-kabels voor tussen het mengpaneel en de versterker
-kabels voor tussen je mp3/cd-spelerr/computer en het mengpaneel
-een subsonicfilter als die nog niet op je versterker of mengpaneel zit (geen idee waar die dingen normaal zitten)
-Ik vergeet vast nog wel iets.

De schakelaars op de speakers zet je allebei omhoog (full range, passive crossover).

Ik denk eigenlijk dat dit meer iets is voor een PA-forum, je kan het eens vragen bij New-Line.
Ok, super bedankt :) Hier kom ik echt al stuk verder mee...
Maar bij de versterker... aan welke wattage moet ik dan denken? :+

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee