Toon posts:

extra geluidskaart Gigabyte GA-Z68X-UD3H zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 31435

Topicstarter
ben van plan dit mobo te kopen met i7 2600k
aangezien ik nog een Gigaworks S750 7.1 heb vraag ik me af of de onboard Realtek ALC889 nog verbeterd kan worden door een Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro die ik nog heb liggen
ben niet zo op de hoogte met de laatste ontwikkelingen van onboard geluids-chips, al zag ik in HWI review dat de ALC889 goed is, maar hoe goed tov de X-Fi?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, de ontwikkelingen omtrent de onboard geluidskaarten gaan heel goed.
(verbeter me als ik fout zit!) maar optionele geluidskaarten zijn niet veel beter meer als onboard.
En de realtek onboard kaarten zijn momenteel al aardig professioneel

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen geven.

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien je die kaart al hebt liggen; probeer het uit. Een moederbord zonder onboard audio vind je heden ten dage toch niet meer.

Persoonlijk vind ik de ALC889 op de UD3H best goed (ik heb het bord hier nu naast me liggen), maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik het verschil meestal toch niet hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 31435

Topicstarter
ik denk dat ik er al uit ben
volgens een review van HWI over 11 geluidskaarten getest, staat een hele verhandeling, over wat een extra geluidskaart nog doet.

het komt er in feite op neer volgens Koen Crijns:
" Er bestaat met het uisterven van EAX e.d. tegenwoordig niet meer zoiets als hardwarematige verwerking van het plaatsen van objecten in een 3D audioruimte. Alle geluiden worden op softwareniveau gemaakt, ofwel door eigen code van de game programmeur, ofwel met standaard geluidsengines of -API's. Uiteindelijk wordt het geluid als bijvoorbeeld 5.1 stream naar de hardwarelaag, lees de geluidskaart toegevoerd.

Anno 2011 is er dus niet meer zoiets als kwaliteitsverschillen op het vlak van 3D-plaatsing of geluidseffecten. Ze worden immers in alle gevallen door exact dezelfde softwarelaag berekend. Het enige kwaliteitsverschil wat er nog is, zijn zaken als signaal/ruis-verhouding."

lijkt me duidelijk verder en de ALC889 schijnt heel goed te zijn, geluidskaart dus geen echte meerwaarde, tenzij je echt audiofiel geluid wil met muziek afspelen bijvoorbeeld

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 00:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die X-Fi heb je niet nodig, of je moet het voor het genieten van muziek of componeren doen. Voor gaming ben je mogelijk beter af met de ALC889. Maar je hebt de hardware, ergo: probeer het uit.

De X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series heeft aan mijn broertje echter een mindere kant van zichzelf laten zien. In bijvoorbeeld Battlefield: BC2 en een recente Call-of-Duty had hij last van een tegenvallende framerate met zijn GeForce GTX470. Allerlei zaken geprobeerd, drivers, clocks, ander RAM, timings, geen baat.
Op een dag besloot hij dat hij zijn X-Fi niet meer voldoende gebruikte en het geld wel kon gebruiken. Er uit dus. Daarna speelde hij weer eens een game en merkte dat het vloeiender speelde. Dat vonden we vreemd. Wat is er ondertussen veranderd? Nieuwe drivers geïnstalleerd vroeg ik hem? Neen. Enige verschil: X-Fi uit de PC, het geluid werd geregeld door zijn ALC889.
X-Fi teruggeplaatst en de nieuwste drivers: performance was minder. De X-Fi trok de framerate omlaag.

Ik wil niet zeggen dat jou dit ook zal overkomen, maar dan ben je in ieder geval op de houde.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Koen Crijns. De toegevoegde waarde van een externe geluidskaart is klein. Analoge audio die er uit komt is wel van betere kwaliteit dan onboard gebeuren. Niet dramatisch, maar voor muziek (lossless FLAC hier) klonk de X-Fi beter, tonen waren genuanceerder, minder vlak. Met equalizer settings zou je misschien nog wat kunnen spelen, maar de DACs op een goede externe kaart zijn vaak beter, dat wel. Sluit je echter digitaal aan via bijvoorbeeld S/PDIF, dan is er vziw geen verschil.

[Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2011 03:13]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee