Toon posts:

[PC] DiRT 3: maak je eigen custom rallies!!!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goldenoldie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06-2019
In dit topic vertel ik hoe je je eigen rallies kunt samenstellen in Dirt 3 (PC). Een rally kan bestaan uit zoveel stages als je maar wilt en je kan kiezen uit alle beschikbare stages plus tijd van de dag en weer. De rally heeft gewoon een leaderboard met een totaaltijd aan het eind en een winnaar. Het lijkt op het eerste gezicht misschien ingewikkeld, maar het is echt heel makkelijk te doen. Als je het een keer hebt gedaan, maak je binnen een paar minuten een nieuwe custom rally.

Als basis gebruik ik de Rally World Tour in Finland. Die moet je dus eerst even vrijspelen. (Je kan ook een ander event als basis nemen, maar dan heb je niet altijd alle auto's tot je beschikking). Ik bewaar een backup van database.bin (zie verder) voor als ik het origineel weer wil spelen (weinig kans) en gebruik steeds mijn gemodde database.bin om weer een nieuwe rally te maken. (Je zou ook diverse backups van diverse database.bins kunnen maken als je een rally erg leuk vind en 'm niet weer opnieuw wilt aanmaken.)

Ik ga in dit voorbeeld uit van een rally die bestaat uit 8 stages (omdat ik dat zelf een lekkere lengte vindt, ook omdat je rallies niet tussendoor kan bewaren). Je kan trouwens met de kennis hieronder ook andere events aanpassen en uitbreiden of zelfs combineren, maar ik ben eigenlijk alleen maar geinteresseerd in rally... En met customs rallies wordt Dirt 3 eindelijk leuk! :)

1. Ga naar de map Dirt 3/Databases en maak een backup van database.bin (voor het geval je weer de originele events wilt spelen).

2. Download Ryder Database Editor 2.0. Let op: download RDE 2.0.2011.0530 die onderaan staat en niet de oudere versie bovenaan! Unzip het bestand, rechtsklik op Ryder Database Editor GUI 2.exe and run als admin.

3. Open database.bin in Dirt 3/Databases, zoek in de kolom links naar 'event', dubbelklik erop en zoek dan naar de regel '103_oakley_rally_finland_card' in de kolom 'card_string_id'. Verander in de kolom 'num_competitions' het getal dat je daar ziet in het aantal stages dat je wilt rijden, in dit voorbeeld dus 8.

4. Zoek vervolgens in de kolom links naar 'event_track_pool' en dubbelklik klik erop. Sorteer de lijst die je dan ziet op 'event_id' en zoek naar 422 (het id van de World Rally Tour Finland). Er zijn 5 regels, eentje voor elke stage. Kopieer de laatste regel met 422 (klik op het vlakje helemaal vooraan de regel om 'm helemaal te selecteren en ctrl-c) en plak die onderaan de lijst (klik op het hokje vooraan de lege rij onderaan en ctrl-v). In mijn geval plak ik de regel dus 3 keer erbij waarmee het aantal stages (regels met 422) op 8 komt.

5. Hernummer de nummers in de kolom 'id' naar unieke nummers (het laatste nummer is 1321 dus begin met 1322 en nummer door tot 1324).

6. Hernummer ook de nummers in de kolom 'order_index' (de eerste stage is 0, de tweede is 1, etc. dus in dit voorbeeld moet je de kopieen veranderen in 5, 6 en 7 om de 8 stages vol te maken).

7. Nu kan je stages toewijzen aan elke regel in de kolom 'track_model_id'. Verander gewoon de nummers die er nu staan in een nummer naar keuze uit de volgende lijsten (op dit moment heb ik alleen nog maar Finland en Michigan uitgeplozen omdat ik die het leukst vind):

Finland
track_model_id = naam van stage - lengte
191 = Tupasente - 5.0
192 = Hanisjarventie - 6.2
194 = Lankaama - 5.6
195 = Isojarvi - 2.7
196 = Alhojarvi - 2.9
197 = Kaatselka - 3.2
198 = Kakaristo - 2.8
199 = Mutanen - 3.2

Michigan
216 = Mountain Drive - 5.4
217 = Peninsula Run - 5.2
218 = Quincy Mine - 4.8
219 = Kenton Descent - 2.4
220 = Horizon Drive - 2.7
221 = Calumet Pass - 2.7
222 = Lighthouse View - 2.4
223 = Pine Ridge - 2.8

Als je bijvoorbeeld de rally dus wilt beginnen met Alhojarvie zet dan nummer 196 in de kolom 'track_model_id' van de eerste regel met event_id 422!

8. Dan nu de tijd van de dag. Zet in de kolom 'track_lighting_type_id' een van de volgende nummers:

1 = ochtend met opkomende zon
2 = middag met ondergaande zon
3 = nat (zie ook stap 8!)
4 = nacht

9. Tot slot het weer. Zet in de kolom 'weather_type_id' een van de volgende nummers:

1 = droog (is in feite geen 'weer': gebruik deze met 1, 2 en 4 uit stap 7)
2 = nat (gebruik deze ALTIJD met 3 uit stap 7)
4 = zware regen (gebruik deze ALTIJD met 3 uit stap 7)

Je hebt ook nog 6 voor sneeuw en 7 voor beetje sneeuw: beiden zijn alleen maar een visuele effecten voor Noorwegen: die hebben in Finland en Michigan weinig nut heeft.

10. Bewaar de database en.... veel plezier! :)

Tot slot: hulde en veel (maar niet alle :P ) credits aan vasgko2 die op het Codemasters forum een tutorial postte over het aanpassen van events, waaraan ik wat dingen heb toegevoegd, ook in dat topic te lezen, en wat ik allemaal heb samengevat in dit topic. (Zijn idee was meer om kant en klare mods te presenteren terwijl ik liever zelf custom rallies maak!)

P.S. Het menu van Dirt 3 kan niet meer dan 5 stages laten zien, maar als je de rally start zal je bovenin het menu met stages (in dit voorbeeld) zien dat de eerste stage er 1 van 8 is. Het feit dat je maar 5 stages ziet, zegt dus niets: je rijdt er gewoon 8. Of welk aantal je maar wilt.

EDIT
Nog wat tips:

- als je weer een andere rally wilt maken, hoef je in feite alleen maar stap 6, 7 en 8 te doen (of alleen 6, zelfs, wat je maar wilt). Dus als je de basis eenmaal hebt, wordt het nog gemakkelijker!

- omdat ik me irriteer aan het constante hergebruik van gedeeltes van stages, ga ik (morgen) als eerste een rally maken waarin ik Finland met Michigan combineer: beiden lijken wel op elkaar, alleen is de ochtend in Finland net wat 'kouder' dan in Michigan, dus... ik doe net alsof al die stages in 1 gebied zijn en begin met een hele vroege stage met zon (Finland), dan een stage zogenaamd later op de dag met zon (Michigan), een stage met zonsondergang (Finland), een nachtstage (Michigan) en dan dag twee weer opnieuw, maar dan met andere stages, natuurlijk, waarna ik eindig met een nachtstage of eentje met zonsondergang. In ieder geval wissel ik Finland en Michigan af. En als je dan ook nog combineert met nat en regen (bijvoorbeeld op de 'tweede dag'), kun je complete (en lange) rallies maken waarin het herhalen van stukken een stuk minder opvalt! :)

[Voor 18% gewijzigd door goldenoldie op 08-06-2011 20:00]

• Ontzettende_Jan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 14:37
Netjes maar waarom een nieuw topic? :?

PSN: jannvsdvinvs

• janvanmil
  • Laatst online: 26-05 21:00
Ontzettende_Jan schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 06:55:
Netjes maar waarom een nieuw topic? :?
Hierom denk ik:

Quote uit het "[Multi] Colin McRae DiRT3" topic:
J van E schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:56:
En omdat het alleen voor de PC is, heb ik het gepost in een apart topic:
[PC] DiRT 3: maak je eigen custom rallies!!!

• goldenoldie
Inderdaad. ;) Beetje zielig voor de consolespelers als ze lezen wat ze missen. :P Daarnaast is het modden/editen van de database.bin eigenlijk een onderwerp op zich wat niet past in een discussie óver het spel. Wat ik hierboven beschreven heb, is ook nog maar het topje van de ijsberg want er valt nog veel meer te modden en te editen. Bovendien vinden sommigen dit editen wellicht wat ingewikkeld (wat het echt niet is, maar goed...). Als diverse posts erover dan ook nog verspreidt staan in een groot topic, wordt het helemaal lastig om te volgen. Al is het maar de vraag of er veel gepost zal worden hier, want mijn OP is volgens mij nogal duidelijk. 8) Daar komt nog bij dat aardig wat mensen zijn afgehaakt wat Dirt 3 betreft vanwege het lager dan verwachte rally-gehalte en juist voor hén is dit onderwerp interessant: ze zouden dit wellicht missen als het verborgen stond in het grote Dirt 3 topic.

Redenen genoeg...? Of moet ik er nog een paar verzinnen? :+

EDIT
Het kan goed zijn dat mijn OP nog wordt aangepast (bijvoorbeeld wat betreft het kiezen van wet en rain) of dat ik nog dingen toevoeg, wellicht in nieuwe posts. Zo ga ik vanavond proberen om niet een bestaand event te editen maar een compleet nieuw event toe te voegen en dat event gaat dan ook nog eens iets als GoT-Rally heten, met als het even kan ingame het GoT-logo, om maar wat te noemen. Dikke pret. ;) Geen idee wat wel en niet gaat lukken, maar dat zie ik wel. Stay tuned.

EDIT 2
Als iemand het echt niet ziet zitten om te modden en te editen, dan zou ik wellicht ook een rally naar keuze kunnen maken en de database.bin ergens uploaden zodat men die rally kan spelen zonder zelf te modden. Ook een mogelijkheid... Ik zit zelf dus te denken aan een GoT-rally van twee dagen met 8 stages uit Michigan en Finland: misschien dat ik die dan sowieso wel upload ergens.

[Voor 28% gewijzigd door goldenoldie op 08-06-2011 09:33]

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17

Hupske

AFCA

Wellicht kunnen we dan ook een kleine competitie maken? Al die stages afleggen en kijken wie er de minste tijd voor nodig heeft? Alleen moet ik eerst nog even de juiste kampioenschap vrij spelen. Ben namelijk nog niet zo ver in het spel.

[Voor 29% gewijzigd door Hupske op 08-06-2011 11:12]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Ontzettende_Jan
  • Laatst online: 01-05 14:37
J van E schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:05:
[...]

Inderdaad. ;) Beetje zielig voor de consolespelers als ze lezen wat ze missen. :P
Haha fair enough... Was wel het eerste wat ik dacht toen ik het las, heb 'm namelijk voor de PS3 gekocht en niet op de PC.. ;)

PSN: jannvsdvinvs

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 23:43
top uitleg, inderdaad wel jammer voor ons console spelers, maar een super feature voor de pc spelers.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:32

Pykow

Pykow Gaming | BuG

ow zeker leuk, ga eens een keertje testen want heb de game al uitgespeeld(tenminste alleen die world tour allemaal nog uitrijden)

Pykow Gaming | Twitter | Twitch | YouTube

• goldenoldie
Ik ben er nog even ingedoken maar het aanmaken van compleet nieuwe events en het toevoegen van custom namen en icons en zo wordt me te ingewikkeld. ;) Dus ik hou het bij editen van rallies! Ben ik allang blij mee: de rest is eigenlijk bijzaak, Dus ik ga nu ff mijn eerste tweedaagse 'GoT-rally' rijden:

S1 Kaatselka - 3.2 - vroege ochtend
S2 Pine Ridge - 2.8 0 ochtend
S3 Mutanen - 3.2 - middag, zonsondergang
S4 Calumet Pass - 2.7 - nacht
S5 Lankaama - 5.6 - nat
S6 Quincy Mine - 4.8 - regen
S7 Alhojarvi - 2.9 - nat
S8 Mountain Drive - 5.4 - middag, zonsondergang

:)

• goldenoldie
Ok, voor degenen die het alsnog te ingewikkeld vinden, is hier de rally die ik mijn vorige post had gezet:

GoT rally.

Nou ja, hij heet in het spel gewoon Finland Rally. En Michigan is nu een provincie in Finland! :P

Zet de database.bin in de map Dirt 3/Databases (nadat je het origineel hebt gebackupd) en je kan de rally spelen door naar World Rally Tour te gaan en de eerste rally te kiezen, Finland. Have fun.

Je kan de bin in de zip natuurlijk ook gebruiken om je eigen rally samen te stellen. Als je het gewoon houdt op een rally van 8 stages (vind ik een mooie lengte: duurt ongeveer een kwartier) dan hoef je alleen maar de volgende stappen te doen:

1. Download Ryder Database Editor 2.0. Let op: download RDE 2.0.2011.0530 die onderaan staat en niet de oudere versie bovenaan! Unzip het bestand, rechtsklik op Ryder Database Editor GUI 2.exe and run als admin.

2. Open database.bin in Dirt 3/Databases, zoek in de kolom links naar 'event_track_pool' en dubbelklik klik erop. Sorteer de lijst die je dan ziet op 'event_id' en zoek naar 422 (het id van de World Rally Tour Finland).

3. Nu kan je stages toewijzen aan elke regel met 422 in de kolom 'track_model_id'. Verander gewoon de nummers die er nu staan in een nummer naar keuze uit de volgende lijsten (op dit moment heb ik alleen nog maar Finland en Michigan uitgeplozen omdat ik die het leukst vind):

Finland
191 = Tupasente - 5.0
192 = Hanisjarventie - 6.2
194 = Lankaama - 5.6
195 = Isojarvi - 2.7
196 = Alhojarvi - 2.9
197 = Kaatselka - 3.2
198 = Kakaristo - 2.8
199 = Mutanen - 3.2

Michigan
216 = Mountain Drive - 5.4
217 = Peninsula Run - 5.2
218 = Quincy Mine - 4.8
219 = Kenton Descent - 2.4
220 = Horizon Drive - 2.7
221 = Calumet Pass - 2.7
222 = Lighthouse View - 2.4
223 = Pine Ridge - 2.8

Als je bijvoorbeeld de rally dus wilt beginnen met Alhojarvie zet dan nummer 196 in de kolom 'track_model_id' van de eerste regel met event_id 422!

4. Dan nu de tijd van de dag. Zet in de kolom 'track_lighting_type_id' een van de volgende nummers:

1 = ochtend met opkomende zon
2 = middag met ondergaande zon
3 = nat (zie ook stap 5!)
4 = nacht

5. Tot slot het weer. Zet in de kolom 'weather_type_id' een van de volgende nummers:

1 = droog (is in feite geen 'weer': gebruik deze met 1, 2 en 4 uit stap 7)
2 = nat (gebruik deze ALTIJD met 3 uit stap 7)
4 = zware regen (gebruik deze ALTIJD met 3 uit stap 7)

Je hebt ook nog 6 voor sneeuw en 7 voor beetje sneeuw: beiden zijn alleen maar een visuele effecten voor Noorwegen: die hebben in Finland en Michigan weinig nut heeft.

6. Bewaar de database en.... veel plezier! :)

Zo, dat scheelt toch weer een aantal stappen! Als je alsnog meer of minder stages wilt, moet je de OP er weer even bij halen... ;)

EDIT
Hier even een screenshot van de kolommen in de editor die je moet wijzigen in bovenstaande verkorte tutorial. Het is echt heel simpel...! ;) Dit is de rally die in de zip zit, dus je kan zo aan de nummers zien waar het ochtend is en nacht en waar het regent, etc. en om welke track het gaat. Als je mijn bin gebruikt, is dit ALLES wat je hoeft te bekijken en te editen! Makkelijk, toch?

[Voor 6% gewijzigd door goldenoldie op 08-06-2011 20:53]

• goldenoldie
Wegens groot succes :+ bij deze nog een rally, nu met de 8 kortste stages uit Finland en Michigan, en allemaal op 's ochtends of 's middags, met een lekker zonnetje. Ik vind die korte stages eigenlijk wel erg leuk...! Leuk dan de lange! Misschien ook omdat je bij die lange alles wat je al kent weer voorbij ziet komen...

GoT rally 2

Installatie etc. zie uitleg in vorige post.

Ik weet niet of iemand anders nog wat aan mijn info heeft gehad, maar ik vermaak me prima met m'n custom rallies. ;)

[Voor 16% gewijzigd door goldenoldie op 09-06-2011 21:00]

• Hupske
  • Laatst online: 14:17

Hupske

AFCA

Ik kan niet wachten tot ik ver genoeg ben in de game. Wil hem eerst uitspelen voordat ik hier aan begin.
Maar ik zeg alvast: Thanks voor de uitleg. Enne als je nog meer leuke simpele mods ziet, kan je ze volgens mij hier best wel bij plaatsen.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• zimon72
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-12-2018
Vind ik een top 'uitbreiding'! Echter, ik heb t spel via Steam gekocht en geinstalleerd, lukt het dan ook?

• zimon72
Edit op laatste bericht: waar vind ik world rally tour in de menu's?

• goldenoldie
Via steam moet ook gewoon werken. De world rally tour is de meest linkse KLEINE pyramide, dus die vóór de grote season pyramides zweven. Die moet je dus wel vrijgespeeld hebben...

Ik heb gisteren trouwens ook een gemodde database gemaakt waarin ALLE events unlocked zijn: misschien ga ik die wel combineren met deze rally mods: dan kan je 'm gewoon spelen ook al ben je nog niet zover in het spel. Nadeel van deze manier van modden is dat je maar 1 gemodde database.bin tegelijkertijd kan gebruiken... En ze werken ook niet online.

EDIT
Hier is alvast een link naar de database die ALLE events unlocked. (Dus zonder die 8 stage rally.)

All events unlocked database

Ik had die gemaakt als test (gewoon om te kijken of het werkte) maar ook voor lui die om een of andere reden vastzitten in het spel en even alle gelockte events willen checken.

[Voor 27% gewijzigd door goldenoldie op 10-06-2011 10:43]

• zimon72
Ok, ga het ff proberen. Zou mooi zijn als die (lange) custom rally nog in de unlocked database komt. Dan heb ik tenminste de rallygame die ik wil...

• zimon72
Kun je overigens, als je world rally tour 'gewoon' unlocked, wel online spelen?

• goldenoldie
zimon72 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:14:
Kun je overigens, als je world rally tour 'gewoon' unlocked, wel online spelen?
Voor zover ik weet kan je kan niet online met een gemodde database: als je online wilt, moet je de originele database weer ff terugzetten... en als je dan offline verder wilt met wat voor gemodde database dan ook, dan moet je die weer installeren! (Gewoon ff de naam veranderen is genoeg: ik heb een hele rij databases in m'n database folder staan maar slechts eentje heet database.bin. De anderen heten bv. 'database.bin UNLOCKED' en 'database.bin 8 STAGES'.

Ik ga zo ff kijken wat ik kan doen om de langere rally oook beschikbaar te maken voor lui die nog niet zover zijn. Je kan trouwens, denk ik, het beste de originele database.bin als default houden en alleen als je ff een wat langere rally wilt, die bin van mij 'activeren'.

• goldenoldie
zimon72 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:50:
Ok, ga het ff proberen. Zou mooi zijn als die (lange) custom rally nog in de unlocked database komt. Dan heb ik tenminste de rallygame die ik wil...
Hier is de database met toegang tot ALLE events EN de 8 stage rally (de eerste die ik postte). Die rally vind je dus in de Rally World Tour: de meest linkse van de kleine pyramides in de career en het is de eerste rally, Finland.

Ben benieuwd of het werkt. Jammergenoeg lukt het me niet alle auto's te unlocken...

Database ALL unlocked en 8 stage rally

BTW De reden dat ik die Word Tour edit en niet de allereerste rally in de career (waar iedereen meteen bij kan) is dat je alleen bij de world tour kan rijden met alle classes. De normale events in de career zijn altijd beperkt tot een bepaald aantal classes.

[Voor 16% gewijzigd door goldenoldie op 10-06-2011 17:17]

• goldenoldie
En hier (ja, ik ben lekker bezig) een nieuwe database.bin mod die alle events unlocked en alle auto's!

All events and all cars unlocker

De events zijn meteen beschikbaar, de auto's na het behalen van je eerste rep (let goed op als het rep scherm verschijnt... vuurwerk!). Als je al rep had behaald, heb je als het goed is ook meteen toegang tot alle auto's.

Vraag: wil iemand het volgende testen: of je met deze gemodde bin ook online kan?

Zo niet: zorg dat je game gesaved wordt met deze mod actief, stop de game, herinstalleer de originele ongemodde database.bin en start de game opnieuw: zijn alle events nog STEEDS beschikbaar...? En werkt het nu wel online? Op mijn computer waren alle events namelijk ook met de originele bin nog steeds beschikbaar! Wat deze unlocker de definitieve event unlocker zou maken. Maar ik zie dat graag getest door anderen. ;) Jammergenoeg waren de auto's weer gelocked met de originele bin: denk niet dat ik daar een truuk voor weet, nou ja, behalve dan de gemodde bin blijven gebruiken.

Als de events inderdaad beschikbaar blijven met ANDERE bins (origineel of gemod) dan betekent dat, dat je deze bin kunt gebruiken om de boel te unlocken en vervolgens allerlei andere mods kan gebruiken! Tot nu toe kon je altijd maar 1 database.mod tegelijkertijd gebruiken. (Volgt iemand dit allemaal nog...? :P )

[Voor 6% gewijzigd door goldenoldie op 10-06-2011 20:51]

• e.looijenga
  • Laatst online: 24-04 13:36
hoi

Bedankt voor al je moeite. Leuke serie rally's. Werkt perfect!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee