Toon posts:

Windows 7 nieuwe install of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeathslayerNLL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 16:58
Hallo Tweakers!

Ik heb een vraagje over de standaard geïnstalleerde Windows 7 Home Premium op mijn pas gekochte laptop.

Ik zal bij het begin beginnen. De laptop is van HP, en zoals jullie waarschijnlijk weten, komt een nieuwe HP laptop met de nodige onzin software erop. Nu heb ik deze software eraf gehaald grotendeels, en eigenlijk alleen belangrijke dingen als drivers erop laten staan. Ik heb dit alleen gedaan d.m.v. het verwijderen van programma`s, en ik heb een keer ccleaner gedraaid. Verder heb ik de laptop niet verder "opgeschoond".

Nu vroeg ik mij af of dit enigszins gelijkstaat aan een nieuwe installatie van Windows, of dat er toch nog een hoop dingen achterblijven op de laptop. (Waardoor hij dus toch een stuk langzamer wordt/is) Misschien dingen als Services die gestart worden o.i.d?

Ik hoop dat jullie mij hier wat opheldering in kunnen geven. De hoofdvraag is dus eigenlijk of de laptop sneller zal worden van een format + nieuwe installatie, of dat het weinig uit zal maken. Ik heb wel al geprobeerd te zoeken op internet, en hier op het forum, maar ik kon er weinig tot niks over vinden.

Alvast erg bedankt,

Caspar van Tergouw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:48
Een verse installatie van een "schone"-Windows cd levert meestal een sneller resultaat op dan van de meegeleverde installatie.
Je zult dus op zoek moeten naar een Windows 7 Home Premium cd en apart de drivers van HP downloaden.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-05 02:48

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Onbekend schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:11:
apart de drivers van HP downloaden.
Dat lijkt me overbodig. Een schone Win7 installatie herkend in mijn ervaring alle hardware en haalt de drivers op via de MS driver-database.

Schone installatie is the way to go.

Maar wel eerst ff je license backuppen en later terug zetten (google it ;) ).

Scheelt je gedoe en je hebt stiekem een licens over... (mag ik dat zeggen?)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 12:14
In de nieuwste laptops van HP kun je bij de recovery ook kiezen voor een 'Clean install'. Hierbij worden alleen de drivers en wat noodzakelijke programma's geïnstalleerd. Althans dit was zo op beide G62 laptops die ik in handen heb gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:56
Firesphere schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:13:
[...]

Dat lijkt me overbodig. Een schone Win7 installatie herkend in mijn ervaring alle hardware en haalt de drivers op via de MS driver-database.

Schone installatie is the way to go.

Maar wel eerst ff je license backuppen en later terug zetten (google it ;) ).

Scheelt je gedoe en je hebt stiekem een licens over... (mag ik dat zeggen?)
En jij denkt dat de standaard drivers van MS het beter/ even goed doen als de drivers van de fabrikant? (ati/intel/realtek/ whatever)

Schone installatie met installatie van de drivers is mijn advies. Die ik direct bij de fabrikanten van de onderdelen van de laptop haal omdat die nieuwer zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartelsrobert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 18:19
Craven schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:18:
[...]

En jij denkt dat de standaard drivers van MS het beter/ even goed doen als de drivers van de fabrikant? (ati/intel/realtek/ whatever)
waar denk jij dat microsoft de drivers vandaan haalt? juist ja, bij de fabrikant... 8)7
die op de pagina van de fabrikant zijn hooguit nieuwe of bevatten naast drivers ook "ondersteunende" software

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:48
Windows 7 is inmiddels 1,5 jaar oud. De laptop van de TS waarschijnlijk niet, en ook zal de hardware vast niet zo oud zijn. ;)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:56
bartelsrobert schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:20:
[...]

waar denk jij dat microsoft de drivers vandaan haalt? juist ja, bij de fabrikant... 8)7
die op de pagina van de fabrikant zijn hooguit nieuwe of bevatten naast drivers ook "ondersteunende" software
de drivers die op een schone windows install cd staan zijn voornamelijk generieke microsoft drivers vziw. en als er al drivers van de fabrikant bij zitten dan zijn die inmiddels behoorlijk verouderd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Craven schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:54:
[...]

de drivers die op een schone windows install cd staan zijn voornamelijk generieke microsoft drivers vziw. en als er al drivers van de fabrikant bij zitten dan zijn die inmiddels behoorlijk verouderd.
Nee hoor, die komen meestal gewoon van de fabrikant, kijk maar eens bij de driver details. Vaak wel in wat uitgeklede vorm, dus zonder config tools en soms met minder functionaliteit zoals ontbrekende opengl ondersteuning bij videokaart drivers (bij xp iig). Verder worden via windows update gewoon recente drivers geïnstalleerd welke Microsoft via de WHQL certificatie verkrijgt.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Een schone install is voor mij altijd een must bij de aanschaf van een nieuw systeem: het is sneller en neemt minder beslag op de harde schijf
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee