Van de week besloten mij eens te gaan verdiepen in Java. Gewoon voor de lol. Ik ben geen programmeur en kan hooguit een beetje PHP, maar Java leek me wel leuk. Dus ik ben nu aan de gang gegaan met zo'n noob boek en ik krijg er wel plezier in, maar ik loop nu tegen een raar probleem aan uit een voorbeeld. Als ik deze code run krijg ik de error
De code zou moeten werken, omdat ie letterlijk uit het boek komt dus ik heb het idee dat er iers anders aan de hand is. Iemand enig idee? Dit is de hele code:
code:
1
2
3
| How old are you? 20 Have a coupon? (Y/N) Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException at CheckAgeForDiscount.main(CheckAgeForDiscount.java:15) |
De code zou moeten werken, omdat ie letterlijk uit het boek komt dus ik heb het idee dat er iers anders aan de hand is. Iemand enig idee? Dit is de hele code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| import java.util.Scanner; class CheckAgeForDiscount { public static void main(String args[]) { Scanner myScanner = new Scanner(System.in); int age; double price = 0.00; char reply; System.out.print("How old are you? "); age = myScanner.nextInt(); System.out.print("Have a coupon? (Y/N) "); reply = myScanner.findInLine(".").charAt(0); if (age >= 12 && age < 65) { price = 9.25; } if (age < 12 || age >= 65) { price = 5.25; } if ((reply == 'Y' || reply == 'y') && (age >= 12 && age < 65)) { price -= 2.00; } System.out.print("Please pay $"); System.out.print(price); System.out.print(". "); System.out.println("Enjoy the show!"); } } |