Toon posts:

PWM fan kleuren draadjes.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb een PWM fan, en daar wil ik een weerstand tussen zetten, maar er zijn 4 kleuren.
Rood
Geel
Blauw
Zwart

Welke is de 12 volt??
De gele of de rode??
De blauwe is voor het meten van de rpm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Ik heb hem tussen het rode draadje gedaan en het werkt.
Nu is de temperatuur ongeveer 38 graden bij zware taken en 31 graden bij idle.
Zou ik een grotere weerstand ertussen kunnen zetten? Of gaan dan de temperaturen te hoog??'

Ik heb trouwens een Intel Core 2 Quad Q6600

[Voor 20% gewijzigd door K1pc0rn op 07-06-2011 16:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:13

itsalwaysme

Graast voor DB

Misschien handig om je hardware er bij te zetten, dan weten we of het wel of niet te warm is. Overigens is 38 graden Celsius voor de meeste CPU's niet heel warm.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44

M2M

medicijnman

en zie wikipedia voor de betekenis van draadkleur. Geel 12V, rood 5V, zwart ground en blauw waarschijnlijk PWM. Soms is het ook anders :|

Klopt dus niet veel van.... Rood is normaal +12 bij fans, zwart ground en geel feedback

zie ook hier voor ATX standaard kleurschema: link

[Voor 43% gewijzigd door M2M op 07-06-2011 16:23]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05
Waarom een weerstandje gebruiken? Er is zat software (Speedfan bv) die dit ook voor je kan regelen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Werkt bij mij niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Moederbord:
Asrock G41M-GS3
Geheugen:
2x2GB DDR3 1333Mhz
Videokaart:
Sapphire HD5770

60 Graden is toch het maximale van een CPU?
kan ik namelijk wel een groter weerstandje gebruiken.
Maar klopt dat wel dat de CPU#1: 20 Graden is?

[Voor 46% gewijzigd door K1pc0rn op 07-06-2011 16:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

En de processor?

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:58

Thomg

Aww yiss

20 graden? Dat kan eigenlijk niet aangezien het rond de 20 graden is in Nederland, of je moet in een sterk verkoelde omgeving zitten.
Klein typefoutje, nog een 3 achter 133.

[Voor 26% gewijzigd door Thomg op 07-06-2011 16:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Je hebt een PWM fan -> een fan die er specifiek op gemaakt is zodat het moederbord zonder allerlei kunstgrepen de snelheid ervan aan kan passen, en dan ga je allemaal kunstgrepen uithalen? Is het niet veel beter om te achterhalen hoe je het wel hoort te doen?

Op http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=G41M-GS3 hebben ze het over CPU Quiet Fan dus ik kan me niet voorstellen dat je terug moet grijpen op barbaarse middeleeuwse methodes :P

Edit: http://europe.asrock.com/downloadsite/manual/G41M-GS3.pdf pagina 47 Default is disabled -> fan altijd op 100%

[Voor 11% gewijzigd door Paul op 07-06-2011 16:30]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChojinZ
Is het niet handiger om te kijken of je dat probleem niet kan oplossen? Het is tenslotte een PWM fan en die is juist bedoelt om software matig te reguleren.
Paul schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:26:
Je hebt een PWM fan -> een fan die er specifiek op gemaakt is zodat het moederbord zonder allerlei kunstgrepen de snelheid ervan aan kan passen, en dan ga je allemaal kunstgrepen uithalen? Is het niet veel beter om te achterhalen hoe je het wel hoort te doen?

Op http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=G41M-GS3 hebben ze het over CPU Quiet Fan dus ik kan me niet voorstellen dat je terug moet grijpen op barbaarse middeleeuwse methodes :P
:Y

[Voor 49% gewijzigd door ChojinZ op 07-06-2011 16:28]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
CPU Quiet Fan staat al op Low, en dat is het laagste.
Ik vind het niet erg om een weerstandje ertussen te zetten hoor.
Liever solderen, dan moeilijk doen met SpeedFan. Snap namelijk geen hol van SpeedFan.
Ik heb al een tutorial gevolgd, maar het werkte gwn niet |:(

[Voor 67% gewijzigd door K1pc0rn op 07-06-2011 16:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

PWM fan's worden niet altijd fatsoenlijk gereguleerd. Bios opties zijn vaak beperkt en instellen via speedfan, een van de weinig applicaties die fatsoenlijk overweg kan met faninstellingen, is niet altijd even fijn. Of mogelijk, speedfan heeft veel hardware gesupport, maar niet alles.

Ow ja, over speedfan. Steek er een halfuurtje leeswerk in. Het is een ENORM veelzijdig en vaak onderschat stukje software dat veel meer mogelijkheden biedt dan je aanvankelijk ziet in het beginschermpje. En het heeft bovendien een uitstekende helpfile - manual :D

[Voor 25% gewijzigd door M2M op 07-06-2011 16:47]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Weerstandje beste optie dus.
De tijd van de middeleeuwen zijn niet altijd slecht :)

EDIT: hierboven; zal ik doen!

En hoe zit het dan met die CPU#1 van 20 graden??

[Voor 34% gewijzigd door K1pc0rn op 07-06-2011 16:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChojinZ
M2M schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:46:
[...]

PWM fan's worden niet altijd fatsoenlijk gereguleerd. Bios opties zijn vaak beperkt en instellen via speedfan, een van de weinig applicaties die fatsoenlijk overweg kan met faninstellingen, is niet altijd even fijn. Of mogelijk, speedfan heeft veel hardware gesupport, maar niet alles.

Ow ja, over speedfan. Steek er een halfuurtje leeswerk in. Het is een ENORM veelzijdig en vaak onderschat stukje software dat veel meer mogelijkheden biedt dan je aanvankelijk ziet in het beginschermpje. En het heeft bovendien een uitstekende helpfile - manual :D
Klopt, maar dat zijn de uitzonderingen. En daar doe je weinig tegen. Als het mobo echter doet wat het moet doen kom je al een heel eind. Daarnaast merk ik op Tweakers dat veel mensen roepen dat Speedfan niet werkt terwijl ze geeneens in de config (en bios) hebben gedoken. Mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer wel werkt, mits je de config na loopt.
Nee, eerder een laatste redmiddel. ;)

[Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 07-06-2011 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Het probleem met PWM fan's is dat je niet zeker weet hoe ze werken als ze geen PWM signaal hebben. Ik heb fans gezien die dan vol aan gaan, fan's gezien die ook nog een thermal sensor hebben en dan zelf hun fannetje reguleren, en fan's die voluit draaien. Die laatste is de grootste groep, en die kun je dus, met een beetje geluk, langzamer laten draaien door er een lager voltage overheen te zetten. Molex 12V is standaard, 5V is laag en de +12 op +12 en ground op +5 zorgt voor 7V.
ChojinZ schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:49:

Daarnaast merk ik op Tweakers dat veel mensen roepen dat Speedfan niet werkt terwijl ze geeneens in de config (en bios) hebben gedoken. Mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer wel werkt, mits je de config na loopt.
Absoluut. Maar ook wel begrijpbaar. De meeste instellingen / meetprogramma's zijn vrij simpel en vereisen weinig configuratie. En zijn vaak ook niet configureerbaar. Bovendien hebben niet veel mensen zin om een half uurtje en manual door te lezen. Wie doet dat tegenwoordig nu nog...

[Voor 39% gewijzigd door M2M op 07-06-2011 16:53]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Wrm zou ik geen weerstandje ertussen doen, als ik dat de makkelijkste optie vind.
Ik ga SpeedFan nog wel een keer uitpluizen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChojinZ
K1pc0rn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:04:
Wrm zou ik geen weerstandje ertussen doen, als ik dat de makkelijkste optie vind.
Ik ga SpeedFan nog wel een keer uitpluizen.
Mij persoonlijk lijkt het omslachtiger. Maargoed, dat moet ieder voor zich bepalen.

Ja, een grotere weerstand kan en zal er zeer waarschijnlijk ervoor zorgen dat de fan nog langzamer gaat draaien. Maar wat nu als de fan te langzaam draait? Dan wordt de boel te heet en heb je kans op vastlopers. Vervolgens moet je weer een andere weerstand ertussen zetten. Misschien is een potmeter een beter idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 12:37

Plato112

Da is toch nie normaal!

K1pc0rn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:47:
En hoe zit het dan met die CPU#1 van 20 graden??
Als ik je temps zo zie, kan die 20 graden nooit. Normaal geven je kernen hogere temperaturen af dan je moederbordsensor ("CPU" in dit geval).
Of te wel deze temps uit Everest zijn in dit geval niet te vertrouwen.

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
In SpeedFan geeft hij precies hetzelfde weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 03:21
Met 'cpu quiet fan' op 'low' en toch nog 2600 RPM? Heb je al dubbel gecheckt of 'ie in het stekkertje van CPU_FAN zit en niet in iets als PWR_FAN?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Ja, zit zeker weten in CPU_FAN1
ik heb het weerstandje er nu tussen zitten, en dan met 2600RPM.
en zonder dat weerstandje was dat op low 3700RPM.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

K1pc0rn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:22:
In SpeedFan geeft hij precies hetzelfde weer.
Je kunt nog even Core Temp of CPUID Hardware Monitor proberen, maar ik vind het heel raar. Iets gaat er iig niet goed, of een sensor of de software werkt niet goed.
Is vrij simpele natuurkunde, de buitenkant kan niet warmer zijn dan de binnenkant waar de warmte ontstaat.

Wat voor temps geeft ie als je je CPU stresst? (Behalve die 38 graden dan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Bij Stress:
CPU= 46°C
Kern #1= 45°C
Kern #2= 46°C
Kern #3= 44°C
Kern #4= 41°C

Moederbord= 33°C

Als ik de Stresstest uitzet, daalt de temperatuur van Kern 1,2,3,4 gelijk naar ongeveer 33°C en van de CPU daalt langzaam naar 33°C

Bij Idle:

CPUID is totaal anders dan Everest?

[Voor 66% gewijzigd door K1pc0rn op 07-06-2011 17:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Interessant, de CPUID temps lijken meer te kloppen. Maar zeker kan ik het je helaas ook niet vertellen.
Everest is wel een recente versie neem ik aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 20:07
Everest kan geen recente versie zijn, want die gaat tegenwoordig door het leven als AIDA64.
Verder kan een q6600 max 70 graden hebben in everest. Cores zouden daar 80 kunnen meten, maar liever niet ver boven de 60.

Mijn q6600 cores komen wel eens op 62 graden na lang gamen, gaat prima..
(3,4 of 3,6 overklokt)

Deze waardes gelden voor een G0 stepping. Een B3 kan niet zoveel warmte aan..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Maar ik hoef me niet zorgen te maken dat de temperatuur fout wordt aangegeven??
Dat het zometeen 60 graden in plaats van 33 graden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Nee, als je gewoon het hoogste aanhoudt (in dit geval CPUID) dan lijkt het me niet dat de werkelijk temperaturen nog hoger liggen.
Peter91 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:27:
Everest kan geen recente versie zijn, want die gaat tegenwoordig door het leven als AIDA64.
Verder kan een q6600 max 70 graden hebben in everest. Cores zouden daar 80 kunnen meten, maar liever niet ver boven de 60.
Ok dat wist ik niet, dan zal ik eens updaten.

@ K1pc0rn, eventueel ook eens AIDA64 downloaden en kijken of dat andere waarden oplevert.

• K1pc0rn
  • Niet online
En wat is dan het verschil tussen de CPU temperatuur, en de Kern 1 t/m 4?
Waar zitten die kernen dan??

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:45
ín de CPU. CPU temperatuur is de temperatuur van de behuizing van je CPU, de Cores zitten daarin.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

ik had ook dit nog gevonden:

of deze:

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• K1pc0rn
  • Niet online
Hier nog een screenshot met AIDA64

Idle:

Stress:

[Voor 20% gewijzigd door K1pc0rn op 08-06-2011 15:54]

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 20:07
Als het om een q6600 G0 stepping gaat, zit dat dik in orde.
Ik ga er op de cores bijna 20 graden overheen(wel overklokt), maar dat gaat prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee