Acties:
  • 0Henk 'm!

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik ben mezelf aan het voorbereiden voor mijn arbeidsvoorwaardengesprek en vraag me af wat ik redelijkerwijs kan eisen.

Verleden
Na mijn informatica master ik heb 7 jaar lang op een universiteit gewerkt: 4 jaar als promovendus en 3 jaar als post doc waarin ik projectleider heb mogen spelen en leiding heb gegeven over een man of 30. Qua loon ben ik (volgens mij) vergeleken met het bedrijfsleven structureel onderbetaald. Als promovendus is dat een gegeven en ook als post doc accepteerde ik dat omdat het project en het werk me interessant, uitdagend en goed voor mijn cv leek.

Sollicitatie
Nu heb ik gesolliciteerd bij het Rijk als een ICT ontwikkelaar. Ik ben ietwat overgekwalificeerd voor het werk waarvoor ik heb gesolliciteerd (HBO niveau), maar ik zou het leuk vinden om na een periode van theoretisch analytisch wat meer mijn handen vuil te maken en mezelf echt te bekwamen in hardcore programmeerwerk (ik heb redelijk veel programmeer ervaring, maar vooral in solo werk).

Alternatieven
Ik heb in de markt gekeken naar alternatieven en wat bedrijven gesproken. Ik ben daarbij contact gehad met bedrijven als IBM, Oracle, Philips en Oce, die allemaal stuk voor stuk enthousiast over mij (en mijn cv) zijn. Ze wilden geen van allen echt een salarisindicatie geven, maar ze schrokken niet bepaald van mijn eigen indicatie van rond de 4000 euro. Heb met allen alleen inleidende gesprekken gehad en wordt actief ook door ze gebeld en gemaild over mijn interesse. Heb daarbij vooralsnog de boot afgehouden omdat het Rijk toch mijn eerste voorkeur heeft. Maar ik kan het feit van mogelijke alternatieven denk ik wel gebruiken in mijn onderhandeling.

Schaal
Ik word sowieso ingeschaald in Schaal 11, wat geloof ik loopt van €2919 - €4169. Dit is me vanaf het begin verteld en vind ik ook prima.

Laatste salarisstrook
Er is me in de uitnodiging voor het arbeidsvoorwaardengesprek gevraagd om mijn laatste salarisstrook mee te nemen. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar ik ben bang dat dat mijn onderhandelingspositie verzwakt. Zoals ik al zei ben ik al die jaren (volgens mij) aardig onderbetaald. Mijn laatste loon op de uni ligt rond de 3100. Zou ik de salarisstrook moeten tonen of kan ik dat beter met uitleg weigeren? Of zou dat niet uitmaken.

Eisen
Wat kan ik redelijkerwijs eisen? Volgens mij (maar corrigeer me als ik het fout heb) liggen de secundaire arbeidsvoorwaarden vast en blijft alleen de inschaling over. Gezien mijn niveau (academisch versus gevraagde HBO) en jaren van ervaring, wou ik in eerste instantie vragen om het maximum binnen schaal 11 (4.380 euro). Maar is dat wel redelijk? Het ligt wel ruim een derde boven mijn huidige loon, maar gezien de functie en mijn niveau en ervaring lijkt het mij zelf wel redelijk. Wat zouden jullie als absoluut minimum hanteren? Is gezien mijn 7 jaar ervaring trede 7 (3852,13) of 8 (4018,99) een redelijk minimum? Wat denken jullie, ben ik redelijk?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met arbeidsvoorwaardengesprekken bij het Rijk en deze ervaringen willen delen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Volgens mij moet je je vooral afvragen wat je met jouw achtergrond in een HBO functie als deze doet...lijkt me typisch geval overgekwalificeerd inderdaad, en dat uit zich o.a. al doordat je in een schaal 11 functie komt te zitten waarbij je eigenlijk meteen al in de hoogste trede instapt.
Kortom, leuk voor nu, maar verwacht geen loonsverhogingen etc. want je zit in een schaal 11 functie aan het einde van bandbreedte.
4k bruto met 7 jaar ervaring + leidinggevende over 30 man is overigens ook niet bijzonder veel, volgens mij zou 5k redelijker zijn voor iemand met jouw ervaring, maar ws. niet in deze functie.

Moraal van het verhaal:
Weet je zeker dat je hier voor wilt gaan? Ik zou overigens sowieso geen loonstrook laten zien, daar hebben ze geen reet mee te maken, en dat kan je prima beargumenteren.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Loonstrook is inderdaad niet echt nuttig in jouw geval.

Verder ben ik benieuwd waarom je voor het Rijk kiest en niet voor de genoemde commerciele partijen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je indicatie van €4000 lijkt me niet vreselijk hoog gezien je achtergrond, maar zorg dat je dan een schaal hoger komt, dan heb je nog mogelijkheid tot groeien; als je nu al bovenin de schaal instapt, kan je alleen een schaal hoger als je ook een andere functie krijgt met meer verantwoordelijkheid.

Overigens sluit ik me aan bij bovenstaande: waarom wil je een HBO functie? Dat is misschien een half jaar leuk, maar daarna ga je er echt snel uitgroeien. Bovendien geef je hen op deze manier een reden om te zeggen: leuk allemaal die opleiding en promotie van je, maar dit is een HBO functie waar dat niet nodig is dus daar betalen we ook niet voor.

Wat betreft de vraag naar een loonstrookje: niet geven, het gaat erom wat zij jou waard vinden als werkgever, niet wat je vorige werkgever je waard vond. Laat ze maar een bod doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deze functie is geen logisch vervolg van je carriere op de universiteit. Je neemt stappen terug. Zodra je dat doet, moet je je instellen op de (salaris-)beperkingen die de functie in zich heeft. Je moet geen projectleiders salaris verwachten.

Zoals Kamstra zegt, schaal 11 is het maximum. Schaal 10 komt vaker voor als eindschaal. Schaal 8/9 is meestal de instapschaal voor ontwikkelaars.

Na 7 jaar echt werken kun je theoretisch al op de eindpositie zitten van schaal 11 (paar keer extra treden). Een probleem hierbij is dat vaak lagere schalen worden misbruikt als groeischalen. Dus meestal begin je niet in schaal 11.

Dat ze naar een salarisstrook vragen is vreemd. Je hebt aangegeven dat je op de universiteit werkt in een bepaalde functie. Daaruit is makkelijk af te leiden wat je salaris was. Misschien heb je te maken met P&O mensen die het allemaal niet zo goed weten. Het is dan beter jouw salariseis op tafel te leggen en meteen de opmerking te maken dat het nu tijd is voor een passend salaris, en dat de universiteitsalarissen niet relevant zijn. Mochten ze daar bezwaar over maken, dan kun je (naar waarheid) zeggen dat er nog meer aanbiedingen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat een vreemde reacties betreft 'het is maar een HBO-functie'.
De TS geeft aan dat hij een tijdje zijn handen vuil wil maken aan het meer praktische werk. Ik neem aan dat ze ' minimaal HBO' niveau vragen en dat de functie ruimte bied voor persoonlijke ontwikkeling?
Het is helemaal niet gezegd dat de functie een spreekwoordelijk eitje wordt, als je meeste ervaring op projectleidings gebied ligt, en je je nu gaat bezig houden met de praktische kant van het verhaal.

Daarnaast is het toch een mooie stap voorwaarts als je bijvoorbeeld op 3500,- uitkomt. Dat is misschien geen projectleiderssalaris, maar dat is de functie ook niet. De praktische ervaring neem je mee en kun je vervolgens gebruiken om je volgende stap een impuls te geven in salaris.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Planck
  • Niet online
Bedankt voor alle snelle reacties!

In mijn werk keuze heb ik mezelf steeds ideologisch laten leiden. Ik koos voor de universiteit omdat ik het gevoel had dat ik kon bijdragen aan menselijke kennis. Daar voelde ik me fijn onder en daarom accepteerde ik ook onderbetaling (en het was goed voor mijn cv). Hetzelfde geldt voor het rijk in iets bescheidener vorm. Ik hoop daar mijn bijdrage te kunnen doen aan een beter Nederland. Dat vind ik persoonlijk een fijner vooruitzicht dan geld te gaan genereren voor een grote corporatie. Ik vind dat ook binnen grenzen belangrijker dan geld. 4000 euro vind ik verder een prima loon. Met mijn huidige loon houd ik netto al een stuk meer over dan ik uitgeef. Ik geef niks om grote dure auto's en mijn huis is eigenlijk al te groot voor mij en uitgebreide verre reizen kan ik nu ook betalen. Dus ja, wat heb ik dan aan veel meer geld? Ik wil alleen wel niet ondergesneeuwd worden en krijgen wat ik in de betreffende functie waard ben. Als ik het gevoel krijg dat ik niet op waarde wordt ingeschat ga ik liever het bedrijfsleven in. Daarom wil ik graag weten wat reëel is om te vragen.

Verder wil ik voor deze functie gaan omdat ik hardcore in teamverband wil leren programmeren. Een van de dingen die me tegen staat op de uni is dat daar nooit tijd voor is - of in ieder geval erg weinig en vrijwel altijd solo met kleine projectjes. Ik vind dat een informaticus ook een bekwaam programmeur moet zijn. Ik heb teveel hoogleraren gesproken die in de praktijk veel te weinig (of gewoon geen0 programmeer ervaring hebben en daarom amper weten wat programmeertechnisch mogelijk is en wat niet. Ik wil mezelf graag hier een aantal jaar in bekwamen omdat dat me trekt en ik vind dat ik dat moet kunnen.

Verder is me toegezegd dat ik na een paar jaar ook alle ruimte is om door te groeien naar andere functies, zoals met mijn projectleiding ervaringen als project leider e.d. Dus mijn plan is om een aantal jaar de kennis en ervaring op te doen die ik wil doen en dan doorgroeien naar een projectleider functie. Zo niet bij het Rijk, dan wel ergens anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Planck schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:37:

Laatste salarisstrook
Er is me in de uitnodiging voor het arbeidsvoorwaardengesprek gevraagd om mijn laatste salarisstrook mee te nemen. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar ik ben bang dat dat mijn onderhandelingspositie verzwakt. Zoals ik al zei ben ik al die jaren (volgens mij) aardig onderbetaald. Mijn laatste loon op de uni ligt rond de 3100. Zou ik de salarisstrook moeten tonen of kan ik dat beter met uitleg weigeren? Of zou dat niet uitmaken.
Raar. Ik krijg altijd jeuk in m'n handen van dat soort vragen. Jij gaat immers toch ook niet een salarisstrook vragen van de persoon die tegenover jou zit? Maar goed, hebben we uitgelegd waarom ze die willen zien?

Ik wimpel dergelijke vragen (wat verdien je nu, salarisindicatie, salarisstrook, bla) altijd af met dat het niet relevant is wat ik nu verdien maar wat ik ga verdienen, eventueel toegevoegd met de woorden dat dat logischerwijs hoger ligt is dan je huidige salaris. Je kunt het ook omdraaien: zeg iets in de trant van "jullie hebben de functie in het leven geroepen, dus jullie hebben ook vast een idee hoeveel salaris daarvoor in de plaats komt".

Enfin, diegene die begint met het noemen van een bedrag doet zichzelf meestal te kort. In feite hebben zij al iets genoemd (schaal 11), maarja, tussen het begin en het einde zit zoals je zelf al aangeeft 1300 euro verschil, dat is niet gering.
Eisen
Wat kan ik redelijkerwijs eisen? Volgens mij (maar corrigeer me als ik het fout heb) liggen de secundaire arbeidsvoorwaarden vast en blijft alleen de inschaling over. Gezien mijn niveau (academisch versus gevraagde HBO) en jaren van ervaring, wou ik in eerste instantie vragen om het maximum binnen schaal 11 (4.380 euro). Maar is dat wel redelijk? Het ligt wel ruim een derde boven mijn huidige loon, maar gezien de functie en mijn niveau en ervaring lijkt het mij zelf wel redelijk. Wat zouden jullie als absoluut minimum hanteren? Is gezien mijn 7 jaar ervaring trede 7 (3852,13) of 8 (4018,99) een redelijk minimum? Wat denken jullie, ben ik redelijk?
Secundaire voorwaarden liggen eigenlijk altijd wel vast ja. Maximum kun je denk ik vergeten, want je hebt dan de komende jaren geen enkele groei. Voor jou is dat wellicht geen probleem, maar de werkgever kan 'meedenken' en voor jou beslissen dat dat wel een probleem is, waardoor de kans groter is dat jij weer opstapt met alle gevolgen van dien. Ervaringsjaren worden inderdaad wel eens 1 op 1 gelijkgesteld met de betreffende trede in de schaal. Je kunt ook nog eens proberen of je er schaal 12 van kunt maken (alhoewel 11 denk ik al best hoog is voor een ontwikkelaar (bij ons zitten HBO/WO ontwikkelaars doorgaans in 8/9/10). Mocht dat lukken kun je wel genoegen nemen met een veel lagere trede natuurlijk, in die verstande dat je de aankomende jaren nog wel een gezonde groei maakt. Maarjah, in theorie zou je dan meer kunnen verdienen dan -noem een andere semi-belangrijke pipo- en krijg je scheve gezichten, binnen het rijk zijn ze daar wel helaas erg gevoelig voor.

Enfin, je kunt kijken of je een kier kunt openen voor eventueel toekomstige groei naar 12. Bijvoorbeeld dat je afspraken maakt over bepaalde te behalen voorwaarden, waarna je alsnog bevorderd kunt worden bijvoorbeeld.

Gaat het trouwens om direct een vaste aanstelling of eerst een tijdelijk contract?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Planck
  • Niet online
ebia schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:54:
Raar. Ik krijg altijd jeuk in m'n handen van dat soort vragen. Jij gaat immers toch ook niet een salarisstrook vragen van de persoon die tegenover jou zit? Maar goed, hebben we uitgelegd waarom ze die willen zien?
Het stond in de brief waarin ik werd uitgenodigd voor het gesprek. Aan de telefoon hebben ze het er niet over gehad.
Gaat het trouwens om direct een vaste aanstelling of eerst een tijdelijk contract?
Het gaat om direct een vaste aanstelling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 399347

Loonstrook meeemen is imho bij voorbaat bullshit. Dus iemand anders die hetzelfde werk doet als jij krijgt meer betaald alleen omdat hij op zn vorige baan meer verdiende dan jij (bijvoorbeeld) ? Doe ik zelf niet aan mee aan die soort ongein, mn vorig salaris gaat ze echt niks aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 00:34
Schaal 11 voor een ontwikkelaar bij de overheid is een keurige schaal om te starten.
Hoger kom je ze volgens mij niet tegen.
Het is belangrijker op welke schaal je binnenkomt dan in welke trede.

Gezien je voorgeschiedenis ben je geen domme jongen, maar gezien je
gebrek aan toegepaste ervaring mag je met schaal 11 je handen dichtknijpen,
trede 10 (max) is absoluut niet reeel. Ik zou je aannemen op 5.

Of je je salarisstrook laat zien moet jezelf weten, maar realiseer je wel dat je bij
de overheid standaard per jaar een trede omhoog gaat, zelfs bij slecht funktioneren !
De kunst is overigens om op het eerste bod zo te reageren dat je wat teleurgesteld bent
omdat je bv een substantiele stap vooruit wil maken, langere reistijd hebt,
etcetera. Het moet raar lopen willen ze dan geen extra trede bieden.

Mijn ervaring met de overheid is dat je je in de praktijk moet bewijzen en dat je
diploma's nauwelijks relevant zijn als je hogerop wil. Ik ken diverse academici
die in schaal 10 / 11 zijn blijven steken en diverse MBOers die 13 bereikt hebben.

Overweeg overigens om toch in het bedrijfsleven te gaan werken, ik denk dat het voor
je persoonlijke ontwikkeling beter is. Je gaat immers van de beschermde academische
wereld naar de beschermende overheid. De dynamiek in het bedrijfsleven is echt
van een heel andere orde en maakt je meer weerbaar.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Loonstrook zal ik op mijn eerste werkdag meenemen. Moet er natuurlijk eerst wel een lucratief aanbod van jullie kant komen voordat ik teken.
Kijken hoe belangrijk ze je oude loonstrook op je eerste werkdag nog vinden :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 07:32

Ed_L

Crew Council
kamstra schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:42:
4k bruto met 7 jaar ervaring + leidinggevende over 30 man is overigens ook niet bijzonder veel,
Dat is voor het Rijk heel normaal. tot 4K bruto is dan wel zo ongeveer de norm.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ed_L schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 00:17:
[...]

Dat is voor het Rijk heel normaal. tot 4K bruto is dan wel zo ongeveer de norm.
Voor rijksoverheid wellicht wel ja, voor bedrijfsleven is t echt flink onderbetaald...toch goed om in je achterhoofd te houden.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Na mijn informatica master ik heb 7 jaar lang op een universiteit gewerkt: 4 jaar als promovendus en 3 jaar als post doc waarin ik projectleider heb mogen spelen en leiding heb gegeven over een man of 30.
Bedoel je projectleider van een subsidieproject? Dat is m.i. toch vrij relevant aangezien het niet direct vergelijkbaar is met projectleider van een intern project voor bijvoorbeeld een klant en ook anders is dan leiding geven over mensen (lijnmanagement).

Op zich zul je die 4k om en nabij wel kunnen verdienen. Het is immers geen gek salaris voor mensen die goed zijn in hun vak en 7 jaar relevante werkervaring hebben. Op zich is 4k als programmeur ook wel haalbaar, maar het is allemaal wel aan de rand van het gemiddelde loon-functiegebouw en dat zonder al te veel concrete ervaring en zonder veel uitzicht op groei. Zelfs als je het kunt krijgen is de kans dat het op een teleurstelling uitloopt groot.

Ik zou opteren voor een lekkere carriere in het bedrijfsleven. Als het hardcore programmeren in teamverband op korte termijn echt topprioriteit is dan zou je eens na kunnen denken over een iets creatievere oplossing daarvoor. Bij enkele van de grotere bedrijven die je hierboven noemt kom je ook niet typisch binnen op een pure programmeursfunctie met je profiel :)

[Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 08-06-2011 20:49]

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met het salarisschalen systeem, maar als de top van schaal11 het "eind doel" is dat een iets minder hoog opgeleide ontwikkelaar na vele jaren relevante ervaring kan bereiken, dan lijkt het me niet realistisch dat jij daar kunt instappen. Je mag toch verwachten dat die super-ervaren HBO-er productiever kan zijn op deze functie dan jij?
Het feit dat jij gezien je achtergrond misschien meer in je mars hebt, vind ik niet relevant voor de hoogte van je salaris voor *deze* functie. Maar goed, misschien denk ik te commercieel ;)

Offtopic: in hoeverre mag je promoveren als "werkervaring" beschouwen? In het bedrijfsleven wordt daar vaak anders tegenaan gekeken, denk ik...

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14
Bij het rijk kan het erg raar gaan: ik ben op mijn 33e aangenomen in 11.8 (!), terwijl ik zelf ging voor 11.5, dus 11.8 was hun aanbod omdat ik 8 jaar werkervaring heb.

Vergis je trouwens niet in de lonen; die 4.380 (eindloon schaal 11) is op basis van 36 uur en met ingang van 2011 krijg je een volledige 13e maand. Als je dat om zou rekenen naar een 40 urige werkweek zonder 13e maand heb je een maandloon van 5.270 euro...

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 00:34
@Frips
Bij de overheid werkt het inderdaad anders.
Gezien de achtergrond van de topicstarter mag hij blij zijn dat hij niet in schaal 10 instroomt.
Ik denk dat hij in het bedrijfsleven lager instapt, maar vervolgens bij bewezen kwaliteit
sneller doorstroomt. Een schaal omhoog is bij de overheid doorgaans een behoorlijke
bureaucratische activiteit met functiewaarderingen, formatieplaatsen en andere vertragingen.

Gewoon een schaal omhoog omdat je excellent presteert is niet aan de orde,

@vandermark
vanaf 2010 was er volgens mij al een volledige 13e maand.

[Voor 6% gewijzigd door Sterk1 op 09-06-2011 13:20]

• Planck
  • Niet online
Ik proef hier een beetje het idee dat ik een academicus ben zonder enige praktische programmeer ervaring. Dat klopt niet, want ik heb ik wel degelijk behoorlijk wat programmeerervaring. Zowel zelf tijdens mijn werk, in mijn begeleiding van studenten waar ik samen code heb bekeken en geanalyseerd, maar ook privé heb ik het nodige programmeerwerk gedaan. Ik wil dat alleen graag verder uitbouwen en in grotere projecten. En ik wil er ook gewoon meer werktijd aan kunnen besteden. Gewoon omdat ik dat leuk vind, ik er goed in ben en er graag ook beter in wil worden. Daarbij bestaat het werk naast programmeren ook uit klantencontact, analyse en ontwerpen. Dingen waar ik ook de nodige aantoonbare ervaring mee heb.

Verder waren ze tijdens mijn sollicitatie erg geïnteresseerd in mijn werk met databases. Ik heb het nodige werk gedaan met query's, optimaliseren, gedistribueerde databases, data integratie, datamining, dat soort dingen. Ze gaven daarom zelf aan dat ze hoopten met mij specialistische kennis op die gebieden binnen te halen.
Rukapul schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:41:
Bedoel je projectleider van een subsidieproject? Dat is m.i. toch vrij relevant aangezien het niet direct vergelijkbaar is met projectleider van een intern project voor bijvoorbeeld een klant en ook anders is dan leiding geven over mensen (lijnmanagement).
Het ging om een Europees subsidieproject. Ik kan me inderdaad best voorstellen dat dat verschilt van ander soorten van project leiding.
vandermark schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:37:
Vergis je trouwens niet in de lonen; die 4.380 (eindloon schaal 11) is op basis van 36 uur en met ingang van 2011 krijg je een volledige 13e maand. Als je dat om zou rekenen naar een 40 urige werkweek zonder 13e maand heb je een maandloon van 5.270 euro...
Bedankt, dat wist ik niet. Dat plaatst de lonen inderdaad in een beter perspectief. Ik denk dat ik ze zelf maar een bieding laat doen en als het enigszins in de buurt komt van de 4k vind ik het wel prima. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Je gaat sowieso nooit onmiddelijk bovenin een schaal ingeschaald worden. Zelfs zo wel, betekent het dat je er jaren geen cent op vooruit zult gaan (of misschien net de inflatiecorrectie via de CAO). Wil je dat echt?

Ik denk dat 4000 euro zeker redelijk is met genoemd CV, maar waarschijnlijk niet past bij deze positie. Hoewel, als je er idd maar 36 uur voor hoeft te werken, 13e maand, stapel vakantiedagen (>25), en pensioen deels bijgelegd, dan kan een wat lager bedrag ook prima.

Anderen zeiden het ook al: weet je echt zeker dat dit een passende functie is? Is het geen idee om te zoeken naar R&D(-achtige) posities waar ze een relevante universitaire master-opleiding vragen? Dat hoeft niet bij een enorme multinational te zijn natuurlijk.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Nu heb ik gesolliciteerd bij het Rijk als een ICT ontwikkelaar. Ik ben ietwat overgekwalificeerd voor het werk waarvoor ik heb gesolliciteerd (HBO niveau)...
In plaats van salaris zou ik inzetten op je ontwikkeling. Als je nu al overgekwalificeert bent, hoe kan de organisatie (en jij) er voor zorgen dat je functie met je meegroeit. Zijn er lastigere klussen die je gaandeweg je dienstbetrekking gaat doen?
...Ik heb in de markt gekeken naar alternatieven en wat bedrijven gesproken. Ik ben daarbij contact gehad met bedrijven als IBM, Oracle, Philips en Oce, die allemaal stuk voor stuk enthousiast over mij (en mijn cv) zijn ...
Ik begrijp dat je vergelijkt, maar het is wel een beetje appels met peren natuurlijk. Het verschil in beloning tussen het rijk en het bedrijfsleven is bekend en zeker als je naar multinationals kijkt groot. Dat wil niet zeggen dat er niet iets aan te doen is, maar de ruimte is beperkt. Als je het werk echt wilt doen en duidelijkheid krijgt over hoe de functie met je mee kan groeien, dan kun je proberen de leidinggevende als eerste een aanbod te laten doen en proberen er nog één of twee periodieken uit te halen.
...Er is me in de uitnodiging voor het arbeidsvoorwaardengesprek gevraagd om mijn laatste salarisstrook mee te nemen. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar ik ben bang dat dat mijn onderhandelingspositie verzwakt...
Dit is mij ook al eens gevraagd. Je gaat echter iets anders doen. Daar hoort een ander salaris bij. Het enige wat zou kunnen is dat ze willen afleiden of je binnen je vak een snelle groeier bent. Maar dan nog.

Ik heb het een keer gehad dat ze mijn loonstrook wilde zien. Aangezien ik op dat moment meer verdiende dat het bod van de potentiële nieuwe werkgever vond ik dat best. Toen hoefde het opeens niet meer.
...Wat kan ik redelijkerwijs eisen? (...) Gezien mijn niveau (academisch versus gevraagde HBO) en jaren van ervaring, wou ik in eerste instantie vragen om het maximum binnen schaal 11 (4.380 euro). Maar is dat wel redelijk? Het ligt wel ruim een derde boven mijn huidige loon, maar gezien de functie en mijn niveau en ervaring lijkt het mij zelf wel redelijk. Wat zouden jullie als absoluut minimum hanteren? Is gezien mijn 7 jaar ervaring trede 7 (3852,13) of 8 (4018,99) een redelijk minimum? Wat denken jullie, ben ik redelijk?...
Ik zou het allereerst over 'vragen' hebben in plaats van 'eisen' ;)

Leuk dat je academisch geschoold bent, maar moet je dan meer verdienen in een HBO baan? Sterker nog, ik zou twijfelen om je aan te nemen. Misschien ben je dan na een half jaar weer weg omdat de baan te makkelijk voor je is. Ik ben nu even advocaat van de duivel ;) Als je de baan echt wil is het alleen maar goed om te praten over je ontwikkeling en hoe dat vorm kan krijgen.

Een maximum daar houden werkgevers niet van. Maar waarom niet wat hoger in de schaal inzetten. Dan kun je nog een gebaar maken door het naar beneden bij te stellen. En ben je bereid om nee tegen de baan te zeggen als ze je bijvoorbeeld 3500 bieden? Wat is je ondergrens?
Wilke schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 18:32:
Je gaat sowieso nooit onmiddelijk bovenin een schaal ingeschaald worden. Zelfs zo wel, betekent het dat je er jaren geen cent op vooruit zult gaan (...). Wil je dat echt?...
Hmm, kiezen tussen 4380 euro en de komende jaren alleen inflatiecorrectie of beginnen op 3800 en de komende 7 jaren groeien naar datzelfde bedrag? Even denken......doe mij dan maar dat eerste ;)

• Planck
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:58:
In plaats van salaris zou ik inzetten op je ontwikkeling. Als je nu al overgekwalificeert bent, hoe kan de organisatie (en jij) er voor zorgen dat je functie met je meegroeit. Zijn er lastigere klussen die je gaandeweg je dienstbetrekking gaat doen?
Juist. Dit is zeker besproken.

In eerste instantie ga ik me zeker richten op ontwikkeling en mezelf daar in verbeteren en verdiepen. Er zijn uitgebreide scholingsmogelijkheden. Verder willen ze me inzetten als data specialist en word ik op problemen gezet op dat gebied waar ze moeilijkheden mee hebben. Dus daar zit denk ik zeker uitdaging in. Ik heb daar wat ontwikkelaars gesproken en ze hebben zeker interessante problemen waar ik graag mijn tanden in zou zetten en waardoor ik mezelf ook erg tot de baan voel aangetrokken. Verder hebben ze ook andere specialisten in hun team, waar ik hopelijk wat van kan leren.

Ze geven verder aan dat er na een paar jaar verschillende groeimogelijkheden zijn en dat ik daar alle ruimte voor zal krijgen. Ik kan me dan ontwikkelen in een van de andere specialisaties, maar bijvoorbeeld ook in een management functie groeien.
Ik begrijp dat je vergelijkt, maar het is wel een beetje appels met peren natuurlijk. Het verschil in beloning tussen het rijk en het bedrijfsleven is bekend en zeker als je naar multinationals kijkt groot. Dat wil niet zeggen dat er niet iets aan te doen is, maar de ruimte is beperkt. Als je het werk echt wilt doen en duidelijkheid krijgt over hoe de functie met je mee kan groeien, dan kun je proberen de leidinggevende als eerste een aanbod te laten doen en proberen er nog één of twee periodieken uit te halen.
Goed advies, bedankt. :) Je hebt gelijk. Salaris vind ik eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Als ik genoeg heb om de dingen te doen die ik leuk vind, vind ik het al prima. Ik wil alleen niet meer ondergesneeuwd worden en wel betaald krijgen naar wat ik waard ben. Ik wacht het wel even af - ik ga er vanuit dat ze zelf ook redelijk zijn en me blij willen hebben en houden.
Ik zou het allereerst over 'vragen' hebben in plaats van 'eisen' ;)
Goed punt. Uiteindelijk is het toch zo dat we samen door willen en is het ook in hun voordeel als ik happy ben. Dus ik zal er eerst maar vanuit zijn dat ze redelijk zullen zijn en argumenten hebben. Die heb ik ook en dan zien we wel of we er uit komen. Alleen als ze me helemaal onderin willen inschalen en onredelijk overkomen ga ik zelf eisen stellen. Maar dan wordt het twijfelachtig of ik er überhaupt wel wil werken.
Leuk dat je academisch geschoold bent, maar moet je dan meer verdienen in een HBO baan? Sterker nog, ik zou twijfelen om je aan te nemen. Misschien ben je dan na een half jaar weer weg omdat de baan te makkelijk voor je is. Ik ben nu even advocaat van de duivel ;)
Daarom ben ik bij mijn sollicitatie gesprek ook bij een paar ontwikkelaars gezet die me hebben gepeild op mijn praktische programmeer kennis en die flink hebben doorgevraagd hebben op de programmeer projecten die ik heb gedaan (werk en prive), hoe ik dat aangepakt heb, maar ook hoe ik voorbeeld problemen zou oplossen. Dat werd het gelukkig heel snel gezellig en pas toen wilden ze me ook daadwerkelijk graag hebben. Niet alleen op basis van mijn cv.
Een maximum daar houden werkgevers niet van. Maar waarom niet wat hoger in de schaal inzetten. Dan kun je nog een gebaar maken door het naar beneden bij te stellen. En ben je bereid om nee tegen de baan te zeggen als ze je bijvoorbeeld 3500 bieden? Wat is je ondergrens?
Goede vraag. Ik denk inderdaad dat ik een ondergrens heb rond de 3500, 3600 euro. Ik voel me aangetrokken tot de baan, maar als ze me echt zelfs niet in de richting van marktconform willen betalen zijn er meer dan genoeg opties in het bedrijfsleven. Daar zitten ook vast leuke projecten tussen. Ik ben dus niet principieel dat ik perse in de publieke sector wil werken - alleen gaat er wel mijn eerste voorkeur naar uit.
Hmm, kiezen tussen 4380 euro en de komende jaren alleen inflatiecorrectie of beginnen op 3800 en de komende 7 jaren groeien naar datzelfde bedrag? Even denken......doe mij dan maar dat eerste ;)
Check. Als ik meteen een hoog salaris heb kan het me echt niet schelen dat ik niet meer groei. Als een contract eenmaal rond is ben ik er ook totaal niet meer mee bezig. Dan wil ik alleen nog maar leuk werk doen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee