SATA drive in laptop ongewenst getoond als removable (Win7)

Pagina: 1
Acties:

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een Lenovo W520 laptop. Daarin is een SSD als primaire harddisk ingebouwd en de standaard meegeleverde SATA drive is ingebouwd in de bay waar de DVD brander zat. Nu heb ik het volgende probleem: Die SATA drive wordt getoond als removable device, en bij sommige sleep/hibernate acties probeert Windows de drive ook te ejecten. Dit leidt tot een melding dat de schijf niet ge-eject kan worden (en gelukkig, terecht!).

Maar ik wil Windows 7 x64 zo instellen dat ie helemaal niet als removable gezien wordt.Ik heb allerlei dingen gezien mbt een registry key 'treatasinternal' (was een WinXP oplossing), een registrykey 'DisableRemovable' (leek niks te doen, en alle oplossingen wijzen naar een nvata device, terwijl het een Intel chipset is).

Kortom, weet iemand hoe dit moet?

(ik twijfel of dit topic hier hoort of in Windows subforum?)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is gewoon standaard, S-ATA heeft nu eenmaal de optie om te "hotswappen". Ik zou eerder gaan uitzoeken waarom de hardeschijf zomaar ontkoppeld wordt (software matig weleenswaar), want dat is het eigenlijke probleem. Of je moet AHCI uitschakelen, maar dat heeft nadelige gevolgen voor jouw SSD.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31

D4NG3R

kiwi

:)

_Dune_ schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 00:38:
Dit is gewoon standaard, S-ATA heeft nu eenmaal de optie om te "hotswappen".
offtopic:
Mits ingesteld als AHCI. Het zou standaard moeten werken bij SATA, maar de realiteit laat vaak anders zien :+

Hoe staat de schijf in de bios ingesteld? Misschien als RAID of AHCI.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Rapid storage driver installeren :)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:42

Aganim

I have a cunning plan..

De Ultrabay heeft een ejectknop, dus het is opzich niet vreemd dat de schijf als 'removable' wordt gerapporteerd. Dat zou ik dan ook niet ongewenst noemen. Overigens draait mijn eigen Lenovo W500 in een zelfde configuratie, waarbij de opslagschijf dus ook aangemerkt is als 'removable'.

Ik sluit me dan ook aan bij _Dune_, zoek uit waarom Windows wilt ejecten. Wat je nu aan het doen bent, is het symptoom bestrijden, terwijl het probleem aanwezig blijft.

Kijk eerst even op http://support.lenovo.com/en_NL/downloads/default.page of er updates voor je bios/drivers zijn, mocht je dat nog niet gedaan hebben.