Toon posts:

windows 7: digitaal en analoog geluid tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

Voor een projectje moet ik tegelijkertijd de output van windows op S/PDIF en analoge output tegelijk hebben.
Wie weet hoe dit moet?

Ik heb al gelezen:

gelijktijdig digital en analog audio onder Vista

P5E (Soundmax): geen SPDIF en analoog signaal tegelijk?

Geluid via analoog en digitaal

En zie nog steeds het licht niet. Het aat hier om een onboard Sandy Bridge chipset, en ik moet echt beide hebben (analoog voor luidsprekers en digitaal voor een film/geluidsherkennings proces (een motioncontroller van d-box.com)).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
De media applicatie is trouwens vlc, dus als daar een shortcut in zit vind ik het best.

Virtual audio cables loopt hier vast en is 30 day trial, dus ook erg onhandig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 328247

Boudewijn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:11:
Hoi,

Voor een projectje moet ik tegelijkertijd de output van windows op S/PDIF en analoge output tegelijk hebben.
Wie weet hoe dit moet?

Ik heb al gelezen:

gelijktijdig digital en analog audio onder Vista

P5E (Soundmax): geen SPDIF en analoog signaal tegelijk?

Geluid via analoog en digitaal

En zie nog steeds het licht niet. Het aat hier om een onboard Sandy Bridge chipset, en ik moet echt beide hebben (analoog voor luidsprekers en digitaal voor een film/geluidsherkennings proces (een motioncontroller van d-box.com)).
Zowel in Vista als Win7 kun je alleen maar kiezen tussen analoog en digitaal. Zowel analoog als digitaal samen dat gaat niet. Je zult dus het licht niet gaan zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Daarom vestig ik ook een beetje mijn hoop op de applicatie, vlc :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:53
Anoniem: 328247 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:27:
[...]

Zowel in Vista als Win7 kun je alleen maar kiezen tussen analoog en digitaal. Zowel analoog als digitaal samen dat gaat niet. Je zult dus het licht niet gaan zien.
Weet je dit 100% zeker? dit zou namelijk betekenen dat iemand met een Z-5500 digitaal aangesloten geen headset op kan doen? Klinkt mij wat vreemd in de oren. Moet het tegelijk als in, hetzelfde geluid moet uit 2 soorten speakers, of moet er 2 soorten geluid uit 1 computer komen, dan is uiteraard 2 losse pc's nog mogelijlk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

hugoy schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:31:
[...]

Weet je dit 100% zeker? dit zou namelijk betekenen dat iemand met een Z-5500 digitaal aangesloten geen headset op kan doen? Klinkt mij wat vreemd in de oren. Moet het tegelijk als in, hetzelfde geluid moet uit 2 soorten speakers, of moet er 2 soorten geluid uit 1 computer komen, dan is uiteraard 2 losse pc's nog mogelijlk.
Wat ik van Boudewijn begrijp is, dat hij zowel s/pdif als analoog gelijktijdig uit z'n pc wil halen. Dat kan dus niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Anoniem: 328247 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:34:
[...]

Wat ik van Boudewijn begrijp is, dat hij zowel s/pdif als analoog gelijktijdig uit z'n pc wil halen. Dat kan dus niet
Inderdaad, ik speel een filmpje in VLC af dat digitaal moet communiceren met een motion controller (die d-box hardware waar ik aan refereerde), en tegelijkertijd naar een analoge versterker moet.

Is een 2e geluidskaart evt hiervoor mogelijk?

Aller aller allervieste fix is VLC 2x starten, maar dat is echt nasty.

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-06 12:59

WWJD

*pluh*

Andere geluidskaart ook een optie?
Mijn Creative x-fi (USB) geeft bijvoorbeeld wel het geluid gelijktijdig over zowel digitaal als analoog.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:06

Marc H

- Mr. Burstmode -

Anoniem: 328247 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:27:
[...]

onzin.

In veel mediaplayers kan je instellen welk device je kan gebruiken. Bij mij staat aimp3 zo ingesteld dat het gebruik maakt van de spdif, zodat het geluid naar mij home cinema gaat, terwijl de standaard device instelling van windows mijn gewone speakers zijn. Resultaat: een achtergrond muziekje tijdens het gamen.

Je zal dus een applicatie moeten vinden die meerdere devices tegelijk kan aansturen, iets wat vlc volgens mij niet kan.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hugoy schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:31:
Ik weet zelf wel 100% zeker dat ik het wel kan, ik heb een X-Fi extreme met de consolebay (voor spdif in/uit, coax in/uit), waarmee ik alles gelijktijdig kan laten gaan, mits de programma's in kwestie ook zelf output kunnen kiezen.

VLC heeft standaard output-keuze ingebouwd, daarmee zou het in principe gewoon moeten werken, maar ik weet niet of je dan tegen een hardwarematige limiet aanloop van doorsnee onboard-kaartjes.

(voordeel dat ik meteen heb met een X-fi, ik kan de onboard ook altijd gebruiken, welke niet gelijktijdig digitaal en analoog kan - maar dat kan ook aan de bracket liggen).

[Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 08-06-2011 13:11]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Marc H schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:07:
[...]

onzin.

In veel mediaplayers kan je instellen welk device je kan gebruiken. Bij mij staat aimp3 zo ingesteld dat het gebruik maakt van de spdif, zodat het geluid naar mij home cinema gaat, terwijl de standaard device instelling van windows mijn gewone speakers zijn. Resultaat: een achtergrond muziekje tijdens het gamen.

Je zal dus een applicatie moeten vinden die meerdere devices tegelijk kan aansturen, iets wat vlc volgens mij niet kan.
Wel even de vraag goed lezen. Boudewijn had het over Win 7. :o

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Boudewijn's 2de post geeft toch duidelijk aan dat het gaat om VLC.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

Anoniem: 328247 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:29:
[...]

Wel even de vraag goed lezen. Boudewijn had het over Win 7. :o
Ik heb win 7 :)

Windows 7 kan prima met meerdere muziek devices tegelijk overweg. Probleem voor TS is dat het alleen niet standaard mogelijk is om 1 geluidsbron naar meerdere devices tegelijk te sturen, en VLC kan het volgens mij ook niet.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 16:07

itsalwaysme

Graast voor DB

Marc H schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:46:
[...]

Ik heb win 7 :)

Windows 7 kan prima met meerdere muziek devices tegelijk overweg. Probleem voor TS is dat het alleen niet standaard mogelijk is om 1 geluidsbron naar meerdere devices tegelijk te sturen, en VLC kan het volgens mij ook niet.
Ik kan dat wel met mijn X-fi. Ik gebruik tegelijk optical naar mijn home cinema set en analoog naar mijn beeldscherm-speakers. Volgens mij is dat wel een speciale instelling in de creative software.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het hangt idd van de geluidskaart af, in Vista en 7 (itt XP) is het standaard niet een optie. Wat ik wel vond al googlend:
"It is possible to obtain both digital and analog audio simultaneously from a single Realtek audio device by downloading and extracting rtkhdaud.dat to C:\Windows\System32\Drivers\ "
van: http://neosmart.net/blog/2006/vista-sound-drivers/ (onderaan)

en:
"3. It is possible, in some applications, to workaround this problem by setting the output device directly from the application. For example, I can set the Windows 7 default device to SPDIF and have Windows Media Player send its signal to the speakers (Options\Devices\Speakers\Properties). Magically, WMP playback now occurs through both the default output device (SPDIF) and the speakers. [Which leads me to believe that what we want Windows 7 do wouldn't be difficult to implement.]
4. Sadly, this workaround doesn't work for applications that don't allow you to define the output device. Like iTunes :-("
van: http://www.windows7taskforce.com/view/76

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

Even zoeken op internet, en kwam dit tegen:

1. Open Sound panel
2. Select Speakers as the default playback device
3. Go to the "Recording" tab
4. Right click and enable "Show Disabled Devices"
5. A recording device called "Wave Out Mix", "Mono Mix" or "Stereo Mix" (this was my case) should appear
6. Right click on the new device and click "Enable"
7. Right click on the new device and click "Set as Default Device"
8. Double click on the new device to open the Properties window
9. Go to the "Listen" tab
10. Click on the "Listen to this device" checkbox
11. Select your SPDIF device from the "Playback through this device" list

Even getest op mijn eigen machine, werkt.

• Boudewijn
  • Niet online
WWJD schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:40:
Andere geluidskaart ook een optie?
Mijn Creative x-fi (USB) geeft bijvoorbeeld wel het geluid gelijktijdig over zowel digitaal als analoog.
Eventueel, doch liever niet.
Anoniem: 328247 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:29:

"3. It is possible, in some applications, to workaround this problem by setting the output device directly from the application. For example, I can set the Windows 7 default device to SPDIF and have Windows Media Player send its signal to the speakers (Options\Devices\Speakers\Properties). Magically, WMP playback now occurs through both the default output device (SPDIF) and the speakers. [Which leads me to believe that what we want Windows 7 do wouldn't be difficult to implement.]
4. Sadly, this workaround doesn't work for applications that don't allow you to define the output device. Like iTunes :-("
Ik ga eens kijken of ik VLC dat kan laten doen :).
Marc H schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:09:
Even zoeken op internet, en kwam dit tegen:

1. Open Sound panel
2. Select Speakers as the default playback device
3. Go to the "Recording" tab
4. Right click and enable "Show Disabled Devices"
5. A recording device called "Wave Out Mix", "Mono Mix" or "Stereo Mix" (this was my case) should appear
6. Right click on the new device and click "Enable"
7. Right click on the new device and click "Set as Default Device"
8. Double click on the new device to open the Properties window
9. Go to the "Listen" tab
10. Click on the "Listen to this device" checkbox
11. Select your SPDIF device from the "Playback through this device" list

Even getest op mijn eigen machine, werkt.
Ik las dit vooral in de Vista context (zie de tomshardware links die ik in de TS postte), maar dit kunnen we uiteraard ook even proberen ja :).

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 10:10

LauPro

Prof Mierenneuke®

is er geen Jack port op Windows?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Boudewijn
  • Niet online
Jazeker die is er. daar hadi k nog niet eerder aan gedacht. Zal eens onderzoeken hoe jack eigenlijk werkt; heb het nog niet eerder gebruikt.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 10:10

LauPro

Prof Mierenneuke®

De beveiliging waar men het eerder over had in deze thread aangaande Windows 7 gaat over het secure audio path. Men wil voorkomen dat je dus geluid kan rippen terwijl je het afspeelt. Vroeger was het een vinkje van 'set SPDIF out on' en je kreeg netjes een mix maar tegenwoordig is het OF / OF. Echter niet alle software heeft dit nog juist geïmplementeerd en zodoende zijn er workaround mogelijk.

En zolang je audio kan routen zoals Jack dat kan gaat ze dit nooit voorkomen...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee