Toon posts:

Specifiek script / programma nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 274613
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een probleem met een database programma wat we hier gebruiken.
Dit programma stamt al uit 2000, maar word nog actief gebruikt.

Nu is het zo dat iedere entry zijn eigen nummer heeft. In de loop der tijd zijn er regels uitgehaald etc.
De nummering klopt van geen kant meer, er staan 2798 regels in en de laatste heeft als nummer 3598.

nu kan ik op geen enkele manier deze opnieuw nummeren, ik heb onze verkoper gebeld, maar de fabrikant bestaat niet meer.
ik kan wel door op het nummer te klikken hem aanpassen. Als ik dit in de gezamenlijke tabel doe komt er ook geen corruptie (zelf getest)

Nu zoek ik een script of programma dat dit voor mij doet, dus kort samengevat:
- Klikken op een specifieke plaats.
- Nummer invoeren, automatisch oplopend beginnen bij 1
- Op Ok klikken

En dit moet dan een 2798 achter elkaar gebeuren.
Ik weet dat dit lang gaat duren, ik kan per 15 seconden een aanpassing doen zonder dat gebruikers er last van hebben.

Ik heb geprobeerd te googlen, zoeken etc. maar ik vind er helemaal niks over (en weet niet zo goed hoe ik dit kan zoeken)

Iemand hier een idee waar ik zo'n programma / script krijg? Of kan ik zoiets zelf maken?
(Ik heb geen kennis / ervaring in programmeren, enkel in server / systeembeheer)

(Als dit in het verkeerde forum staat excuus, ik zou niet weten waar het wel moet / kan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
Is het erg dat er nummers overgeslagen worden? Lijkt me onwenselijk als je in bepaalde regels een koppeling hebt naar een eerder nummer wat verwijderd is en na je update ineens wel weer een koppeling heeft, maar met een volledig verkeerde reden/info.

Voor scriptrequests kan je het beste iemand inhuren: http://tweakers.net/aanbod/cat/829/software-development.html

Wiethoofds meuk en 'overige'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ja, ze willen liever dat ze eruit gehaald worden.

Nee, alles staat gekoppeld aan de gebruikers ID.
en daarnaast hebben ze de regels in de hoofdtabel genummerd, die nummering staat los van alles.

Ik vraag me af of niet zoiets bestaat, het lijkt me een vrij simpel scriptje / programma.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 274613 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:52:
Ja, ze willen liever dat ze eruit gehaald worden.
Wie is 'ze'? Ik neem aan je klant?
En wat heeft dit voor nut als er functioneel niks wijzigt aan de applicatie an sich?

Alleen maar dat je 'mooie opvolgende nummers' hebt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14
Het is erg onverstandig om je primary keys om te nummeren. Dit ID wordt gebruikt om een record uniek te identificeren. Externe relaties naar dit record gaan op basis van deze key.

Wat wil je als er nu een regel wordt toegevoegd, en morgen verwijderd. Krijgt het record dat volgende week wordt toegevoegd dan hetzelfde nummer als het record van vandaag?

Wat is de reden dat je de nummers perse oplopend wil hebben? Is daar geen andere oplossing voor?

Er zijn vele typen programma's waarin je handelingen kunt opnemen (muis bewegingen, toetsaanslagen) en een gewenst aantal keer kunt afspelen. Dit worden doorgaans "macro recorders" genoemd.

[Voor 28% gewijzigd door frickY op 07-06-2011 17:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
de tijd die je bezig bent om zo'n script te maken / krijgen / zoeken is bijna net zoveel als dat het je gaat kosten om het handmatig te doen.
Oké, het is een pokkeklus, maar als het per sé moet... en je wil echt aan je primaire ID sleutelen...
je zegt 1 per 15 seconden, is dus 4 per minuut. 240 per uur... dit zal op een gegeven moment sneller gaan, dus met 10 uurtjes ben je klaar...

Zonder gekheid, ik zou niet gaan omnummeren, maar je records zo houden. Of wil je deze klus iedere week opnieuw gaan uitvoeren met de nieuwe nummers die ook niet meer kloppen?
Voorbeeld: jij gaat nu alles opnieuw nummeren. Volgende week wordt record 231 verwijderd, kun je weer opnieuw beginnen!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Is die goede nummering noodzakelijk voor de werking van het programma? Of is het puur esthetisch? Als het het eerste is, kan je met www.autohotkey.com aan de slag. Als het de tweede is, dan zou ik het lekker zo laten zitten :)

Maar waarschijnlijk zal het wel met een databasequery in 1 sec te fixen zijn..

[Voor 15% gewijzigd door webfreakz.nl op 07-06-2011 17:12]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:20
frickY schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:58:
Het is erg onverstandig om je primary keys om te nummeren. Dit ID wordt gebruikt om een record uniek te identificeren. Externe relaties naar dit record gaan op basis van deze key.

[...]
Het gaat hier volgens mijn niet om de primary keys, dat zijn namelijk de gebruikers-id's.

Wel lijkt het mij ongewenst om handmatig alle entrys te gaan bewerken. Zeker als het alleen maar om de 'mooi' gaat.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Doe ajb geen macrorecorders oid (al is dat idd wel een antwoord op de vraag). Als het al moet, doe het dan netjes via eventuele API's van de applicatie (onwaarschijnlijk, alleen al gezien de leeftijd) of anders SQL + een scriptje.

Maar: dit moet je inderdaad echt niet willen. Alleen daarom al moet je niet verwachten dat iemand hier een quick&dirty werkwijze noemt.

Als je dit zonodig moet doen, leer dan eerst zelf de basics, dan de taal, doe het dan op een testomgeving (incl live data), test ook alle systemen die op een of andere wijze koppelen met de applicatie (incl. printjes in de financiele administratie), en pas het dan pas aan. Of beter: zeg dan met enige autoriteit tegen je gebruikers dat ze dit niet moeten willen. De ontwikkelaar bestaat blijkbaar niet meer: als je een fout maakt ben je borked ;)

Of idd een nummer dat nergens voor wordt gebruikt (en ook nergens een key is). Maar dan kan men het nummer ook gewoon negeren en er niet naar kijken...

Was er al gezegd dat dit iets is dat je vooral niet moet doen? ;)

edit:
WouterKvG schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:14:
Het gaat hier volgens mijn niet om de primary keys, dat zijn namelijk de gebruikers-id's.

Wel lijkt het mij ongewenst om handmatig alle entrys te gaan bewerken. Zeker als het alleen maar om de 'mooi' gaat.
Het belangrijkste is hier: 'volgens mij'. Ik zou het niet aandurven zonder te weten hoe en wat er met het ID gebeurt. En dat weet je eigenlijk pas als je ook weet hoe het eenvoudig een paar duizend keer aan te passen :P

[Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 07-06-2011 17:16]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MIschien moet je even vragen wat de achterliggende oorzaak van de vraag is.

Willen ze bijv makkelijk zien hoeveel users er zijn ?
Dan is het mischien mogelijk om er een raportje bij te knutselen

Userid's zijn in mijn ogen uniek. nieuwe user, nieuw id klaar.
Straks worden er ludieke acties gekoppeld (oude data?) aan nieuwere gebruikers etc

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
webfreakz.nl schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:12:
Is die goede nummering noodzakelijk voor de werking van het programma? Of is het puur esthetisch? Als het het eerste is, kan je met www.autohotkey.com aan de slag. Als het de tweede is, dan zou ik het lekker zo laten zitten :)

Maar waarschijnlijk zal het wel met een databasequery in 1 sec te fixen zijn..
Super, dit is precies wat ik nodig heb!

Nu nog 1 dingetje, ik heb de code gemaakt, maar nu moet ik achter send opeenvolgende nummers hebben.

Dus:
Click 192, 1008
Send 1
Click 303, 1003
Click 192, 1008
Send 1
Click 303, 1003

alleen moet het bij die 2de send 2 worden, bij de 3de 3 etc.
hoe kan ik dat het snelste doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Anoniem: 274613 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:41:
[...]

Super, dit is precies wat ik nodig heb!

Nu nog 1 dingetje, ik heb de code gemaakt, maar nu moet ik achter send opeenvolgende nummers hebben.

Dus:
Click 192, 1008
Send 1
Click 303, 1003
Click 192, 1008
Send 1
Click 303, 1003

alleen moet het bij die 2de send 2 worden, bij de 3de 3 etc.
hoe kan ik dat het snelste doen?
http://www.autohotkey.com/docs/Tutorial.htm#Variables
http://www.autohotkey.com/docs/Tutorial.htm#Loop

En kijk nog eens naar de post van o.a. F_J_K over het nut van wat je nou wil bereiken. Want het lijkt alsof je die posts negeert.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Niet online
Alle records hebben een losstaand nummer. dit heeft geen koppelingen e.d. die worden gemaakt met de gebruikers ID.

Nu heb ik nagevraagd en ze hebben een ander pre-historisch programma dat records importeerd naar een web-database.
en deze ondersteund maximaal 3000 records en je raad het al, deze kijkt naar het nummertje en niet naar het aantal. Ook deze fabrikant is failliet (logisch eigenlijk)
als ik ze dus hernummer vallen ze allemaal binnen de 3000 en worden ze netjes online gepresenteerd.
zeer omslachtig, maar werkzaam voor waarvor het nodig is.

Deze nummering is dus gewoon een tekst veld, geen link, koppeling e.d. Alleen dat import programma kijkt ernaar.
Ik kan hier niks vinden over oplopende nummering?
Wel over tellen e.d. maar oplopende nummers verzenden?

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 274613 op 08-06-2011 09:05]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm "3000 records" ondersteunen is iets anders dan "tot record met nummer <3000" ondersteunen

Anders tabel exporteren. naar excel ofzo kijken welke nummers er in gebruik zijn en deze weer laten updaten in de tabel
Dus iets als
UPDATE table_name SET column1=new_value WHERE column1=old_dvalue
en dan voor alle record, kun je makkelijk in excel voor elkaar bakken

Moet ook werken op databasejes van 2000 hoor. of is dit zo'n misbaksel ?

[Voor 9% gewijzigd door Fish op 08-06-2011 11:39]

Iperf

• Niet online
fish schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 11:35:
mmm "3000 records" ondersteunen is iets anders dan "tot record met nummer <3000" ondersteunen

Anders tabel exporteren. naar excel ofzo kijken welke nummers er in gebruik zijn en deze weer laten updaten in de tabel
Dus iets als
UPDATE table_name SET column1=new_value WHERE column1=old_dvalue
en dan voor alle record, kun je makkelijk in excel voor elkaar bakken

Moet ook werken op databasejes van 2000 hoor. of is dit zo'n misbaksel ?
dfit is een misbaksel en de budget versie.
alle export mogelijkheden zijn geblokkeerd omdat je dan de PRo moet hebben.
ik kom er gewoon niet onderuit dan een scriptje te maken dat handmatig de cijfertjes veranderd.

slecht, ik weet het.
ik zoek alleen nog de methode om via de autohotkey automatisch te laten nummeren, dan ben ik uit de brand!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergeet niet eerst je originele tabel te backuppen zodat je evt terug kunt. In dit geval vergeef je het jezelfnooit als je niet terug zou kunnen (of juist wel, omdat dat prutpakket er dan noodgedwongen uit moet :P )

Anyway, snelle manier om je tabelletje even te backuppen
SQL:
1
Create table backup_user_table as select * from user_table;

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Niet online
vraag even op het autohotkey forum gelegd en dit is mijn oplossing:

Door autohotkey deze code laten runnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Loop 1000
{
Click 192, 1003
sleep 100
Send %A_Index%
sleep 300
Click 295, 989
sleep 500
}

Hij herhaald dit 1000 keer
Klikken, daarna even wachten
Stuurt een nummer dat verzelf oploopt (dat doet die %A_Index%)
weer even wachten en op ok klikken.
dan weer even wachten en op de volgende klikken
etc. etc. etc.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee