Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart Giesen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik heb een probleem waar ik echt niet uit kom. Het primaire probleem is dat ik geen verbinding kan opzetten van buitenaf naar mijn laptop thuis. Bij mijn ouders, lukte mij dit altijd prima. Via www.watismijnip.nl achterhaalde ik het IP-adres, vervolgens opende ik in de router de poorten t.b.v Remote Desktop en verwees het inkomende verzoek naar het IP-adres van me laptop. Klaar, werkte prima.

Nu is de situatie wat complexer. Ik heb (helaas) nu via KPN internet + bellen + televisie en heb daarbij zo'n gedrocht van een Thomson TG789VN modem / router gekregen.

Via het ISRA punt van KPN de Thomson aangesloten op haar WAN-poort. Op de eerste Ethernetpoort van de Thomson, heb ik via CAT5E een verbinding gelegd naar mijn Linksys WRT320N router.

Thomson: 192.168.2.254
Linksys: WAN-zijde: 192.168.2.1 / LAN-zijde: 192.168.1.1

Vervolgens via www.watismijnip.nl het externe IP-adres opgezocht. Ik heb het IP-adres aangepast, maar in grote lijnen was het dit; 77.169.***.***. Prima. Pingen van buitenaf naar dit IP-adres gaat niet. Weet niet of dat klopt?

Vervolgens weet ik niet, moet ik nu in de Thomson iets openzetten? Of in de Linksys? Of in beide? Want die Thomson is ronduit vaag!

De Thomson ziet op zijn 1ste ethernetpoort kennelijk mijn Linksys (192.168.1.1)

Klik ik op de LinkSys zie ik dat het IP-adres van de Linksys 192.168.2.1 is (WAN-zijde van de Linksys dus)

Nu kan ik via de Thomson wel zeggen dat ik ze wil gebruiken om te port forwarden, maar bij Thomson werkt dat ZO idioot?! En stel dat ik het geconfigureerd heb ik de Thomson dat hij verkeer gericht aan RDP moet doorzetten naar de Linksys, welke rule moet ik dan in de Linksys zetten!?

Dit is b.v. het scherm van Linksys... Duidelijk een overzichtelijk, logisch en slim.

Visueel is het netwerk dus zo gebouwd;

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20
Je moet de poorten in beide forwarden. Het is echter handiger als je eerst gewoon zonder de Linksys test, dus de laptop direct op de Thomson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 26-05 22:42
Je moet bij de thomson nog assign game or application to local network device doen. Hier moet je de linksys als local network device selecteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart Giesen
Moment, ga ik proberen.

Nielson, bedankt voor je reactie, maar al geprobeerd helaas.

Maar dan nog he... Als ik mijn externe IP-adres vanuit waar de ook zou pingen, dan zou ik toch geen lost packets moeten krijgen, maar een reactie?

[Voor 46% gewijzigd door Bart Giesen op 07-06-2011 15:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart Giesen

Linksys dus gekoppeld aan application Remote Desktop. Moet UPnP aanstaan?

Remote Desktop staat zo geconfigureerd.

Ben benieuwd.

[Voor 11% gewijzigd door Bart Giesen op 07-06-2011 15:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart Giesen
Geen nut. IP Adres is niet te benaderen van buitenaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bart Giesen schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:12:
Moment, ga ik proberen.

Nielson, bedankt voor je reactie, maar al geprobeerd helaas.

Maar dan nog he... Als ik mijn externe IP-adres vanuit waar de ook zou pingen, dan zou ik toch geen lost packets moeten krijgen, maar een reactie?
Dat hoeft niet, het is een stuk veiliger om geen reactie te geven en de ping's gewoon te negeren. Immers een ping reactie geeft aan dat er een machine draait die eventueel misbruikt kan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Bart Giesen schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:16:
Geen nut. IP Adres is niet te benaderen van buitenaf
UPnP (altijd) uit
WRT320N als AccessPoint configureren (DHCP uit, netwerk kabel in LAN ipv WAN poort)

Weet je zeker dat je provider de poort voor RDP toe laat?

Overigens hoef je helemaal niet altijd een reactie op een ping te krijgen...

[Voor 10% gewijzigd door lier op 07-06-2011 16:21]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Dat hoeft niet, het is een stuk veiliger om geen reactie te geven en de ping's gewoon te negeren. Immers een ping reactie geeft aan dat er een machine draait die eventueel misbruikt kan worden.
Ik denk dat de meeste aanvallen gebeuren op bijvoorbeeld poort 22 of 21 (of je RDP poort) en niet dat eerst gecontroleerd wordt of "iets" reageert (router kan vaak ook prima reageren op ping).

[Voor 45% gewijzigd door lier op 07-06-2011 16:24]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43
lier schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:21:
[...]
WRT320N als AccessPoint configureren (DHCP uit, netwerk kabel in LAN ipv WAN poort)

Weet je zeker dat je provider de poort voor RDP toe laat?

Overigens hoef je helemaal niet altijd een reactie op een ping te krijgen...
Met lier eens: Linksys als AP configureren, en dan hoef je je alleen nog druk te maken om de Thomson, die dat als het goed is gewoon toe zou moeten kunnen laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 26-05 22:42
Ik zie dat je bittorrent als game doorstuurt naar de linksys en niet remote desktop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart Giesen
Goed kijken Rieverst... Dat is een invoerveld, het regeltje erboven zegt hoe het is :-)

Welnu; heb de laptop met zijn WiFi verbinding laten maken met de Thomson i.p.v. met de Linksys. Collega van me opent Remote Acces, type mijn externe IP in, en et voila, hij zit erop.

AP configureren? Uhm, dus in de Linksys DHCP uitzetten? En de kabel die vanaf de Thomson Ethernet 1 naar de Linksys WAN loopt, moet ik op de LAN van de Linksys prikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:38

M2M

medicijnman

Je Thomson geval is toch eigenlijk al een router? Het enige waar je je linksys router nog voor gebruikt is eigenlijk een veredelde switch. Geen DHCP oid nodig. En je netwerkkabeltje hoef je in je linksys router ook niet in de WAN te drukken. Gewoon in een van de LAN gaatjes lijkt me voldoende.

edit: eventueel kun je nog een DNS adresje aanvragen bij dyndns (of ander alternatief). Dan hoef je niet overal meer je IP adres in te vullen, en mocht je een dynamisch IP hebben van je provider, kun je er nog altijd bij.

[Voor 27% gewijzigd door M2M op 07-06-2011 16:59]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43
Bart Giesen schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:52:

AP configureren? Uhm, dus in de Linksys DHCP uitzetten? En de kabel die vanaf de Thomson Ethernet 1 naar de Linksys WAN loopt, moet ik op de LAN van de Linksys prikken.
Exact.
Wel even het vaste IP van je linksys opschrijven, zodat je er nog op kunt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bas-r schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:56:
[...]

Exact.
Wel even het vaste IP van je linksys opschrijven, zodat je er nog op kunt.
linksys gewoon een fixed ip geven buiten de DHCP range van de Thomson :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee